Az Apple a Facebook után igencsak felbolygatja 2021 őszén az email marketing területét is. Már elérhető iOS 15, az iPadOS 15 és a macOS Monterey operációs rendszer frissítések esetén a “Mail Privacy Protection” és a “Hide my email” funkció is bevezetésre kerül a felhasználók adatainak védelme érdekében, amely nagy hatást gyakorol email kampányaink, valamint adatbázisunk elemzésére és optimalizálására.

Azonban ahelyett, hogy pánikba esnénk, nézzük meg, hogy pontosan milyen milyen változások következnek be és vágjunk bele új stratégiával az elkövetkezendő időszakba! Cikkünkben összefoglaltuk, hogy mit is okoz az email marketingben a két új funkció megjelenése és összegyűjtöttünk pár tippet, hogy hogyan érdemes adaptálódni az új szituációhoz.

Mit is takar pontosan az iOS15 két új adatvédelmi funkciója?

Mail Privacy Protection, azaz Mail Adatvédelem

Amikor a felhasználók először megnyitják az Apple Mail alkalmazást az iOS 15 letöltése után, a rendszer felajánlja a választási lehetőséget, hogy milyen adatokat osztanak meg az Apple Mail használatakor. A gyakorlatban az email küldő szolgáltatók egy kicsi, láthatatlan kép elhelyezésének segítségével (egyetlen pixel, azaz képpont, amely megnyitáskor töltődik be) gyűjtenek információkat a címzettekről a kampányok esetén. Viszont ha elfogadjuk a védelmet, az új verzió előre betölti az emailek tartalmát (“megnyitja”), akkor is, hogyha a valóságban nem nyitottuk meg az adott levelet.

Az open tracking prevention és IP protection ahhoz vezet, hogy az IP cím és egyéb adatok többek között, hogy a ‘címzett mikor, hányszor nyitotta meg a kampányunkat vagy milyen eszközről’ rejtve lesznek, korlátozva a viselkedési profil kialakítását és a tartózkodási hely meghatározását is. Ez bármilyen email címre (Gmail, Yahoo…), amely az Apple Mail alkalmazáshoz kapcsolódik érvényes, de egyéb applikációk használatakor nem lép életbe. Az átkattintás továbbra is mérhető, valamint a leiratkozások száma is látható marad.

Ugyan a Mail adatvédelem nem alapbeállítás és nem is minden iOS felhasználó frissíti az eszközét az email marketingesek számára fejtörést okozó 15-ös szoftver verzióra, mégis nagy az esély arra, hogy ha felteszik az embereknek a kérdést, a legtöbben a “meg szeretném védeni” az adataimat opciót fogják választani.

Hide My Email – Email cím elrejtése

Az e-mail cím elrejtése elnevezésű funkció a frissítés után az iCloud Plus szolgáltatással rendelkezőknek lehetővé teszi majd, hogy a felhasználók a valódi e-mail címük helyett az Apple által generált, egyedi, véletlenszerű e-mail címeket használjanak, amelyek aztán a személyes fiókjukba továbbítják a beérkező üzeneteket. A funkciót a Mail11 és a Safari appban, valamint az iCloud-beállítások között lehet majd megtalálni. Ezek az e-mail címek bármikor törölhetőek, és nem köthetőek a felhasználók egyéb online tevékenységeihez. Ez életre kelti a problémát számunkra, hogy egyszer használatos ún. burner email címet adjanak meg pl. egy űrlap kitöltésekor vagy hírlevél feliratkozáskor is.

Összességében tehát mindkét adatvédelmi funkció hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben más szempontok mentén kell elinduljunk, hogy adatbázisunk felhasználhatóságát valamint kampányaink sikerességét mérni tudjuk. Nézzük is meg milyen következményei lesznek a változásnak és hogyan érdemes átalakítani a meglévő stratégiánkat!

Miben fogjuk érzékelni a változást?

