Már 3 éve elérhető az Analytics 4-es verziója, ami sokáig kevesebb lehetőséget nyújtott, mint (a leginkább használt) az Universal verzió. Ezen hátrányokat ledolgozta, jövő nyártól pedig már csak ez a mérési verzió használható. Az erre való átállásról szól cikkünk!
Az online marketing legfontosabb és legnagyobb előnye a – relatíve – pontos mérhetőség. Hiszen a nagy ’adatrendszerek’ (Google, Facebook, stb.) által nyújtott információkkal megcélzott felhasználókat be tudjuk terelni a honlapunkra, ahol a cookie alapú mérések keretei között pontos képet kapunk a viselkedésükről.
Ez egy olyan költséghatékony előny az online eszközök számára, amely folyamatosan optimalizálható marketing kampányokat eredményez.
Ám ennek a több mint 15 éve fennálló ’kánaán’-nak lassan vége, hiszen a személyes adatok védelme és az adatbiztonság égisze alatt jelentős jogszabályi és technológia szigorítások születtek meg. A változások következő nagy mérföldköve a 2024-re várható 3rd party cookie-k tiltása a Chrome böngészőben.
Mivel világszinten a legnépszerűbb internetes böngészőről beszélünk, ezért belátható, hogy ha ott történik egy ilyen technológia váltás, akkor azt majd minden marketing eszköz és az azokat használó hirdetők is meg fogják érezni.
Erre a trendváltozásra való felkészülésként és mintegy a ’menekülés vékony ösvénye’-ként kialakított Google Analytics v4-es verzióját indította el a Google 2019-ben.
Kezdetben ez erősen béta verzióban volt elérhető, tulajdonképpen a néhány újdonság mellett az éppen elérhető Universal verzió által nyújtott megoldások jó részét nem biztosította. Ezért kevesen álltak igazán át a 4-es verzió használatára. A hátrányát az új mérési rendszer fokozatosan dolgozta csak le, így 2021 végére tudta azt nyújtani, mint az Universal verzió. Ezt követően a Google bejelentette, hogy 2023. júliustól már nem fogja támogatni az Universal mérési megoldást (az ingyenes verziót, a fizetős GA 360 2023. októberig lesz elérhető), 2023 végétől várhatóan már a korábbi méréseket sem lehet majd megnézni, kvázi törlésre kerülnek az Universal fiókok. Ebben semmi váratlan húzás nincsen! A Google régóta kommunikálja, hogy váltsunk a 4-es verzióra, legyen párhuzamosan mérve a két megoldással a honlapunk, csak a kettő közötti váltás időpontját meg nem közölték korábban.
Miért kell váltanunk a V4-es verziónál mindent (új fiók, mérőkódok, stb.)?
A 2006 óta elérhető Analytics eddig mindig megoldotta azt, hogy az egyes mérőkódok és verzió váltások során a felhasználók megtarthassák a fiókjukat, így azonos fiókban lévő mérési-elemzési megoldással tudjanak dolgozni. Viszont a jelentős változásokat hozó 4-es verziónál már teljesen új fiókot kell készíteni.
Mi marad?
- Marad a first-party cookie alapú adatgyűjtés és mérés. – A felhasználó böngészője segítségével történik az adatgyűjtés jó része. Természetesen mindkét mérési megoldásnál elérhető a szerver oldali mérés lehetősége, amivel biztosabban és több adatot gyűjtve működhet az elemzés.
- Megmarad a nagyon erős és natív Google termék támogatottság – Vagyis össze tudjuk kötni a Google Search Console, Ads illetve Adsense eszközeivel, így jóval több és részletesebb adatunk áll majd rendelkezésre.
- Az eddig megszokott alapmutatók nem változnak, így továbbra is elérhetőek a munkamenet/session, a felhasználó/user illetve esemény/event alapon mért információk.
- A 4-es verzióban is teljesen testre tudunk szabni mindent.
Mi változik?
- Az eddigi 3-as (fiók-tulajdon-nézet, account-property-view) fiók felépítés az egyszerűsödés jegyében már csak 2 (fiók-tulajdon) szintű lesz. Ezen a két szinten majd ugyanazon beállításokat lehet megcsinálni, amihez az Universal verzióban 3-as szint kellett.
- Az oldalon belüli viselkedés alapja az Universal verzióig az oldalmegtekintés/pageview interakció volt. E helyett a 4-es verzióban már az események lesznek az elemzések alapjai.
- Az új mutatók között vannak a már említett (pozitív) elköteleződés értékek, de az első mutatók is ilyenek, amik a felhasználók között eddig használt új/visszatérő értékeket szofisztikálják ’első értékes cselekvésüket’ végző felhasználókkal.
