Napjaink egyre nagyobb figyelmet igénylő nehézsége a gyakori munkahelyi fluktuáció, amely nem csak egy kellemetlen jelenség, de a munkáltatók szempontjából egy rengeteg időt, pénzt és energiát felemésztő probléma. Előző cikkünkben az employer branding kiemelt fontosságáról és felépítéséről írtunk, most pedig ideje szót ejteni azokról az online felületekről, amelyek ebben segítségünkre lesznek!
Employer branding és közösségi média kéz a kézben
A social media már a mindennapjaink része magánszemélyek és márkák esetében egyaránt, így nem lehet ez másképp munkáltatói márka esetében sem. Természetesen itt sem kezdhetünk el vakon, bármiféle stratégia nélkül posztolgatni, hiszen a felületek egyedi tulajdonságaihoz és felhasználóihoz mérten kell igazítanunk a tartalmainkat. A tervezés itt is kulcsfontosságú. Azonban mielőtt nekiállnánk ilyen irányú social media stratégiánk kialakításának, néhány szempontot érdemes előre meghatároznunk.
Az első kérdés, amit fel kell tennünk magunknak az, hogy tulajdonképpen ki az a személy, akit mi keresünk? Ha ki tudjuk alakítani magunknak ez a perszónát (vagyis meghatározzuk a célközönségünket), akkor hozzá tudjuk alakítani a kommunikációnk stílusát, hangvételét és a tartalmainkat, valamint azt, hogy egyáltalán milyen csatornákon tudjuk őket a leghatékonyabban elérni. A végzettségen, szakmai tapasztalaton kívül érdemes figyelembe venni, hogy az ideális jelölt milyen elképzeléssel rendelkezik, ami a hosszú távú munkaviszonyt és karrierutat illeti, illetve azt is, hogy milyen személyiség és erősségek lennének előnyösek abban a csapatban, ahová a későbbiekben be kell illeszkednie. Ha ezeket figyelembe vesszük és ehhez mérten alakítjuk a kommunikációt a megfelelő platformokon, akkor nagyobb eséllyel érjük el azt a célcsoportot, amit mi szeretnénk.
Természetesen ne felejtsük el, hogy a legtöbb cég ugyanazon Oldalt használja a kommunikációra mint ‘szolgáltató’ illetve mint ‘munkáltató’ cég is. Ilyenkor viszont figyelni kell arra is, hogy az employer jellegű posztok illeszkedjenek a többi kommunikációs poszthoz: kinézetben, stílusban, szóhasználatban, persze azért reflektáljanak az eltérő célcsoportokra is.
LinkedIn, az employer branding alapköve
A LinkedIn messze a legnépszerűbb közösségi hálózat a munkáltatói márka építésére. Ez az a platform, ahol a szakemberek egyszerűen kapcsolatba lépnek egymással, sőt, az állásokra jelentkezők 79%-a használja a LinkedIn-t álláskeresése során. A legtöbb vállalat azonban mégsem használja ki teljes mértékben ezt a felületet, pedig rengeteg lehetőséggel kecsegtet mind employer branding, mind új munkavállalók bevonzásának szempontjából.
De hogy is induljunk el a tökéletes LinkedIn kommunikáció felé vezető úton? Először is nézzük át vállalati profilunkat, hiszen rengeteg fontos kitöltendő rész van, amelyek a cégünk iránt érdeklődők számára hasznos információk lehetnek. Próbáljunk meg arra törekedni, hogy teljes legyen az oldalunk, vagyis mindent töltsünk ki, ami csak lehetséges, hiszen ez kiemelten fontossá vált az utóbbi időszakban. A kutatások azt mutatják, hogy a “teljes” vállalati oldalak kétszer annyi látogatót kapnak, mint a “hiányosak”. Ez azt jelenti, hogy egy olyan egyszerű lépés, mint a profilunk áttekintése és frissítése, hamar lendületet adhat a munkáltatói márkánknak. Érdemes azonban ezt úgy tennünk, hogy a kitöltött adatok és szekciók megfelelően tükrözzék a vállalati értékeinket!
Mint a legtöbb social media felületen, a LinkedIn-en is a Rólunk résszel érdemes kezdeni. Ha egyszerűen szeretnénk meghatározni, hogy mit kell tartalmazzon ez a szekció, akkor azt tanácsolnánk, hogy öt egyszerű kérdésre adjunk választ: Kik vagyunk? Hol lehet minket megtalálni? Mit kínálunk, mivel foglalkozunk? Melyek a legfontosabb értékeink? Hogy lehet velünk felvenni a kapcsolatot? Fogalmazzuk meg ezekre a választ röviden, tömören és lényegre törően, így bárki pár perc alatt képbe kerülhet vállalatunkkal kapcsolatban.
