Tartalomjegyzék
- Az év szava idén is az AI lesz
- Search Generative Experience a találati listán
- Továbbra is fontosak lesznek a hasznos tartalmak
- Zero-click search vagy kattintásmentes keresés
- A minőségi backlinkek fontosak maradnak
- Kép és videó SEO
- Nő a social media szignálok szerepe a SEO-ban
- A Local SEO szerepe
- Sok algoritmus frissítés várható
- Mi vár a SEO szakemberekre?
- Összefoglalás
2023 kétségtelenül az egyik legturbulensebb év volt a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek számára. Most azt járjuk körül, hogy a mozgalmas esztendő után milyen trendek, változások következnek be a keresőoptimalizálás területén. Egyáltalán élni fog a SEO?
Sokszor hallottuk már, hogy a „SEO halott”. Legelőször 2000 tájékán, amikor a Google elindította hirdetési szolgáltatását és megjelentek az organikus találatok mellett a fizetett hirdetések is. A SEO köszöni szépen, de túlélte ezt és sok más változást is, pedig többször kiáltották már halálát! Az AI robbanásszerű térhódításával újra felmerült, hogy a keresőoptimalizálásnak vége, és a marketingben már nem lesz szükség SEO szakemberekre. Hosszútávú előrejelzésekbe nem bocsátkoznánk, de az biztos, hogy a SEO 2024-ben is élni fog, csak át alakul. Nézzük, hogy milyen változások, trendek alakítják majd az idei évet!
Az év szava idén is az AI lesz
2023-ban az online marketing szakmában az AI volt az egyik legemlegetetettebb szó, nem is csoda, hiszen sok más területhez hasonlóan ezt az iparágat is fenekestől felforgatta a Chat GPT és a más AI eszközök tavaly év eleji publikus megjelenése, majd elterjedése. A konferenciákon számtalan alkalommal hallottuk a mesterséges intelligencia szót, és ez várhatóan idén se lesz másképp.
Az Open AI megoldása hamar felforgatta a keresőoptimalizálást is, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ez jelenti a keresés jövőjét is. A Bing jócskán megelőzve a Google-t, már az év elején bejelentette, hogy integrálja keresőmotorjába az AI-t. A Google ezek után megnyomta a piros riadó gombot és nagy fejlesztésekbe kezdett, és elindította Generatív AI alapú SGE (Search Generative Experience) találati listát, igaz, csak tesztelési módban (itthon még egyelőre nem elérhető). A Bing megoldása már hosszú hónapok óta elérhető a nagy közönség számára, azonban a csekély piaci részesedését így se tudta jelentősen növelni.
Search Generative Experience a találati listán
Először is, mi az a Google Search Generative Experience? Az SGE a Google mesterséges intelligencia által vezérelt keresőfunkciója, amely személyre szabott és társalgási stílusú válaszokat kínál a felhasználók kereséseire. Ez a fajta megoldás alapjaiban változtatja meg a keresést, a találati oldalt és azt, hogy hogyan keresünk, hogyan jelennek meg az oldalak az egyes keresésekre.
Az SGE megjelenése kétségtelenül nagy hatással lesz a keresőoptimalizálásra, hiszen teljesen átírja a kereső működését, de még a hónapok óta zajló tesztelés után is sok a kérdőjel a pontos működésével kapcsolatban. Az biztos, hogy várhatóan csökken majd az átkattintások aránya, hiszen a hagyományos organikus találatok lejjebb csúsznak majd a listán, valamint a keresésre sokszor már az AI alapú találati listán megkapják a keresett információt a felhasználók. Az is kérdés, hogy a párbeszéd típusú AI generált válaszban hogyan jellenek meg a hivatkozott oldalak. A keresőóriás azonban kijelentette, hogy továbbra is el kötelezettek amellett, hogy a találati listán a fizetett találatok mellett az organikus találatok is helyett kapjanak, és forgalmat generáljanak a weboldalak számára.
