A social felületek gyorsan reagáltak a krízishelyzetre: sorra érkeznek a platformok fejlesztései, újításai, amik a hiteles információfogyasztást és lelki jóllétünket szolgálják.
A közösségi média válságos helyzetekben többet segíthet, mint azt elsőre gondolnánk! Az egyes felületek által közzétett, központi pozitív üzenetek segítenek a közhangulat javításában, a szigorított szabályozások pedig igyekeznek megakadályozni az álhírek terjedését és a nyerészkedést. Ilyen helyzetekben akár extra funkciókat is kapunk, melyek segíthetik az információáramlást, többféle formában támogathatnak minket a kapcsolatfelvételben.
Cikkünkben a koronavírus járvánnyal kapcsolatos lépéseket/lehetőségeket gyűjtöttük össze platformokra bontottan, próbáld ki, amit még nem láttál!
A rendszer már sok “katasztrófa” során felkészültnek mutatkozott, tudtunk üzenni az adott területről, hogy jól vagyunk; a közelben lévő emberekkel felvenni a kapcsolatot, pénzt gyűjteni vagy információkat szerezni. Most is elérhetőek a Crisis Response al-oldalon keresztül ezek a lehetőségek.
Bár a Facebookon általában sokszor botlunk valótlan tényekbe, híresztelésekbe a koronavírussal kapcsolatban, a felület szigorú szabályokat hozott, az álhíreket pedig kíméletlenül törli. A dezinformációk terjedése ellen létrehoztak egy információs centert, ahol a WHO által megerősített adatokat, javaslatokat olvashatjuk. A hírfolyam tetején megjelenő információs doboz csak hiteles információkat tartalmaz, és hivatalos forrásként a koronavirus.gov.hu hivatalos kormányzati oldalt ajánlja fel.
Emellett adománygyűjtésre és a rászorulók és önkéntesek összekötésére is alkalmazhatjuk a felületet
Továbbá a felületen megjelenő hirdetéseket is korlátozzák, nem szerepelhet bennük krízishelyzeteket felhasználó tartalom, kiemelt tekintettel a nyerészkedőkre!
Az Instagram szintén harcol az álhírek és félretájékoztatás ellen, épp ezért a feed tetején ők is létrehoztak egy ablakot, aminek linkje a WHO oldalára tereli a felhasználót.
Ezen kívül egy újabb “STAY HOME” matricával próbálják arra ösztönözni a felhasználókat, hogy válasszák az otthonmaradást. Ha a matricát felhasználjuk a storykhoz, a képeink, videóink egy összesítő történetbe fognak bekerülni, így az emberek egymást is tudják inspirálni különböző otthoni tevékenységekre.
Viber
A Viber egy praktikus információ csomagot küldött minden felhasználójának, ami az egyéni felelősségünket hangsúlyozza. Sőt, bejelentették, hogy megkétszerezik a csoportos hívásokban résztvevők számát a körülményekre való tekintettel. Így most már akár 10 ember is bekapcsolódhat egy-egy beszélgetésbe.
A Twitter hitelesség szerint rangsorolja a tweeteket, ezzel is megakadályozva az álhírek terjesztését. A szakértőket az e-mail cím szerint azonosítják és az alapján szűrik ki, hogy az adott ember valóban tagja-e a jelenlegi helyzetben elismert intézménynek/szervezetnek. Így a felhasználók még könnyebben juthatnak hiteles forrásokhoz a kialakult helyzettel kapcsolatban.
YouTube
A legnagyobb videós platform, azon túl hogy rengeteg kapcsolódó videót töltöttek már fel rá a felhasználók, hasonló segítséget nyújt mint a nagy rivális platform. A YouTube a koronavírusos keresésekre megjeleníti a WHO honlapjának linkjét; a távoktatást segítendő a live streaming lehetőségét még több egyetemnek, iskolának, segítő szervezetnek nyújtja most. Valamint elindította a Learn@Home felületet is, ahol különböző csatornákat listáz életkor alapján.
A vizuális inspirációk tárháza, a Pinterest sem maradhat ki a sorból: létrehoztak egy táblát a Pinterest közösségének ötleteivel azért, hogy jobban érezzük magunkat. Itt megtalálhatjuk a WHO által közzétett higiéniai szabályokat, böngészhetünk többek között jobbnál jobb receptek, stresszmentesítő edzéstervek, megnyugtató természeti képek, pozitív gondolatok és rendrakási tippek, home office tanácsok között.
Snapchat
A Snapchat szintén kiáll az álhírek szűrése mellett: a releváns, szakértők által megosztott magyarázó videókat kiemeli, az erre a célra létrehozott “Here For You” erőforrás segítségével. Ezzel is átsegítve felhasználóikat az érzelmi krízishelyzeten.
Canva
A tartalomgyártást segítő Canva pedig külön sablonokat, infografikákat készített, hogy felhasználói stílusosan közölhessék mondandóikat. Így az egyéni- és kisvállalkozók kreativitásának határának most már tényleg semmi sem szabhat határt, és egyszerűbben reagálhatnak az aktualitásokra.
TikTok
A TikTok is fontosnak tartotta, hogy példát mutasson felhasználói számára, így amellett, hogy adománnyal támogatja a WHO-t, szabályozza a hibás információk terjedését és oktató célzatú információkkal látja el a tiktokereket. A WHO-val közreműködve élőben válaszolnak a feltett kérdésekre, és közlik a folyamatosan frissülő információkat.
A közösségi platformok felismerték, hogy a felhasználók most még több időt töltenek felületeiken híreket vadászva és kapcsolattartás miatt, így gyorsan reagáltak is erre! A fent felsoroltak kifejezetten jó példák ilyen szempontból. Ezzel nem csak könnyebbé teszik mindennapjainkat, hanem sok esetben lelki támogatást is nyújtanak a felhasználóknak, ami lássuk be, nagyon is jól jön!
Reméljük minél több ilyen újítás fog még érkezni!