A helytelenül alkalmazott vagy épp tolakodó felugró ablakok ideje lejárt! Cikkünkben szeretnénk eloszlatni mindenkinek a fejében a pop-upok övezte negatív gondolatokat és bemutatni azok hatékony használatát! Egy jól beállított kampány segítségével amellett, hogy növelhetjük emailes közösségünket és a vásárlás felé terelhetjük webáruházunk látogatóit, személyre szabottabbá tehetjük a felhasználói élményt!
Olvass tovább, hogy megtudd mi mindenre alkalmazhatunk felugró ablakokat, milyen feltételeket kell betartanunk, hogy jól használjuk ezt az online marketing eszközt, továbbá mik azok a design elemek, amik egy hatékony pop-up-ot jellemeznek.
A “rettegett” felugró ablakok
Először tisztázzuk, hogy mik is azok a pop-up-ok, vagy magyarul felugró ablakok. Lényegében egy olyan hirdetéstípusról van szó, mely egy weboldalon önálló ablakként jelenik meg, azaz sok esetben a szó szoros értelmében felugrik a weblapot böngészők számára. Ezek a blokkok legtöbbször szöveges tartalmat, képet és egy CTA-t is tartalmaznak, de akár videós felugró ablakkal is találkozhatunk. Fontos, hogy a felugró ablakok minden esetben bezárhatóak legyenek és olyan megjelenési paraméterek szerint állítsuk be őket, amivel a legkevésbé zavarjuk a felhasználókat.
Mire használhatjuk?
Feliratkozók gyűjtése
Az egyik ok, ami miatt alkalmazni szoktunk felugró ablakokat az a saját adatbázisunk növelése. Egy, a GDPR rendelkezéseknek megfelelően kialakított, CTA-val ellátott előugró form ugyanis nagy segítségünkre lehet az email címek gyűjtésében. Fontos, hogy a feliratkozó űrlapra vonatkozó szabályokat itt is betartsuk, az adatokat mindig az adatkezelési szabályzatban foglaltak szerint kezeljük, ezt a nyilatkozatot pedig a pop-up-ban is linkelve tüntessük fel.
Az ilyen típusú pop-up abban az esetben lesz igazán hatékony, ha egy jól átgondolt valós ígéretet is társítunk hozzá. Mi az, amiért megéri a felhasználóknak feliratkozni a listánkra?
Amennyiben még tovább növelnénk a feliratkozási hajlandóságot, célravezető valamilyen letölthető, a vállalkozásunk profiljához illeszkedő segédanyagot vagy egyéb csalit adnunk a címekért cserébe. Ezt pedig többféleképpen is kivitelezhetjük: megjelenhet a feliratkozó form köszönőoldalán, átirányíthatjuk gomb segítségével egy landing oldalra a felhasználókat, ahonnan le tudják tölteni az adott fájlt vagy elküldhetjük emailben is az “ajándékot”.

Mi lehet jó csalianyag?
A legtöbben százalékos kupon kedvezményre esküsznek, ami való igaz, hogy az egyik legmotiválóbb feliratkozásra sarkalló eszköz. De egy letölthető receptkönyv, edukatív termékismertető, bármilyen a vállalkozásunkhoz illeszkedő tanácsokkal és ötletekkel ellátott PDF, videó vagy akár egy online magazin is remek hatással bír. Az emberek szeretik az ajándékokat, próbálj meg kreatívan, a webáruházadhoz mérten létrehozni egy csalianyagot. Amire figyelj, hogy ne juttasd irreálisan nagy előnyhöz a feliratkozókat azzal szemben, aki nem szeretne az email-es listádhoz tartozni. A túl nagy értékű ajándék, illetve kedvezmény adása feliratkozók szerzése céljából szabályellenes!

Vásárlás elősegítése/ kosárelhagyás csökkentése személyre szabott ajánlatokkal/ajánlásokkal
A pop-up-ok 2023-ban már túlmutatnak mindössze a feliratkozó táborunk erősítésén, hiszen dinamikus termékajánlások, kosárelhagyó üzenetek és egyéb az aktuálisan böngésző félhez igazodó, a vásárlást elősegítő, illetve megkönnyítő folyamatok állíthatóak be egy-egy felugró ablakok menedzselésére szolgáló rendszerben. Természetesen az, hogy milyen típusú ablakokat és milyen feltételekkel tudunk létrehozni attól függ, hogy mit használunk. Egy hírlevél küldésre specializálódott platformon, mint például a Mailchimp vagy a Mailerlite más lehetőségek állnak a rendelkezésünkre, mint egy felugró ablakokra specializálódott oldalon, mint például az Optimonk.
