Előző cikkünkben a Facebook algoritmus működését, rangsorolási szempontjait segítettünk megérteni, most pedig hasznos gyakorlati tippekkel készültünk, amelyekkel könnyen együtt dolgozhatunk a rendszerrel és egyben szép eredményeket is elérhetünk velük.
Az első és legfontosabb tanácsunk, hogy ne próbáljunk meg csalni és kijátszani a rendszert, mert ezzel nem csak az algoritmus kegyeit veszíthetjük el, de követőinket is. Itt gondolunk leginkább a sűrűn látott kattintásvadász, lájkvadász és spam jellegű tartalmakra, amelyeket az algoritmus azonnal kiválogat, sőt, extrém esetben el is távolíthatja őket és oldalunk is blokkolásra kerülhet. Szelektálja ugyanakkor a rendszer a sűrűn ismételt, csak szöveges, erőszakosan vásárlásra buzdító vagy hirdetésszövegekből újra felhasznált szövegekkel megjelenő posztokat is, így ezekkel sem érdemes játszani. Összességében a felsorolt tartalomtípusokat nevezzük „engagement-vadász” tartalmaknak, amelyet akkor alkalmaznak az oldal adminok, ha nem ismerik az algoritmus működését vagy egyszerűen nem szeretnének időt és energiát belefektetni az organikus tartalmak előállításába és közösségük építésébe.
Pedig a közösségünkkel való törődés igencsak kifizetődő, nem csak azért, mert a követők jobban elköteleződnek felénk, de az algoritmus érzékelni fogja, ha az emberek szívesen interaktálnak velünk és tartalmainkkal. Nem elég tehát vakon posztolnunk és várni, hogy csoda történjen az organikus eléréseinkkel, meg kell ragadnunk a követők figyelmét és valamilyen formában meg kell őket szólítani, hogy személyesebb és érdekesebb élményük fűződjön a tartalmainkhoz. Ugyanakkor nem elég begyűjteni a posztokra érkező reakciókat, foglalkoznunk kell azzal is, ha minket szólít meg valaki komment vagy üzenet formájában – legyen két oldalú a kommunikáció! Minden olyan követő, akivel jó kapcsolatot ápolunk rendelkezik a potenciállal, hogy organikusan érkező reakciókat és akár konverziókat hozzon számunkra. Emellett azért is fontos az ilyen formában megszületett elköteleződés, mert ez esetben nagyobb valószínűséggel osztják meg tartalmainkat ismerőseikkel is. Az algoritmus jobban értékeli az ismerősök közötti megosztásra érkező reakciókat, mint a Facebook oldal által megosztott tartalmak interakcióit.
Indítsunk diskurzust a posztjaink alatt! Az olyan tartalmakat, amelyek alatt nem csak különálló kommentek, hanem párbeszédek alakulnak ki, az algoritmus előszeretettel kapja fel. Ezért bizonyos időnként ajánlott olyan témával előrukkolni, amelyeket a követők szívesen megbeszélnek, megosztják egymással tapasztalataikat, véleményüket. Mi is folyjunk bele ezekbe a diskurzusokba bátran, ezzel is fenntartva a személyes kapcsolat érzését!
Videós tartalmaknál minél hosszabb, annál jobb, hiszen az algoritmus a megtekintések hossza és a végignézések száma alapján rangsorolja ezeket a posztokat. Az érdekes, figyelmet sikeresen fenntartó videók tehát aranyat érnek az oldalunkon! Minél tovább nézik a felhasználók a videóinkat, annál feljebb löki majd az algoritmus a hírfolyamban, de egyéb tényezők is fontosak a besorolásnál; magasabbra kerülhet, ha valaki közvetlen keresés után tekinti meg, ha 3 percnél hosszabb és akkor is, ha eredeti a feltöltés, vagyis csak ezen a felületen van jelen.
Ha garantált eléréseket szeretnénk, akkor ideje a történetekhez fordulni! Mivel a story-k nem a hírfolyam részét képzik, ezért az algoritmus nem tud „beleszólni”, hogy ki és hol látja őket. Egyszerű kronológiai sorrendben láthatóak, ezért itt is érdemes úgy időzíteni a megosztást, hogy a számunkra releváns közönség aktív idejében jelenjenek meg, hogy 24 órán belül a legtöbb megtekintést tudjuk elérni. A Facebook-on naponta több mint 500 millió story megtekintést könyvelhetnek el, tehát ez egy olyan felület, amelyet szívesen pörgetnek végig a felhasználók. Mindenképp használjuk ki a story-k nyújtotta szabadságot, például, ha olyan üzenetünk van a követőink számára, amelyet szeretnénk, hogy mindenkihez biztosan eljusson.
A legjobb és leghitelesebb módja annak, hogy kapcsolódjunk a közönségünkkel, ha élő videóban jelentkezünk be. Átlagosan hatszor annyi engagement történik egy élő videó közben, mint egy egyszerű feed-ben megjelenő videó esetében. Ezt az algoritmus is felismeri és a sok nézővel büszkélkedő élő videókat érdeklődés és releváns viselkedés alapján ajánlja fel a többi felhasználónak. Ezzel nem csak organikus elérésünk nőhet meg, de új követőkre is szert tehetünk.
Az ember-ember közötti interakciókat, amelyeket az algoritmus előnyben részesít, nem kell a véletlenre bíznunk! Vannak saját szószólóink is, akik szívesen osztják meg tartalmainkat és mindezt hitelesen teszik: vállalkozásunk dolgozói. Ők azok, akik segítségével nem csak a márkaismertségünk növelhető, de új közönségeket is elérhetünk önkéntes képviselőink ismerősi hálójában!
A lájkok ideje lejárt – ideje a többi reakcióra fektetni a hangsúlyt, hiszen így tesz az algoritmus is! Joggal érezhetjük ezt ellentmondásnak, hiszen amellett, hogy a reakciógombos interakciókat előnyben részesítik, az erre buzdító posztokat alulra sorolják. Az egyetlen megoldás tehát ha „valódi érzéseket” próbálunk kiváltani tartalmainkkal, amire nagyobb valószínűséggel a megfelelő gombokkal reagálnak majd a követőink.
Időzíts! Előző cikkünkben is megírtuk, ám nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy akkorra időzítsük posztjainkat, amikor a közönségünk az elemzések alapján a legaktívabbak – így az algoritmus friss tartalomként a feed tetejére fogja helyezni a bejegyzést.
Támogasd jól teljesítő organikus tartalmaid! Posztkiemelésekkel nem csak az elérések növelhetők, de megfelelő célzással új követőket is szerezhetünk!
Legyél kedvenc! Minden Facebook felhasználó 30 hellyel rendelkezik, ahová kedvenc oldalait sorolhatja. Ezeknek az oldalaknak a posztjai automatikusan a hírfolyam tetején fognak megjelenni, így az algoritmus az egyén besorolási jelétől függetlenül kerülhetünk a feed csúcsára.
Rengeteg egyszerű, de hosszútávon eredményes lépést tehetünk meg annak érdekében, hogy az algoritmussal együttműködve jó helyen tudjunk megjelenni a hírfolyamban és növelni tudjuk az eléréseinket. Ezután pedig nincs előttünk akadály, bármilyen üzleti célt is szeretnénk elérni az Facebook felületén való jelenlétünkkel, innentől kezdve már csak rajtunk múlik, hogyan használjuk ki ezt a helyezést!
Ha nem akarsz lemaradni további izgalmas szakmai írásainkról, akkor kövess minket Facebookon, Instagramon, vagy Linkedin-en! Ha érdekel többi cikkünk is, itt olvashatod el őket!