Újabb mérföldkőhöz érkezett cégünk, 10. születésnapját ünnepli a HD marketing. A cég alapító tagjai, Deli Norbert és Hernádi Gábor most egy interjú keretein belül mesélnek arról, hogyan indultak el ketten ezen az úton és visszatekintenek az elmúlt évek kihívásaira és sikereire is.

10 éve indult a HD marketing. Hogyan emlékeztek, milyen volt akkoriban a szakmai környezet?

DN: Jóval kisebb volt az egész piac, mind a szolgáltató, mind pedig az ügyféloldalt tekintve. Nem voltak ennyire szofisztikáltak az egyes területek, nem kellett ennyi tudás, lényegében egy online marketinges az egész szolgáltatási palettát egyedül le tudta fedni.

HG: Akkoriban úgy volt, hogy egy tanácsadó egy ügyfélhez volt rendelve és amilyen igényei voltak az ügyfélnek, azokat nagyjából mind ellátta. Az volt a mondásunk, hogy a csapatunkból mindenkinek értenie kell mindenhez, amivel foglalkoztunk. Az akkori területek, azaz a kattintás alapú hirdetések, ezek analitikai elemzése, a keresőoptimalizálás és a keresőhirdetések – Google, jóval később Facebook – kezelését tehát egy ember látta el ügyfelenként.

 

Ebben a korai időszakban mennyire volt erős az igény ügyféloldalon a valódi szaktudásra?

HG: Mind az igény, mind a szaktudás megvolt már abban az időben. Norbival mindketten az online marketing szakmában dolgoztunk – én konkrétan marketingből diplomáztam – és e-kereskedelemmel is foglalkoztunk. Akkor már évek óta működött egy szakmai szervezet, mely a „Szövetség az elektronikus kereskedelemért” nevet viselte (ma már Ecommerce Hungary), ennek alapítója, 12 évig pedig elnökségi tagja voltam.

Az akkori e-kereskedők többsége pontosan tisztában volt az online marketing fontosságával, mi pedig igyekeztünk közülük választani. Olyanokkal kezdtünk el dolgozni, akik komolyan is gondolták ezt az egészet, és félig-meddig szakmabeliek lévén, igényelték és értékelték az új típusú dolgokat.

Később is olyan ügyfeleket próbáltunk keresni, akik nem belépő ponton voltak a marketing tudásban, hanem volt némi tapasztalatuk, ne adj Isten meg is égették már magukat olcsó megoldásokkal és rájöttek, hogy az olcsó nem biztos, hogy jó.

Megvolt tehát az igény, de edukálni is kellett az ügyfeleket: a sales tárgyalások jelentős része azért azzal kezdődött általában, hogy el kellett magyarázni, hogy működik igazából egy ilyen kattintás alapú hirdetés, hol jelensz meg, mi a tartalmi hálózat, keresési hálózat stb.

 

Mi volt az a momentum, ami végül a HD marketing megalapításához vezetett?

HG: Mindketten alkalmazottként dolgoztunk egy akkori és most is létező konkurensnél.  Én a voltam a cég sales- később ügyvezetője, Norbi pedig tanácsadóként vitte az ügyfeleket. Az indíttatást az adta, hogy az említett cég tulajdonosai átalakították az üzleti terveiket és kisebb fókuszt helyeztek erre a területre. Mi ugyanakkor Norbival azt mondtuk, hogy látunk fantáziát a dologban és saját cég alapítása mellett döntöttünk.

Az, hogy honnan lesz ügyfél bázisunk, nem volt kérdés. Az ügyfelek ugyanis nem céghez, hanem a személyünkhöz kötődtek. Ezzel a tőkével indultunk.

Az volt a megállapodás, hogy senkit nem keresünk meg direktben, de aki jelezte, hogy szeretne átjönni hozzánk az új cégbe, azzal leszerződhetünk. Mivel szerették és elismerték Norbi munkáját és felém is megvolt a feltétlen bizalmuk, hamar kiépült egy bázis, amivel sikeresen el tudtunk indulni. Tekintve, hogy kettőnk személyére építettük a vállalkozást, azt akartuk, hogy ez a cég elnevezésében is visszaköszönjön. Ezért választottuk a HD marketing nevet, amit a vezetékneveink kezdőbetűiből alkottuk, egyúttal pedig utal egyfajta magas minőségre is. Márciusban történt a bejegyzés, és az első évet máris 20 milliós bevétellel zártuk. Jól mutatja a cég növekedését, hogy 2019-ben mindez már 166 millió forint volt.