  • A legnagyobb hatás a kampány riportokban lesz látható: statisztikáink torz megnyitási számokat mutatnak majd, a Clicks To Unique Opens (kattintások egyedi megnyitásonként) számok csökkenhetnek, valamint pontatlan helymeghatározáshoz és email kliens jelentéshez vezetnek minden olyan feliratkozónál, akik az Apple Mail szolgáltatást használják és bekapcsolják az adatvédelmi funkciót.
  • A megnyitási adatok hiánya a listamenedzsmentet is megnehezíti, hiszen korábban sokan a megnyitások alapján döntötték el adott felhasználóról, hogy mennyire elkötelezett user, vagy éppenséggel egyáltalán aktív-e.
  • A megnyitási arányra fókuszáló A/B tesztek pontatlanok lehetnek, többek között pl. a kiküldési idő, tárgy mező és betekintő szöveg hatékonysága vagy a küldő név tesztelésénél.
  • Az automatikus kiküldési idő optimalizálás ezentúl nem releváns adatokon nyugszik.
  • Ha eddig újraküldési stratégiát alkalmaztunk a nem megnyitók felé, most az újraküldött kampány nem kerül elküldésre az említett felhasználóknak.
  • A lokáción alapuló célcsoportképzés átalakul.
  • Az emailek továbbításáról nem kapunk információt.
  • A megnyitásra fókuszáló automatizmusok nagyobb közönségnek lesznek elküldve, ha nem megnyitás alapú, akkor pedig kisebb közönségnek.
  • Amennyiben használtunk bizonyos besorolást, magasabb engagement szint lesz látható az Apple Mail felhasználók körében. Így a pl. a legelkötelezettebb szegmensbe akár olyanok is beletartoznak majd, akik nem felelnek meg a korábbi feltételeknek.
  • A Hide my email funkció esetén amennyiben a felhasználó törli az email címet negatív módon befolyásolhatja kampányaink célba érését. Erre kellő figyelmet kell fordítanunk és megbizonyosodni arról, hogy a választott szolgáltatónk megfelelő módon kezeli a kézbesíthetetlen leveleket és címeket.
  • A postafiókok még zsúfoltabbá válhatnak, hiszen azok a vállalkozások, akik az adathiányt nem kezelik megfelelően, még több kampányt vagy irrelevánsabb tartalmakat küldhetnek ki. Nem csak nekünk kell jobban kitűnni a reklámzajból emailjeinkkel, de a felhasználói oldalt is változás érheti: az olvasók besokallhatnak, ami a mi kampányaink teljesítményének csökkenéséhez is vezethet.

10 tipp: mit tehetünk a továbbiakban és miket érdemes átgondolni?

Semmiképpen ne temessük az email marketinget. Ugyan a megnyitások száma egy kulcsfontosságú email marketing KPI a sikeresség mérésében, és a két új funkció megjelenésével ütközhetünk nehézségekbe, próbáljunk kreatívan kilábalni a helyzetből és továbbra is a tőlünk telhető legjobb ügyfélélményt nyújtani feliratkozóink számára.

