Csodás napsütéssel érkezett meg a március, de mielőtt magával ragadnának minket a tavaszi energiák, nézzük, milyen social media újdonságokkal rukkolt elő a terület februárban!
Négyen egy élő videóban?
Kicsit megkésve, de még néhány hét és az Instagramon is lesz lehetőség egyszerre többen bejelentkeznünk élő adásban. A tesztelés időszakában egyelőre négy fő lesz a maximum létszám, akik egy live videóban egyszerre szerepelhetnek, de az Instagram vezérigazgatója már szót ejtett a négy fő feletti létszám bemutatásáról is. Az ötlet az Indiában és más országokban történő TikTok betiltásra igyekszik reagálni és ezzel az újítással felkelteni a felületre áttérő felhasználók érdeklődését. Rengeteg új lehetőséggel kecsegtet ez a funkció a kreátorok, influenszerek részére, többek között egymással közös kollaborációk, követők bevonása, interjúk készítése, sőt, segíthet olyan kezdő tartalomgyártóknak is, akik lehet egyedül nem vágnának bele egy élő videóban való szereplésbe. Bár még pontos dátumot nem árult el az Instagram, de mi mindenképpen izgatottan várjuk, hogy milyen kreatív megoldásokkal használják majd ki a felhasználók az új funkciót.
Funkció-tiltással az eredeti tartalmakért
Az Instagram felhasználói visszajelzésekre hivatkozva elkezdte tesztelni a feed-ben szereplő bejegyzések történetekben való megosztásának tiltását. Ezzel az eredeti tartalmak posztolására igyekeznek bátorítani a felhasználókat, illetve felhívni a figyelmet az bizonyos funkciók „rendeltetésszerű” használatára. Véleményük szerint zavaró az Instagram használók számára, ha ugyanazzal a tartalommal találkoznak a feed-ben és a történetekben is, hiszen amúgy is csak akkor láthatják a story-kat, ha követik az adott profilt, így több, mint valószínű, hogy a feed-ben már látták korábban a szóban forgó posztot. Hasonló szándékai vannak a felületnek a (nálunk még nem elérhető) Reels-ben megosztott TikTok videókkal is, hiszen az ott megosztott rövid videók jelentős része a TikTok-ról származik és csak kevés eredeti Instagram Reels tartalom található közöttük. Bár ezt a tiltást nem tudja végrehajtani az Instagram, viszont egyre több hangsúlyt fektetnek az utóbbi időben az eredeti tartalmak megosztására, így nem lenne meglepő, ha további lépéseket tennének az ügy érdekében.
Témakizárás segíthet a Facebook hirdetőknek
Újabb lehetőséggel kecsegtet a hirdetőknek a Facebook: elkezdte tesztelni új funkcióját, amellyel lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy hirdetéseik ne jelenlenek meg bizonyos témájú tartalmak mellett. Beállítható tehát, hogy milyen topikokat szeretnénk kizárni a hirdetéseink elhelyezésénél a márkánkhoz illően. Például kizárhatjuk a „Bűnözés és tragédia” témát, így családbarát márkánk hirdetései nem fognak megjelenni bűnügyi hírek, vagy krimi filmek mellett. Szeptemberben már megjelentek hasonló opciók a Facebook-on, ahol a kizárásokkal bizonyos témájú videókban való megjelenéseket lehet befolyásolni. Az új témakizárási lehetőségek egyelőre tesztelés alatt állnak, de mindenképpen egy hasznos funkció lesz majd, amely segíthet márkánk pozitív image-ét megőrizni.