Amennyiben ismerjük a felhasználók oldalon végzett tevékenységét, hogy melyek az utoljára megtekintett termékek, miből vásároltak a legtöbbet, illetve mi az, amit az adott felhasználó a kosárba helyezett vagy éppen meg is vett, további releváns ajánlatot tudunk a felhasználó elé tárni. A célunk az, hogy a konverziók számát tovább növeljük, éppen ezért nagyon fontos, hogy a termékajánlások valóban illeszkedjenek az oldallátogató igényeihez.
De nézzünk egy gyakorlati példát:
Egy ruhaneműkkel foglalkozó webshop esetében, a rendszer a rendelkezésre álló vásárlási adatoknak köszönhetően meg tudja határozni a legnépszerűbb termékeket, azaz a bestsellereket. Ezeket pedig akár kilépési szándékra, akár oldalon töltött időre vagy megtekintett weboldalak következtében, egyszerűen meg tudja jeleníteni a felhasználók számára. Ugyanígy működik az is, ha a legutóbb megtekintett ruhadarabokra szeretnénk újra felhívni a felhasználó figyelmét. Mivel ismeri a rendszer az online látogató weboldalon megtett útját, különböző feltételek megadásával ez is könnyen kivitelezhető lehet.
Példa a legutóbb megtekintett termékek dinamikus ajánlójára:
Tájékoztatás
Az intelligens ajánlások és perszonalizált tartalmak mellett ne feledkezzünk meg a pop-up-ok egyszerűbb funkciójáról, az “üzenet átadásról” sem, vagyis az olyan információk elhelyezéséről, amik a felhasználók számára fontosak.
Ilyen lehet az ünnepi időszakban nyitvatartásunk, egy akció időtartama (akár visszaszámlálót is alkalmazva) vagy akár a szállítással kapcsolatos aktuális tudnivalók, amit egy fix sávban érdemes elhelyezni. De akkor is használhatunk felugró ablakot a weboldalunkon, ha egy új terméket vagy szolgáltatást szeretnénk minél több felhasználó figyelmébe ajánlani.
Vélemények, értékelések gyűjtése
Az online világban nagy szükség van a felhasználói véleményekre, legyen szó bármilyen a vállalkozásunk által gyártott/forgalmazott termékről vagy nyújtott szolgáltatásról. Visszajelzéseket pedig több online csatorna segítségével szerezhetünk. Az emailes megkeresés és social media posztok mellett például használhatunk direkt értékelések begyűjtésére kialakított pop-up-ot is. Ezeknél az ablakoknál általában egy skálán egyszerűen tudja jelezni a felhasználó, hogy mennyire elégedett velünk vagy konkrétabban azzal, amit kérdezünk tőle.

Forrás: www.optimonk.hu
Kuponkód: a titkos fegyver
Itt elsősorban ne a már megszokott 5-10%-os kuponkódra gondoljunk, ami nagy valószínűséggel az adott vállalkozás nevét és a kedvezmény mértékét tartalmazza, továbbá még érvényességi ideje sincsen… Használjunk helyette egyedi kuponkódot, mely különböző karakterekből áll és csak kevés ideig érvényes. Egy határidőhöz szabott egyedi kupon nagymértékben tudja motiválni az embereket a vásárlásra. A kampányhoz kapcsolódóan pedig emlékeztetőket is tudunk rendelni, hogy az adott látogató, aki még nem használta fel a kuponját, a következő oldal felkeresésnél ne felejtse el azt. A kupon kampányt továbbá összeköthetjük feliratkozók gyűjtésével is, vagyis ha feliratkozik az emailes listánkra, egyedi kuponkódot küldünk a számára.
Játékosítanád? Sok esetben már arra is van lehetőségünk, hogy egy-egy kiemelt promóciót gamifikált üzenetekkel tegyünk színesebbé. Szerencsekerék, kaparós sorsjegy vagy ajándékdobozok - a többi már csak a kreatvitásodon múlik!

Forrás: www.optimonk.hu
Milyen megjelenési feltételek alapján állítsuk be a pop-up kampányunkat?
Ahhoz, hogy a legmegfelelőbb szabályokat megtaláljuk, meg kell határozni az elsődleges célunkat. Minél több feliratkozót szeretnénk szerezni? Az elkötelezett vásárlóink csoportját növelnénk? Esetleg a kosárelhagyások számát csökkentenénk vagy az új termékünket ismertetnénk meg a látogatókkal?
Ahhoz, hogy kampányunk ne csökkentse, hanem növelje a felhasználó élményét weboldalunkon, gondoljuk át mikor jelenjen meg. Kilépési szándékhoz, időhöz, kattintáshoz, interaktivitáshoz vagy egyedi eseményhez köthető szabályok alapján is beállíthatjuk a “felbukkanást”.
