Márkaként, influencerként vagy közösségi média felület kezelőként a követőtáborunk nagyságával arányos “hatalom” van a kezünkben, melyet a mindennapokban is érdemes mérlegelni, a mostanihoz hasonló válsághelyzetekben pedig kiemelt fontosságot kell kapjon.
Az elmúlt napokban sok és sokféle tartalommal találkoztunk közösségi média-szerte és érzéseink is ennek megfelelően a szemöldök elvonástól a meghatott libabőrözésig terjedtek. Nyilvánvalóan nagy kihívás elé állította a kommunikációs szakembereket is, hogy mit kell, mit lehet és mit illik ilyenkor közvetíteni, főleg, hogy percről-percre változik a helyzet. Nemcsak ad hoc kellett megfogalmazni új üzeneteket, de arra is figyelni kellett, hogy a már betervezett vagy éppen meglévő tartalmak, futó kampányok is új értelmezést nyerhetnek ebben a krízishelyzetben.
Összegyűjtöttünk pár pozitív és pár negatív példát is, természetesen hogy legyen miből tanulnunk.
1. Segíts azzal, amid van!
Ha ez a kreatív tehetség akkor azzal! Ilyen például a magyar GIF gyűjtemény Gulyás Lídia grafikus “tollából”. Ezeket egyre több márka és tartalomgyártó használhatja napi szinten figyelemfelhívás, edukáció céljából.
Ha például olyan szolgáltatást értékesítesz, aminek széles körben ingyenessé tétele segítheti a társadalmat, hát ne tétovázz, tedd ingyenessé!
Az első ránézésre karitatív felajánlások lassan versenyt szülnek telco cégek között, elindult az egymásra licitálás. A hűségidő lejárta után pedig majd bajban leszünk, hogy kit válasszunk a 2020-as járvány alatti jócselekedetek alapján:
A Telekom 10 GB-tal indult:
Majd a Vodafone rálicitált 15 GB-tal, hogy a Telenor feltehesse az I-re a pontot:
2. Alakítsd át a szolgáltatást koronavírus kompatibilissé!
Eddig nem volt kényelmes otthonról rendelni online, gyors kiszállítással? Bizonyára sokak eddig is evidens érvekkel próbálkoznak most a hirdetésszövegekben. Sok szolgáltató bár úgy tűnik, hogy átalakítja szolgáltatásait, de ha jobban belegondolunk, inkább csak kihangsúlyozza azt, amit eddig is megtehetett volna a higiénikusabb, gördülékenyebb kiszolgálás érdekében.
3. Egyszerűen csak legyél önzetlen!
A TOMS partnerével együtt szimplán felajánlotta, hogy 0-24-es krízis vonalat üzemeltet azok számára, akik frusztráltak, magányosak lennének. A márka eddig is híres volt CSR akcióiról, a One for One kampány keretében például minden eladott pár cipő után egy rászorulónak is adományoz egy párat.
4. Reagálj gyorsan!
Ha bárhogy negatív irányba érint minket a járvány, mint ahogy a KFC is azonnal elkezdte leállítani az ikonikus ujjnyalogatós (Piano) kampányát. A citylightokat már el is kezdték leszedni, az interneten még elérhető a reklám:
Ha pedig a márkánk neve Corona, mentsük ami menthető:
5. Végezetül ezeket a példákat kerüld el!
Szerintünk nem éri meg viccet csinálni a vírusból, vagyis az ASOS értelmetlen maszkjait egyelőre nem tudjuk semelyik fenti karitatív, altruista szemléletű márkakommunikációs sémába beilleszteni:
És ha kihívást indítanánk a témában…NE ÚGY TEGYÜK, ahogy ez a külföldi influencer:
Can we arrest people doing this stupid #coronachallenge gross 🤮#CoronaVirusUpdates | #coronavirus | #Corona
— George Jarjour (@GeorgeOnTap) March 16, 2020
Természetesen egyetértünk azzal, hogy ki kell hangsúlyozni az óvintézkedéseket, amiket a cégünkkel, szolgáltatásainkkal kapcsolatban teszünk a járvány idején, csupán azt szeretnénk, hogy olvasóink kritikusan szemléljék a márkák Nobel-béke díj gyanús üzeneteit.
Kerüljük el a belemagyarázásokat és a víruson való nyerészkedést, hiszen utóbbi még büntetőjogi felelősséget is von maga után.
És plusz jótanácsként nézzük át a hirdetéseink, posztjaink kreatívjait, szövegeit, hiszen a jelenlegi helyzet nagggyon át tudja keretezni a legártatlanabb kijelentéseket is.
Összességében tehát óriási a felelősségünk, de ez egyben lehetőséget is jelent márkaként számunkra, hogy pozitív üzeneteinkkel, tanácsainkkal, segítségünkkel elérjünk vele több ezer felhasználóhoz! #teddmegamittudsz