A MailChimp a nyár zárásaként megrendezte online a Business Building Week-et, melynek keretében szakértőket kérdeztek meg: mik lesznek az idei év ünnepi trendjei; mi várható a karácsonyi időszakban és milyen tippeket érdemes megfogadni ahhoz, hogy még sikeresebb lehessen a vállalkozásunk? A hét előadásaiból szemezgettünk cikkünkben!

Mailchimp Expert ügynökségként természetesen mi is részt vettünk az eseménysorozaton, hogy még szélesebb tudásra tehessünk szert. Ahogyan a beszélgetések során is elhangzott, a cégeknek egy folyamatos kihívás adaptálódni a piac változásaihoz, még több energiát kell abba fektetni, hogy felkészüljünk az előttünk álló kihívásokra, erősítsük a márkánkat. A következő cikkben össze szedtük, hogy mik voltak a Business Building Week fontosabb gondolatai, kiemelve három előadást, amelyek segíthetnek felkészülni az év fennmaradó részére, kiegészítve a saját gondolatainkkal a témával kapcsolatban.

TOP Trendek az ünnepi időszakra

(Az esemény visszanézhető: https://www.youtube.com/watch?v=kI7rHcTvfGY&t=1330s)

 

MBB-szekcio-kep-2

Már Ti is láttátok, hogy megkezdődött a karácsonyi termékek árusítása? A kirakatok hamarosan tele lesznek Mikulásokkal, rénszarvasos zoknikkal és számos karácsonyi termékkel. Na de mi a helyzet az online térben? Hogyan alakul idén a karácsonyi időszak és mire kell figyelni a promóciók összeállításakor? A 2020-as karácsonyi időszak várható trendjeiről Sequoia Mulgrave a DailyMode Studio vezetője beszélgetett Laura Thompson-nal, a Helium cég vezetőjével. Idén a fogyasztók már nagyon korán elkezdtek bevásárolni a karácsonyi időszakra, így a cégeknek már most érdemes figyelmet fordítani erre az időszakra, az ilyen irányú kommunikációra. Ráadásul a karácsonyi bevásárlások nagy része valószínűleg online lesz a koronavírus miatt, így a vállalkozásoknak fel kell készülni a korai online érdeklődésre is.

Laura szerint a kisvállalkozásoknak elsőként az alábbi 3 lépést kell figyelembe venni:

 

  • lépés: Határozd meg a céljaidat az ünnepi időszakra!

Először is érdemes megvizsgálni a cégeknek, hogy mire szeretnének fókuszálni. Vannak-e olyan termékek, amiket előtérbe szeretnének helyezni, vagy vannak-e termékkategóriák, amelyek szerint szétbonthatják a termékportfóliót. Továbbá érdemes ránézni a kulcsfontosságú termékmutatókra is!

 

  • lépés: Legyen egy tiszta ügyféllistád!

Szentelj külön figyelmet arra, hogy legyen egy tiszta feliratkozó ügyféllistád, és ellenőrizd le, hogy valóban megkapják-e az emailjeidet! Továbbá a feliratkozó lista minőségét is érdemes megnézni, hiszen lehetnek olyanok is a listában, akik nem érdeklődnek az adott termék, szolgáltatás iránt, vagy most nem szeretne promóciós üzenetet kapni tőlünk.

 

  • lépés: Készíts tervet az ajánlatokról!

Vizsgáld meg az előző karácsonyi időszakot és nézd meg, hogy mire reagáltak a fogyasztóid. Milyen ajánlatokat küldtél nekik és, hogy melyekre kattintottak, melyekből vásároltak a legtöbbet. Ezt mindenképp használd fel a mostani ünnepi időszak megtervezésekor, természetesen az aktualitások figyelembevétele mellett.

 

Elő a naptárakkal!

A beszélgetés során is fény derült arra, hogy milyen fontos események állnak előttünk még az évben. De mi a helyzet itthon? Black Friday, Karácsony és további jeles napok várják, hogy kihasználjuk őket.

A kampányok időben való megtervezése, majd rugalmasan való kezelése a siker egyik alapvető kulcsa. Ne kapkodjunk! Éppen ezért hozzuk létre minden évben az aktuális év marketingelhető események naptárját, hogy kapaszkodóként szolgálhasson a főbb események, jeles napok rengetegében ügyfeleink számára.

