Téged mi fog meg egy hírlevélben? 

A marketingkommunikáció világa gyors ütemben változik, azonban a hírlevelezés már viszonylag régóta egy jól bevált és stabil eszköznek tekinthető a vásárlókkal való kapcsolattartásra. Mellette szól az email felhasználók számának folyamatos növekedése, valamint a tény, hogy saját médiáról van szó, így teljes mértékben kontrollálhatjuk, hogy mi jelenjen meg a márkánkról ezen a felületen. Költséghatékonyan lehet erősíteni a márkát, növelni a felhasználók elköteleződését és az eladási célokat is támogatni ezzel az eszközzel.

Ennek ellenére előfordulhat, hogy nem hozza a tőle elvárt eredményt a hírlevelezés. Ebben az esetben érdemes megvizsgálni az okokat, ezáltal megérteni, hogy mi akadályozza a sikerünket. Ebben nyújthat segítséget cikkünk, melyben a hírlevelezés két legfontosabb tényezőjéről, a design-ról és a szövegezésről olvashatunk, olyan kérdésekre választ kapva, miszerint mire érdemes figyelni a felhasználóbarát és értéket közvetítő emailek megalkotása során.

Hírlevél design és szöveg minták

Design tippek

Napjainkban szinte minden csatornán információtömeg ér minket, így sokkal nehezebb elérni az emberek ingerküszöbét, és felkelteni a figyelmet. Ezáltal az elköteleződés kialakítása is jóval bonyolultabb feladattá vált. Az email design lehetőséget nyújt arra, hogy kiépíthessünk egyfajta márkaidentitást, amivel azonosítani tud minket a célcsoportunk. Előnye, hogy azonnali hatást képes tenni, és kreatívan támogatja az átadni kívánt üzenetünket. Hosszú távon a meggyőzésben, konverzió növelésben, valamint az elköteleződésben is segíthet.

Típusok

Alapvetően kétféle típusú hírlevél fajtát különböztetünk meg: text emailt, vagy html alapú emailt.

Html és text email példák
Forrás: https://www.canto.com/blog/html-vs-text-email/
  • Text email

Ennél a típusnál egy egyszerű szöveget olvashatunk, mintha egy kézzel írt levélről lenne szó. Emiatt személyes érzést tud átadni a felhasználónak egy sima text típusú hírlevél. Előnye, hogy pontosan, lényegretörően tudjuk közölni vele az információkat, hiszen semmi nem vonja el a figyelmet a szövegről. Valamint reszponzív, mobilbarát, és viszonylag könnyű az elkészítése is. Azonban a különböző grafikai elemek hiánya miatt könnyen unalmassá, egyhangúvá válhat a levelezésünk, így kissé nehéz kitűnni vele – úgy is fogalmazhatnánk, hogy hiányzik belőle a “wow-faktor”. Ezáltal érdemes különleges alkalmakkor használni, például egy nagyobb bejelentés vagy egyéb rendkívüli információ közlése esetén. Természetesen saját iparágunk is meghatározza, milyen mértékben éri meg sima text alapú hírlevelet küldenünk.

  • HTML email

Ha attraktív és figyelemfelkeltő kampányokat szeretnénk készíteni, a HTML alapú emailek lesznek a legmegfelelőbbek számunkra. A leggyakoribb hírlevél típus előnye, hogy sokkal izgalmasabban kommunikálhatunk vele, hiszen a színek, képek, tipográfia, videók, animációk, gifek és egyéb elemek struktúrát adnak a levélnek, és sokszínűbben tudják bemutatni a mondanivalónkat. Mobilra optimalizálhatóak, ugyanakkor kódolást igényelnek: Azonban manapság számos hírlevélküldő rendszer elérhető (pl. Mailchimp vagy Mailerlite) amelyben drag and drop módszerrel tudunk template-eket, kampányokat létrehozni, a rendszer pedig automatikusan legenerálja az adott HTML kódot, így nem szükséges saját magunknak kialakítani. Hátrányként elmondható, hogy esetenként nem egységes, hogyan jelenítik meg kampányainkat adott levelezőrendszerek ennél a típusnál, szükséges több módszerrel tesztelni.

Struktúra

Egy hírlevél alapvetően három fő részből áll: fejléc, főszöveg és lábléc.

A fejlécben fontos, hogy megjelenjen egy márkaelem, például a logó, amivel rögtön fel tud ismerni minket a felhasználó. A logó alatt érdemes elhelyezni egy menüsort, ahol közvetlenül el lehet érni fontos aloldalakat, például a kapcsolat menüt. Valamint egy archív linket is érdemes tartalmaznia a fejlécnek, amire kattintva a felhasználó elérheti a böngészőben lévő verzióját a hírlevélnek (abban az esetben, ha a levelezőrendszerében nem tudná elolvasni vagy rosszul jelenne meg). 

A láblécben szerepelnie kell a kapcsolattartási információknak, így a vállalati címnek, telefonszámnak és email címnek is. Ezt követően pedig minden levélben szerepelnie kell a láblécben egy linknek is, ahol le lehet iratkozni igény esetén. A levél végén tanácsos megosztani néhány ikonon keresztül social media oldalainkat.

Az email testében törekedjünk az egyszerű, letisztult kinézetre. Érdemes oszlopos, vagy akár kártyaszerű elrendezést használni a könnyebb olvashatóság érdekében. Kerüljük a hosszú, egybefüggő szöveget, amely nagy blokkban jelenik meg, bontsuk kisebb részekre a tartalmunkat. A kisebb részekhez használjunk címeket, vagy akár alcímeket, hogy könnyebben értelmezhesse a szöveget az olvasó.

Bónusz tipp1: mivel a felhasználók hajlamosak F alakban olvasni az emaileket, így érdemes megpróbálkozni azzal, hogy a legfontosabb információkat az első sorba tesszük.

Bónusz tipp2: figyeljünk a különböző képek és szöveg blokkok közötti távolságra, törekedjünk az egységes és konzisztens használatra!

Hírlevél struktúra példa
Layout példák
Forrás: https://www.litmus.com/blog/email-design-trends-what-we-are-expecting-in-2021/
Vizuális elemek példa
Forrás: https://email.uplers.com/infographics/email-design-trends/

Vizuális elemek

Törjük meg a szövegblokkok egyhangúságát és használjunk különböző vizuális elemeket a hírlevelekben, így például a márkánkhoz és témánkhoz köthető képeket, videókat, animációkat, hiszen ezekkel kiegészítve tudunk emlékezetes élményt nyújtani a felhasználónak. Ha a stílusunk megengedi, akár emojikat is használhatunk, azonban mindig legyünk tisztában vele, hogy milyen jelentésük van. A linkek és CTA gombok mindig illeszkedjenek a márka színpalettájához, arculatához, valamint lehetőleg álljanak kontrasztban a háttérrel, és emelkedjenek ki a tartalomból.

Az email design-t tekintve fontos trend a sötét mód megjelenése, melyet egyre többen használnak a levelezőrendszereknél is. Nem csupán dark mode-ra érdemes optimalizálni a hírleveleket, hanem akár külön erre a módra létrehozni kampányokat, melyeket alkalmazva biztosabbak lehetünk benne, hogy minden úgy jelenik meg a felhasználó számára, ahogy mi szeretnénk. Nem szabad figyelmen kívül hagyni az animációt sem, hiszen ezzel a kreatív eszközzel megragadhatjuk a figyelmet, és hangsúlyozhatjuk az üzenetet. Három fő formája van: GIF, CSS3 animáció, illetve animált PNG. 

Egy másik trend a minimalizmusra törekvés, valamint a lágy színpaletta alkalmazása a hírlevél kampányokban. Az egyszerű, letisztult design segíthet, hogy könnyebben megértsék az üzenetünket. Végül pedig az illusztrációk használata is egyre nagyobb teret hódít az email design terén, hiszen nagyon jól alkalmazható ez a módszer storytellingre. Akár gifként, a leírt szöveg szemléltetéseként, vagy elválasztóként is szolgálhat két tartalomblokk között.

Színek

Különböző színek különböző üzeneteket képesek közvetíteni a célközönségünk számára. Érdemes a színpszichológia néhány alapvető feltevésével tisztában lenni, hogy tudatosan tervezhessük a kampányokat. Így például a zöld a nyugalmat és természetet jelképezheti, a kék a bizalmat, a rózsaszín a nőiességet, a barna a stabilitást, a sárga a vidámságot és barátságosságot, a narancssárga az energikusságot, míg a piros az éhséget, vagy akár veszélyt is jelentheti, így ennek tudatában használjuk a figyelem irányítására. 

A választásunkat természetesen meghatározhatja az, hogy milyen nemű felhasználóknak szánjuk a kampányainkat, illetve milyen korúaknak. Bizonyos kampánytémák is befolyásolhatják a színeinket, például karácsonykor a piros, arany, zöld és bézs dominálnak, Black Friday alkalmával a fekete, Halloweenkor pedig általában a narancs és fekete.

Általános tanács, hogy érdemes létrehozni egy arculati kézikönyvet, melynek része a saját színpaletta megalkotása, olyan színekkel, amik tükrözik a márka identitását. Majd ezeket egységesen alkalmazhatjuk a kampányainkban, kiegészítve alkalmanként a szezonális témák (például a karácsony) színeivel, így mindig aktuális de egyben egyedi színvilágot hozhatunk létre.

Tipográfia

Elsődleges szabály, hogy a márkához illeszkedő betűtípust használjunk a hírlevelekben is. Ne feledjük, hogy az olvashatóságra, esztétikumra, és összességében a felhasználói élményre nagy hatással van a betűválasztásunk. Ezáltal törekedjünk arra, hogy olyan stílust és méretet alkalmazzunk, mely jól olvasható minden feliratkozó számára, bármely eszközről, vagy email kliensről nyitja is meg a kampányunkat. Ezáltal érdemes custom web fontokat választani (mint például az Arial, Georgia, Helvetica, Lucida, vagy Verdana).

Általános javaslat, hogy ne használjunk túl dekorált betűtípusokat, és ügyeljünk a választott betűcsalád jellegére – például a serif típusú fontok eleganciát sugároznak. Címeknél a 20-30 pixel méret az ideális, a szöveg többi részénél pedig 14-16 pixelre érdemes törekedni. Figyeljünk a megfelelő karakter távolságra az olvashatóság miatt, és az egységes betűtípusok használatára a felismerhetőség, márkaépítés érdekében. Ne keverjünk túl sok betűtípust és stílust (például sima, félkövér és dőlt) egy levélen belül, inkább törekedjünk az egyszerűségre. Kétféle betűtípusnál többet ne használjunk egyszerre.

Szövegezés tippek

Figyelemfelkeltő tárgy mező és preview text

Az első és legfontosabb tényező a szövegírásnál a tárgy mező megalkotása, hiszen itt dől el, hogy felkeltjük-e az olvasó figyelmét és megnyitja-e a levelünket, vagy sem. A célunk tehát, hogy kíváncsiságot keltsünk a feliratkozóban a tárgy mezőt megpillantva. Ennek érdekében próbáljuk meg a lehető legkevesebb, körülbelül 6-8, maximum 9 szóval kifejezni a mondanivalónkat, hiszen általánosságban ezek teljesítenek a legjobban megnyitás terén. Emellett lényeges, hogy a tárgy mező értéket adjon a felhasználónak, és összegezze, miről fog szólni a levelünk. Annak érdekében, hogy a valós érdeklődésnek feleljen meg, érdemes A/B tesztelni, hogy valós feedback alapján láthassuk, mi teljesít jól és mi kevésbé a célközönségünknél. 

