Ebben az évben is elérkeztünk az online marketing egyik legpörgősebb időszakához, a karácsony előtti hetekhez. Idén a recessziós várakozások és az egyre növekvő infláció miatt minél előbb, már októberben érdemes volt felkészülni e-kereskedőként az online kampányokkal. Viszont ha esetleg ez nem sikerült, és november vége felé sem vagyunk biztosak a stratégiánkban, ne csüggedjünk, mivel még van egy kis idő karácsonyig. Vigyük sikerre az utolsó heteket, hiszen egy felmérés szerint, a vásárlók 70%-a az utolsó két hétre hagyja az ajándékok beszerzését!
A karácsonyi előtti pörgés megkönnyítése érdekében, ezúttal a hírlevél kampányokhoz hoztunk ötleteket, hiszen az email marketing továbbra is erős pozícióban tartja magát a bevétel generálás kapcsán, különösen ebben az időszakban. A Campaignmonitor statisztikái szerint, a weboldal látogatások átlagosan 20%-ához járul hozzá a karácsony előtti időszakban; valamint ilyenkor akár 138%-kal többet költhetnek azok a vásárlók, akik leveleinkből vásárolnak, azokhoz képest, akik nem kapnak emailben ajánlatokat. Jól hangzik, ugye?
Emellett nem mehetünk el szó nélkül az email marketing márkaépítést szolgáló hatásáról sem, hiszen a tévhitekkel ellentétben, nemcsak kizárólag eladásra használhathatjuk ezt az online marketing csatornát.
Mit érdemes figyelembe venni idén a last-minute karácsonyi hírlevél kampányaink tervezésénél? Hogyan biztosíthatjuk a lehető legtöbb vásárlást és persze a szórakoztató felhasználói élményt hírleveleinkben?
Tartalomtippek a karácsony előtti időszakra
Karácsony előtt fő célunk, hogy minél jobban felhívjuk a figyelmet ajánlatainkra, de ezzel együtt most alkalmunk nyílik arra is, hogy játékokkal és egyéb szórakoztató tartalmakkal tegyük élvezetesebbé és meghitté a karácsonyra hangolódást feliratkozóink számára!
- Könnyítsük meg a választást, és készítsünk ajándék ajánlókat a termékeink, szolgáltatásaink alapján, melyeket tovább bonthatunk ár szerint, női - férfi ajándékozott, vagy esetleg életkor alapján.
- Érezze azt a feliratkozó, hogy értéket kap a különleges akciók és ajánlatok mellett. ne csak eladni próbáljunk neki, hanem törekedjünk a hosszabb távú bizalom építésére! Például osszunk meg vele karácsonyi recepteket, lakásdíszítési tippeket vagy bármilyen egyéb hasznos tartalmat, mely részben köthető a márkánkhoz is!
- Ha tehetjük, tartsunk last-minute karácsonyi kiárusítást, vagy ajánljunk fel egyedi kuponokat feliratkozóink számára, melyet egy bizonyos időpontig használhatnak fel! Heti, vagy akár napi ajánlatokat is alkalmazhatunk, attól függően, hogy milyen nagy a kereslet az egyes termékeinkre, szolgáltatásainkra. Ajánljunk fel ingyenes kiszállítást, amennyiben tehetjük, ezzel is ösztönözve a vásárlási kedvet.
- Az ünnep előtti időszak sokak számára zsúfolt. Küldjünk emlékeztető jellegű emaileket az akciókról, hogy ne feledkezzenek meg a mindennapi rohanásban sem nagyszerű ajánlatainkról! Ezekben a levelekben időnként pedig alkalmazhatunk visszaszámlálót is, ezzel is ösztönözve a cselekvésre!
- Keltsünk várakozást az érdeklődőkben! A karácsonyhoz közeledve, szervezzünk kisebb-nagyobb játékokat, hiszen ezekkel nagyon jól lehet aktivizálni az érdeklődőinket. Ez lehet akár egy adventi kalendárium, ahol különböző meglepetések találnak gazdára (mint ajándék az aznapi rendeléshez, vagy egyedi kuponkód), esetleg egy kaparós sorsjegy vagy szerencsekerék!
Kép forrása: https://www.mailmunch.com/blog/holiday-email-marketing
- Gondolkodhatunk képeslap jellegű hírlevélben is, akár mint egy karácsonyi üdvözlőlap. Igazán meghitt hangulatot teremthetünk általa!
- Alkalmazzuk a storytelling-et is, főleg ebben az időszakban! Osszuk meg például, hogyan készülünk a céggel a karácsonyra, milyen szentestével kapcsolatos hagyományokat őriznek a munkatársak, vagy engedjünk betekintést abba, pontosan hogyan jut el a leadott rendelés az ajándékozotthoz.
- Két ünnep között se feledkezzünk meg az olvasókról! A karácsony és szilveszter közti időszakban is érdemes kommunikálni az érdeklődőinkkel. Tájékoztassuk őket az ünnepi nyitvatartásról, a rendelések feldolgozásának menetéről, de tarthatunk például készletkisöprést, év végi kiárusítást is. Emellett mindenképpen tüntessük fel, mikor és hogyan lehet például visszavinni az üzletbe vagy visszaküldeni az ajándékot abban az esetben, ha az esetleg nem volt megfelelő.
