Az egyik legnépszerűbb és legkedveltebb social media kommunikációs forma továbbra is az Instagram Story, melynek használata ma már elengedhetetlen bármely vállalkozás számára. A 24 óráig elérhető, álló formátumú tartalmak nézettsége már meghaladta a napi 500 millió felhasználót világszerte, ráadásul 58%-uk nagyobb érdeklődést mutat az adott márka vagy termék iránt azok story-jait látva.
A cikk eredetileg 2021.03.16-án jelent meg, 2023-ban frissítésre került!
A beépített ‘Swipe up’ funkció a felhasználó élményt tovább könnyíti, ezt pedig 10 000 követő felett üzleti fiókként vagy igazolt fiókként adhatjuk hozzá a történeteinkhez.
Az egyedi tartalmak, kreatív videók és az interakciót elősegítő beépített matricák mellett azonban még egy dologgal dobhatjuk fel vállalkozásunk story-jait – ezek pedig a saját, arculatunkat tükröző GIF-ek és matricák!
Sokszor keressük a történeteinkhez illő frappáns GIF-eket, találó animációkat, azonban vagy nem találunk megfelelőt, mert nem létezik, vagy nem illik a saját arculatunkhoz, vagy akár egy másik márka logója szerepel rajta. A megoldás pedig nem más, mint megalkotni ezeket a saját, márka- vagy termékspecifikus igényeinknek megfelelően.
Minél jobban tükrözi egy story az arculatunkat, annál hamarabb és könnyebben ismeri fel márkánkat a felhasználó vagy kelti fel az érdeklődését és interaktál vele. Mi sem tehetné egyedibbé őket, mint a saját tervezésű matricák, amiket utána nem csak mi, de bárki használhat, aki rákeres a kulcsszavainkra.
Összeállítottunk egy kisokost, melynek segítségével Te is könnyen elsajátíthatod a GIF- és matricakészítés alapjait!
A matricák elkészítési folyamata egyszerűbb, mint gondolnánk, és még grafikusra se lesz szükségünk, ha az alábbi lépéseket sorra követjük. A regisztrációtól kezdve, a képkocka-animáció szerkesztésen át, a story-kban való megjelenésig segítünk!
- Regisztráljuk márkánkat / cégünket a Giphy oldalán, amely majd összeköttetést biztosít social csatornáink és a feltöltött GIF-ek, matricák között. Felhasználónévnek a honlapunk domain-jében szereplő márkanevünket adjuk meg (pl. @hdmarketing). Ez a későbbiekben lesz fontos, ahhoz hogy Brand csatornának jelentkezhessünk. Amennyiben nem rendelkezünk saját honlappal, elsődleges social media csatornánk felhasználónevét adjuk meg, így Artist kategóriába tudunk majd jelentkezni.
- Töltsük fel profilképünket, valamint 5 darab GIF-et vagy matricát. Ezek készítéséről a későbbiekben még lesz szó.
- Lássuk el a megfelelő tag-ekkel, azaz címkékkel a GIF-eket, matricákat. Ezt feltöltés közben is megtehetjük, vagy utólag is az egyes kreatívok szerkesztése közben (minden beírt tag után entert kell nyomni, # jel használata nélkül). Keresőszavakban gondolkozzunk, hiszen ezek alapján fogunk mi is és a további felhasználók is rátalálni az animációkra a social csatornák keresőiben. Márkánk neve, a termék típusa, az animált szövegben szereplő szavak szinonímái angolul vagy magyarul – igénynek és célközönségnek megfelelően.
- Ha sikeresen feltöltöttünk 5 animációt, csatornánkkal jelentkezhetünk Brand vagy Artist kategóriába a Giphy oldalán. A csatornánk jóváhagyásához számos feltételnek kell megfelelnünk: beállított profilkép, hiteles e-mail cím, név, honlap, felhasználónév (amely azonos a domain nevünkkel) és egyéb social media fiókok. Cégként, művészként, zenészként, színészként vagy közszereplőként Brand csatornára tudunk jelentkezni, míg grafikusként, képzőművészként, animátorként az Artist kategória lesz a befutó választás. Amennyiben Artist-ként nem rendelkezünk saját honlappal, a ‘website’ megadásakor a munkánkat legjobban bemutató oldalt szükséges megadni (social media fiók, portfólió stb.).
- A jóváhagyás igénybe vehet pár napot a Giphy részéről, jelentkezésünk állapotát itt ellenőrizhetjük. Amennyiben elakadtunk, vagy a jelentkezés újra lehetségessé válik, bátran keressük fel a support oldalt, ahonnan e-mailben fog megérkezi a válasz kérdésünkre.
- A jóváhagyást követően már borítókép is hozzáadható profilunkhoz, melynek mérete 1040×160 pixel, és gif, png vagy jpeg formátumú.
Hogyan készítsünk a márkánknak megfelelő matricákat?