A Google 2023 decemberéig hirdette meg a SGE tesztelését, habár hivatalos bővítés nem történt, de december végén levette ezt a feliratot a Search Labs oldalán, ez arra enged következtetni, hogy várhatóan a Google tovább fejleszti a tesztelők segítségével az AI alapú kereső megoldását. Jelenleg az EU-ban -vélhetően adatvédelmi okok miatt – nem elérhető a tesztelési lehetőség, ezért és a korábban említett okok miatt véleményünk szerint a magyar találati listán az első félévben várhatóan nem fog élesedni az SGE.
Habár sok a kérdőjel, az biztos, hogy az AI alapú keresési világban továbbra is fontos lesz az oldalakon lévő minőségi, embereknek szóló tartalom, valamint az erős, releváns backlink profil.
Már hosszú évek óta kommunikálja a Google, hogy a legfontosabb rangsorolási faktor az oldalon lévő tartalom és annak minősége. Ez az utóbbi 1-2 évben még hangsúlyosabbá vált, mióta a Google 2022 augusztusában bejelentette a Helpful Content Update (HCU) algoritmust és rangsorolási fakort. A Helpful Content Update működéséről korábban már mi is írtunk a blog oldalunkon. A Google azt kommunikálja, hogy azok a tartalmak fognak előre kerülni a rangsorban, amelyek hozzáadott értékkel bírnak az emberek számára. Valamint hátrébb sorolja azokat, amik nem rendelkeznek hozzáadott értékkel, sőt, ha domain szinten sok az ilyen tartalom, akkor még büntetheti is az oldalt.
Továbbra is fontosak lesznek a hasznos tartalmak
A bejelentés óta történt már egy nagy változás, korábban a Google kapcsolódó dokumentuma kimondta, hogy a tartalmaknak emberek által írt, embereknek szólónak kell lenniük. Az előbbi rész, „emberek által” idén kikerült a dokumentációból, így a korábbi gyakorlattal ellentétben, zöld utat adott a Google az AI által írt tartalmaknak. A lényeg továbbra is az, hogy olyan minőségi tartalmakat írjunk, amely hasznos az embereknek.
2023-ban a Chat GPT és más AI eszközök elterjedésének hála, tömérdek mennyiségű content árasztotta el a webet. Számos weboldal tulajdonos tömegével tölti fel az AI tartalmat és ez a rengeteg új tartalom több változást is eredményezett, amelyek várhatóan a 2024-es évben is folytatódnak. Így továbbra is gondok lesznek az indexeléssel, Gary Illyes már 2023 szeptemberében arról számolt be, hogy gyakorlatilag nincs olyan nagy tárhely kapacitás, ami minden interneten jelenlévő tartalmat be tudna indexelni, így 2024-ben a tartalmak indexelése romlani fog, több időbe fog telni míg a Google beindexeli az egy-egy új szöveges tartalmat.
Habár a Google nem tiltja az AI tartalmak írását, próbálja ellensúlyozni az MI-vel készült tömeges tartalom mennyiséget azzal, hogy igyekszik a humán tartalmakat rangsorolási előnybe helyezni. A Google már 2022-ben frissítette és kiegészítette az E-A-T modellt, bekerült a modellbe az Experience azaz a tapasztalat (Így már E-E-A-T), amivel a Google a személyes tapasztalat fontosságát hangsúlyozza. 2023 márciusában a Google bejelentette – az egyelőre magyar nyelven még nem elérhető – Perspectives-t, amely célja, hogy előtérbe helyezze a találati listán az emberek által írt social és fórumos tartalmakat. A keresőóriás továbbá bejelentette azt is, hogy az ún. „rejtett kincseket”, amelyek személyes tapasztalatokat megosztó fórum bejegyzések vagy más tartalmak, a HCU előtérbe fogja helyezni. Ez el is indult az év második felében, az olyan fórum oldalak, mint a Reddit vagy a Quora, elkezdtek organikusan növekedni.
A szemantikus keresés továbbra is lényeges eleme lesz a keresőoptimalizálásnak, hiszen az MI alapú lekérdezéseknél is a kifejezések puszta szó szerinti jelentése helyett azok mélyebb, kontextuális, jelentésbeli tartalmát, valamint a felhasználói szándékot fogja értelmezni és elemezni a keresőmotor.