  1. Vizsgáljuk meg, minket mekkora mértékben érint a változás. Így látni fogjuk, hogy arányaiban mennyi Apple készüléket használó van a célközönségünkben, de ne feledjük azt sem, hogy közülük nem is mindenki tud, vagy akar iOS 15-re frissíteni. Elemezzük a frissítés előtti mutatóinkat,  adatainkat, és kövessük nyomon a változásokat. Most még kreálhatunk szegmenseket, pl. címkézhetjük az elkötelezett felhasználókat, az inaktív felhasználókat pedig érdemes lehet kiszűrni az adatbázisunkból, vagy megjelölni őket.
  2. Nem csak a megnyitás jöhet szóba, hogyha a kampányok méréséről van szó. Osszunk meg cikkekre, termékekre, kiemelt ajánlatokra, további érdekes tartalmakra mutató linkeket. Fókuszáljunk a többi rendelkezésre álló számunkra, adatunkra. Az átkattintások számát, a konverziót, leiratkozások, lepattanások számát, munkamenetek vagy a weboldalon töltött időt is figyelembe vehetjük céljainktól függően a megnyitási arány helyett. Érdemes nagyobb figyelmet szentelni az integrációk kialakítására pl. webáruház esetén, hogy minél több információnk álljon rendelkezésre.
  3. Tervezzük át a re-engagement kampányainkat! A jövőben nem elég információ a megnyitás ahhoz, hogy valakit aktívnak vagy inaktívnak ítéljünk meg. A kampányok esetén a kattintást is vegyük alapul a lista menedzsment során. Ösztönözzük cselekvésre a feliratkozókat!
  4. Hozzunk létre különböző szegmenseket, hogy minél relevánsabb tartalmat küldhessünk a felhasználóknak és tervezzük át a meglévőket! Ha korábban megnyitási alapon hoztunk létre pl. VIP szegmenseket, vagy lokáció alapú kampányokat, gondoljuk át.
  5. Gyűjtsünk információt közvetlenül a feliratkozótól! Használjunk formokat, kérdőíveket, támogassuk a preferenciák megadását! Adjunk lehetőséget a felhasználóknak, hogy frissíthessék érdeklődési köreiket és hívjuk fel a figyelmet arra, hogy módosíthatják bizonyos adataikat. Pl. az előző gondolatból kiindulva, ha eddig lokáció alapján küldtünk szegmentált tartalmat, kérdezzük meg a felhasználót, hogy a jövőben milyen helyszínt preferál.
  6. Újraküldési stratégia esetében fontoljuk meg, hogy a megnyitást vagy a kattintást vesszük alapul! Megnyitás esetén az Apple Mail felhasználókat, akik engedélyezték a protection funkciót automatikusan nem fogja belevenni a közönségbe akkor sem, hogy nem nyitották meg a kampányt, míg kattintás alapúnál nagyobb célközönségnek megy ki újra az email.
  7. Nézzük át automata levélfolyamainkat és ha szükséges frissítsük a triggereket, kritériumokat! Sokszor alapozzuk megnyitási tevékenységre egy workflow bizonyos elemét, amelyet most érdemes újragondolni.
  8. Új megközelítést kell alkalmazni bizonyos A/B tesztek során. Tipp: hozzunk létre egy olyan “megbízható” szegmenst, akik nem Apple Mail felhasználók. Ezt a közönséget használjuk olyan A/B tesztek futtatásakor, ahol a megnyitás kulcsfontossággal bír. Egyéb esetben érdemes click rate vagy revenue alapon beállítani.
  9. Gondoljuk újra kampányaink tartalmát, felépítését, helyezzünk nagyobb hangsúlyt a CTA-k tesztelésére.
  10. Fordítsunk még nagyobb figyelmet az e-mailek kézbesíthetőségére!

Utolsó sorban pedig ne feledjük, hogy a változás nem hat minden email felhasználóra, valamint ha értéket teremtünk az iOS15 frissítés után is olvasó szemekre találnak majd kampányaink. Az email marketing ugyan megváltozik és kezdetben több odafigyelést igényelhet a marketing szakemberek és vállalkozások részéről, de továbbra is egy hatékony csatorna, amely egyedi ügyfélélményt nyújthat a feliratkozók számára egy integrált marketing stratégia részeként.

Az elkövetkező időszakban mi is folyamatosan követjük a változásokat, hogy még több információ és tapasztalat birtokában hozhassuk ki a legjobbat az aktuális helyzetből.

Ha nem akarsz lemaradni további izgalmas szakmai írásainkról, akkor kövess minket Facebookon, Instagramon, vagy Linkedin-en! Ha érdekel többi cikkünk is, itt olvashatod el őket!