Vajon mik azok a mutatók, melyekkel a keresőoptimalizálás sikerességét mérhetjük? Az ügyfeleinknél leggyakrabban használt és leglényegesebb SEO mérőszámokat vettük végig.
Az eredmények mérése fontos része minden SEO – illetve minden más marketing – kampánynak.
A kulcs teljesítménymutatók (KPI – Key Performance Indicator) objektív, mérhető értékek, melyek prezentálják, hogy milyen hatékonyan éri el a cég a kitűzött célokat. A teljesítménymutatók ellenőrző rendszerként működnek, megmutatják, hogy mi működik, és figyelmeztetnek, ha valami nem a kívánt módon halad. A változásokat hónapról hónapra monitorozni és elemezni kell. A legtöbb iparág esetében megfigyelhető szezonalitás, így érdemes az adott hónap számait a korábbi időszak és az előző év értékeivel is összevetni, hogy tisztább képet kapjunk az aktuális állapotról.
A cikk további részében bemutatjuk a leginkább – az értékelésre – használt mérőszámokat.
Organikus munkamenetek száma
Google Analytics: Ügyfélszerzés -> Kampányok -> Organikus kulcsszavak
Vagyis hányszor érkezettek a felhasználók a Google keresési találati oldalairól. Aggregált képet ad a forgalomváltozásokról. Nyilván minél több a forgalom (általában) annál jobban teljesít ez a forgalmi forrás, de például egy webáruház esetében nem mindig direkt a “több munkamenet jobb teljesítmény” pár, hiszen néhány jó cikkel lehet jóval több munkamenetünk lesz, de ők kevésbé vásárolnak, mint mondjuk a vásárlási igényt kifejező kereséseken keresztül érkezők.
Organikus keresési forgalom oldaltípusonként
A legtöbb webáruháznál mintákon alapulnak a különböző oldaltípusok URL-ei, ami megkönnyíti az azonosítást. Érdemes a főoldal, kategóriák, termékek, blog cikkek és egyéb elkülöníthető részek forgalmát és annak változásait egymástól elkülönítve is elemezni.
Organikus forgalom eszköz szerinti bontásban
Search Console (új felület): Teljesítmény
Azonosítható, hogy melyik eszközkategória generál magasabb forgalmat, illetve az is, ha valamelyik esetében visszaesés történt. Ebben a jelentésben megjelenítésre, CTR-re és pozícióra vonatkozó adatok is találhatók. A világszintű trend, hogy a desktop eszközökön a keresések száma csökken, míg a mobil eszközökön egyre többet keresnek.
Organikus forgalmat hozó aloldalak száma
Megmutatja, hogy hány aloldalnak van olyan jó helyezése, hogy a felhasználók megtalálják a találati oldalon.
Az előzőekhez hasonlóan az Organikus kulcsszavak jelentésen belül található. Ha elsődleges dimenzióként megadjuk a céloldalt, akkor a kapott táblázat összesítő sorában láthatjuk a landoló oldalak számát a meghatározott időszakban.
Kulcsszavak pozíciói
A fontosnak tartott keresési kifejezésekre hányadik helyen jelenik meg a Google szerint legrelevánsabb aloldalunk. Minél előbb, annál jobb. A kulcsszavak helyezésének javítása az egyik kulcs a magasabb forgalom eléréséhez. Az ingadozások normálisok, a Google algoritmusfrissítések viszont jelentős előre vagy épp hátra mozgásokat tudnak okozni. A különböző on-site és off-site optimalizálásoknak is a találati listán feljebb kerülés az egyik célja. Legalább hetente ellenőrizni kell a pozíciókat, általában ez részletesség jól mutatja a trendeket.
Erre kiváló eszköz többek között a SEMrush illetve a SEO Powersuite Rank Tracker programja.
Átkattintási arány – CTR
Search Console: Keresési forgalom -> Keresési statisztikák
Alapvetően a találat helyezése és relevanciája befolyásolja. Optimális esetben az 1. pozíciót elnyerő találat magasabb átkattintási aránnyal bír, mint például a 9. helyezett. A jó helyezés garantálja a láthatóságot, ez azonban nem minden, el is kell érni, hogy az oldal felkeltse az érdeklődést és átkattintsanak. Tehát a CTR a címsor és meta leírás relevanciáról és keresési szándéknak megfeleléséről is képet ad. A brand nevet tartalmazó kifejezések esetében természetesen nagyobb arányban érkezik kattintás.
Oldal/munkamenet
Google Analytics: Ügyfélszerzés -> Kampányok -> Organikus kulcsszavak
Egy munkamenet során megtekintett oldalak száma. Az oldal felépítésének mélységétől és a konverziós csatorna komplexitásától függ az optimális mértéke. Webáruházaknál a felhasználók általában több terméket is megnéznek, és többlépcsős vásárlási folyamaton mennek keresztül.
Munkamenet átlagos hosszúsága
Google Analytics: Ügyfélszerzés -> Kampányok -> Organikus kulcsszavak
Az átlagos idő, amit a felhasználók eltöltenek a weboldalon. A tartalom minőségét, megnyerőségét, és az oldal navigálhatóságát jelzi.
Konverziók száma
Google Analytics: Konverziók -> Elektronikus kereskedelem -> Áttekintés
Egy weboldal esetében az csak egy eszköz, hogy a látogatókat bevonzzuk az oldalra, a cél az, hogy konvertáljanak is, azaz vásároljanak, iratkozzanak fel a hírlevélre, kérjenek időpontot stb.
Organikus bevétel
A profitorientált vállalkozások nyilvánvaló célja a bevételszerzés és növelés. A ROI, vagyis a befektetésarányos megtérülés számolásához is szükséges. Ezt az értéket múltbeli organikus forgalmi mutatókkal valamint aktuális más eszközök mutatóival érdemes összevetni. Hiszen hiába van 10-20%-al kevesebb keresés karácsony után, a bevétel értékek jóval nagyobb mértékben csökkenhetnek akkor.
Visszafordulási- és konverziós arány
Google Analytics: Viselkedés -> Webhelytartalom -> Céloldalak (Az organikus forgalom szegmenset hozzá kell adni, ha még nincsen)
Az interakció nélküli és a konverzióval végződő munkamenetek aránya, céloldalakra bontottan. Ilyenkor szoktak kijönni olyan problémák, hogy nem jól jelenik meg mondjuk a tartalmunk a felhasználóknak vagy nem sikerült jól összeegyeztetni a kulcsszó-címsor-meta leírás-honlap tartalom sorrendet.
Oldal betöltési sebessége
Google Analytics: Viselkedés -> Webhelysebesség -> Sebességgel kapcsolatos javaslatok
Minél hosszabb időt vesz igénybe egy oldal betöltése, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a felhasználók visszafordulnak a keresési találati oldalra. Ha nem is pattannak vissza, az első benyomás negatív lesz, így kisebb az esélye, hogy konvertálnak. A betöltési időt érdemes 3 másodperc alatt tartani.
Zárszó
Használjuk fel okosan a Google Analytics, Search Console, és egyéb analitikai eszközök, kulcsszó figyelő programok által nyújtott adatokat a megalapozottabb döntések, és sikeres SEO kampányok érdekében! Mi leginkább a következő KPI-okat és a következő prioritásban használjuk az organikus forgalom havi értékeléséhez, webáruházak esetében:
- organikus pozíciók alakulása
- organikus forgalomból jövő munkamenetek száma és oldaltípusonkénti alakulása
- organikus bevétel
Természetesen ennél lehet és kell is szofisztikáltabban értékelni az organikus forgalmat, de ez már egy másik cikk témája lesz 🙂