 

Mekkora volt a cég az induláskor?

DN: Kezdetben ketten voltunk, augusztusban jött az első ember, novemberben pedig további két munkatársat vettünk fel. Kilenc hónap alatt ötre bővültünk. Jelenleg 20 főt foglalkoztatunk.

 

Mi volt a víziótok a vállalkozással kapcsolatban?

DN: Nem volt tudatos, hogy évente hogyan növekedjünk, mekkora legyen az állomány, a bevétel és az ügyfél portfolió. Ami biztos volt a filozófia, ami alapján ma is működünk, hogy profi-naprakész szakértelemmel segítsük az ügyfelek munkáját. Ez egy organikus fejlődést eredményezett. Ehhez nyilván az is kellett, hogy egy dinamikusan növekvő piacon dolgozzunk, aminek az éves növekedésével párhuzamosan növekedhetett a cég is.

HG: Leginkább csak élveztük az egészet, szakmailag mindenképpen. Munka szempontjából persze durva volt, sosem tagadtuk, hogy az első 4-5 év rengeteg munkával járt. Első évben heti hét napon át 16-17 órákat dolgoztunk, aminek meg is lett az eredménye.

 

Mi volt az első időszak legnagyobb kihívása?

HG: Az idő.

DN: Az, hogy láttuk van potenciál a piacban, de nem állt úgy a cash-flow, hogy további 3-5 embert fel tudjunk venni. Igaz, szakemberek sem voltak, nekünk kellett kiképeznünk őket. Amellett tehát, hogy kiszolgáltuk az ügyfeleket, még a munkatársak edukálására is időt és figyelmet kellett fordítani.

HG: Azóta HR filozófiánkká vált, hogy szakmailag kevés tudással rendelkező kollégákat veszünk fel, akiknek nincsenek berögzült dolgaik, és inkább az alapoktól indulva kineveljük őket. Sokszor diákok jönnek hozzánk időszakos munkára, akik közül a tehetséges, jó munkamentalitású, jó hozzáállású embereket megtartjuk. Aki egy évet eltöltött nálunk általában itt is maradt és hosszú távon a munkatársunk lett.

DN: Az egyetemeken nem oktatják ezt úgy, ahogyan kell, sőt, egyáltalán nem oktatják a gyakorlatban. Ezért nekünk kell megtanítanunk az embereket.

 

Milyen munkahely a HD marketing?

HG: Mindig az volt a fontos számunkra, hogy olyan céget építsünk, amibe mi is szívesen jönnénk alkalmazottként. Olyan környezetet, hangulatot hozzunk létre, olyan aktivitásokat, csapatépítőket szervezzünk, amiben mi is jól éreznénk magunkat. A csapatépítőkre nagy hangsúlyt fektetünk: van, hogy közösen festünk, jótékonykodunk és gyakran bulizunk is együtt.

DN: 10 éves lesz a cég, jelenleg két szenior munkatársunk van, akik már legalább nyolc éve itt vannak. A többiek esetében, átlagban 3-4 éves időszakokról beszélhetünk. Az organikus növekedésnek hála már kétszer is kinőttük az éppen használt irodákat. A most „lakott” 400 négyzeteres helyet teljesen mi alakítottuk ki, így a 2 tárgyaló és a hatalmas konyhaasztalon túl 9 helyre is félre lehet húzódni kisebb megbeszélésekre. A berendezést és a dizájnt is a kollégák találták ki, ilyen helyre még a karanténos időszakban is jó bejönni.

 

Töretlen volt a HD marketing fejlődése?

DN: Igen teljesen, még csak megbicsaklás sem volt. Sőt, a HD marketinggel párhuzamosan felépítettünk másik cégünket, a StarNetworköt is.

HG: Inkább átalakulásról beszélhetünk. Az első 4-5 évet arra szántuk, hogy tömeget növeljünk, minél nagyobbak legyünk: minél több ügyfél, minél nagyobb cégstabilitás, minél több ember legyen. A következő öt évet pedig arra szántuk, hogy szálkásítsunk, ami leginkább az ügyfélportfolióra vonatkozott. A célunk az volt, hogy kevesebb, ugyanakkor komplex szolgáltatási csomagot igénybe vevő ügyfelekből álljon a partnerkörünk.