Mutassuk meg, milyen nálunk dolgozni! Képek, videók, beszámolók segítségével meséljük el mindennapi történeteinket a vállalatnál a Life szekcióban. Emeljük ki, miért egyedi a cégünk, miért szeretnek itt dolgozni a munkavállalók és milyen történésekre, lehetőségekre számíthat az a jelölt, aki végül csatlakozik hozzánk. Ezzel a “menüponttal” tudunk igazán kitűnni a többi LinkedIn vállalati oldal közül, így erre érdemes időt fordítanunk.
Természetesen nem maradhat el az állásajánlatok feltüntetése sem, hiszen talán ez a legfontosabb része egy professzionális LinkedIn oldalnak. A Munkák lapon a látogatók egyszerűen átnézhetik a nálunk megpályázható munkalehetőségeket. Ez a rész automatikusan megjeleníti minden érdeklődőnek a személyre szabott állásajánlatokat, így nagyobb valószínűséggel találhatunk releváns jelentkezőket.
Ha alaposan kitöltöttük a többi szekciót is, és teljesnek érezzük a profilunkat, akkor ideje áttérnünk a tartalmaink tervezésére. A LinkedIn jelentése szerint a hetente posztoló vállalkozások akár dupla annyi engagement számokat tapasztalnak, mint az elvétve, inkonzisztensen posztoló cégek. Érdemes tehát minimum ennyi tartalommal terveznünk.
De mit és hogyan érdemes megosztani ezen a felületen? Szerencsére megannyi lehetőség közül válogathatunk, ha tartalom típusokról van szó: dokumentumokat, cikkeket, képeket, videókat is megoszthatunk, így ezeket kombinálva tartalmaink sorát egyszerűen változatossá varázsolhatjuk.
Míg a legtöbb felületen már nem népszerű (sőt, nem is ajánlott) a hosszabb szöveges posztok megosztása, a LinkedIn épp erre bátorít! Ezen a platformon kifejezetten népszerű tartalomnak minősül a cikkek megosztása, de figyeljünk arra, hogy ne szaladjon el velünk a ló; a LinkedIn 500-1000 szavas szövegeknél ajánlja meghúzni a határt. Ez a poszt fajta azért is jó választás, mert a szövegen belül képeket, linkeket is elhelyezhetünk, így egyfajta három-az-egyben tartalomként szolgál. Szakmai, gondolatébresztő cikkeink nem csak szakértelmünkről adnak tanúbizonyságot, hanem egyben párbeszédet is kezdeményezhetünk célközönségünkkel, amely ilyen módon akár közösséggé is alakulhat az idő előrehaladtával.
Természetesen nem szorulhatnak háttérbe a képes tartalmak sem! Nem gond, ha nem tudunk minden héten saját fotókkal előrukkolni az ilyesfajta posztokhoz: egy jól kiválasztott, szöveghez illő stockfotó vagy egy általunk (vagy grafikusunk) által szerkesztett kreatív is tökéletesen megállja a helyét - a lényeg, hogy megragadja a figyelmet. A LinkedIn kifejezetten javasolja a carousel típusú képfeltöltéseket, így akkor is szerencsénk van, ha egyszerre 3-4 képanyag is rendelkezésünkre áll. Emellett pedig már mondanunk sem kell, hogy 2022-ben óriási szerepet kaptak a videós tartalmak a social media felületeken. Nincs ez másképp a LinkedIn-en sem, akár ötször annyi érdeklődést is mutathatnak a felhasználók az ilyen tartalmak iránt, ezért ha van rá lehetőségünk, semmiképp ne tartsuk magunkban a videóinkat!
Sokszínű tartalmaink mit sem érnek, ha nem érik el a megfelelő célközönséget! Szerencsére a LinkedIn ebben is segítő kezet nyújt: egyszerűen meghívhatjuk a releváns profilokat, hogy kövessenek bennünket, sőt, a bejegyzéseinket meg is célozhatjuk, akár egy hirdetést - azzal a különbséggel, hogy ezzel a célzással organikusan tudjuk elérni a megfelelő közönséget, vagyis ez nem kerül pénzbe! A célzás többek között lehet régió, nyelv, vállalatméret, iparág alapú, így elég pontosan be tudjuk határolni, kinek szánjuk az adott bejegyzést. Természetesen van lehetőségünk fizetett hirdetések futtatására is, hogy tovább növeljük eléréseinket.
Érdemes kísérletezni a hashtag-ekkel is, hiszen 2-3 releváns hashtag elhelyezése az oldalunkon segíthet megjelennünk a tag feed-ekben, ahol a márkánk nevében reagálhatunk releváns témákra, vagyis ilyen módon szélesebb körben is megjelenhetünk a célközönségünk előtt.