 

Szegmentáljunk?

A szegmentáció nagyon fontos a vállalkozások életében, marketing tervezéskor pedig különösen. A szegmentációt pl. a MailChimp Tagging funkciója is hatékonyan elősegíti, mellyel bekategorizálhatjuk az ügyfeleinket és a csoportokban különféle üzeneteket küldhetünk, így akár például az érdeklődési körüknek megfelelő üzenetet, vagy elhelyezkedésünknek megfelelő promóciót tudunk eljuttatni hozzájuk.

Na de mi a helyzet az ünnepi időszakban való szegmentálással? Mi csak annyit mondunk, hogy a következő időszakban kifejezetten átgondoltan érdemes élni vele! Ha korábban szegmentáltunk, akkor tágítsuk a szegmenst gondolva arra, hogy nem csak magának vásárol az ember, hanem ajándékot is néz, míg ha a jövőben szeretnénk csak különböző célcsoportokat kialakítani, akkor ne az ünnepi időszak alatt összegyűlt adatok alapján induljunk el – csak, hogyha kifejezetten tudjuk, hogy magának vásárolt az illető.
(pl. ajándékba veszem checkboxot alkalmaztunk.)

 

Laura és Sequoia is összegyűjtötték, hogy szerintük mi az a pár gondolat mindenképp fontos.

  • Kezdj el csinálni egy szegmentációs tervet
  • Nézd meg az összes adatot, ami a közönségről rendelkezésedre áll
  • Kezdd el beazonosítani, hogy mely információk a leghasznosabbak, ahhoz, hogy egy célzott kommunikációt tudj létrehozni
  • Közelítsd meg az inaktív feliratkozókat más módon, mint eddig
  • Engedd, hogy a felhasználók preferenciákat adhassanak meg (különösen a karácsonyi időszakban) Például: hagyjuk a felhasználóknak, hogy meghatározzák milyen gyakran szeretnének felőlünk hallani, minden információról szeretnének értesítést kapni vagy csak hagyjuk, hogy bejelöljék, hogy mely kategóriák érdeklik

Te is Mailchimpet használsz? Az MC Survey Tool segíthet a fentiek megoldásában: kérhetünk visszacsatolást a fogyasztóktól, pl.: hogy mikor tervezik a bevásárlást, milyen termékeket kedvelnek, preferálnak, miket keresnek.

 

Hallgassuk meg a közönségünket! A visszacsatolás egy kulcsfontosságú tényező lehet, mivel növelheti a fogyasztók lojalitását, míg a vállalkozásunknak új utakat nyithat a fejlődésre.


Kollaboráció
Laura Thompson kiemeli a kollaboráció jelentőségét, hogy új embereket érhessünk el, csupán azzal, hogy néhány hasonló márkával összeállunk, akiknek hasonló célcsoportja van, mint nekünk. VAgyis a közönségünket együtt bővítjük, akár egy közösen folytatott nyereményjáték keretén belül.

 

Mutasd meg ki vagy!

Amerikában a fogyasztók kedvelik a kisvállalkozásokat és szívesen támogatják is őket. Sequoia Mulgrave szerint ma már a kis vállalkozásoknak olyan befolyása van, ami eddig nem volt meg. A fogyasztók vágyakoznak a személyes kontaktusra. Amikor rendelünk egy terméket az internetről, ezt sokkal nehezebb megteremteni.

Itthon a karanténos tavaszi időszak alatt is láttunk hasonló példákat, főleg az éttermek esetében. 

Fontos, hogy megmutassuk a vállalkozásunk alapelemeit, például, hogy bemutassuk a vállalkozásunk arcait, tehát, hogy kik a tulajdonosok, kik a munkavállalók. Ennek az ünnepi időszakban is helyet adhatunk, tedd személyesebbé a márka és a fogyasztó kapcsolatát! 