- Amikor értékeltünk egy marketing kampányt, de egyáltalán nem voltak vagy csak nem voltak mérhetőek az üzleti cselekvéseket fedő konverziók, a visszafordulásokat tekintettük elsődleges hatékonyság értékelő mutatónak. Ez egy negatív mutató volt, hiszen megmutatta a felhasználókat, akik csak a landoló oldalt nézték még, majd elhagyták a domain-ünket. Ezek a mutatók a 4-es verzióban megszűnnek, helyettük bevezetettek több ’pozitív’ mutatót, ami az elköteleződő felhasználókat és az elköteleződést mutatja meg nekünk. Ők azok, akik 10 másodpercnél több időt töltöttek a landoló oldalon, megnéztek több al-oldalt vagy valamilyen konverziót hajtottak végre.
- Fontos változás még, hogy az egyes felhasználókhoz kötődő (személyes) adatok törlése eddig nem volt kötelező. Ha akartuk, akkor 14-50 hónap közötti időszakon belüli automatikus törlést állíthattunk be. Innentől viszont már kötelezően törlődni fognak ezen azonosítók. Annyiból választhatunk, hogy 2 vagy 14 hónap múlva tesszük ezt meg automatikusan.
Mi az újdonság?
- Az esemény alapú mérés hangsúlyossá, vagyis inkább ’egyeduralkodóvá’ tételének van azért előnye is. Eddig az olyan mikro konverziókat, mint egy oldalon belüli görgetés vagy egy videó megtekintése, külön esemény kóddal kellett mérnünk. Ha jól struktúrált a honlapunk kódja, akkor innentől ezen interakciókat a Google az alap mérőkód segítségével már mérni fogja. Ez nagy előny, hiszen sok felesleges kód elhelyezésétől és felügyeletétől megóv minket a rendszer, jóval szélesebb körben méri – automatikusan – az oldalon belüli viselkedéseket.
- Több dolgot is átemeltek az ingyenes Analytics 4-es verzióba a fizetős Universal Analytics-ből. Például a BigQuery felhő alapú adatbázissal való összekötés lehetőségét, vagy a predikciókat. Utóbbi a hirdetéseknél is nagyon hasznos tud lenni, hiszen az oldalon járó felhasználóknál konverziós valószínűséget tud meghatározni. Így például remarketing hirdetésekkel célozhatóak lesznek azok a felhasználók, akik mondjuk 80-90% valószínűséggel vásároltak volna.
- Az új mutatók között vannak a már említett (pozitív) elköteleződés értékek, de az első mutatók is ilyenek, amik a felhasználók között eddig használt új/visszatérő értékeket szofisztikálják ’első értékes cselekvésüket’ végző felhasználókkal.
El vagyunk késve az ’átállással’?
Jelentősen eltér már a mérési logika is, illetve az adatok megjelenítése a v4-es verzióban az Universal verzióhoz képest. Valószínűleg ezért és a tapasztalat hiánya miatt még nem váltottak át a felhasználók át az új mérési rendszerre.
Elkésve nem vagyunk, amit alátámaszt a MeasureSchool szolgáltató által 2022. április elején megkérdezett 14 nyugati szakember visszajelzése is, melyből megtudhatjuk, ügyfeleikkel mennyire álltak már át az új mérésekre.
A 14 szakemberből mindössze 4 nyilatkozott úgy, hogy a v4-es verziót használják inkább az ügyfeleikkel az adatok elsődleges elemzési felületeként. De egyikük sem hangoztatta azt, hogy már mindegyik ügyfelüknél ezt használnák elsődlegesként!
Viszont a szakemberek döntő része (14-ből 10) azt mondta, hogy már nagyon sok helyen párhuzamosan mérnek az Universal és a v4-es verzióval, de 2022 második felében ez az arány jelentősen növekedni fog!
Hogy vágjak bele?
Azt a Google-nél is tudják, hogy ez egy nagy lépés és sok tanulnivalót igényel egy „mezei Analytics felhasználótól”. Ezért a korábbiakhoz képest jóval több segítséget nyújt a saját felületén is és az analitika szakértőket is jobban támogatja, mint eddig bármikor.
Az előbbi látványos része az Universal Analytics fiók Adminisztrálás részében elérhető GA4 beállító asszisztens:
Ez jó pár lépésen végig vezetve a felhasználót segíti létrehozni a v4-es verzióhoz szükséges új fiókot, az alapbeállításokat és az események mérését.