Bevezetés
A TEMU üzleti modellje valósággal leuralta a világot. Az újonnan megjelent kínai online piac magas marketingköltséggel és szokatlanul olcsó árakkal operál. A Goldman Sachs által végzett becslések szerint a TEMU már 1.2 milliárd dollár értékű költést hajtott végre a Meta platformokon. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon naponta olyan nagyságrendű összeget költ el ezeken a közösségi csatornákon, amelyek egy közepesen nagy magyar webshop havi költekezésével vetekedik. A tavaly még csak 4.6 millió aktív vásárlót számláló TEMU ma már 82 millió felhasználóval büszkélkedhet.
Miért érezzük annyira erősnek a Temu jelenlétét?
Az időzítés kiváló: a világgazdaság évek óta küzd a helyreállással. Az iparágak folyamatos próbatételek elé vannak állítva, az alapanyagárak és logisztikai költségek emelkednek, miközben a vásárlók kiszolgálása egyre nehezebbé válik.
Eközben megjelenik egy olcsó webáruház, aki ingyenes és gyors szállítást, 70-80%-os akciókat, 90 napon belüli visszaküldést biztosít és a kínálatában szinte bármi megtalálható. Ez az alacsony árú stratégia pedig egyre vonzóbbá teszi a webshopot a vásárlók számára, akik a lehető legkevesebbet szeretnék költeni.
A vásárlói önajándékozás pszichológiája
Az önajándékozás a vásárlói kultúra szerves része. Sokan egy-egy nagyobb siker vagy komoly erőfeszítés elismeréseképp jutalmazzák meg magukat, de van, aki egy nehéz helyzetben vigasztalást vár a finom süteménytől vagy egy vadonatúj okostelefontól.
Mindez egy emocionálisan vezérelt döntés, ami a jelenlegi vagy általános érzelmi állapot kibillenését eredményezi. Igen, csupán kibillenést, hiszen ez nem egy tartósan fennmaradó állapot.
Az olcsón beszerezhető apróságoknál pedig (szinte) mérlegelni sem kell, a vásárló hamar eldönti, hogy „ennyit azért csak megérdemel”, két kattintás után pedig már érezheti a (csupán pillanatokig tartó) boldogsághormon-cunamit.
Egy válsághelyzetben, ami a mostani éveket jellemzi, anyagilag sosem érezzük magunkat igazán biztonságban. A recesszió nem csak a fogyasztók pénztárcáját, de az érzelmeit is eléri. Ezért sok esetben az ezzel járó stresszt és nyomást érzelmi túlköltéssel is kompenzálják.
A TEMU sikere mutatja, hogy az impulzív vásárlásokra ösztönző, alacsony árú, de vonzó termékek kínálata jelentős mértékben növelheti a vásárlások számát és a vásárlói elégedettséget. Az ingyenes szállítás és az akciós ajánlatok hangsúlyozása tovább erősíti ezt az érzelmi hatást, megkönnyítve a vásárlók számára a döntést, hogy akár több terméket is beszerezzenek.
Hogyan illeszd be a saját üzleti modelledbe az önajándékozás pszichológiáját?
Felismerve azt, hogy hogyan ösztönözheted a célközönségedet az önajándékozásra, fontos szem előtt tartanod néhány alapelvet. Tegyél érte, hogy a magasabb árú és minőségi húzótermékeid mellett legyenek olyan impulzív termékek a kínálatodban, amik nem a létszükségletet tükrözik. Ezek a csali termékek az üzleti startégiádtól függően vonzóak legyenek a vásárlónak, akit ezáltal átsegíthetsz az első vásárlásán vagy növelheted a kosárértékét. Ha egyszerre nagy mennyiségben tudsz beszerezni ilyen jellegű termékeket kedvezőbb áron, akkor még üzleti szempontból is megéri ez a beruházás hosszútávon.
- Példaként említhetjük az online fénykép előhívást, ahol helyet adhatsz az apróbb ajándéktárgyaknak. Kezeld az online felületedet úgy, mintha egy webshop lenne, és kínálj olyan termékeket, mint fényképtartók, mini naptárak vagy képkeretek.
- De ha kerti árukat értékesítő webáruházad van, gondolj az apróbb díszekre vagy az elsőre talán haszontalannak tűnő csali termékekre is, mondjuk egy hüvelykujj vágó metszőre.
Legyél feltűnő!
Ne szerénykedj a színekkel és az elhelyezéssel. Ez egy tökéletes alkalom arra, hogy kilépj a komfortzónádból! A csali termékeket ne felejtsd el elhelyezni a főoldalon, hogy rögtön megragadják a tekintetet.
Árkommunikáció az oldalon
Az árak kommunikációja mellett a másik erőssége a kínai webshopnak az oldalon való megjelenítés. A bannerek és a menüpontok is arra utalnak, hogy milyen kihagyhatatlan és egyedi akciók vannak bizonyos termékekre, amiket a vásárló máshol biztosan nem talál.
Vajon a képen látható termék tényleg akciós? Van-e üzleti értéke egy 0,02 euro értékű akciónak? Ezt a fajta akciómegjelenítést rendszeresen láthatod a termékeknél.
Az ingyenes szállítás titka
A Temu kiemelten kommunikál az ingyenes szállításról. Jogosan merül fel a kérdés: hogy lehet, hogy egy Kínából érkező terméknek ingyenes a szállítása?
Ha végig viszel egy vásárlási folyamatot és eljutsz a szállítási lehetőségekig, akkor láthatod, hogy csak egy lehetőséget tudsz kiválasztani: Postai szállítás. Mivel a Magyar Posta egy állami intézményként üzemel, ezért akár jelentősen olcsóbban elérhető, mint más csomagszállító szolgáltatásai. A Temunál a kalkuláció egyszerű: rendelési küszöbértéket állít a vásárló felé, amivel fedezni tudja a szállítási költségeket is.
A Magyar Posta szállítási kapacitása és szolgáltatása viszont nem biztosítja a legfelhasználóbarátabb megoldásokat. Tapasztalat alapján a kézbesítésről való értesítés nem érkezik meg az adott napon, vagy jelentősen késik. Ez több problémát is szül önmagában amennyiben nem tartózkodunk éppen otthon, de szinte biztos, hogy a szállítást így másik napra kell áttenni.
Ez erős érv lehet a magyar webshopoknak, hiszen a legtöbb ember hajlandó többet fizetni azért, hogy a csomagja biztonságban és úgy érkezzen meg, ahogy szeretné. Arról nem is beszélve, hogy át tudja venni bármikor - a lakosság közel 20%-a 2022-es adatok alapján a csomag pontokat használja az átvételre. Ezek a csomagküldő szolgáltatók általában nem kerülnek többe, mint 1000-1500 Ft/szállítmány, és egyértelműen látszik, hogy a vásárlók szeretik ezt a megoldást.
Konklúzió
Ha eltekintünk a mérhetetlen mennyiségű marketing budgettől és az oldalra érkező látogatók irányítására koncentrálunk, akkor megállapítható, hogy a TEMU sikeresen hozta létre a marketingkommunikációval és árazással kapcsolatos stratégiáját, amely jelentős hatással bír a világgazdaságra.
Az önajándékozás pszichológiájának felhasználása, a feltűnő és vonzó online jelenlét és az impulzív vásárlásra ösztönző csali termékek integrálása lehetőséget adhat a vállalkozásoknak, hogy kitűnjenek a versenytársaik közül és növeljék eladásaikat.
Ha kérdésed van vagy a vállalkozásod a következő szintre emelnéd, ismerd meg szolgáltatásainkat!