A Local SEO vagy helyi keresőoptimalizálás általában szerves része a SEO stratégiáknak. Ha jól alkalmazzuk, akkor egy rendkívül erős eszköz lehet, mégis hazánkban a vállalkozások nem nagyon használják ki. Cikkünkben bemutatjuk, hogy mi is az a Lokális SEO, miért jó és milyen lépéseket kell tennünk az eredményességért!
Mi az a local seo?
A Lokális SEO, olyan keresőoptimalizálási eszköz / stratégia, amivel az ügyfeleket célozzuk meg egy adott régióban, városban vagy környéken. Lényegében a helyi keresőoptimalizálásnak ugyan az a célja, mint a „hagyományos” SEO-nak azaz a releváns keresésekre való (minél előbbi) megjelenés a keresők találati listáján. Csak ebben az esetben a keresők által indított lekérdezések helyi szándékúak.
Mit jelent a helyi szándékú keresés? Definíció helyet inkább egy példával magyarázzuk el:
Tegyük fel, hogy a munkahelyi ebédszünetben szeretnénk valahol az irodához közel egy gyrost enni. Gondoljuk végig, hogy hogyan keresnénk meg a megfelelő helyet erre a célra. Nagyvalószínűséggel a Google keresőjét használnánk erre a célra, vagy esetleg a Google Mapset. Hogyan keressük meg a számunkra releváns helyeket? Valószínűleg beírjuk, hogy gyros + a környék neve. A HD marketing munkatársai esetében mondjuk ez a gyros 9. kerület lenne. Erre a lekérdezésre a Google kiadja számunkra a szerinte legrelevánsabb találatokat. Azonban az, hogy a kereső óriás szerint mi a számunkra releváns találat sok-sok mindentől függ, de legfőbbképp a keresési előzményektől, nyelvtől és persze a lokációtól. Ezeket mi nem tudjuk befolyásolni, viszont azt, hogy minél többször jelenjünk meg illetve, hogy minél előbb jelenjünk meg a találati listán, már igen.
Most nézzük meg, hogy hogy nézz ki felhasználói szemszögből a találati lista a helyi szándékú kereséseknél. A találati listán a Google által kiadott releváns helyek, helyi vállalkozások az organikus találatoktól eltérő formában, észrevehetően fognak megjelenni. Egyik ilyen megjelenés a Local Map Pack, amibe a kereső az általa leginkább relevánsnak gondolt 3 találatot húzza be a találati lista elejére (gyakran csak a hirdetések után) térképes megjelenítéssel, pontos címmel, értékeléssel és a szolgáltatásokkal gazdagítva. Ezután jönnek az organikus találatok, ahol ugyancsak a számunkra releváns helyi vállalkozások oldalai jelennek meg.
Végül mielőtt rátérünk arra, hogy kinek lehet hasznos a helyi keresőoptimalizálás és milyen lépéseket tudunk tenni a hatékony helyi keresőoptimalizálásért, szerepeljen itt 2 statisztikai adat a Googletól, hogy miért is érdemes helyi keresőoptimalizálást folytatni:
- Az okostelefonjukról helyi keresést indító emberek 76%-a 24 órán belül ellátogat egy fizikai helyre és e keresések 28%-a vásárlással végződik.
- Az okostelefon-felhasználók 60%-a lépett már kapcsolatba egy vállalkozással közvetlenül a keresési eredmények alapján (pl. "kattints a híváshoz" lehetőség).
Már önmagában ez a 2 statisztika is megmutatja, hogy milyen forgalom és bevételnövelési lehetőségek rejlenek a helyi keresőoptimalizálásban. Most nézzük meg, hogy kinek lehet hasznos a helyi keresésekre való optimalizálás és hogy milyen feladataink vannak a Lokális SEO stratégia részeként.
Kinek lehet hasznos a Local SEO?
Lényegében bárkinek, bármelyik vállalkozásnak, akinek fontos, hogy a vállalkozása megjelenjen a találati listán egy ilyen külön kiemelt helyen, a weboldala találatain túl.
