A social media felületek napjaink szerves részévé váltak, kis túlzással állíthatjuk: velük kelünk és fekszünk.  De emlékeztek milyen volt a Facebook vagy éppen a YouTube az “őskorban”?

A közösségi oldalak a felhasználói igényekre folyamatosan reagálva változtak az elmúlt években.  Következzen egy rögtönzött social media történelemóra, száraz elmélet helyett izgalmas fordulatokkal. Nyugalom, a cikk végén nem lesz belőle röpdolgozat! 

YouTube

A YouTube amerikai videómegosztó platform 2005-ben alakult, alig egy éven belül már a Google leányvállalataként üzemelt, napjainkban pedig a legnépszerűbb videós felület, ahol ma már összesen 70 ezer évnek megfelelő videótartalom közül válogathatunk.  Sokan nem tudják, hogy az alkotók először online társkereső felületnek álmodták meg a platformot, ám hamar felfedezték azt a tátongó lyukat az internet hálóján, ami a hiányzó videós tartalmakban nyilvánult meg. Ekkor döntöttek úgy, hogy átalakítják az oldalt és megalkotják az első internetes videómegosztó platformot, ahová bárki feltölthet és ahol bárki megtekinthet videókat, véleményt nyilváníthat, listába gyűjtheti kedvenceit és más videósokat is követhet.

A 2005-ös béta verzió 3.5 millió dolláros támogatással és 8 millió napi videómegtekintéssel indult, természetesen, miután a Google felvásárolta őket, egy évvel később ezek a számok jelentősen megnövekedtek. 2007-ben már annyira népszerűvé vált a YouTube, hogy további 9 országban is bevezették a felületet, továbbá a mobilos verzió is ebben az időszakban született meg. 

A YouTube úgy fejlődött, ahogyan az internet is: megállás nélkül jelentek meg az új funkciók. Elsőként többek között 2008-tól a csillagos értékelő-rendszer (amelyet később váltott a like-dislike rendszer), majd jöttek a csoportok, mobilos videófeltöltés, a partner-program, a banner hirdetések és a VEVO zenei szolgáltatás. A YouTube történelmének egyik legfontosabb mérföldköve is erre az évre tehető. Ekkor jelentek meg a videókon belüli hirdetések, amelyek akkora sikert arattak a vállalkozások körében, hogy a platform tulajdonosai még ugyanebben az évben bevezették a videók előtt megjelenő hirdetéseket, és a promotált videókat is. Ezek a vállalkozások és nagyvállalatok lettek a YouTube partnerek, akiknek ez a fajta online hirdetési forma azóta is rengeteg bevételt és megjelenést jelent. 

 

2010-től már a film kölcsönzés, élő videók és a YouTube Analytics is elérhető, majd 2013-ban elkezdtek közösségi szinten is gondolkodni, megadva a lehetőséget a felhasználóknak és a tartalomgyártóknak, hogy a Közösség oldalon megosszanak egymással szövegeket, élő videókat és képeket, így vált részben közösségi média platformmá a YouTube. Ezzel egyidőben egyre népszerűbbek lettek az influenszerek is: a tartalomgyártók több milliós követővel és megtekintéssel váltak az internet legfontosabb alakjaivá, véleményvezéreivé. A szponzorált tartalmak és az influenszer marketing ma ismert népszerűsége és hatékonysága ennek a platformnak köszönhető. 

A YouTube tehát 15 éves fejlődése során rengeteg változáson ment keresztül, hogy az a jól működő, szórakoztató és bevételi forrásnak is kiváló platform legyen, amelyet ma ismerünk és szeretünk. 

Instagram

A mára már több, mint 850 milliós felhasználói bázissal rendelkező fénykép- és videómegosztó közösségi felület 2010 októberében jelent meg, először csak az iOS operációs rendszeren, majd 2012-ben Androidon is. Az alapötlet egy olyan fényképmegosztó platform létrehozása volt, ami a lehető legkényelmesebb felhasználói élményt nyújtja egy letisztult felületen. Így eredetileg nem terveztek többet annál, hogy a képek megjelenése, a kedvelések, hozzászólások és követések tegyék ki az alkalmazás egészét. Egyediségét a képre rakható szűrők (filterek) biztosították és a fókusz azon volt, hogy a telefonnal készített képeknek, illetve amatőr fotósoknak adjon kreatív otthont. 

