A SEO-t a legtöbbször a PR-hoz hasonlítják, mert sok ember szerint mindkettő eredménye megfoghatatlan. Mindkettő fontos, ha szeretnénk, hogy sikeres legyen a vállalkozásunk. A PR részleteibe még csak érintőlegesen sem szeretnék belemenni, mert nem az én területem. Ebben a cikkben a SEO organikus forgalomra gyakorolt hatásáról fogok írni.
Először tisztázzuk az alapfogalmakat a cikk lényegének megértéséhez!
Organikus forgalom: nem fizetünk a kattintásokért. A hirdetési költségmentessége adja a megfoghatatlanságának a fő okát. Egy PPC alapú hirdetési kampánynál egyértelműbbek a számok, mekkora volt a hirdetési keretem, mennyibe került egy kattintás, és akik az oldalamra érkeztek, azok közül mennyien vásároltak, vagy hajtottak végre az üzleti célomnak megfelelő cselekedetet.
Munkamenet: a felhasználó által egy adott időkereten belül elvégzett műveleteinek összesítése.
Organikus munkamenet: organikus forgalmi forrásból érkezett felhasználó által egy adott időkereten belül elvégzett műveleteinek összesítése.
Pozíció: adott aloldal találati listán elfoglalt helye.
Organikus pozíció: adott aloldal találati lista organikus elemei között elfoglalt helye.
Organikus bevétel: organikus forgalmi forrásból származó vásárlás összege.
SEO (Search Engine Optimization): keresőoptimalizálás, ezzel a tevékenységgel igyekszünk az adott weboldal organikus forgalmát növelni.
Nem minden munkamenet végződik vásárlással, de minél több az organikus munkamenet a weboldalon belül, annál nagyobb lesz az organikus bevételünk. Nagy számok törvénye. Ezért minden egyes plusz munkamenet gyakorlatilag plusz bevétel a számunkra.
Szeretnénk mindenki számára kézzel foghatóvá tenni, hogy egy organikus munkamenet hány forint. Ehhez a számításhoz az ügynökségünk partnerei közül választottunk ki 30 weboldalt véletlenszerűen különböző területekről. A piaci eltérések miatt a kiválasztott 30 ügyfél eredményeiből együttesen vontunk átlagot és így jött ki, hogy mekkora egy organikus munkamenet értéke.
Hogy is számoljuk ki az organikus munkamenetek értékét?
Ezzel a képlettel számíthatjuk ki:
Organikus bevétel
Organikus munkamenetek száma
A számításnál mi a teljes 2021-es évet néztük meg és ennek az időintervallumnak az eredményeit helyettesítettük be az előbb felvázolt képletbe. Egy organikus munkamenet átlagos értéke 843 Ft volt 2021-ben. A kiválasztott ügyfeleknek átlagosan 2021-ben 268 946 organikus munkamenetük volt az oldalaikon, mellé átlagosan 226 853 306 Ft éves organikus bevétel volt.
A Q4-es időszak általában a legerősebb időszak forgalom szempontjából a cégeknek, ezért külön ezt az időszakot is megvizsgáltuk. Október 1 és december 31 közötti időszakban egy organikus munkamenet átlagos értéke 903 Ft volt 2021-ben. Ebben az időszakban 73 746 organikus munkamenetük volt átlagosan a kiválasztott ügyfeleinknek, mellé 66 599 707 Ft átlag organikus bevételük.
Főoldal szokott lenni az az oldal általában, ahova a legtöbb ember landol a keresőből, ezáltal egymaga több másik aloldal együttes munkamenetét szokta hozni. Illetve ezen forgalom is döntően brand vagy navigációs keresésnek tekinthető forgalom, a cég/weboldal saját nevére történő keresésen keresztül jött be ennek a látogatószámnak a döntő része.
Ezért megvizsgáltam főoldal nélkül is az organikus teljesítményét a 30 kiválasztott weboldalnak. Egész 2021-es évben a főoldalra érkezőket leszámítva 248 279 munkamenetből állt az átlagos organikus forgalmuk, az átlagos bevételük pedig 170 370 926 Ft volt. Vagyis a főoldal nélkül egy látogató 686 Ft bevételt generált egész évben, csak a Q4-es időszakban átlag 68 573 munkamenet és 52 843 575 Ft forgalom alapján 771 Ft-ot.