Az első választás a logónk legyen, majd a szlogenünk, vagy vásárlóink kedvenc terméke (pl. egy bögre), valamint azok a kifejezések, CTA-k, amikre rákerestünk, de nem találtuk vagy megtaláltuk, de nem illett az arculatunkhoz. GIF-eket készíthetünk termékfotóinkból, brand videóink részleteiből, matricákat pedig szöveges vagy grafikai elemekből. A Giphy oldalán két opciónk van: feltöltjük az általunk már létrehozott kreatívot (Upload) vagy a beépített funkciók segítségével hozzuk létre az animációt (Create). Itt limitált lehetőségekkel ugyan, de könnyen elkészíthetjük első mozgó matricánkat vagy feliratozott GIF-ünket. Inspiráció hiányában nyissuk meg az Instagram Story hozzáadásánál a GIF funkciót vagy Messengeren a GIF reakciót és keresgéljünk kedvünkre, majd alkossunk valami egyedit, valami újat!
- Saját gyártású matricához az egyik legegyszerűbb a Photoshop használata, de az ingyenesen letölthető Autobook Sketchbook is hasonló lehetőségeket biztosít.
- Photoshopban érdemes egy viszonylag nagyobb méretű új dokumentumot létrehozni (pl. 1080×1080 pixel), majd törölni a hátterét, hogy egy transzparens réteget kapjunk.
- Az első rétegen össze is állíthatjuk a tervezett matrica teljes kinézetét, amit később animálni szeretnénk, majd ezt a réteget duplikálva és egyesével szerkesztve létrehozhatjuk az egyes képkockákat (pl. gépelés effekt kialakításához minden betű külön rétegen jelenik majd meg).
- A rétegeket ezt követően az Idővonal (Timeline) használatával rakjuk sorba, melyet az Ablak (Window) menüpont lenyitásakor tudunk kiválasztani. Az Idővonal megjelenésekor a képkocka-animációt válasszuk (create frame animation), majd a különböző képkockákon egyesével állítsuk be melyik réteg fog megjelenni.
- A matrica végső feltöltéséhez minimum két, maximum 200 képkockára lesz szükség, az ajánlott mennyiség azonban 100 képkocka alatti. Az első képkockának minimum 20%-a maradjon tartalom nélküli, továbbra is átlátszó háttérrel. Amennyiben nem vagyunk biztosak ennek elérésében, vagy logónk beborítaná az egész képkockát, hagyjuk üresen azt.
- Az egyes képkockák alatt beállítható az időtartam, hogy milyen gyorsan váltakozzanak, valamint ellenőrizzük, hogy a képkockák alatt az ismétlődés a Végtelenszer (Forever) opcióra van állítva.
- Exportálásnál válasszuk a Mentés webre (Save for web) opciót. Ellenőrizzük, hogy az animáció formátuma .gif legyen, az ismétlődés végtelenszeres, a hátterünk átlátszó, majd kattintsunk a Mentés gombra. Továbbá ne felejtsük el menteni .psd formátumban se munkánkat, hogy a későbbiekben még szerkeszthető, javítható legyen.
+1. Tipp: Ha a mentett matricánk elemei körül fehér vonal látható, exportálásnál a Matt (Matte) opciót állítsuk Nincsre (None). Ha a körvonalunk fekete, akkor pedig Feketére.
Hogyan töltsük fel egyéb social oldalakra az elkészült GIF-et?
Facebook-on való megosztás:
A “Mi jár a fejedben?” szövegdobozban adjunk hozzá leírást a GIF-hez.
Kattintsunk a “Fénykép/videó” gombra a szövegdoboz alatt.
Válasszuk ki a GIPHY-ről letöltött GIF-fájlt, majd kattintsunk a “Megnyitás” gombra.
Várjuk meg, amíg a GIF feltöltése befejeződik, majd kattintsunk a “Küldés” gombra a megosztáshoz.
LinkedIn-en való megosztás:
A kezdőoldalon kattintsunk a “Post” menüre.
Írjunk leírást a GIF-hez, majd kattintsunk a “Media” opcióra.
Válasszuk ki a GIPHY-ről letöltött GIF-fájlt, majd kattintsunk az “Add” gombra a feltöltéshez. Ezután lehetőségünk van még szerkeszteni a videót, majd a “Next” gombra kattintva tudunk tovább menni. Ha elégedettek vagyunk a GIF-fel és a leírással is, akkor kattintsunk a “Post” gombra a küldéshez.
A GIF-ek, matricák feltöltésekor ne feledkezzünk el a tag-ekről, valamint arról, hogy ezeknek a jóváhagyása is időbe telhet, így nem fogjuk azonnal viszontlátni őket a social csatornák keresőiben.
Vidám, színekben gazdag és fantáziadús szerkesztgetést kívánunk!
Túl macerásnak és időigényesnek tűnik, de megtetszett az ötlet? Keress minket és örömmel segítünk életre kelteni a legjobb ötleteidet!
Ha nem akarsz lemaradni további izgalmas szakmai híreinkről, akkor kövess minket Facebookon, Instagramon, vagy Linkedin-en!