Megjelenése napján több mint 25 ezer felhasználó érkezett az alkalmazásra, amelyet az első héten 100 ezren töltöttek le. Egy éven belül annyian használták már ezt a felületet, hogy az alkotók szerették volna, ha mindenki egyszerűen megtalálná a nekik tetsző tartalmakat és tartalomgyártókat. Így születtek meg a hashtagek, ezzel együtt pedig az Instagram közösség is, vagyis az Instagram ekkor vált igazán közösségi média felületté. Ezzel együtt megjelent a „Fotók rólad” profil rész is, illetve a videómegosztó funkció, amely az akkoriban nagy népszerűségnek örvendő Vine videókra igyekezett reagálni. Ekkor már 27 millió felhasználóval büszkélkedhetett az Instagram, erre pedig felfigyelt a Facebook is és ebben az évben fel is vásárolta több, mint 1 milliárd dollárért. 

2013-ban Amerikában elkezdődött az Instagram-on a szponzorált tartalmak megjelenítése, egy éven belül pedig a vállalatok számára még egyszerűbbé vált a hirdetés a felületen, illetve a hirdetési eredmények áttekintése is egy elérhető funkcióvá vált. 2015-ben már a 30 másodperces hirdetéseket is futtathattunk,, sőt, már 7 különböző hirdetési formából és CTA gombokból is választhattak a hirdetők. A vállalkozások, influenszerek és ügynökségek dolgát pedig az egy évvel később bevezetésre kerülő, gyors fiókok közötti váltás funkciója is megkönnyítette. 

 

2016-ban azonban még nagyobbat dobbantott a platform: elindultak az Instagram történetek, amely számos új lehetőséggel kecsegtetett a kreátorok számára. Bár az ötlet a Snapchat ugyanezen funkcióján alapult, a ma ismert Instagram történetek már annyi funkcióval gazdagodtak (többek között a szavazás, élő videók, feed-ben szereplő posztok megosztása), hogy az ötleten kívül már nem sok hasonlóságot lehet felfedezni a kettő között. Nem csak a Vine és Snapchat felületeit próbálta überelni az Instagram új funkcióival, a 2018-ban megjelent IGTV például a YouTube-bal vette fel a versenyt és ma már 10 perces, illetve 1 órás videókat is van lehetőségünk megosztani. De a TikTok mellett sem tudott szó nélkül elmenni az Instagram: 2020 nyarán több országban megjelent a Reels, amely 15 másodperces videók készítésére alkalmas. Ezek a videók függőleges formátumban és a profilok egy külön fülén jelennek meg. A rövid videókat természetesen elláthatjuk különféle effektekkel, hangokkal, áttűnésekkel és megoszthatóak lesznek más felületeken is. 

Szintén tavaly mindez kiegészült a Kalauzokkal, vagyis a profilunkhoz adható gyűjteményekkel, amelyekben általunk elképzelt kategóriákba sorolhatjuk bejegyzéseinket, helyszíneket vagy termékeket, ezzel egy egységes, formázott tartalomgyűjtemény várja a követőinket. A platform kedvezett az e-kereskedőknek is: megjelent az Instagram Shop, ahová a márkák és kreátorok feltölthetik saját termékeiket, a vásárlók pedig közvetlenül az appon belül meg is vásárolhatják azokat, ez pedig a Facebook Pay fizetés rendszernek köszönhető. 

Az Instagram történetének 10 évéből egy sem telt el újítások nélkül és biztosak vagyunk benne, hogy okoz majd még meglepetéseket számunkra az elkövetkezendő években is. Így marad ez a közösségi oldal több generáció és millió felhasználó kedvence. 

TikTok

Bár a TikTok 2016 óta már létező és bizonyos országokban rendkívül népszerű alkalmazás volt, mégis a pandémia első hulláma alatt robbant be az egész világon a köztudatba, amikor szükség, sőt, igény volt az otthon töltött hetek során a szórakoztató tartalmakra. A kínai alkalmazás neve eredetileg A.me, majd Douyin lett és akkor jelent meg a TikTok nevezetű verzió, amikor a Douyin elérte egy év alatt a 100 millió felhasználó tábort és a készítők úgy döntöttek, ideje megosztani a világ nyugatibb részével is az alkalmazást. 2017-ben tovább növekedett, mégpedig a Musical.ly alkalmazással való összeolvadással, amely nem csak a konkurencia kivonásával, de rengeteg funkció és felhasználói fiók átvételével is erősítette a platform sikerességét. 