Személyre szabás

A perszonalizáció a tervezésen felül kulcskérdéssé válik. Egy fogyasztó magatartásának megfelelő tartalmakat lehet ma már létrehozni, de gondolkozhatunk teljes automatizációs rendszerekben is. Küldhetünk nekik kosárelhagyó levelet vagy ha érdeklődik egy termékünk iránt, de az nem elérhető, akkor kérhet értesítést róla vagy akár arról is kérhet értesítést, hogy leáraztuk a terméket, amit bejelölt. Lehetőség van arra is, hogy megkérdezzük a vásárlókat, hogy mennyire elégedettek a termékkel, és kérjünk tőlük egy visszajelzést, hogy mit gondol róla. Ez segíthet a többi vásárlónak is. A Mailchimp újdonsága, a Journey Builder tovább segít minket abban, hogy vizuálisan is átláthassuk automatizált folyamatainkat. Tegyük személyessé a tartalmat, hírlevél esetén akár már a tárgymezőnél kezdve! Egy megfelelő integrációval lehetőségek tárháza tárul elénk.

 

Amit mindenképpen érdemes górcső alá venni, hogy milyen eredményeket értünk el tavaly, mi a célunk idén, alkalmazkodva a gazdasági változásokhoz. Alakítsunk ki egy olyan stratégiát, amellyel a lehető leghatékonyabban el tudjuk érni fogyasztóinkat a most következő ünnepi szezonban, azonnal rugalmasan kezelhető.

Hogyan építsünk egy kiemelkedő brand-et?

Az esemény visszanézhető:  https://www.youtube.com/watch?v=xMq6A14iEiI

A brandépítés egy nagyon hangzatos, ám korántsem könnyű marketing terület, amit minden induló vállalkozásnak részletesen át kell gondolni és dedikáltan foglalkozni vele. Mindenki egyedi, mindenki különleges szeretne lenni, de  hogyan érjük el? Első lépésként létre kell hozni egy brand stratégiát, és meg kell válaszolni az alábbi kérdéseket: Mi a misszióm? Mik a fő értékei a márkámnak? Hogyan néz ki a márkám, mi jut eszembe róla? Mik az egyediségeim, versenyelőnyeim? Mindezt, hogyan lehet lefordítani a marketing nyelvére?

 

A témában nyújtott segítséget és adott néhány ötletet a nézőknek Porsha Thomas, a GOWRKGRLS alapítója és brand szakértője. Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a főbb pontokat, amelyeket Porsha Thomas is megemlített egy sikeres márka építése kapcsán.

 

Építsd meg tudatosan a márkád!

 

  • Légy következetes és légy jelen!
  • Légy felismerhető és egységes! A weboldalad legyen hasonló, mint a hírleveled és fordítva. Legyenek hasonlóak, mégis egyediek a social media felületeid, a Facebook és Instagram oldalad!
  • Légy természetes, és alakíts ki egy jó kapcsolatot a célközönségeddel!

 

De mi is a márkaépítés? Több, mint egy logó vagy szín paletta. A márkaépítés egy érzés létrehozása, melynek tükröznie kell a cégünk arculatát, személyiségét. A márkaépítés megtestesítője a céloknak és az értékeknek, ami segít kiépíteni a bizalmat a fogyasztókkal. A bizalom kiépítése pedig elengedhetetlen, mivel a fogyasztó nem ad ki magáról bizalmas adatokat egy olyan weboldalon, ami nem sugároz bizalmat. Az emberek 50 milliszekundum alatt döntik el, hogy mit gondolnak a weboldaladról. Így, ha egy erős márkát építünk fel akkor az alatt az 50 milliszekundum alatt meg tudjuk győzni a fogyasztókat, hogy a mi márkánkat válassza.

Brand stratégia és gyakorlati megvalósítása

 

  • Mi a célod? Miért hoztad létre a márkát?
  • Mi a víziód? Milyen jövőt szeretnél kialakítani?
  • Mi a missziód? Hogyan alakítod a jövődet?
  • Milyen értékei vannak a márkádnak? Ki vagy Te? Hogyan dolgozol? Mi teszi egyedivé a márkádat?

 

Mitől lesz például egy fánk bolt különleges, nem csupán egy fánk bolt a sok közül? Érdemes átgondolni, hogy mik azok a jellemzők, tulajdonságok, előnyök, amik különlegessé teszik a vállalkozásodat. Továbbá meg kell határozni, hogy mik azok a tulajdonságok, amik elkülönítenek minket a versenytársainktól. Mik, azok a tulajdonságok, amik minket egyedivé, különlegessé tesznek? 