Egy szó, mint száz, 2024-ben a hasznos tartalmak még fontosabbak lesznek, így elengedhetetlen, hogy a webhelytulajdonosok olyan minőségi tartalmat írjanak, ami rendelkezik hozzáadott értékkel, és teljes mértékben válaszolnak a felhasználói keresésre, lehetőleg a személyes tapasztalatot és szakértelmet tükröznek.
Zero-click search vagy kattintásmentes keresés
A kattintásmentes keresés száma egyre csak nő. Ezek olyan kereséseket jelentenek, amelyek esetén a felhasználók nem kattintanak sem fizetett sem organikus találatra. A Semrush szerint a mobilon keresők 57%-a és az asztali eszközön keresők nagyjából negyede anélkül hagyja el találati listát, hogy rákattintana egy organikus vagy fizetett találatra. A Google már évek óta jelenít meg kiemelt helyeken a felhasználói kérdésre válaszoló információkat, amelyeket sok esetben az oldalról emel ki a kereső. Ezek várhatóan, ha nem is ugyanilyen formában, de maradnak a SGE alatt is. Ha ezekre (is) szeretnéd optimalizálni tartalmaid, akkor rövid, lényegre törő válaszokat kell kínálnod a felhasználók számára.
A minőségi backlinkek fontosak maradnak
A Google egy idejen azt kommunikálja, hogy a linkek nincsenek benne a top rangsorolási faktorokban, mi mégis azt tapasztaljuk, hogy igenis számítanak a minőségi, erős domain értékkel bíró oldalakon releváns szövegben, kulcsszóra elhelyezett linkek, legalább is magyar nyelvterületen. Már csak azért is lesznek (továbbra) is fontosak a backlinkek, mert a AI tartalmaknak köszönhetően rengeteg content lesz a weben és feltehetően rangsorolási előnyt fognak ezek közül kapni azok, amelyekre releváns tartalmú, erős domainek hivatkoznak. Tehát 2024-ben érdemes lesz figyelmet fordítani a minőségi linképítésre!
Kép és videó SEO
A találati lista évek óta egyre vizuálisabb, egyre jobban jelennek meg rajta képek és videók, és ez feltehetően idén se lesz másképp, még az AI alapú találati listán sem, hiszen kérdéstől, kereséstől függően ott is fog majd videókat és képeket elhelyezni az AI a párbeszédekben. Nem elhanyagolható szempont, hogy a videós tartalmak egyre népszerűbbek, nem véletlen a TikTok és Youtube népszerűsége sem. Így ezzel párhuzamosan egyre több videó jelenik meg a találati listán is, legyen szó Youtube, Tiktok, Instagram Reels vagy más, oldalon elhelyezett videóról. Mindezek mellett fontos megemlíteni, hogy nem csak SEO szempontból éri meg vizuálisabbá tenni oldalainkat, hanem user-experience szempontból is, hiszen a jó UX növelheti a konverziók számát, érkezzen a felhasználó bármilyen csatornából.
Így tehát, a fentiek miatt érdemes elhelyezni jó minőségű képeket és videókat az oldalakon. Képek elhelyezésénél figyeljünk a méretre, lehetőleg ne legyen 200 kilobytenál nagyobb, a kép neve és alt tagja rendesen legyen kitöltve. Videóknál pedig több követelményt is állított a Google az oldalakon elhelyezett videók indexeléséhez. YouTube, TikTok vagy más platformokra feltöltött videók esetén fontos a releváns kulcsszavak használata a címben és a címkékben, valamint kellő figyelmet kell fordítani a részletes leírásra. Ha van rá lehetőség, adj meg feliratokat a videódhoz, sőt oldalon elhelyezett/beágyazott videó esetén megadhatsz leiratot is, annak megírásához érdemes AI-t használni.