4-5 éve álltunk át arra, hogy full marketing szolgáltatást nyújtunk a stratégia megtervezésétől a területenkénti költés megosztáson keresztül a social jelenlét kialakításáig, és sok esetben együtt gondolkodunk partereinkkel akár még a termékbeszerzés, árazás kapcsán is.

 

Mindvégig változatlan maradt az alapításkor meghatározott tulajdonosi szerkezet?

HG: Fennállásunk alatt két ízben is kaptunk pénzügyi befektetői ajánlatot, de egyszer sem éltünk a lehetőséggel. A HD marketingnek jelenleg is ketten vagyunk a tulajdonosai Norbival.

 

Hogy néz ki a jelenlegi ügyfélportfólió? Vannak kezdetek óta meglévő megbízások?

DN: Az első 4-5 évben volt, hogy 100-110 ügyfelünk is volt egyszerre. Miután bevezettük a komplex szolgáltatási csomagot és ehhez igazítottuk az árazást, természetes módon csökkent a számuk.

HG: A kampánytervezési és kezelési díjazásunkat úgy alakítottuk ki, hogy az már önmagában is egy olyan szűrő, ami a nagyobb volumenű ügyfélkör kialakításához vezetett. Ezzel együtt jó pár olyan ügyfelünk van, aki nem, hogy a kezdetek, de az azt megelőző időszak óta velünk dolgozik – ami azt hiszem, önmagáért beszél. Ezek webáruházak, akik akkoriban még csak növekedésük elején jártak, most már pedig a piacuk vezetői vagy legalább meghatározó szereplői. Például a parfümcenter oldalak, vagy a felnőtt termékek piacvezető kereskedője a Vágyaim.hu.

 

Mi jellemzi jelen pillanatban az online marketing szakmát?

DN: Folyamatos megújulás, változás, fejlődés, amelyeket követve mi magunk is állandóan fejlődünk szakmailag. Legtöbb esetben az új megoldások magukból az ügyfél igényekből fakadnak, organikusan változtatva a szakmai környezetet, tudást, megoldásokat és szolgáltatásokat.

 

Milyen jelenleg a versenytársi környezet, hol helyezhető el a térképen a HD marketing?

DN: 10 éve a mi területünkön 5-6 cég volt a piacon, amelyek a mai napig is működnek, mára ők számítanak a nagy ügynökségeknek. Velük együtt manapság céges szinten kb 10x annyian szolgáltatnak, ami 50-60 céget jelent. Mellettük több tucatnyian próbálkoznak még egyénileg, nem céges formában érvényesülni, de legtöbb esetben végül valamelyik nagy ügynökségnél kötnek ki, munkavállalóként.

HG: Relatív, hogy mi alapján méred magad. Az egyik ilyen mérőszám lehet a kattintás alapú hirdetéseknél kezelt költés. A Google egyetlen évben, talán 2016-ban adott ki ilyen nyilvános kimutatást, amiben mi szerepeltünk az első helyen, de a TOP10-ben mindig benne voltunk az évek során. Ezen kívül úgynevezett növekedési statisztikát szokott kiadni a Google, ezen legutóbb a harmadikok voltunk. A másik, amin mérheti magát egy cég, az a szakmaiság. Azt érezzük, hogyha valamelyik szakmai fórumon megjelenünk, megszólalunk, akkor odafigyelnek ránk, hivatkoznak ránk szakmán belül. Úgy látjuk, hogy elismernek, respektálnak minket.

 

Hogy tekintetek a jövőbe, mi a víziótok?

HG: Nemrég készítettük el tíz év növekedési statisztikáját, ami gyakorlatilag egyenes növekedést mutat.  Célunk, hogy további új, nagy ügyfelet szolgáljunk ki, a jelenlegieknek pedig még több szolgáltatást nyújtsunk. Nagyon sok olyan tapasztalatot szereztünk az évek során, főleg e-kereskedelmi területen, ami már túlmutat az online marketingen – például logisztikai megoldások, árazás – ami igen hasznos lehet új és meglévő ügyfeleink számára, számunkra pedig egy-egy új divízió felépítését teszik lehetővé.