  • Versenytársak monitorozása! Figyeld meg, mit csinálnak másképp, milyenek a termékeik, hogyan kommunikálnak. Nézd meg, hogy milyen az ügyfélszolgálatuk és az árazásuk, kommunikációjuk.
  • Figyeljünk az ügyfelekkel való bánásmódra! Fókuszáljunk a fogyasztók problémáinak megoldására!

 

Célközönség és a márkánk

Ahogy fentebb is írtuk fontos, hogy a fogyasztók problémáinak megoldására fókuszáljunk. Lényeges, hogy a célcsoportunk úgy érezze, hogy ismerős neki a márkánk, mintha közelről ismerné akár úgy, mintha egy ember lenne.  “Customer avatar” átgondolása és meghatározása elengedhetetlen ahhoz, hogy egy jó marketing stratégiát tudjunk létrehozni. Meg kell határozni nagyon pontosan, hogy kikre fókuszálunk (pl: milyen életstílust képvisel a célközönségünk, mik a céljaik, mit preferálnak, milyen tartalmakat kedvelnek, stb) és kommunikálunk. 

Ezután nélkülözhetetlen a targetálás, hiszen olyan embereket szeretnénk elérni a márkánkkal, akik valóban elköteleződnek mellettünk.

Használd fel mindig a rendelkezésedre álló adatokat, és általuk építs fel egy jó kapcsolatot a fogyasztóiddal. Készíts személyre szabott digitáli élményt, perszonalizálj, így egyedi tartalmakat tudsz létrehozni például az email marketing területén. Törődj a fogyasztókkal, akár automatizáltan is! Pl. köszöntsd fel a születésnapján, névnapján!

 

Porsha a Glossier nevű amerikai márkát hozza példaként, mely egységes, mégis egyedi kommunikációt és képi megjelenést alkalmaz felületein.

pasted image 01pasted image 02
Forrás: https://hu.pinterest.com/glossiernyc/Forrás:https://www.glossier.com/

 

A márka személyisége

A márka személyiségének továbbá konzisztensek kell lennie. Az ún. brand toolkit segíti a márka személyiségének érthetőségét és egy egységes kép kialakítását. Mi is tartozik ebbe a brand toolkitbe? A logo (akár többféle), a szín paletta, a betűstílus és a fényképek stílusa is, melyet a Porsha által alapított GOWRKGRLS tökéletesen példázza. Ha megnézzük a cég honlapját vagy az Instagram oldalát, megállapíthatjuk, hogy tökéletes összhangban vannak. A színek, ábrák, az ikonok, a fényképek harmóniája sugallja azt, amit a cég képviselni szeretne.

pasted image 04pasted image 05
Forrás: https://twitter.com/gowrkgrlsForrás: https://www.gowrkgrls.io/

Határozd meg hogy mely színek illenek a leginkább a márkádhoz, a márka személyiségéhez, a vízióhoz és a misszióhoz. Válassz elsődleges, fő színeket és válassz hozzájuk illő másodlagos színeket, melyeket majd felhasználva weboldaladon, a blogodban vagy a social media felületeken. Tudtad, hogy a Mailchimpben a kreatív asszisztens újdonság segít abban, hogy az oldalad stílusát egyszerűen implementálhasd az emailjeidbe is?

A márka pontos és részletes átgondolása, felépítése elengedhetetlen ahhoz, hogy egy jó marketing stratégiát tudjunk létrehozni. A fogyasztók szeretik az erős márkákat és szeretnek a márka által létrehozott közösséghez tartozni, ezért is olyan fontos, hogy törekedjünk a brand kialakításánál, hogy kidolgozott legyen és igazodjon az általunk követett célokhoz, a cég missziójához és víziójához. 

FÓKUSZBAN: A lenyűgöző kreatív tartalmak

Az előadás visszanézhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=MfSbA99_vy0&t=274s

Te is szemetgyönyörködtető, figyelemfelkeltő, minden tekintetet oda vonzó kreatív kampányokra vágysz? 

