Egyre többet hallhatunk mostanában az algoritmusokról, különösen a közösségi felületek kapcsán, social media marketing esetén pedig egyszerűen nem mehetünk el mellette. Az algoritmusokkal fontos „jóban lenni”, hiszen tőlük függ, hogy tartalmaink mikor, kinek és milyen gyakorisággal jelennek meg a közösségi felületeken. 

De mi is az az algoritmus?

A szó hagyományos értelmében valamilyen minta vagy szabálykészlet, amelyet a problémamegoldó rendszerek használnak a számításokhoz. A közösségi média algoritmus ezen belül pedig olyan szabályhalmaz, amelyet a közösségi média platform a „kulisszák mögött” hoz létre a megfelelő felhasználói élmény kialakítása érdekében. Összességében tehát automatizáltan eldönti, hogy mely közösségi média bejegyzések kerülnek a hírcsatorna elejére, és melyek nem. A legtöbb esetben ezekben az algoritmusokban a legfőbb tényező az engagement, vagyis a bejegyzések által kiváltott interakciók. 

Felhasználóként a közösségi média algoritmusai személyesebbé, relevánsabbá és élvezetesebbé teszik a hírfolyamunkat, közösségi média marketingesként azonban jelentős kihívást jelenthetnek a célközönségünk eléréséhez vezető úton. Ha nem alkalmazkodunk megfelelően, akkor jócskán megnehezítheti tartalmaink eljuttatását a közösségünkhöz. Ha az algoritmus nem látja tartalmunkat relevánsnak a felhasználó számára, akkor az éppoly láthatatlanná teszi, mintha közzé se tettük volna. Érdemes tehát meghódítani a social media algoritmusokat, hiszen, ha kedvezünk nekik, akár a javunkra is fordíthatjuk őket. 

Hogyan dolgozik a Facebook algoritmusa a háttérben?

Valószínűleg mindenki észrevette már, hogy a Facebook posztok nem feltétlenül kronológiai sorrendben jelennek meg a hírfolyamban – a Facebook algoritmusa felméri és értékeli a posztokat az adott felhasználó érdeklődése alapján, majd ez alapján rangsorolják őket a feed-ben. Ezt a folyamatot minden egyes alkalommal elvégzi a rendszer, akárhányszor megnyitjuk a Facebook-ot vagy frissítünk, hogy mindig friss és számunkra releváns tartalmakkal találkozzunk a felületen. 

Egyszerű felhasználóként nem is kell többet foglalkoznunk az algoritmusokkal, hiszen megkímél bennünket az ismétlődő, érdektelen tartalmaktól, ezzel pedig kényelmes felhasználó élményt nyújtanak számunkra. Kisvállalkozások esetében azonban kiemelten fontos, hogy ismerjük, hogyan működnek az algoritmusok és miképp tudunk úgy kedvezni nekik, hogy tartalmaink biztosan elérjék célközönségeinket. Mielőtt a Facebook hirdetésekhez fordulnánk segítségért, először fektessük a figyelmünket organikus tartalmainkra, hiszen, ha az algoritmusoknak és követőinknek egyaránt megfelelő tartalmakat osztunk meg, akkor garantálhatjuk, hogy tartalmaink a releváns közönségek hírfolyamának tetején foglalnak majd helyet. Ehhez azonban ismernünk kell a rendszert és azt is, hogy mi alapján rangsorolja a Facebook algoritmusa tartalmakat, enélkül csak sötétben tapogatóznánk. 

Az algoritmus leegyszerűsítve négy lépésben végzi el a szelektálást és rangsorolást, amely nem hangzik soknak, persze valójában a háttérben ez egy rendkívül bonyolult és összetett folyamat, amelyet a Facebook részleteiben is bemutat azoknak, akik mélyebben szeretnék beleásni magukat az algoritmus működésének rejtélyeibe. Ez a négy lépés következőképpen követi egymást: 

