A Google augusztus 18-án jelentette be Twitteren, hogy augusztus végén elindítják a „Helpful Content Update” azaz a Hasznos Tartalom Algoritmust. Ezzel nem csak egy új algoritmus, hanem egy új rangsorolási faktor is születik.
Az új algoritmus a Google szerint egy szélesebb körű erőfeszítés része, hogy az emberek több eredeti, hasznos, emberek által, embereknek írt tartalmat lássanak a keresési eredményekben. Az az ezzel a frissítéssel a keresőóriás lényegében „hadjáratot” indít a csak SEO célból írt szövegekkel, valamint az MI, azaz a Mesterséges Intelligenciák által írt szövegekkel szemben is. (Frissítés: 2023-ban egy új algoritmus frissítéssel frissített dokumentációból kikerült az "emberek által" rész, így lényegében zöld utat adott az AI tartalmaknak (amennyiben azok hasznosak). Kezdetben ez az algoritmus csak angol nyelvterületen indul el, azonban várhatóan később majd más nyelveken – így magyar nyelven is – is elindul (Frissítés: 2022.decemberében elindult magyar nyelven is!)
Next week, we will launch the “helpful content update” to better ensure people see more original, helpful content written by people, for people, rather than content made primarily for search engine traffic. Learn more & advice creators should consider: https://t.co/fgf2TPNIqD pic.twitter.com/xOuX2iVk2d
— Google Search Central (@googlesearchc) 2022. augusztus 18.
A Google tanácsai a tartalomíróknak
Fókuszáljanak az emberekre és kerüljék el, hogy elsősorban a keresőmotorok számára készítsenek tartalmat. A Google-nek az a célja, hogy jobban díjazza azokat a tartalmakat, amelyeknél a látogatók úgy érzik, hogy kielégítő élményben volt részük, míg azok a tartalmak, amelyeknél a weboldal látogatók úgy érzik, hogy nem felel meg a tartalom az elvárásaiknak, nem fognak jól teljesíteni. A Google tanácsa az, hogy a tartalomírok kövessék – a már régóta meglevő – iránymutatásaikat, ami szerint a tartalmakat az emberek számára kell gyártani, nem pedig a keresőmotoroknak. Azaz lényegében nem SEO, hanem emberközpontút tartalmat kell gyártani.
Ha a content gyártók a következő kérdésekre igennel válaszolnak, akkor a Google szerint jó az irány:
- Van olyan meglévő vagy tervezett célközönsége a vállalkozásodnak, webhelyednek, amely hasznosnak találná a tartalmat, ha közvetlenül hozzád vagy a weboldaladhoz fordulna?
- A tartalmad egyértelműen első kézből származó szakértelemről és mélyreható ismeretekről tanúskodik (például olyan szakértelemről, amely egy termék vagy használatából, vagy egy hely meglátogatásából származik)?
- Van az oldaladnak elsődleges célja vagy fókusza?
- Miután valaki elolvasta a tartalmad, úgy érzi majd, hogy eleget tanult egy témáról ahhoz, hogy segítsen a célja elérésében?
- A tartalmat elolvasva úgy fog távozni valaki, hogy úgy érzi, kielégítő élményben volt része?
- Azért írsz egy bizonyos szómennyisgű tartalmat, mert azt hallottad vagy olvastad, hogy a Google-nek van egy preferált szómennyisége? (Nem, nincs).
- Szem előtt tartod az alapvető frissítésekre és termékértékelésekre vonatkozó útmutatásainkat?
Az, hogy elsősorban az ember legyen a fókuszban, nem jelenti azt, hogy nem kell figyelembe venni és felhasználni a legjobb SEO taktikákat, maga a Google is arra buzdít, hogy alkalmazzuk azokat, valamint a Google saját SEO-útmutatójában foglaltakat, de akkor hogyan kerülhetik el a content gyártók a keresőmotor az első megközelítés alkalmazását?
- Annak reményében készítesz sok különböző témájú tartalmat, hogy ezek egy része jól szerepeljen a keresési eredményekben?
- Kiterjedt automatizálással állítasz elő tartalmat számos témában?
- Főként mások mondanivalóját foglalod össze, anélkül, hogy sok hozzáadott értéket tennél hozzá?
- Csak azért írsz dolgokról, mert azok trendinek tűnnek, és nem azért, mert egyébként is írnál róluk a meglévő közönséged számára?
- A tartalmaidtól az olvasók úgy érzik, hogy újra keresgélniük kell, hogy más forrásokból jobb információkat szerezzenek?
- Azért írsz egy bizonyos szómennyisgű tartalmat, mert azt hallottad vagy olvastad, hogy a Google-nek van egy preferált szómennyisége? (Nem, nincs).
- Úgy döntöttél, hogy valamilyen hiánypótló topik területre lépsz be anélkül, hogy valódi szakértelemmel rendelkeznél, elsősorban azért, mert úgy gondoltad, hogy keresőforgalmat fogsz kapni?
- A tartalmad olyan kérdés megválaszolását ígéri, amelyre valójában nincs válasz, például azt sugallja, hogy van megjelenési dátuma egy terméknek, filmnek vagy tévéműsornak, pedig az nincs is megerősítve?
Hogyan működik majd az algoritmus?
A frissítés a Google ígérete szerint augusztus 22-i a héten indul, a Google majd közzéteszi, hogy mikor fejeződik be a frissítési folyamat, előrejelzésük szerint akár 2 hétig is eltarthat majd. Ez a frissítés, valamint rangsorolási szignál nem csak egy-egy aloldara vonatkozik majd, hanem a weboldal teljes egészére! A Google algoritmusa automatikusan azonosítja azokat a tartalmakat, amelyek látszólag kevés értéket képviselnek, alacsony hozzáadott értékkel bírnak vagy más ok miatt, de nem különösebben hasznosak a keresést végzők számára. A Google hangsúlyozza, hogy ez az algoritmus negatívan érintheti jó minőségű tartalmakat is, ha az oldalon egészében a rossz minőségű tartalmak vannak jelen nagyobb arányban. Éppen ezért a nem hasznos tartalmak eltávolítása segítheti a jó minőségű tartalmak rangsorolását! Ha egy oldalt negatívan érinti a Helpful Content Update, akkor ez a hatás akár hónapokig is eltarthat! Habár az algoritmus folyamatosan dolgozik, pásztázza, értékeli a weboldalakat, időbe fog telni, amíg egy oldal helyreáll.
A Helpful Content Update algoritmus nem egy manuális akció, hanem egy teljesen automatizált, gépi tanulásos modellen alapuló folyamat. A Google kiemeli, hogy ez csak egy szignál, egy faktor a sok közül, így rangsoroláskor egy nem hasznosnak vélt „ember fokúszú” content is jól rangsorolódat, ha vannak más szignálok, amelyek a tartalmat hasznosnak és a lekérdezés szempontjából relevánsnak azonosítják. Fontos továbbá, hogy ez egy súlyozott algoritmus, azaz egy-egy weboldalt majd más erőséggel rangsorol, mint más oldalakat. Ennek oka, hogy a nem hasznos tartalmak mennyisége is kihat majd az algoritmus hatására.
Mint már írtuk, egyelőre ez az algoritmus és rangsorolási tényező csak angol nyelvterületeken, angol nyelvű kereséseknél fog elindulni, azonban idővel más nyelvekre is kiterjesztik így, a magyar webre is megérkezik majd. Habár jelenleg még nem érint minket, de jobb előbb felkészülni és már tudatosan ennek megfelelően írni a tartalmakat weboldalinkra.