Facebook hírlevelek újságíróknak
A közösségi platform szeretné biztosítani a független íróknak és újságíróknak, hogy online közösségük építését hírlevelekkel is tudják segíteni. Nem csak feliratkozók gyűjtésére, de akár fizetős hírlevél indítására is lesz lehetőségük, így bevételi forrásként is üzemel majd ez az új funkció. A Facebook arra reagál ezzel, hogy az utóbbi időben egyre több újságíró hagyja el a nagyobb lapokat, hogy független szakemberként folytassák tovább a munkát, önálló hírlevelek segítségével és azzal a céllal, hogy közvetlenebb profitot és sajátkörű szerkesztőségi kontrollt érjenek el. A Facebook ebben nyújt számukra segítséget, Mark Zuckerberg pedig prioritásként kezeli a hírlevél funkció fejlesztését és kiadását, ezzel támogatva a független újságírókat.
E-commerce Egyetem? Diplomázz a TikTok-kal!
A TikTok az utóbbi időben egyre több bevételszerzési lehetőséget biztosít a tartalomgyártók számára a felületen, legyen szó beágyazott értékesítési eszközökről, vagy a Shopify-jal való partnerségről. Most azonban egy olyan oktatási portállal rukkoltak elő, amely „TikTok Shop: Seller University” néven indult el (egyelőre még csak Indonéziában) és egyfajta képzési központként szolgál kezdő online kereskedők számára. Olyan témákat érintenek többek között, mint például az eladói eszközök, a legfontosabb értékesítési irányelvek és e-kereskedelmi frissítések. Több modul elvégzése után feliratkozhatunk a TikTok programba is, aminek segítségével elkezdhetjük termékeink értékesítését folyamatos útmutatás mellett, így minden TikTok-os e-kereskedelmi módszerrel megismerkedhetünk a folyamat során. A programra feliratkozók termékeiket egy külön második fülön jeleníttethetik meg profiljukon, sőt, együttműködési feliratkozásra is van lehetőségük, ahol kiemelt influenszerekkel együttműködve tudják promotálni termékeiket. Nem kérdés, hogy a TikTok igencsak kinőtte magát az évek alatt; a kezdetekben komolytalan tartalmak tárhelyéből ma már új e-kereskedelmi és marketinges lehetőségek forrása lett, ami várhatóan egyre több újdonsággal kecsegtet majd a hirdetők számára.
Saját IDFA frissítéssel rukkol elő a Google
Az Apple hamarosan megjeleníti az iOS14 operációs rendszerében az App Tracking Transparency keretrendszert, amely a felhasználói adatokhoz való hozzáférést korlátozza majd és többek között a Facebook hirdetések hatékonyságát is fenyegeti, erről korábbi cikkünkben olvashattok többet. A Google most erre reagált februárban és bejelentette, hogy bár ők is a felhasználók adatainak nyomon követésének átláthatóságát tartják szem előtt, az Androidra bevezetésre kerülő frissített IDFA (The Identifier for Advertisers) kevésbé lesz szigorú, mint az Apple megoldása. A Google most bevallása szerint olyan alternatív megoldásokon dolgozik, amelyek továbbra is lehetővé tennék a célzást, de kevésbé „tolakodó” és egyénileg összpontosított módon. Bár a fejünk felett már ősz óta ott lebeg a 3rd party cookie-k támogatásának megszűnésének terve, a vállalat most erre is kínált alternatívát: olyan új, érdeklődésen alapuló megoldások megalkotásán dolgoznak, amely lehetővé teszi majd a hirdetők számára, hogy közös érdeklődésű emberek csoportjait célozzák meg az egyedi azonosítók helyett. Hogy ez a két hatalmas változás mikor fog bekövetkezni és hogy érinti majd a hirdetéseinket, nehéz megjósolni, de most talán nyugodtabbak lehetünk, mert a Google láthatóan nyitott az alternatív megoldásokra, hiszen saját hirdetési platformja is a közönségadatokra támaszkodik.
Hiába a február a legrövidebb hónap, történésekből egyáltalán nem volt hiány most sem, mi pedig töretlen izgalommal várjuk, mit tartogat számunkra a social media világa márciusban!
Ha nem akarsz lemaradni a többi szakmai érdekességről sem, kövess minket Facebookon és Instagramon, vagy akár Linkedin-en!