Minden vállalkozás számára nagyon fontos, hogy egyedi, kreatív hirdetéseket, tartalmakat hozzanak létre, melyek oda vonzzák a fogyasztókat. Hogyan is készíthetünk ilyen kreatív tartalmakat, és mire kell odafigyelni? Ebben az előadásban Rani Wise a Rani Wise Consulting alapítója és tanácsadója beszélgetett a témáról Mari Backussal, a  Stay Collective Co. tulajdonosával és alapítójával. 

 

A koronavírus miatt a cégek életében minden eddiginél nagyobb szerepet kapott az online kereskedelem. Így a közösségi médiában és a hírlevelekben lévő tartalmaknak még versenyképessebbeknek kell lenniük, számít az, hogy milyen képeket, videókat osztunk meg ezeken a felületeken. Fontos, hogy észben tartsuk, hogy minden amit elkészítünk a vállalkozásunkat reprezentálja.

 

Mivel is kezdjük tehát a kreatív folyamatot?

Elsőként érdemes egy brand guideline-t összerakni és azt figyelembe venni a kreatív tartalmak szerkesztésekor, hogy a fogyasztók és a követők könnyedén azonosíthassanak minket és a márkát is. 

Rani a különféle logó variációk és azokhoz illő designok bemutatásával kezdi a brand guide átbeszélését. Készítenek egy négyzet alakú logót, mely akár a profil kép is lehet a későbbiekben, és egy téglalap alakú logót, mely akár az emailben a fejléc is lehet. A brand guide-on továbbá rajta vannak a színek és a betűtípusok. Rani úgy fogalmazott, hogy ő szereti szétosztani a színeket elsődleges, fő színekre és másodlagos színekre. Az elsődleges színeket használja a logóban, a másodlagos színeket pedig bizonyos alkalmakkor (pl.: karácsonyi időszakban), különféle kampányok esetén. A színeknél nagy segítség lehet, ha feltüntetjük a színek kódját (HEX, RGB). A betűstílus kiválasztásánál érdemes megnézni, hogy megvan-e nekünk az a betűstílus, de ma már rengeteg ingyenesen letölthető betűstílus van az interneten így azok között is keresgélhetünk.

 

Érdemes hozzátenni a brand guideline-hoz egy fotós guideline-t is, hogy milyen hangulatú, stílusú képeket képzelünk el a brandhez. Végül érdemes azt is meghatározni, hogy milyen hangvételű üzeneteket, tartalmakat szeretnénk közvetíteni.

A brand guideline összeállítása azért is nagyon fontos, mivel ezt utána tovább küldhetjük a grafikusnak, üzleti partnereknek, különféle szolgáltatóknak.

 

Az alábbi guideline-ok jól szemléltetik, hogy mi mindennek kell rajta lennie egy ilyen útmutatón és, hogy ezek használata a későbbiekben elengedhetetlen.

 

pasted image 08
Forrás: http://www.libbyco.com/free-brand-style-guide-template/

Forrás: https://hu.pinterest.com/pin/209135976433187948/?nic_v2=1a1LebAMO

 

→ Határozzuk meg a célcsoportunkat!

A célcsoportunk nem lehet mindenki, alakítsunk ki egy-egy buying perszónát, akiknek kommunikálni fogunk. Képzeljük magunkat a helyzetükbe, pontosan írjuk le, hogy milyen jellemzőkkel bírnak, milyen élethelyzeteket tudunk megkülönböztetni, milyen stílusú kommunikáció illik a célközönséghez.

 

 

→ Márkaidentitás

Hogyha a cégnek van egy identitása megkönnyítheti a tartalomgyártást, mivel nem kell betűtípusokat, színeket keresgélni, mivel azok brand guide-ban már benne vannak. Továbbá a közönségnek is segít megérteni, hogy kik is vagyunk mi, és nem zavarodnak össze az esetleges következetlenségtől. Amikor egy márka identitásának elkészítéséről beszélünk, fontos, hogy megfontoltak legyünk. Át kell gondolni, hogy kik is az ideális vásárlók, kiknek akarjuk a figyelmét megragadni. Mit szeretnénk, ha éreznének a vásárlók, hogyha a márkánkra gondolnak.

 

Természetesen van, hogy eltérünk a brand guide-tól, például különféle szezonális kampányok esetében, de próbáljunk meg konzisztensek lenni és inkább azokat a színeket, betűstílusokat, képeket használni, amit megalkottunk az elején, hiszen ezáltal fognak minket beazonosítani a fogyasztók. 