  1.  A Facebook összegyűjti az összes elérhető posztot a felhasználó hálózatából és az előre meghatározott rangsorolási jelek alapján pontozza őket több szempont szerint – például poszttípus és időszerűség szerint is. Ezt a folyamatot egyszerűen leltározásnak nevezik, hiszen ebben a lépésben a tartalomhalmazt átnézi a rendszer.
  2.   Ezután szelektálja és „kidobja” azokat a tartalmakat, amelyekről úgy gondolja, hogy a felhasználó számára nem releváns és valószínűleg nem fog vele semmilyen interakcióba lépni. Azokat a posztokat is felismeri, amelyekről általánosságban elmondható, hogy a felhasználók többsége egyáltalán nem akar velük találkozni, mint például a kattintásvadász tartalmak és hamis információkat tartalmazó posztok.
  3.  Ezután egyéni hálózatok alapján futtat le egy újabb értékelést a fennmaradó posztokra, amellyel már személyre szabottan rendszerezi a tartalmakat. Kapcsolataink és viselkedésünk alapján próbálja megjósolni, milyen posztra mennyi eséllyel fogunk reagálni és így állít fel sorrendet közöttük értéküknek megfelelően.
  4.   Az így kapott tartalom-halmazt végül típusukhoz és forrásukhoz mérten elrendezi, hogy a hírfolyamban változatosan kövessék egymást a különböző tartalmak. 

Forrás: Facebook

Mi alapján sorolja be a tartalmakat a Facebook algoritmusa?

Az algoritmus több úgynevezett besorolási jelet is figyelembe vesz, amikor kialakítja a feed-ben a tartalomsorrendet. Szerencsére az, hogy márkaként ezeknek megfeleljünk, csakis rajtunk múlik!

Az engagement kiemelten fontos, ha az algoritmus kedvére szeretnénk tenni, hiszen sokszor azokat a posztokat helyezi a  felhasználók feed-jének csúcsára, amelyekre szép számmal érkeznek lájkok, kommentek, hírfolyamon vagy Messenger-en történő megosztások, vagy videók alatti kommentekre történő reakciók. Ezért érdemes olyan tartalmakat készíteni, amelyek megmozgatják a közönségünket, tehát legyenek számukra relevánsak a posztok, amikre szívesen reagálnak valamilyen formában. Bátran meg is szólíthatjuk őket; kérjük ki a véleményüket, indítsunk szavazást vagy akár nyereményjátékot is, így motiválva őket az interakcióra. 

Ez a tényező adja meg az alapját a következő besorolási jelhez, a kapcsolathoz.  Az algoritmus megfigyeli, hogy a felhasználó kiknek a posztjaival interaktál leggyakrabban. Ismerős személyek, vállalkozások, hírforrások vagy esetleg közéleti személyiségek tartalmaira reagál a legtöbbször? Azt gondolhatnánk, hogy ezt nem tudjuk befolyásolni, pedig egyszerű: ha olyan tartalmat gyártunk, amelyre szívesen reagál az illető, akkor az algoritmus azt fogja látni, hogy a vállalkozások tartalmait kedveli és felülre helyez minket a hírfolyamban számára.

Az is lényeges, hogy a felhasználó milyen típusú tartalmakkal kapcsolódik inkább: szívesen nézi végig a videós tartalmakat, majd elmondja róla a véleményét? Rákattint a linkekre, minőségi időt tölt el a landoló oldalakon és reagál a látottakra? Vagy inkább szeret gyorsan átfutni az elé sorolt posztokon és inkább az egyszerű képes vagy szöveges bejegyzésekre reagál? Az algoritmus levonja a megfelelő következtetést és olyan típusú posztokat fog kínálni a felhasználó számára, amely leginkább megfelel az igényeinek. Ezért a legjobb, ha változatos tartalmakkal jelenünk meg oldalunkon, hogy minden felhasználó megtalálja azt, amire szívesen reagál, így az algoritmus biztosan megjeleníti számukra valamelyik posztunkat. 

Fontos az időszerűség is. A Facebook azokat a posztokat helyezi előre, amelyek a legfrissebbek abban a pillanatban, amikor a felhasználó éppen megnyitja az alkalmazást. Ezért érdemes a Facebook elemzésekhez fordulni segítségért és megnézni, hogy követőink melyik idősávokban aktívak a felületen és ez alapján időzíteni posztjainkat, hogy megjelent tartalmainkkal biztosan találkozzanak, amikor megnyitják az alkalmazást. 

Ez a négy fő rangsorolási jel szolgál alapul tehát az algoritmus működéséhez, így, ha ismerjük őket, könnyű hozzájuk igazítani a tartalmainkat és szokásainkat is, hogy minél több elérést tudjuk szerezni. Ha tetszett a téma, figyeld következő cikkeinket, melyekben további gyakorlati tippekkel készülünk, amelyekkel megerősíthetitek helyeteket a feed-ben és a követőitekkel is szorosabb kapcsolatot tudtok majd ápolni a jövőben. 

Ha nem akarsz lemaradni további izgalmas szakmai híreinkről sem, akkor kövess minket Facebookon, Instagramon, vagy Linkedin-en!