Már 3 éve elérhető az Analytics 4-es verziója, ami sokáig kevesebb lehetőséget nyújtott, mint (a leginkább használt) az Universal verzió. Ezen hátrányokat ledolgozta, jövő nyártól pedig már csak ez a mérési verzió használható. Az erre való átállásról szól cikkünk!
Az online marketing legfontosabb és legnagyobb előnye a – relatíve – pontos mérhetőség. Hiszen a nagy ’adatrendszerek’ (Google, Facebook, stb.) által nyújtott információkkal megcélzott felhasználókat be tudjuk terelni a honlapunkra, ahol a cookie alapú mérések keretei között pontos képet kapunk a viselkedésükről.
Ez egy olyan költséghatékony előny az online eszközök számára, amely folyamatosan optimalizálható marketing kampányokat eredményez.
Ám ennek a több mint 15 éve fennálló ’kánaán’-nak lassan vége, hiszen a személyes adatok védelme és az adatbiztonság égisze alatt jelentős jogszabályi és technológia szigorítások születtek meg. A változások következő nagy mérföldköve a 2024-re várható 3rd party cookie-k tiltása a Chrome böngészőben.
Mivel világszinten a legnépszerűbb internetes böngészőről beszélünk, ezért belátható, hogy ha ott történik egy ilyen technológia váltás, akkor azt majd minden marketing eszköz és az azokat használó hirdetők is meg fogják érezni.
Erre a trendváltozásra való felkészülésként és mintegy a ’menekülés vékony ösvénye’-ként kialakított Google Analytics v4-es verzióját indította el a Google 2019-ben.
Kezdetben ez erősen béta verzióban volt elérhető, tulajdonképpen a néhány újdonság mellett az éppen elérhető Universal verzió által nyújtott megoldások jó részét nem biztosította. Ezért kevesen álltak igazán át a 4-es verzió használatára. A hátrányát az új mérési rendszer fokozatosan dolgozta csak le, így 2021 végére tudta azt nyújtani, mint az Universal verzió. Ezt követően a Google bejelentette, hogy 2023. júliustól már nem fogja támogatni az Universal mérési megoldást (az ingyenes verziót, a fizetős GA 360 2023. októberig lesz elérhető), 2023 végétől várhatóan már a korábbi méréseket sem lehet majd megnézni, kvázi törlésre kerülnek az Universal fiókok. Ebben semmi váratlan húzás nincsen! A Google régóta kommunikálja, hogy váltsunk a 4-es verzióra, legyen párhuzamosan mérve a két megoldással a honlapunk, csak a kettő közötti váltás időpontját meg nem közölték korábban.
A 2006 óta elérhető Analytics eddig mindig megoldotta azt, hogy az egyes mérőkódok és verzió váltások során a felhasználók megtarthassák a fiókjukat, így azonos fiókban lévő mérési-elemzési megoldással tudjanak dolgozni. Viszont a jelentős változásokat hozó 4-es verziónál már teljesen új fiókot kell készíteni.
Jelentősen eltér már a mérési logika is, illetve az adatok megjelenítése a v4-es verzióban az Universal verzióhoz képest. Valószínűleg ezért és a tapasztalat hiánya miatt még nem váltottak át a felhasználók át az új mérési rendszerre.
Elkésve nem vagyunk, amit alátámaszt a MeasureSchool szolgáltató által 2022. április elején megkérdezett 14 nyugati szakember visszajelzése is, melyből megtudhatjuk, ügyfeleikkel mennyire álltak már át az új mérésekre.
A 14 szakemberből mindössze 4 nyilatkozott úgy, hogy a v4-es verziót használják inkább az ügyfeleikkel az adatok elsődleges elemzési felületeként. De egyikük sem hangoztatta azt, hogy már mindegyik ügyfelüknél ezt használnák elsődlegesként!
Viszont a szakemberek döntő része (14-ből 10) azt mondta, hogy már nagyon sok helyen párhuzamosan mérnek az Universal és a v4-es verzióval, de 2022 második felében ez az arány jelentősen növekedni fog!
Azt a Google-nél is tudják, hogy ez egy nagy lépés és sok tanulnivalót igényel egy „mezei Analytics felhasználótól”. Ezért a korábbiakhoz képest jóval több segítséget nyújt a saját felületén is és az analitika szakértőket is jobban támogatja, mint eddig bármikor.
Az előbbi látványos része az Universal Analytics fiók Adminisztrálás részében elérhető GA4 beállító asszisztens:
Ez jó pár lépésen végig vezetve a felhasználót segíti létrehozni a v4-es verzióhoz szükséges új fiókot, az alapbeállításokat és az események mérését.