Nem egy esetben egy-egy ilyen új divízió indulása a munkatársainkhoz köthető. HR stratégiánk része, hogy mindenkinek megadjuk a lehetőséget a csapatban, ha úgy érzi, hogy benne több van. Ilyenkor arra törekszünk, hogy minden segítséget megadjunk, hogy ne egy saját cégben, hanem házon belül élje meg az ambícióit, és ha ki tudja építeni az adott szolgáltatást, legyen annak a divíziónak a vezetője.

A social részlegünk is így alakult ki: Vera gyakornokként a Google hirdetéseket kezelte, de komoly érdeklődést mutatott a social terület iránt. Támogattuk őt, elmehetett plusz képzésekre és próbáltunk ügyfeleket szerezni ehhez a tevékenységhez. Most ott tartunk, hogy négyen dolgoznak az irányítása alatt a social csapatban és a bevételeink szignifikáns részét adja ez a terület.

 

Hány divízióban dolgoztok jelen pillanatban?

HG: Kattintás alapú hirdetések divíziója, social divízió, hírlevél és automatizálás divízió, valamint a SEO és az analitika.

 

Ejtsünk szót a HD marketing testvércégéről, a StarNetworkről is, amelynek mindketten alapítói vagytok.

DN: 2013-ban azt láttuk, hogy a YouTube és maga a videós tartalomgyártás egyre fontosabbá válik. Ebben az időben kezdett nyitni a Google az európai piacra és ügynökségeket keresett, hogy a YouTube-ban rejlő üzleti lehetőségeket kiaknázza. A modell az volt, hogy az ügynökségek építették ki a piacot, a Google pedig supportálta őket. Velünk együtt itthon öt cég kapott jogosultságot ehhez a tevékenységhez. Ezzel a jogosultsággal és rengeteg munkával építettük fel aztán a céget. 2017-ben robbant be a piac, onnantól kezdve már üzletileg is megérte foglalkozni a területtel.

HG: A StarNetwork is jó példa a HR filozófiánkra. Ezt a területet Dani nevű kollégánkkal kezdtük el felépíteni, aki nem csak munkatársunk, de tulajdonostársunk is lett később ebben az új cégben. Amikor az egész céget holisztikusan nézzük és nem a szakmaiságát, hanem a cégépítést, akkor pontosan látszik, hogy az egyes emberre koncentrálunk az ügyfeleink és a munkatársaink esetében is. Az a célunk, hogy olyan csapatot építsünk ki, ami a legjobb emberekből áll és akikkel megbízunk egymásban. Tudjuk, hogy így sokkal messzebbre jutunk, mintha csak magunkra támaszkodnánk.

 

Milyen CSR tevékenységet folytattok?

DN: Nekünk személy szerint mindig szívügyünk volt, hogy társadalmilag fontos ügyekben vegyünk részt. Nem számított, hogy a nevünk megjelenjen egy-egy akció kapcsán, az volt fontos, hogy segítsünk és ezzel is szorosabbá kovácsoljuk a saját munkatársi közösségünket.

HG: Szinte minden esetben gyerekekkel kapcsolatos kezdeményezésekben vettünk részt. Nincs olyan év, hogy ne támogassunk valakit. Mi magunk is felajánlunk pénzt, de gyűjtést is szerveztünk már. Volt olyan videos gála, ahol a legnagyobb nézettségű videós tartalomgyártók gyűltek össze, ezen az eseményen a Bátor Tábornak félmilliót ajánlottunk fel, amit a nézők további összegekkel egészítettek ki. Tavaly a StarNetworkkel jótékonysági streamet csináltunk, ahol egyetlen influenszer behozott 1,5 milliós összeget. Ezzel szintén gyerekekkel foglalkozó szervezetet támogattunk. A HD marketing csapatával pedig mélyszegénységben és átmeneti otthonban élő családokat támogattunk ajándékcsomagokkal. De említsük meg, hogy 3. éve segítjük pro bono formában a gyerekvédelemmel és a fiatalok edukálásával foglalkozó Hintalovon Alapítványt online marketing tevékenységükben.

A cégalapítás első pillanata óta az volt a mottónk, hogy családi hangulatú munkahelyet hozzunk létre. Mi mindannyian úgy éljük meg a közös munkát, hogy van egy családunk otthon, itt pedig egy tágabb család, amelyben együtt élünk, dolgozunk. Ennek talán az az alapja, hogy Norbival unokatestvérek vagyunk, és ezért lehet fontos számunkra a család, a családok és gyermekek segítése.