De különösen azoknak hasznos a local SEO, akiknek fontos a lokális megjelenés, például helyszínhez kötött üzletek, éttermek vagy helyi vállalkozások. Azonban azoknak is hasznos eszköz lehet, akiknek a tevékenysége nem fizikai helyhez kötött, hanem inkább a virtuális térben működnek, mint például webáruházat üzemeltető vagy szolgáltató cégek.
Tartalmi elemek
A weboldalunkat és a Google Cégprofilt is, olyan tartalommal kell feltöltenünk, ami a helyi szándékú keresésekre releváns és megbízható információt ad. Hiszen a Google csak akkor jeleníti meg az oldalunkat a találati listán, ha úgy gondolja, hogy a mi oldalunk releváns a felhasználók általi lekérdezésekre. Ezt pedig többek között tartalomírással érhetjük el. A helyi keresőoptimalizáláskor a következő tartalmi elemeket kell mindenképpen elhelyeznünk az oldalunkon:
- a város/régió/környék + releváns kulcsszó jelenjen meg az oldal szöveges tartalmaiban (pl: főoldali tartalom, kategória oldal, blogbejegyzés)
- a város/régió/környék + releváns kulcsszó jelenjen meg a weboldal nevében
- a város/régió/környék + releváns kulcsszó jelenjen meg a weboldal egy címsorában (H1 kiemelés)
- a város/régió/környék jelenjen meg a weboldal Meta leírásaiban
- Legyen az oldalunkon külön aloldal az üzletünk, boltunk, bemutatótermünk stb. számára
- Ágyazzuk be a weboldalba a Google Maps térképet, megjelölve rajta a cég pontos címét
De mielőtt elhelyeznénk ezeket az oldalunkon, mindenképpen érdemes lefolytatnunk egy kulcsszókutatást, hogy tudjuk, hogy pontosan milyen kulcsszót/kifejezést használjunk fel a földrajzi nevek mellett. De milyen formában érdemes ezeket megjeleníteni az oldalunkon?
Fontos, hogy ne halmozzuk, ne erőltessünk mindent bele mondjuk a H1, vagy éppen a title tagbe. Helyes megjelenítés lehet például H1-re vagy a Title esetén a következők: XY Gyros – 9.kerület, XY Gyros | Budapest, Ferencváros XY Gyros Budapesten, a IX. kerület szívében.
Fontos tartalmi elem még a név, a cím és a telefonszám (NCT) elhelyezése az oldalon. Ezeket érdemes a kapcsolati oldalon elhelyezni, valamint a láblécben is, így minden egyes aloldalon meg fog jelleni. Ezeket mindig konzisztensen, ugyanabban a formában adjuk meg. Ezeket az adatokat megadhatjuk Schema markupot használva! Ez azért is fontos, mert így pontosabban megadhatjuk a Google keresőbotjainak ezeket az információkat. Ez a következőképpen nézne ki a HD marketing esetében:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
<p itemprop="name">HD marketing </p>
<div itemprop="address" itemscope="" itemtype="https://schema.org/PostalAddress">
<p itemprop="streetAddress">Vaskapu utca 20.</p>
<p itemprop="addressLocality">Budapest</p>
<p itemprop="addressRegion">Budapest</p>
<p itemprop="postalCode">1097</p>
<p itemprop="telephone">+36(20) 574 1749</p>
<div itemscope="geo" itemtype="http://schema.org/GeoCoordinates">
<meta itemprop="latitude" content="47.4767386" />
<meta itemprop="longitude" content="19.0702993" /></div>
Lokalizált linképítés
A visszamutató linkek szerzése általában is fontos része a SEO-nak, hiszen sokat segíthet a jobb pozíciók elérésében, így a forgalom növelésben is. Ez természetesen igaz a helyi keresőoptimalizálásra is, a lokalizált linkszerzés remek módszer, hogy a helyi szándékú keresésekre minél előbb jelenjünk meg a találati listán. De hogyan építsünk linkeket a helyi keresőoptimalizálás stratégiánk részeként? Először is, próbáljunk linkeket szerezni más, közeli vállalkozásoktól, ez lehet mondjuk egy közeli beszállító vagy akár ki is építhetünk partnerkapcsolatot a környékünkön. Másik linkszerzési megoldás lehet, ha a helyi sajtóban próbálunk megjelenni, akár egy PR cikk részeként. Ehhez érdemes megkeresni a helyi online sajtót vagy akár Whitepress rendszerén keresztül is vásárolhatunk magunknak megjelenést. Megrendelt cikkek esetén mindenképpen úgy írjuk /írassuk meg a tartalmat, hogy lokalizálva legyen a hivatkozás horgonyszövege.
Összefoglalva tehát, fontos, hogy mindenképpen helyi cégektől, weboldalakról szerezzünk linkeket, de megkell jegyezni, hogy ha ezeknek az oldalaknak nincs helyesen megadva a korábban már tárgyalt NCT adatok az oldalukon, akkor nem lesz hatékony a linképítés, hiszen akkor a Google nem feltétlenül fogja látni, hogy helyi oldal hivatkozik ránk.
Google Cégprofil
A helyi keresőoptimalizálás egyik legfontosabb – ha nem a legfontosabb – része. Korábban Google Cégem profil volt a neve éveken keresztül, így talán a legtöbb embernek ezen a néven maradt meg. Ez egy ingyenes platform a cégek számára, aminek segítségével több forgalmat, több megjelenést, illetve több felhasználói értékelést tudnak generálni. Ha helyesen alkotjuk meg, megfelelően töltjük ki a Cégprofilt akkor nagyban növelhetjük a helyi megjelenést a találati listán, valamint a Cégprofil megjelenik a Google Mapsen is! Nézzük is meg, hogy hogyan hozhatjuk ki a maximumot ebből a platformból!
Először is, létre kell hoznunk a Cégprofilt, ezzel lényegében regisztráljuk a cégünket a Google ezen adatbázisába. Az adatok megadása után verifikálnunk kell majd a vállalkozásunk profilját. Ezt telefonon, SMS-en keresztül vagy a vállalkozás címére kiküldött hitelesítő lap segítségével tehetjük meg. Sajnos Magyarországon jellemzően az utóbbi – lassabb – hitelesítési mód jellemző.
A következőkben végig megyünk azokon az adatokon, amiket a Cégprofilban megadhatunk, illetve meg kell adnunk ahhoz, hogy sikeresen tudjuk felhasználni a Lokális SEO stratégia részeként ezt a lehetőséget.
Kezdjük az alapadatokkal. Meg kell adnunk a vállalat nevét majd a vállalkozási kategóriát, ez utóbbit fontos minél pontosabban megadni, ezzel elősegítjük azt, hogy ha a keresők kategóriákra keresnek akkor megjelenjünk. Meg kell adnunk a címet, valamint a nyitvatartást is, itt mindkettőnél fontos, hogy pontos, aktuális adatokat adjunk meg, utóbbit az ünnepekkor mindenképpen aktuálizáljuk!
Következő fontos információ, amit meg kell adni az a telefonszám, illetve a webhelyünk. Szolgáltatás beállításai résznél olyan adatokat adhatunk meg többek között, mint, hogy lehet-e helyben vásárolni, vagy van-e lehetőség online rendelés átvételére. Bemutatkozó szöveg elhelyezése is fontos a cégprofil adatok megadásakor, hiszen így röviden bemutathatjuk a cégünket és annak tevékenységi körét valamint előnyeit.
Az alapadatok megadása után 3 dolgot fontos még mindenképpen elhelyeznünk a Google Cégprofilunkban! Első a fotók. Hozzáadhatunk képeket a cégünk profiljához, érdemes a képek segítségével bemutatnunk az üzletedet belülről és kívülről is, de lehetőleg adjunk meg pár termékünkről is itt néhány fotót! Másik fontos dolog, amit megadhatunk itt, azok a termékek (és termékkategóriák). Itt megadhatjuk termékeinket képpel, kategóriával, leírással, árral, valamint call-to-action gombbal is, ami az oldalunkra mutat! Ajánlott legalább 6 terméket itt elhelyezni. És végül az utolsó fontos rész, amit mindenképpen érdemes kitöltenünk, az a bejegyzések. Itt adhatjuk meg többek között az oldalunkon megjelenő blogbejegyzéseket, tartalmakat a bejegyzésre mutató linkkel. A többszörös webhelyre mutató link elhelyezés segítségével tehát a Google Cégprofil nem csak a lokalizált lekérdezéskor való megjelenését segítheti, hanem a weboldalunkra forgalmat is vihet. Fontos friss információ a Google Cégprofillal kapcsolatban, hogy a Google már tiltja a fotók, bejegyzések, logók duplikációját. Ha ilyet érzékel, akkor spamnak veszi az ilyen tartalmakat és törli azokat.
A Google Cégprofil esetében még egy dologra kell még mindenképpen figyelmet fordítanunk, azok pedig az értékelések. Fontos, hogy minél több pozitív értékelést szerezzünk hiszen a Google szerint a jó minőségű értékelések a következőkkel segítik az ügyfeleket: javítja a vállalkozás láthatóságát és növeli annak valószínűségét, hogy az ügyfél felkeresi az üzletünket. Ezek mellett, az értékelések rangsorolási faktorok is, azaz amelyik helynek több pozitív visszajelzése van, azokat (jellemzően) előbbre fogja a keresőóriás rangsorolni. Értékeléskéket pedig több módon is szerezhetünk, vásárlás utáni hírlevélben vagy akár személyesen is megkérhetjük vásárlóinkat az üzletben! Sokszor ösztönzőleg hathat az értékelésekért cserébe valamit ajánlani (pl.: kedvezmény a következő vásárlásból). De ha mindenképpen biztosra mennénk, ha a jó értékelésekről van szó, akkor érdemes lehet csak azoknak az ügyfeleket megkeresni, akik már régóta nálunk vásárolnak, így ugyanis jobb értékeléseket fogunk kapni.
Lehetőség szerint 48 órán belül válaszoljunk a pozitív és negatív értékelésekre egyaránt, hiszen így a Google aktívnak látja a Cégprofil kezelését, valamint ezzel az ügyfeleknek is azt mutatjuk, hogy törődünk velük és ezzel bizalmat építhetünk.
Milyen egyéb lokális rangsorolási faktorok vannak?
A fentebb tárgyalt rangsorolási tényezőkön kívül persze még nagyon – nagyon sok van, azonban talán az előbbiek a legfontosabbak. De röviden még érdemes megemlíteni pár tényezőt, faktort, ami hatással van arra, hogy megjelenünk-e a SERP-en vagy nem.
Az egyik legalapvetőbb talán azok közül, amit nem említettünk még, az a keresést indító személyhez való közelség, azonban ezt nyilvánvalóan nem lehet optimalizálnunk, de mivel ez egy nagyon erős local SEO rangsorolási faktor fontos, hogy mindig konzisztens NCT adatokat adjunk meg a weboldalunkon és a Cégprofilunkban is!
Fontos továbbá, hogy weboldalunk reszponzív, mobil-barát legyen. Hiszen mint korábban említettük, az okostelefonokról indított lokalizált keresések igencsak számítanak a helyi keresőoptimalizáláskor így egy-egy ilyen keresés után fontos, hogy a mobilról ránk találók felhasználóbarát weboldallal találkozzanak.
Helyi keresőoptimalizáláskor számíthat az egyéb közösségi felületeken lévő profil is! Hiszen sokan már nem (csak) a Google felületén keresnek, hanem az Instagramon, Facebook vagy akár már a TikTokon is, így mindenképpen hozzunk létre más felületeken is profil, ugyancsak konzisztens adatokkal!
Fontos megemlítenünk, hogy nem csak a fent említett tényezők lehetnek hatással a helyi megjelenésünkre, hiszen sok-sok faktort a Google nem is tesz közzé, így azokat nem ismerjük. És azt se felejtsük, hogy vannak más SEO tényezők is, amik ha nem is Local SEO faktorok, de befolyásolják a megjelenést, tehát alapvetően itt is igaz, hogy az oldalunknak mind technikai mind tartalmi szempontból rendben kell lennie ahhoz, hogy a Google a találati listán minél előrébb jelenjen meg a lokális találatok között is.