A közelgő ünnepek idején pl. jót is tesz akár egy hírlevél kampánynak, hogy ha lecseréljük rövid időre a designt, színeket – de valamit mindenképpen tartsunk meg abból, amit eddig alkalmaztunk. Így figyelemfelkeltő, egyedi mégis könnyen azonosítható.

 

→Kategorizálj és teszteld a létrehozott tartalmadat!

A tartalmakat tekintve érdemes listát készíteni arról, hogy miket szeretnénk gyártani. Mari Backus azt javasolja, hogy készítsünk egy elsődleges és egy másodlagos tartalom listát, melyen összeírjuk, hogy mik azok a tartalmak, melyeket elsődlegesen szeretnénk megjeleníteni és mik azok, amelyek másodlagosak. Ezek százalékát is érdemes meghatározni, hogy a tartalmak hány százaléka lesz elsődleges tartalom és, hány százaléka lesz másodlagos tartalom. 

A tartalmakat különféle platformokon tudjuk megjeleníteni, de fontos, hogy a létrehozott kreatívok, tartalmak különbözzenek egymástól. Miért? Mivel nem szeretnénk elveszíteni a közönségünket. Ha van egy ügyfelünk, aki követi a márka Instagram vagy Facebook oldalát és ott lát egy posztot, azt utána nem szeretné viszontlátni ugyanazt az emailben, amire feliratkozott. Ez ugyan nagyon nagy kihívás, de kis csavarokkal egy hasonló kampányt is tudunk máshogyan kommunikálni. Legyünk kreatívak!

Érdemes azt választani elsődleges csatornának, amit a célcsoport  leginkább használ és ezen létrehozni a célcsoport számára a lehető legértékesebb tartalmakat. A folyamat azonban nem ér itt véget. Folyamatosan nézzük az eredményeinket, elemezzük és optimalizáljuk a kampányokat!

 

Ne feledkezzünk meg az A/B tesztek jelentőségéről sem!

→ Rendszerezd az ötleteidet!

Az inspirációk összegyűjtése nagy segítségünkre lehet a kreatív tartalmak összeállításakor. Nézegethetünk magazinokat, képeket, különféle oldalakat, a lényeg, hogy próbáljuk bele helyezkedni a célcsoport helyébe. Írj listát, ha eszedbe jut valami! Ne csüggedj, amikor leülsz ötletelni, de nem érzed magad elég kreatívnak vagy alkotói válságba kerültél, ilyenkor csak ránézel a listádra, kiválasztod belőle a megfelelő ötletet és megvalósítod. Az örökzöld témák is mindig segítségedre lehetnek.

 

Sőt. Ma már a Google is segíthet nekünk ötleteket gyűjteni. Beállíthatjuk a Google Értesítőben, hogy egy adott kulcsszót figyeljen, és ha egyezést talál akkor küldje el nekünk emailben.

pasted image 10

→ Hozz létre önmagad is tartalmat!

Kisvállalkozás vezetőjeként szentelj időt a napodból arra, hogy Te is hozz létre tartalmakat és légy a saját kreatív alkotód, hiszen Te ismered a vásárlóidat, ügyfeleidet a legjobban. Rani és Mari úgy fogalmaznak, hogy legyünk bátrak és legyünk a saját magunk designerei. Ma már ingyenes képszerkesztő programok is elérhetőek, így az alkotási folyamat során újabb és újabb ötletek születhetnek.

 

A kreatív ötleteknek semmi nem szabhat határt! Gyűjts inspirációt, akár utazás közben, munkád során, otthon vagy akár a baráti társaságban. Bármilyen apró impulzus elindíthat egy olyan folyamatot, amely egy szuper egyedi tartalomhoz vezet majd. Utána már csak rendszerezni kell és megfelelően tálalni a fogyasztóid számára!

 

A legfontosabb: ismerjük a célcsoportunkat és adaptálódjunk a piaci változásokhoz. 

Végig néznéd az összes Mailchimp Business Week előadást? Látogass el a Mailchimp YoutTube csatornájára, és visszanézheted az eseményeket.