Nem csupán gazdaságilag nehéz környezetben, hanem általánosságban véve is kritikus, hogy a megfelelő adatok álljanak rendelkezésünkre, melyek alapján minél pontosabban meg tudjuk érteni látogatóinkat, majd a számunkra releváns marketingcsatornákba fektetni. Azonban válság idején ez még inkább lényegessé válik. Ne feledjük, az adatvezérelt vállalkozások mintegy 58%-kal nagyobb eséllyel lépik túl a bevétellel kapcsolatos céljaikat, a versenytársakhoz képest.
Ennek ellenére még mindig relatíve kevés adatot gyűjtenek a cégek, illetve sok hiba fedezhető fel az adatok kezelésében és értelmezésében. Milyen kihívások hátráltathatják a munkát? Miért értékelődik fel a saját adatok szerepe recesszió vagy a már sokszor hallott cookie apokalipszis idején? Hogyan hozhatjuk ki belőlük a legtöbbet?
Ennek alapján elmondható, hogy leggyakrabban a változásokhoz való alkalmazkodás, képzett munkaerő és rendszerfejlesztés hiánya okoz problémákat az adatok gyűjtése terén a vállalkozásoknál. Ugyanakkor az adatokhoz kapcsolódóan is lényeges kiemelni, hogy a minőség legalább annyira fontos, mint a mennyiség. Hiányos vagy pontatlan adatok következtében jelentős hátrányba kerülhetünk a piacon a versenytársakkal szemben, hiszen sokkal kevesebb esélyünk lesz optimalizálni akár a teljes marketingstratégiánkat, akár az operatív, kampány szintű tevékenységeinket. Ezáltal pedig nem csupán a hatékonyságunk, hanem az eredményességünk is jelentősen csökkenhet - ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy nemcsak a vevők megszerzésének költségei növekedhetnek, hanem egyúttal kevesebb vásárlót is tudunk megszerezni és megtartani. Sokkal alacsonyabb megtérülési számokat és jövedelmezőségi mutatókat tapasztalhatunk.
2023 nagy valószínűséggel a visszaeső piacokról fog szólni, ha pedig rosszul optimalizálunk az adathiány miatt, akkor plusz teherként, még nagyobb hátrányból fogunk indulni. Ez végzetes lehet egy recessziós időszak során, hiszen ilyenkor erősebb hangsúlyt kap a költséghatékony működés, melyet adathiány mellett nem fogunk tudni elérni. Ennek oka, hogy nem fogjuk látni, hol érdemes növelni az aktivitásunkat, hova allokáljunk nagyobb költségkeretet, vagy milyen források és kampányok nem teljesítenek az elvártnak megfelelően, tehát hol érdemes beavatkozni.
Koncentráljunk arra az adatra, ami lényeges! Nézzük át a vásárlói útvonalat, és válasszuk ki azt a pontot, amely leginkább számít a bevétel szempontjából, valamint a profitábilis működés érdekében. Kereskedőként például fektessünk hangsúlyt a kosárba helyezéssel kapcsolatos konverziós rátákra, illetve fókuszáljunk a lead generálás folyamatára, és arra, hogy a megszerzett érdeklődők valóban konvertáljanak!
Hanyagoljuk a hiúsági metrikákat! Nehezebb időkben nem a legfontosabb például a látogatások vagy egyedi látogatók száma a weboldalunkkal, felületeinkkel kapcsolatban. Habár egy magasabb szám önmagában pozitív eredménynek számít, de ebben a helyzetben kevesebb fókuszt érdemelnek az efféle mutatók, teljesen felesleges őket a ’békeidők’ számaihoz hasonlítani.
Az analitikát kezeljük profit központként költségközpont helyett! Sok szervezet csak egy szükséges költségként tekint az analitikára és magára az analitikai szoftverre – szinte egyfajta kötelező elemként, akár az irodában lévő számítógépek vagy asztalok. Egy gazdaságilag nehéz környezetben viszont felértékelődik az a mentalitás, mely az analitikát profit központként kezeli. Egy vállalkozásnak minden tekintetben megéri a szakszerűen elvégzett adatelemzésbe fektetni, a költségek csökkentése vagy a bevétel növekedése érdekében. Az adatalapú megközelítés segíthet, hogy beazonosítsuk, milyen sikereket tudhatunk be, és milyen problémák merülhetnek fel a vállalkozásunk működésében. Valamint általa megfigyelhetünk különböző mintázatokat is a felhasználók viselkedésében, melyek segíthetnek a későbbi döntéshozatal során. Mindenképpen szánjunk tehát időt arra, hogy a megfelelő méréseket beállítsuk, amivel azonosíthatjuk őket!
Kísérletezzünk! Alapvetően is fontos, hogy kísérletezzünk a customer journey felállítása során, de ebben az időszakban még inkább teszteljünk, amennyit csak lehet! Gyűjtsünk új ötleteket a konverzió optimalizálás céljából, és tegyük próbára a lehető legtöbb lehetőséget a gyakorlatban is, hogy bepillantást nyerjünk abba, mi az, ami működik és mi az, ami nem!
Értékeljük át a hirdetési stratégiánkat! A legjobban teljesítő kampányainkra szánt költést tekerjük fel. Itt is lényeges a kísérletezés: figyeljük meg, mennyi visszaesést hoz az elérések terén, ha a kevesebb bevételt hozó hirdetések keretét csökkentjük.
Oda invesztáljunk, ahol megéri! Recesszió esetén fel kell ismernünk, hogy vannak fontos és kevésbé fontos befektetések. Fontos lehet például a termékfejlesztés, mely segíthet javítani a felhasználói élményt, ezáltal nagyobb elégedettséget és újravásárlási hajlandóságot eredményezve.