Az adat az új olaj! Ez a több, mint 17 éves mondás a 2024-es évben új értelmet fog kapni, hiszen tovább fog szűkülni az online tér méréseinek alapját adó cookie-k használata. Az októberi Internet Hungary konferencián ezért erről a területről beszéltem.
Ha a jelenlegi törvényi szabályozásnak szigorúan meg akarunk felelni és mindössze a legismertebb mérési megoldásra támaszkodunk, akkor nehéz helyzetben vagy és még nehezebbe kerülünk jövőre. Ugyanis így a felhasználók egyértelmű hozzájárulásán múlik, hogy mennyi marketing adatot tudunk összeszedni a honlapunkon járó felhasználóktól.
Amilyen rohamosan terjed tovább az AI használata a Google illetve Meta hirdetési rendszerekben - amik eddig is "early adopterként" nagyon támaszkodtak már a gépi tanulásra -, úgy válik mind értékesebbé a feléjük tőlünk visszaadott viselkedési adat.
A felhasználókra bízott hozzájáruláson túl még ott vannak a technikai mérési akadályok is, mint az AdBlocker-ek növekvő használata vagy kisebb számban használt böngészők cookie tiltásai, amit majd 2024-ben követ a piaci domináns Google Chrome ilyen irányú lépése.
Röviden szólva romlik az adatok áramlásának útja, így kevesebb felhasználóról, kevesebb és rosszabb minőségű adat áll rendelkezésünkre, ami ellen aktívan tenni kell és más irányból kell megközelíteni a mérések területét.
A felhasználók engedélyéhez valamilyen formában így is szükségünk van, de több megoldás is van arra, hogy mit lehet tenni teljes vagy részleges elfogadás illetve el nem fogadás esetén is.
A következő táblázatban foglaltam össze, hogy melyik esetben, melyik mérési irány használatakor mi történik:

Az előadásom fő üzenete, hogy foglalkozzatok a mérések javításával, mert már most is, de 2024-ben még inkább csökkenni fog a most használt technikákkal az összegyűjthető adatmennyiség, ez pedig jelentősen rontani fogja a hirdetéseitek hatékonyságát!
A lenti képre kattintva megnézheted az Internet Hungary 2023-as konferencián bemutatott teljes prezentációm PDF formában:
