Márkaként, influencerként vagy közösségi média felület kezelőként a követőtáborunk nagyságával arányos “hatalom” van a kezünkben, melyet a mindennapokban is érdemes mérlegelni, a mostanihoz hasonló válsághelyzetekben pedig kiemelt fontosságot kell kapjon.

Az elmúlt napokban sok és sokféle tartalommal találkoztunk közösségi média-szerte és érzéseink is ennek megfelelően a szemöldök elvonástól a meghatott libabőrözésig terjedtek. Nyilvánvalóan nagy kihívás elé állította a kommunikációs szakembereket is, hogy mit kell, mit lehet és mit illik ilyenkor közvetíteni, főleg, hogy percről-percre változik a helyzet. Nemcsak ad hoc kellett megfogalmazni új üzeneteket, de arra is figyelni kellett, hogy a már betervezett vagy éppen meglévő tartalmak, futó kampányok is új értelmezést nyerhetnek ebben a krízishelyzetben.

Összegyűjtöttünk pár pozitív és pár negatív példát is, természetesen hogy legyen miből tanulnunk.

  1. Segíts azzal, amid van!

Ha ez a kreatív tehetség akkor azzal! Ilyen például a magyar GIF gyűjtemény Gulyás Lídia grafikus “tollából”. Ezeket egyre több márka és tartalomgyártó használhatja napi szinten figyelemfelhívás, edukáció céljából.

korona-social-cikk-01

Ha például olyan szolgáltatást értékesítesz, aminek széles körben ingyenessé tétele segítheti a társadalmat, hát ne tétovázz, tedd ingyenessé!

Az első ránézésre karitatív felajánlások lassan versenyt szülnek telco cégek között, elindult az egymásra licitálás. A hűségidő lejárta után pedig majd bajban leszünk, hogy kit válasszunk a 2020-as járvány alatti jócselekedetek alapján:

A Telekom 10 GB-tal indult:

korona-social-cikk-02

Majd a Vodafone rálicitált 15 GB-tal, hogy a Telenor feltehesse az I-re a pontot:

korona-social-cikk-03

2. Alakítsd át a szolgáltatást koronavírus kompatibilissé!

Eddig nem volt kényelmes otthonról rendelni online, gyors kiszállítással? Bizonyára sokak eddig is evidens érvekkel próbálkoznak most a hirdetésszövegekben. Sok szolgáltató bár úgy tűnik, hogy átalakítja szolgáltatásait, de ha jobban belegondolunk, inkább csak kihangsúlyozza azt, amit eddig is megtehetett volna a higiénikusabb, gördülékenyebb kiszolgálás érdekében.

korona-social-cikk-04 korona-social-cikk-05

3. Egyszerűen csak legyél önzetlen!

A TOMS partnerével együtt szimplán felajánlotta, hogy 0-24-es krízis vonalat üzemeltet azok számára, akik frusztráltak, magányosak lennének. A márka eddig is híres volt CSR akcióiról, a One for One kampány keretében például minden eladott pár cipő után egy rászorulónak is adományoz egy párat.

 

4. Reagálj gyorsan!

Ha bárhogy negatív irányba érint minket a járvány, mint ahogy a KFC is azonnal elkezdte leállítani az ikonikus ujjnyalogatós (Piano) kampányát. A citylightokat már el is kezdték leszedni, az interneten még elérhető a reklám:

 

Ha pedig a márkánk neve Corona, mentsük ami menthető:

korona-social-cikk-07

 

5. Végezetül ezeket a példákat kerüld el!

Szerintünk nem éri meg viccet csinálni a vírusból, vagyis az ASOS értelmetlen maszkjait egyelőre nem tudjuk semelyik fenti karitatív, altruista szemléletű márkakommunikációs sémába beilleszteni:

korona-social-cikk-08

 

És ha kihívást indítanánk a témában…NE ÚGY TEGYÜK, ahogy ez a külföldi influencer:

Természetesen egyetértünk azzal, hogy ki kell hangsúlyozni az óvintézkedéseket, amiket a cégünkkel, szolgáltatásainkkal kapcsolatban teszünk a járvány idején, csupán azt szeretnénk, hogy olvasóink kritikusan szemléljék a márkák Nobel-béke díj gyanús üzeneteit.

Kerüljük el a belemagyarázásokat és a víruson való nyerészkedést, hiszen utóbbi még büntetőjogi felelősséget is von maga után.

És plusz jótanácsként nézzük át a hirdetéseink, posztjaink kreatívjait, szövegeit, hiszen a jelenlegi helyzet nagggyon át tudja keretezni a legártatlanabb kijelentéseket is.

Összességében tehát óriási a felelősségünk, de ez egyben lehetőséget is jelent márkaként számunkra, hogy pozitív üzeneteinkkel, tanácsainkkal, segítségünkkel elérjünk vele több ezer felhasználóhoz! #teddmegamittudsz