Bevezetés
A digitális mérések világa az elmúlt 1-3 évben sokkal többet változott, mint az azt megelőző 15-20 évben. A változások pedig nem hogy véget értek volna, hanem fel is fognak gyorsulni. Sajnos még mindig azt látom az ügyfélkörünkben és a piaci szereplők jó részénél, hogy nagyon kevés energiát fordítanak ennek követésére. Miért lehet ez?
Mert eddig adatbőség volt a digitális térben: Minimális felhasználói és még annál is kevesebb technológiai akadálya volt annak, hogy szinte minden viselkedés információt összegyűjtsünk a honlapunk látogatóiról!
Olyan volt, mint a levegő: mindenki természetesnek vette ezt.
De most nem a Google Analytics vagy más népszerű eszköz felülete változik, hanem a mérések alapjai, ami hatással lesz az online jelenlétünk elemezhetőségére, így a marketingünk értékelésére és az optimalizálhatóságára is.
Ennek a jelentős változásnak a hangsúlyozására szerveztem az IAB keretein belül, az Adat munkacsoporttal karöltve - az Analitika munkacsoport vezetőjeként - a szeptemberben megtartott Adat workshopot.
Viszont fontosnak tartom, hogy céges kereteken belül is tovább hangsúlyozzam a várható változásokat és hogy ösztönözzek minden weboldal tulajdonost a területtel való foglalkozásra!
Az almatermesztés alapjai
Anyai nagyapám "ipari" ember volt, a debreceni MÁV járműjavítójában dolgozott a 70-es évekbeli nyugdíjazásáig. Akkor vásárolt egy 400 négyszögöles kiskertet a város határában, ahol más zöldség és gyümölcs mellett almát is elkezdett termeszteni. Mire a 80-as évek elején én is "megérkeztem" a családba, már több nagy almafa állt a kertben. Imádtam őket, mert jól fel lehetett mászni rájuk, nagymamám isteni almás sütiket csinált belőlük és szerettem nézni, ahogy nagyapám foglalkozott a fákkal.
Ezekből a megfigyelésekből sok minden rámragadt, így a digitális mérések helyzetének bemutatását az almafa termesztés párhuzamával mutattam be.
Hiszen minden weboldal/webáruház tulajdonos az oldal indulásakor virtuálisan elültet egy "adatfát". Ha nem foglalkozik vele, akkor is terem valamennyit, ha viszont ápolja és folyamatosan figyelmet fordít rá, akkor nagyon bő termésű lehet.
Mit is igényel egy almafa?
Relatíve egyszerű termeszteni az almát, hiszen 4 dolgot igényel:
- Talaj: savanyú PH értékű, nem túl szikes, nem túl homokos legyen.
- Napsütés: 1200-1300 órányi direkt napot április-szeptember között.
- Víz: 750 mm-nyi éves mennyiséget, ez eső formájában 2024-ben mindössze 360 mm körül fog alakulni, tehát locsolni is kell.
- Vegyszeres kezelés: jó pár kórokozója van ennek a gyümölcsnek, így évente 6-12 alkalommal kell kezelni.
A fentiek jelentette tényleges munka természetesen változik a "termesztési" időszakban (április-szeptember): az időjárás változása, a klímaváltozás aktuális kihívásai és még pár tényező függvényében.
A digitális mérések terén a klímakatasztrófa az a technológiai és jogi változás sorozat, amit az elmúlt 2 évben történt.
A hatása is olyan súlyos, mint az a időjárás drasztikus átalakulása az almatermesztésre.
Éppen ezért muszáj most aktívan foglalkoznia a honlapon keletkezett adatok gyűjtésének, elemzésének és felhasználnásának módjával minden weboldal tulajdonosnak.
Mit tegyen egy előrelátó "gazda"?
Két területre bontottam a teendőket, hiszen ott a honlapunk, amire teljesen direkt és folyamatos ráhatásunk van, hogy mit és hogyan mérünk! Valamint ott vannak a marketing rendszerek, ahol a honlapon összegyűjtött adatokat fel kell használjuk az egyre hatékonyabb hirdetéshez és kommunikációhoz.
1. Ezeket tegyük meg a honlapunkkal kapcsolatosan:
- A visszatérő látogatókat - akár popup üzenetként - kérjük meg, hogy engedélyezzék a cookie ablakban hogy követhessük őket.
- A Google Analytics mellett a belső vásárlási adatokat - anoním módon - gyűjtsük egy Google táblázatban, amit így későbbi összesítésekre vagy visszatöltésre is tudjuk használni.
- A cookie management platform (CMP) már majd kötelező technikai elem a honlapok cookie kezelésére a 2024 márciusában kihozott Google változtatás óta. De még gyakran látjuk, hogy ezek beállítása hiányos vagy egyesen hibás. Ezt ellenőríztetni kell!
- Sajnos a jelenlegi verziójában a Google Analytics még mindig egy hiányosan/nehezen használható adatelemző eszköz! Ha már belső adatokat is felhasználunk, akkor érdemes más adatvizualizáló és elemző megoldást párhuzamosan használni. Mi a Tableau és Power Bi szoftvereket javasoljuk kipróbálnotok.
2. Ezeket tegyük meg a marketing eszközökkel kapcsolatosan:
- Használjuk ki a nagyobb marketing eszközök - Google, Meta, TikTok, stb. - által nyújtott szerver oldali mérési lehetőségeket. Ezzel jóval több és pontosabb honlap információkat tudunk átadni a rendszreknek az általuk elért+a honlapra hozott felhasználókról.
- Egyébként is elemi érdeke most minden marketing szolgáltatónak, hogy a mérési változásokat lekövesse a rendszerük, hiszen ennek hiányában leromlik a hatékonyságuk, amiért később a hirdetők elfordulnak tőlük.
Kezdjük el még ma!
Már jó ideje kommunikáljuk céges és szakmai szinten is, hogy az "adatbőség" kora leáldozott az online térben!
Egyre kevesebb adatgyűjtési lehetőségünk van, ha az "eddig is így csináltuk" mentalitással állunk hozzá a területhez.
Rosszabb (és tovább romló) célzási lehetőségek, kevésbé hatékony hirdetések és még kevesebb visszakapott adat a helyzet javítására!
Ezekkel kell számolnunk, ha nem teszünk semmit!
Éppen ezért kezdjetek el foglalkozni a mérésekkel még ma! Ez egy nagyon technológiai terület, szóval bátran kérjetek segítséget az analitikához hozzáértőktől, mert sok időt és így adatot meg tudtok spórolni velük!
Ha kérdésed van vagy a vállalkozásod a következő szintre emelnéd, nézd meg kapcsolódó szolgáltatásainkat!