A 2020-as amerikai elnökválasztási küzdelem (még hivatalosan meg nem erősítve) Joe Biden nyerte. Az viszont már biztos, hogy Trump négy évvel ezelőtti győzelméhez nagyban hozzájáruló közösségimédia-költési versenyt az idei kihívó, Joe Biden nyerte, nem kevés, 8 millió dollárnyi többlet hirdetéssel.
A négy évvel ezelőtti, 2016-os amerikai elnökválasztási kampány megmutatta, hogy a közösségi médiának mekkora ereje van az emberek elérésében és befolyásolásában.
Akkor a legtöbb exit poll a kevésbé megosztó és a hagyományos média hirdetésre riválisához képest kétszer több pénzt költő Hillary Clintont várta győztesnek. Ezzel szemben a befutó Donald Trump a Clinton-csapathoz képest éppen a hagyományos médiát szorította háttérbe és felismerve az online tér lehetőségeit, kétszer többet költött ott a vetélytárshoz képest, a Facebookon ráadásul sokkal átgondoltabb, kreatív hirdetési variációkat alkalmazva.
Trump sikerében nagyban közrejátszhatott a Cambridge Analytica nevű brit cég által fejlesztett algoritmus használata, ami a Facebook akkor még elérhető kiskapuit kihasználva mikro célzások millióival terjesztett hivatalos és álhíreket is. Trump emellett jóval aktívabb volt a Twitter valamint a Facebook kommunikációjában is agresszív, provokatív stílusban megszólítva ellenfélét és annak támogatóit.
Milyen költési trendet tapasztaltunk?
A négy évvel ezelőtti sikerrecept előkerült a 2020-as kampányban is, ezúttal azonban a másik oldalon. Szemmel láthatóan Joe Biden és csapata megtanulta a leckét, és a nyári hónapoktól kezdve folyamatosan többet költve jelentek meg a Facebookon Trumphoz képest. Hozzájuk később csatlakozott be nagyobb volumenű költéssel a két al-elnök jelölt.
Forrás: Facebook Hirdetéstár-jelentés
Aggregáltan mennyit is költöttek?
A statisztika a legnagyobb költést a 3,5 milliós Facebook kedvelővel rendelkező Joe Biden oldalhoz kapcsolódva mutatja összesen 103 millió dollár értékben, míg ugyanez a 30,7 milliós kedvelésű Trump oldal esetében 95,2 millió dollár. Ez jelentősen nagyobb költés, bár igaz, hogy a Trump csapat viszont 3,5x-el több hirdetést futtatott, ami ismét a jobb mikroszegmentálásra utal.
A 8 millió dolláros szignifikáns különbség ugyan csökken, ha az elnökjelöltek mellett az alelnökjelöltek – a demokrata Kamala Harris és a republikánus Mike Pence – költéseit is megvizsgáljuk, akkor már 3 milliós többlet könyvelhet el a Trump-Pence duónak a Biden-Harris pároshoz képest.
A kommunikációs stílus viszont erősen eltért!
Ha a költésekre fordított összegek nagyon hasonló méreteket öltöttek, ahogy kommunikáltak a közösségi térben, az viszont homlok egyenest eltért egymástól! Trump hozta a “tőle megszokott” támadó stílust, kezdve a versenytárs támadásától, az egyébként a rá szavazóknak tetsző “Állítsuk meg X-Y országot/ideológiát/népcsoportot/bevándorlókat!” üzenetekig nagyon sokféle témával és üzenettel dolgoztak. Biden ezzel szemben jóval egyszerűbb és higgadtabb kampányt vitt, jellemzően nem támadt az ellenfeleket, hanem a saját ígéreteire fektetett a hangsúlyt. A posztokban próbálták minél szimpatikusabbnak, emberibbnek mutatni őt. Olyan embernek, akinek minden egyes állampolgár fontos. Személyes történeteket a még mindig népszerű Obamáról, képek és videók arról, ahogyan a kampányában megcélzott területeket meglátogatja (egészségügyi intézmények, gyárak).
Ezek – a nagyobb hirdetési költés és a nyugodtabb kommunikációs stílus – mindegyike hozzájárulhatott ahhoz, hogy végül Biden-re érkezett 2020-ban több szavazat!
Update: Az anyagunk október 31.-ei adatokra épülő korábbi változatát nagyon sok online hírportál is lehozta, úgy mint a Media1, a Telex, a Blikk.hu és a Napi.hu!
Forrás: A cover/kiemelt kép a 9gag.com oldalról származik!