Képviseljük magunkat a Facebook-on is!
A Facebook napjainkban egyre inkább funkcionál keresőmotorként, ha a felhasználók márkákra kíváncsiak, a LinkedIn mellett ez a másik platform, ahol rákeresnek egy adott vállalkozásra. Többek között ezért is érdemes munkáltatóként is megjelennünk ezen a platformon, hiszen nem csak a keresések eredményeképp bukkanhatnak ránk az álláskeresők, de ha rendszeresen osztunk meg releváns és érdekes tartalmakat (és akár hirdetésekkel is támogatjuk ezeket), könnyen megragadhatjuk a figyelmüket görgetés közben is.
A Facebook esetében is kiemelt fontossággal bír a rendszeres, minőségi és változatos tartalom megosztása. A kérdés csak az, hogy miről? Ennek meghatározása nélkülözhetetlen lépés, hiszen (ahogy előző cikkünkben is írtuk) ki kell tűnnünk a többi cég közül, ehhez pedig az Employer Value Proposition meghatározása kulcsfontosságú.
A 2022-es évben jelentősen szűkítette a platform az állás típusú hirdetések felvitelét, így hangsúlyosabbá vált, hogy mint tartalom posztoljuk az employer branding és állás információkat.
Tartalmainknak ki kell emelniük, hogy mi az, amiért érdemes nálunk dolgozni, amiért munkavállalóink még mindig nálunk dolgoznak és amit fel tudunk kínálni egy új dolgozónak is. A munkavállalói vélemények, szakmai események és továbbképzési lehetőségek, szakmai cikkek, díjnyertes projektek kiemelése felkeltheti azok érdeklődését, akik egy professzionálisan erős környezetben szeretnének elhelyezkedni.
Ne feledkezzünk meg azonban a céges események, irodai élet és a csapat bemutatásáról sem, hiszen a személyes vonal megismertetése is legalább annyira fontos! Itt óvakodjunk a terjengős, hosszú szövegezésű posztoktól, a leírás mindig legyen tömör és lényegre törő, fektessük a hangsúlyt a képek és videók megjelenésére, hiszen ezek ragadják meg majd először a felhasználók figyelmét.
Hogy a lehető legtöbb embert tudjuk elérni tartalmainkkal, érdemes megnézni a Facebook elemzések adatai között, hogy mikor a legaktívabbak az oldalunkat követő, valamint megtekintő felhasználók, majd ezekben az időpontokban közzétenni posztjainkat. Aggodalomra akkor sincs semmi ok, ha ezek az időszakok a munkanap vége utánra esnek, hiszen pár kattintással előre beütemezhetjük a bejegyzéseinket. Ha tudunk előre dolgozni, vagyis több poszt is be van már készítve, akkor nyugodtan időzítsük be őket hasonlóképpen az elkövetkezendő napokra, hetekre.
A Facebook azonban nem csak a bejegyzések megosztásával és azok meghirdetésével segíti a munkáltatók márkájának erősítését. Ha vállalkozásunk gyakran rendez eseményeket, workshop-okat, mindig hozzunk létre Facebook eseményeket, amelyeket megoszthatunk oldalunkon, valamint diskurzust indíthatunk eseményen belül is. Így már az eseményen való részvétel előtt van lehetőségünk jó első benyomást kelteni, valamint interaktálni az érdeklődő álláskeresőkkel is.
Ha már elégedettek vagyunk a tartalmainkkal, ideje foglalkoznunk az álláshirdetésekkel! Az álláshirdetések szövegének megírása nem feltétlenül egyszerű, hiszen úgy kell megfogalmaznunk, hogy az biztosan a megfelelő emberek jelentkezését ösztönözze. Emlékezzünk, hogy egy jó álláshirdetés szövege az álláskereső személyéhez szól, nem pedig álláskeresői szerepköréhez!
Mivel ez is egyfajta értékesítés, így a potenciális alkalmazottak szükségleteikre fókuszáljunk, ne pedig saját munkáltatói igényeinkre! Tegyünk említést tehát a pozícióval kínált előnyökről, ami ne merüljön ki a fizetésben és a juttatásokban, hanem egyéb pozitívumokat is tegyünk hozzá, amiért érdemes nálunk dolgozni. Erről Employer branding – Így varázsolj márkát a cégedből című cikkünkben írtunk bővebben. Feltétlenül adjunk meg néhány alapvető információt a vállalkozásunkról, és ne felejtsük el, hogy nem csak szöveg szerepelhet az álláshirdetésben: használjunk bátran fényképeket vagy videókat, hogy szimpatikus képet alkossunk magunkról és a nálunk töltött mindennapokról.