Nézzük meg, hogy Google Ads-en keresztüli hirdetések esetén, mekkora az értéke egy munkamenetnek!
Ezt a következőképpen fogom kiszámolni:
Google Ads-ből származó bevétel
Google Ads-ből származó munkamenet
Ugyanazt a 30 ügyfelet vizsgáltam, mint az organikus munkameneteknél is és ugyanabban a két időtávban (2021 teljes év és 2021 Q4).
Nézzük először a teljes 2021-es évet, a kiválasztott ügyfeleknek az átlag bevételük 562 340 480 Ft volt és mellé az átlag munkamenet 515 258, vagyis 1 munkamenet átlagos értéke 1 091 Ft. Egész éves viszonylatban körülbelül 7%-kal volt értékesebb az organikus munkamenet értéke.
A pörgős Q4-es időszakban átlag 147 037 munkamenet, átlag 165 881 551 Ft bevételt termelt, így egy fizetett munkamenet átlagos értéke 1128 Ft volt.
Q4-es időszakban közel 48%-kal volt értékesebb egy organikus munkamenet.
Félreértés ne essék, nem az a cikk lényege, hogy eldöntse, az organikus vagy fizetett forgalom az értékesebb. Minden ügyfelemnek ki szoktam hangsúlyozni, hogy több csatornán kell mindig egyszerre kommunikálni. Nem mindegyik vásárlási vágytól feltüzelt vásárlót fogod ugyanúgy elérni, és inkább nálad költekezzen, mint a versenytársadnál. Minden csatornának megvan a maga értéke és egy jól üzemeltetett fizetett hirdetés az online térben már bőven visszahozza az árát, és még profitot is termel.
Térjünk vissza a SEO-hoz!
A SEO szolgáltatás díja változó, sok mindentől függ, ha külsős szakembert, vagy ügynökséget fogadunk fel. Számoljunk egy átlagos havi 150 000 forinttal, az 12 hónap alatt 1 800 000 Ft költség keresőoptimalizálásra, ez egy 2022-as átlag. Nézzük meg, hogy ennyi marketing kiadással mennyi bevételt lehet generálni.
Rendszeres keresőoptimalizálási tevékenység mellett egy weboldal organikus munkameneteinek száma akár 10%-kal is növekedhet éves szinten. 2021-es adatokkal számolva éves 10%-os növekedés 26 895 új organikus munkamenetet jelenthet, ami bevételben 23 586 915 Ft plusz bevételt is eredményezhet. Vagyis átlagosan az éves SEO szolgáltatás díja az elérhető bevétel növekedésnek is csupán körülbelül 8%-a!
Amit fontos megjegyezni, hogy ezek a számok szektoronként és célcsoportonként változnak!
Ha nem foglalkozunk a weboldalunkkal SEO szempontból, akkor pénzt veszítünk. Minden egyes munkamenet, ami az érdektelenség miatt a konkurensünk weboldalán történik meg, azzal pénzt veszítünk. Fontos rendszeresen foglalkozni a SEO-val, mert hosszabb távon jelentősen tudjuk az organikus pozícióinkat a találati listán, a forgalmunkat és ezáltal a bevételünket is javítani. A Q4-es időszak előtt pedig érdemes még jobban felkészíteni az utolsó negyedévre a weboldalt és még egy pluszt beleadni ebbe a tevékenységbe, mert így még több pénzt tudunk kinyerni ebből az aranyat érő időszakból.
Aki weboldalt készített, az pénzt szeretne keresni. Nincs két egyforma weboldal és ebből adódóan keresőoptimalizálási recept sem. Minden cég és a hozzájuk tartozó weboldal más-más stratégiát igényel. Ahhoz, hogy az a bevétel, ami neked jár, ne a versenytársad kasszájába kerüljön, rendszeresen foglalkozz az oldaladdal SEO szempontjából. A jó stratégia az alapja a biztos jövőnek. A stratégia pedig jelen esetben egy átfogó SEO audittal kezdődik.