Fontos, hogy a cél mellett tisztázzuk a célcsoportot is. Hiszen előfordulhat, hogy csak az új felhasználókat szeretnénk bevonzani vagy csak egy bizonyos forrásból, például Facebook hirdetésből érkezőket szeretnénk elérni. Természetesen ha egy általános, mindenkit érintő akciónak a népszerűsítéséről van szó, nem érdemes leszűkíteni a célközönségünket. Mindezt mérlegelve állítsuk be a feltételeket, hogy kinek jelenjen meg az ablakunk, így elkerülhető, hogy inkább bosszantó elemmé váljon.
Az alábbiakban adunk néhány általános ajánlást:
1. Alkalmazd a kilépési szándékra előjövő beállítást (azaz, ha a felhasználó bezárná a honlapod, előjön a hirdetésed), de ne csak azt! Ha tényleges érdeklődőket szeretnél gyűjteni az email listádra, alkalmazd a görgetéssel kapcsolatos feltételt is. Jelenjen meg akkor az ablak, ha a felhasználó letekert a lap aljára / végig olvasta a cikked.
2. Figyelj arra, hogy hol jelenik meg a kampányod, legyen releváns az oldalad tartalmával!
3. Természetesen céltól függően, de érdemes alkalmazni a több oldalt is megtekintett megjelenési feltételt, hiszen így már valószínűleg elkötelezettebb látogatót érhetsz el.
4. Ha elsősorban a kosárértéket szeretnéd növelni, jelenítsd meg a pénztárban való kattintásra a legutóbb megtekintett termékeket.
5. Ha feliratkozókat gyűjtesz, zárd ki a már listádon lévő tagokat, illetve a hírleveledből érkező látogatókat.6. Az oldalra való belépésnél azonnal ne jelenjen meg a pop-up-od egy felhasználó számára sem!
7. A megjelenési gyakoriság beállításánál próbáld meg megcélozni az arany középutat, mondjuk 3-4 óra elteltével maximum 2-szer jelenítsd meg a hirdetési tartalmad.
8. Próbáld ki kisebb szegmensek számára, minél személyre szabottabban megjeleníteni a kampányokat.
Ne feledd, a legjobb eredményeket azonban folyamatos teszteléssel, optimalizálással lehet csak elérni. Így a feltételeket érdemes időnként megváltoztatni, továbbá ha van rá lehetőség a rendszerben, A/B tesztet is érdemes futtatni. Tesztelhetünk akár két különböző dizájnt, megjelenési gyakoriságot és ehhez kapcsolódó feltételeket (bizonyos helyre való kattintás, kilépési szándék és egyebek…).
Dizájn fontossága
A felugró ablak kampánnyal kapcsolatos célunk, célcsoportunk tisztázása és a megjelenési feltételek megadása mellett, a másik nagyon fontos dolog, amiről gondoskodnunk kell az a felhasználóbarát 2023-as trendeknek megfelelő dizájn kialakítása. A folyton felugró, egész képernyőt beterítő pop-up persze, hogy idegesítő a felhasználók számára és inkább elüldözi őket a weboldalunkról, mintsem hogy konverziót növelne.
A következőkben néhány tanácsot olvashatsz, melynek betartásával hatékony felugró ablak dizájnt tudsz kialakítani.
1. Először is kerüld a teljes képernyőt elfoglaló pop-up-ok használatát!
2. Alkalmazz kisebb méretű, ha kell könnyen bezárható x gombbal ellátott felugró ablakokat.
3. Hatékonyan tud működni és a felhasználót is kevésbé zavarja az úgynevezett side bar típusú ablak használata, ami lényegében a weblap oldalán jelenik meg.
4. A 2023-as trendek csakúgy, mint hírlevélben és social médiában, inkább a letisztult vonalat képviselik. Tehát fogalmazz egyszerűen, kerüld a túl sok szöveget és az egynél több kép használatát.
5. A felugró ablakod színeiben igazodjon a weboldaladhoz, a márkádhoz.
6. Alkalmazz a színeket és a mondanivalót is tekintve figyelemfelkeltő CTA-kat.
7. Semmiképp ne feledkezz meg a mobilra való optimalizálásról! 2023-ban már elengedhetetlen, hogy a mobilnézetre is kiemelten odafigyeljünk.
8. Használj Gif-et a pop-upodban is!
Amennyiben a kampánycél pontos meghatározására, a megjelenítési paraméterekre, valamint a trendeknek megfelelő és leginkább felhasználóbarát dizájn kialakítására figyelsz, továbbá folyamatosan teszteled és optimalizálod a felugró ablak kampányokat, pozitív eredményeket érhetsz el és nagymértékben támogathatod az üzleted!