Fontos! Az álláshirdetés feladásával még nem dőlhetünk hátra: mindig törekedjünk arra, hogy a pályázóknak reagáljunk a jelentkezésére, és tájékoztassuk őket a folyamat állapotáról. Ezzel erősíthetjük szakmai hírnevünket az álláskeresők körében, hiszen sajnos napjainkban rengeteg munkáltató nem veszi a fáradságot a jelentkezőkkel való kommunikációra.
#employerbranding - Ne feledkezzünk meg az Instagramról sem!
Az Instagram tökéletes platform arra, hogy bemutassuk, kik vagyunk cégként, bemutassuk egyedi vállalati kultúránkat, és népszerűsíthessük munkáltatói márkánkat. Ez a felület elsőre nem tűnhet alkalmasnak erre, de gondoljunk csak bele, hogy milyen korosztály képviselteti magát legnagyobb számban az alkalmazásban. Az Instagram legnagyobb felhasználói szegmense 18 és 34 év közötti, így ez egy tökéletes platform a millenniumi és Z generációs jelöltek elérésére, akik jelenleg a munkaerőpiac körülbelül egyharmadát képviselik.
De miért kell még Instagram-on is jelen lenni a Facebook és LinkedIn mellett? 2023-ban már nem működik az a módszer, hogy ugyanazt a tartalmat keresztben közzétesszük az összes közösségi média csatornán. Ha hiteles módon szeretnénk elkötelezni a felhasználókat, akkor minden platformra külön rászabott tartalmat kell létrehoznunk. Az Instagram esetében ez a jó minőségű képek, ötletes videók (Reels-ek) és jól kiválasztott hashtag-ek formájában mutatkozhat meg.
Mivel az olyan képek, videók, amelyeken emberek szerepelnek általában jobban teljesítenek az Instagram-on, ezért érdemes minél több ilyen kreatívot megosztanunk, hogy személyesebb, emberibb legyen a tartalmak által létrehozott légkör a profilunkon. Végtére is ez a célunk az Instagram jelenléttel, hogy betekintést engedjünk a felhasználók számára a vállalatunk mindennapjaiba, bemutassuk a csapatunkat és kiemeljük, miért is jó nálunk dolgozni. Persze, önmagában a kép/videó nem elég, írjunk a képhez kapcsolódó, frappáns, de tömör leírást, hiszen ide fog terelődni következőnek a látogató figyelme, ám az Instagram rohanó világában ez a figyelem nem tart sokáig.
A Stories ideális kirakat olyan tartalmak megosztására, amelyek nem feltétlenül indokolnak egy maradandó bejegyzést feed-ünkben, de mégis jó színben tüntet fel bennünket a követőink szemében. Ilyen lehet például egy csapattag előléptetése, “kulisszatitkok”, gyakran ismételt kérdések megválaszolása, élethelyzetek megosztása… Persze, ne felejtsük el megszólaltatni a követőket sem: matricák segítségével kérjük ki a véleményüket, tapasztalataikat egy adott témával kapcsolatban.
Az Instagram feed-ünk esetében gondolkozzunk bátran grafikai koncepcióban, vagyis a képek/videók borítói legyenek egységes stílusban megszerkesztve, hogy egy letisztult, esztétikus összképpel találkozzon a felhasználó az oldalunkra érkezve. Kombinálhatjuk is a különböző stílusokat, amely nagyobb odafigyelést igényel, ami a tervezést illeti, de a végeredményért mindenképpen megéri!
Bár néha úgy érezheti az ember, hogy szinte a csapból is hashtag-ek folynak, ezek a kettőskereszttel ellátott kulcsszavak kifejezetten fontosak lehetnek, ha vállalati márkaépítésre adjuk a fejünket. Az Instagram-on a hasonló hashtagekkel ellátott tartalmakat csoportosítja a platform, így könnyen megtalálhatóak a releváns bejegyzések. A megfelelő hashtag alkalmazása hatékony módja annak, hogy felfedezzenek bennünket és kapcsolatba léphessünk a megfelelő közönséggel az Instagramon. Employer branding esetében három hashtag-kategóriát érdemes figyelembe venni: az iparágához kapcsolódó, az adott szerepkörökhöz kapcsolódó és az álláskeresőkre vonatkozó hashtagek-et. Figyeljünk: a minőség itt is felülmúlja a mennyiséget, hashtag-kutatás során legyünk precízek, a relevancia mindig első helyen legyen!
További lehetőségek
Az általános social media kommunikáció mellett figyeljünk arra, hogy a jelenlegi és volt munkatársak, valamint a hozzánk jelentkezők több felületen is értékelhetnek minket. Ezen felületeken is (mint a Dreamjobs vagy a Profession cég profil) legyen tudatos és egységes jelenlétünk és figyeljük a beérkezett értékeléseket, végül pedig ne feledkezzünk meg az álláshirdetések kommentjeiről sem!