Nő a social media szignálok szerepe a SEO-ban
Hasonlóan a linképítéshez, várhatóan a közösségi média szignálok szerepe is nő az AI tartalom alapú világban, hiszen a humán jelenlét bizonyitékaként szolgálhat a közösségi médiás aktivitás. Habár nem jelent rangsorolási tényezőt, de egy-egy social media megosztással erősíthetjük oldalunk tartalmának relevanciáját és hitelességét, így érdemes a social media stratégiánkba beleültetni az oldalunkon megjelenő tartalmak megosztását, promotálását.
A Local SEO szerepe
A Search Generative Experience-nek célja, hogy minél személyre szabottabb válaszokat és találatokat adjon és így a lokalizáció továbbra is fontos szerepet játszik majd keresésben. Egy felmérés szerint Az SGE eredmények több mint egyharmada tartalmazza a Local Map packet. Erre Local SEO stratégiával tudunk felkészülni. Továbbra is lényeges a helyi keresőoptimalizálásban a Google Cégprofil megléte és megfelelő kitöltése, a cégprofilban az értékelések gyűjtése, az oldalon a lokalizált kulcsszavakra való tartalomírás és a lokális linképítés.
Sok algoritmus frissítés várható
Nemzetközi szinten 9 db „nagy” Google algoritmus frissítés volt a tavalyi év során, ebből csak a második félévben 6, ilyenre korábban nem volt példa a keresőoptimalizálásban. Feltehetően ezekre az AI tartalmak miatt is volt szükség, így a 2024-es év is sok frissítést tartogat számunkra. Ez pedig sajnos azzal járhat, hogy az organikus forgalom majd ingadozhat, így a SEO-soknak és a weboldal tulajdonosoknak folyamatosan figyelemmel kell kísérni a forgalom alakulását.
Mi vár a SEO szakemberekre?
Valószínű, hogy a 2024-es év tavalyihoz képest még eseménydúsabb lesz, hiszen számos változás várható, elég, ha csak az SGE elindulására gondolunk, vagy az AI tartalmak tömeges megjelenésére és az amiatt súlyosbodó index problémákra. Az is biztos, hogy még mindig sok a bizonytalanság. Az idei és a jövőbeli változásokra minden keresőoptimalizálási szakembernek fel kell készülnie, folyamatosan figyelni kell a trendeket, és a szakmai híreket. Rendkívül fontos továbbá, hogy megismerjük és használjuk az AI-t, hiszen hosszútávon szerves része lesz az életünknek.
A SEO 2024-ben se hal meg, csak átalakul. A weboldaltulajdonosoknak, a tartalomíróknak és a keresőoptimalizálással foglalkozóknak viszont mindenképpen reagálniuk kell a változásokra és abból a legtöbbet kell kihozni.
Összefoglalás
- Az idei évben várhatóan elindul a Google AI alapú találati listája (SGE), amely alapjaiban változtatja meg a keresést. Sok még a kérdőjel, de továbbra is fontos lesz az oldalakon lévő minőségi, hozzáadott értékkel bíró, embereknek szóló tartalom, valamint az erős, releváns backlink profil.
- Az AI által készített tartalmak elárasztják a netet, ezzel indexelési problémákat okozva.
- 2024-ben a hasznos tartalmak még fontosabbak lesznek, ezért a humán tartalmak rangsorolási előnybe helyezése lesz a Google célja.
- A weboldal tulajdonosoknak, tartalom marketingeseknek, szövegíróknak olyan minőségi tartalmakat kell gyártaniuk, amelyek rendelkeznek hozzáadott értékkel, teljes mértékben válaszolnak a felhasználói keresésre és lehetőleg a személyes tapasztalatot,szakértelmet tükröznek.
- A linképítés és a social szignálok még fontosabbak lesznek, így érdemes a SEO stratégiába időt és erőforrást szánni rájuk.
- A személyre szabottabb SGE-ben is fontos szerepet kap majd a Local SEO.
- Sok algoritmus frissítés várható, így az organikus fogalmat folyamatosan figyelni kell majd.
- A SEO szakembereknek reagálniuk kell a változásra, az új trendekre. Az AI és a megfelelő promptok használata elengedhetetlen lesz a jövőben.