A 2024-es év egy elég eseménydús év volt a keresőoptimalizálók életében. Sűrű algoritmus frissítések és az AI egyre nagyobb térnyerése sokszor feldobták a pulzusunkat. Így előre láthatóan 2025 is tele lesz rengeteg izgalommal. SEO divíziónk tagjai most röviden elmesélik, hogy ő szerintük milyen változások várhatóak idén, mire figyeljenek oda a weboldal tulajdonosok.
Mi várható SEO fronton 2025-ben?
Az AI egyre nagyobb térhódítása teljesen felborította a digitális világot, így nem is csoda, hogy elég vegyes érzelmeket vált ki az emberekből. Van, aki üdvözli és van, aki fél tőle. Van, aki úgy gondolja, hogy időt és energiát takaríthat meg azzal, hogy az AI elvégzi helyette a munkáját vagy annak egy részét és van, aki pont emiatt a munkája elvesztésétől retteg.Egy biztos: nem lehet szó nélkül elmenni mellette. Az én meglátásom szerint az igazság a 2 között van. Attól még nagyon messze vagyunk, hogy az AI felváltsa az emberi munkaerőt.
A feladataink elvégzését valóban meg tudja könnyíteni, de ne feledjük: nem képes mindenre és sok esetben emberi kontroll kell hozzá. A weboldalakat már nem csak a keresők (pl. Google), hanem az AI elvárásaihoz is optimalizálni kell.
Javascriptek túlzott használatának mellőzésére már régóta felhívom az ügyfeleim és a fejlesztők figyelmét. Eddig csak a web sebességre gyakorolt negatív hatása miatt, de most már az is kiderült, hogy az AI botja nem látja azokat az adatokat, amik javascripten belül találhatóak egy weboldalon. Így a jövőben amit csak lehet, érdemes html-ben megvalósítani. Szövegírásnál egyre fejlettebb írnok az AI, de mindig el kell olvasni, amit ír és érdemes nekünk is jártasnak lenni a témában, vagy utána nézni a forrásoknak és az információk hitelességének. Tapasztalataim szerint a szövegírók által írt szövegek még mindig jobb teljesítményt nyújtanak, sőt, az utóbbi időben a személyes hangvételű, közvetlen szövegek kezdenek egyre jobban kiemelkedni a többi közül.
Érdemes az AI-t alapozásnak használni, ha hirtelen nincs ihletünk és egy ellenőrzés után személyes tapasztalatainkkal, tanácsainkkal kiegészíteni a szöveget. Röviden összefoglalva a meglátásaimat: kevesebb Javascript, több emberi szöveg!
Szántó Csaba, SEO tanácsadó
A SEO halott?
Tavaly a GPT Search megjelenése után még inkább felerősődtek azok a hangok, amelyek szerint a SEO halott, mostmár tényleg halott. Ezt már hosszú évek óta halljuk, de véleményem szerint a SEO idén, és a következő pár évben se halálozik el.Az viszont tény, hogy a keresőoptimalizálással foglalkozók számos kihívással néznek majd szembe, és adaptálódnunk kell a változásokhoz, legyen szó az AI térnyeréséről vagy a folyamatos algoritmus változásokról. Habár már a tavalyi SEO trendek cikkben is azt írtam, hogy várhatóan ha az első félévben nem is, de év végéig elindul hazánkban is a Google AI Overview, ez nem történt meg. Ha a szigorú EU-s AI szabályozások engedik, szerintem idén már elindulhat hazánkban is az AI alapú találati lista. Erre érdemes azonban már előre felkészülni!
2025-ben továbbra is, sőt, még inkább a felhasználókra való optimalizálás lesz a sikeres SEO kulcsa, nem pedig a kulcsszavakra való optimalizálás. A SEO és tartalommarketinges szakembereknek valamint a weboldal tulajdonosoknak a felhasználók fájdalompontjai és kihívásai köré kell építeniük a tartalmat, megcélozva a keresések mögött álló szándékot. Kutassuk hát ezeket a fájdalompontokat, felhasználói kérdéseket a jelenlegi és potenciális ügyfeleink körében, majd ezekre adjunk választ weboldalunkon! Így növelhetjük a megjelenést mind a hagyományos találatok mind pedig a AI válaszok esetén, ezzel forgalmat generálva weboldalra aminek hatására több leadet és konverziót érhetünk el.
E-commerce SEO-t tekintve tavaly nagy és előnyös változás állt be azzal, hogy egyre több lehetőség nyílt a termékek organikus megjelenésére a találati listán és ez idén várhatóan növekedni fog. A termékek már nem csak hagyományos találatként jelennek meg, hanem - hasonlóan a Shopping hirdetésekhez - termékkártyákon, képpel, árral és értékelésekkel. Az erre való optimalizálás kulcsfontosságú a webáruházak számára, hiszen így kiemelt megjelenést kaphatnak a termékek, anélkül, hogy fizetni kellene a megjelenésért. A fentiek mellett természetesen továbbra is kiemelten fontos a szakértőiség elérése a Google “szemében”, a weboldalak technikai állapota, a betöltési sebesség és a minőségi backlink hálózat!
Gyüre Balázs, SEO tanácsadó
Élni és virágozni az AI árnyékában
Több mint 17 éve foglalkozom keresőoptimalizálással, amit mindig is a legdemokratikusabbnak tartottam az online marketing megoldások között, hiszen hol máshol történhet meg az, hogy egy kis büdzsével, de SEO tudással és előrelátással (+sok szabadidővel ) rendelkező weboldal érdemi versenybe szálljon egy óriási büdzsével rendelkező világbrand helyi honlapjával?Sokszor temették már ezt a marketing formát, hiszen bár a felhasználók még mindig leginkább a keresőt használják az ismeretlen információk megfejtéséhez, de a Google a kattintások jelentős részét átcsatornázta a számára bevételt hozó hirdetésekre.
Az AI megjelenése - főleg a tavaly őszi ChatGPT Search publikus indulása - viszont a Google kereső alapjait támadja, úgy, ahogy korábban kevés technológiai kihívás az évek alatt. Még azért messze van felhasználói élményben attól, hogy a nem Zero Click keresések - mint pl. Milyen idő lesz holnap? vagy hogy Mi Azerbajdzsán fővárosa? - esetén hasonló “élményt” nyújtson, mint az ezt már profi módon űző Google teszi.
A felhasználók viselkedés (a Szokás nagy Úr!) ilyen tekintetben lassan változik, így a következő 5 évben egy új AI alapú kihívóra számítok, aki fokozatosan veszi el a Google kereső piaci részesedéséből, ami jelenleg is 90% körüli világszinten.
Deli Norbert, Szakmai vezető
Addig is figyeljük az új kihívókat, azok algoritmusait próbáljuk megfejteni, de a SEO munkánk jó részét a Google algoritmusnak és a felhasználóknak való megfelelésre fordítsuk!