Tegyük személyessé! Akár név szerinti megszólítással, akár más személyes információ megjelenítésével is próbálkozhatunk, a lényeg, hogy a tárgy mezővel ragadjuk meg a feliratkozók figyelmét. Gondoljunk bele, hogy mi is felkapjuk a fejünket, ha megszólítanak minket, vagy ha meglátjuk a nevünket valahol.

Emellett a preview textre is fordítsunk kiemelt figyelmet. Egészítsük ki általa plusz információval a tárgy mezőt, és keltsünk várakozást a feliratkozóban az email tartalma iránt. Legyünk specifikusak és lehetőleg rövidek. A preview text első felébe tegyük a legfontosabb információt, hogy jól látható legyen, bármilyen eszközön is nyitja meg a levelet a felhasználó.

Email szövegezés

Szabjuk személyre! Maga az email szövegének megírásakor gondolhatunk arra, mintha egyetlen egy emberhez beszélnénk, elmagyarázva neki, hogy mit ajánlunk számára. Mivel maga az emailen keresztüli elérés egy sokkal privátabb formája a vásárlóval való kapcsolattartásnak, így érdemes kerülni a tömegesség érzetét, és minél személyesebbé tenni a hírleveleket. 

Fókuszáljunk az olvasó nehézségeire! Gondoljuk át, hogy mi okoz problémát, esetleg bosszúságot az olvasónak – ha nem tudjuk pontosan megfogalmazni, akkor ehhez akár vásárlói megkérdezést, kérdőívet vagy akár interjúkat is alkalmazhatunk. Ha megtaláltuk, a leveleinkben emeljük ki, hogyan nyújthat segítséget az általunk nyújtott termék, szolgáltatás arra a bizonyos problémára. Hogyan nyerhet időt, spórolhat pénzt, vagy érhet el egy kitűzött célt az érdeklődő, ha minket választ?

Térjünk a lényegre! Próbáljuk meg tömören kifejteni a mondanivalónkat, hiszen a túlságosan hosszú szöveg elriaszthatja az olvasót. Nagyobb lélegzetvételű témánál érdemes átirányítani a honlapra az olvasót, ahol akár cikk formájában bővebben elolvashatja a tartalmunkat. Magában az emailben kerüljük a túl sok egybefüggő szövegblokk használatát, helyette alkalmazzunk felsoroló listákat, rövid mondatokat, és kérdéseket is.

Szegmentáljunk! A listánkat érdemes különböző csoportokra bontani, például a kattintási előzmények, korcsoport, vásárlási szokások, vagy az alapján, hogy mennyire aktívak a listán. Eszerint pedig létrehozhatunk különböző tartalmakat, melyek jobban megszólítják az egyes szegmenseket, és nagyobb érdeklődést váltanak ki belőlük. A legfontosabb azonban, hogy tartalmaink, szövegeink minden esetben a listánk feliratkozóinak szóljanak, és semmiképpen se legyenek öncélúak.

Hírlevél szöveg és design minta

Vizsgáld meg saját levelezésedet, és próbálj meg adaptálni néhány praktikát a leírtak alapján! Téged mi fog meg egy hírlevélben? 

Mivel mindenkit másképpen lehet meggyőzni, ezért az email design esetén is igaz, hogy A/B teszteléssel lehet a legjobb eredményeket elérni. A színeket, layout-ot, CTA-t, a szövegblokkok közti távolságot, vagy a főszöveg struktúráját is tesztelheted, feltárva, hogy mi az, ami működik a célcsoportnál. Szövegezésnél pedig a tárgymező, kampánytémák, vagy különböző stílusok és hangnemek tesztelésével érdemes próbálkozni.

Összességében 2022-ben a mobile-first megközelítéssel tudjuk a lehető legjobb felhasználói élményt biztosítani a feliratkozók számára, így ennek tudatában nézzük át az email design-unkat, és szövegezésünket is!