Ezzel megindult a TikTok világhódítása, azóta pedig már több mint 2 milliárd letöltéssel büszkélkedhet a felület. 2018-ban rengeteg híresség csatlakozott a platformhoz, majd 2019-ben az Amerikaifutball-szövetséggel kötött partnerkapcsolati szerződést a TikTok. 2020-ban már havi 800 millió aktív felhasználót számoltak és az évtized 7. legtöbbet letöltött alkalmazása volt. 

A TikTok alapvető funkciója, hogy a felhasználók rövid videókat készíthetnek, amely alá hangeffekteket, zenéket, vizuális effekteket keverhetnek, majd megfelelő leírással és hashtagekkel ellátva megjelentessék a számukra releváns felhasználók számára. Ezek a videók a For You főoldalon jelennek meg, ahol a felhasználók számára először a regisztrációkor kiválasztott érdeklődési körök, nyelv és ország, később pedig a követett fiókok és kedvelt tartalmak alapján jelennek meg. 


 

Ezek mellé az alapfunkciók mellé társult később a duett, amely már tartalomgyártók videói mellé helyezhetik saját videójukat akár együttműködés vagy reakció céljából. Ez egy kisebb mérföldkőnek számít, hiszen ezzel kezdtek el kialakulni a TikTok-közösségek és itt is aktivizálták magukat az influenszerek. Most pedig már élő videót is tudunk indítani. Ahogy a legtöbb social media felületen, a TikTok-on is folyamatosan váltják egymást a trendek, a felhasználók által gyártott tartalmak szinte megszámlálhatatlanok, a folyamatosan felbukkanó hashtagek és kihívások mellett megállíthatatlan a TikTok iránti érdeklődés.  

2020-ban a vállalat gondolt a pandémia miatt lehangolt és a karanténban ragadt felhasználók millióira is és kiadta a Virtuális ajándék és Kis gesztusok funkciót, amelyeket élő videókon keresztül adhattak át a tartalomgyártók követőiknek, akik ezeket később termékre vagy pénzre válthattak be. A kezdeményezésre hamar lecsaptak a szépségipari cégek és különböző márkák is, így egy nagyobb közösségi mozgalom vette kezdetét, amely tagjai hónapokon át támogatták egymást lélekben a karantén időszakban. Amellett, hogy ez a fajta ajándékozás egy kedves közösségi kezdeményezés volt, a márkák nem tudták nem észrevenni a felületben rejlő marketing lehetőségeket.  A TikTok pedig felismerte az igényt és 2020 közepén előrukkolt a TikTok For Business-szel, ma pedig már ötféle fizetett hirdetési típus közül választhatnak a márkák: 

  • In-feed: feed-ben elhelyezett hirdetések 
  • Branded hashtag challenge: saját hashtag-kihívások 
  • Brand takeover: rövid videó, amely az alkalmazás megnyitásakor jelenik meg
  • TopView ads: 1 perces videók a népszerű tartalmak előtt/közben
  • Branded effects: saját AR (kiterjesztett valóság) effektek

Azóta nem csak, hogy rengetegen használják ezeket a hirdetéseket a TikTok-on, de a vállalat külön oldalt szentelt a legsikeresebb TikTok marketing kampányokról, amely nem csak egy érdekesség, de inspirációszerzésre is kiváló. 

A TikTok talán az egyik leggyorsabban népszerűségre törő és fejlődő közösségi platform, amely milliók szívét hódította meg csupán 4 év alatt és mozgatja meg a fiatalabb generáció kreativitását nap mint nap. 

A három közösségi felület evolúcióján jól látszik,hogy a modern technológia és az internet fejlődése mellett egyre gyorsabban képesek az új közösségi felületek a térhódításra: míg a YouTube-nak 15 év kellett ahhoz, hogy a mai strandardnak megfelelő, minőségi felület legyen, a TikTok-nak ehhez mindössze 4 évre volt szüksége. 

Ha nem akarsz lemaradni a többi szakmai érdekességről sem, kövess minket Facebookon és Instagramon, vagy akár Linkedin-en!