Aktív adatbázisépítés decemberben
Fordítsunk kiemelt figyelmet a feliratkozók gyűjtésére a november-decemberi időszakban (hiszen ahogy korábban említésre került, ilyenkor nő a feliratkozói kedv, különösen egy kupon vagy nyereményjáték hatására), valamint a megnövekedett forgalom is a mi oldalunkon áll, hogy minél nagyobbra duzzasszuk adatbázisunkat.
Tipp: Feliratkozó gyűjtő kampányainkat is érdemes ünnepivé varázsolni!
Ne feledkezzünk meg a listánk tisztításáról és a szegmentálásról sem! A szegmentálásnál gondoljuk át a feliratkozók szokásait - hiszen ilyenkor elsősorban nem magunknak, hanem másoknak vásárolunk!
Ha szeretnénk igazán szofisztikáltak lenni, akkor aszerint is megkülönböztethetjük az érdeklődőinket, hogy a korábbi aktivitásuk alapján egész évben vásárolnak tőlünk, vagy csak kiemelten az ünnepi időszakban, illetve kik azok, akik kizárólag kuponkóddal vásárolnak. Eszerint különböző típusú kampányokat hozhatunk létre a két csoport számára.
Nem vagy biztos, hogy mi érdekelné az olvasóidat? Bátran kérdezz rá! Feliratkozók gyűjtésekor akár egy felugró ablakban vagy meglévő felhasználók esetén egy hírlevélben kiküldött kérdőívben jelölhetik meg ünnepi preferenciáikat a felhasználók, így még személyre szabottabb ajánlatokkal rukkolhatunk elő.
Emellett karácsony előtt különösen aktuális a megfelelő automatizmusok beállítása: mindenképp legyen egy köszöntő welcome levelünk vagy sorozatunk, valamint a kosárelhagyó levél hatékonyságát se feledjük, amellyel emlékeztethetjük a korábban böngészett termékekről a feliratkozókat.
Ünnepi design - mindent a szemnek!
Karácsony előtt természetesen jöhet az ünnepi stílus emailjeinkben is, így a színek, betűtípusok, valamint a grafikák és képek terén is bátran legyünk kreatívak, természetesen annyira, amennyire a márkánk és célközönségünk erre teret ad. Érdemes a felismerhetőség érdekében ilyenkor is megtartani a saját márka színeit, viszont belecsempészhetünk olyan árnyalatokat, mint a bézs, ezüst, piros, arany, vagy zöld, a lényeg, hogy a minimalizmus érdekében 3 színnél több ne szerepeljen egy kampányban
Ha igazán profin szeretnénk végezni a munkát, akkor olyan színpalettával dolgozzunk, mely monokróm vagy komplementer árnyalatokat tartalmaz. Az ünnepi hangulat megteremtéséhez készíthetünk karácsonyi tematikájú logót is, amit megjelentethetünk a szezonális kampányainkban. Betűtípusok tekintetében a Sans Serif típusú fontok eleganciát tükröznek, ugyanakkor ezen a téren is fontos, hogy ne térjünk el túlságosan az általában használt betűtípusoktól a hírlevélben sem!
A fontos információkat bátran emeljük ki félkövér stílussal, valamint a figyelemfelkeltés érdekében használhatunk ünnepi témájú GIF-eket, illusztrációkat is!
Emellett mindenképpen ügyeljünk a mobilbarát email design-ra, hiszen akár a célközönségünk 85%-át is elveszíthetjük, ha nem optimalizálunk telefonos kijelzőre.
Ehhez használjunk reszponzív template-eket, melyek a képernyő méretéhez mérten változnak. Rövid, lényegretörő szövegezést és mobilon is jól olvasható betűméretet, grafikákat és kreatívokat alkalmazzunk karácsonyi kampányainkban!
A képek méretét is optimalizáljuk, lehetőleg legyenek minél kisebbek, hogy gyorsabban betöltsenek. Továbbá ügyeljünk rá, hogy a CTA-gombok is jól láthatóak legyenek, emelkedjenek ki a tartalomból, és okostelefonon is jól olvashatóak, figyelemfelkeltőek legyenek!
Kép forrása: https://www.mailjet.com/resources/guides-ebooks/holiday-emailing-guide/
A jó üzenet, a jó időben
Használjuk ki a hétvégéket a vásárlás ösztönzésére - hiszen az emberek többségében ilyenkor tudnak igazán foglalkozni az ajándékok beszerzésével. Azonban a logikusnak tűnő péntek helyett, email kampányaink kiküldését időzítsük inkább csütörtökre, mivel ezzel akár 54%-kal jobban teljesíthetnek a megnyitáshoz viszonyított kattintási arányban!
A pontos kiküldési időt állíthatjuk valamilyen előzményhez, triggerhez viszonyítva (például automata emailként a feliratkozás után rögtön kapjon egy welcome levelet a feliratkozó), vagy egyedi kampányként egy meghatározott időpontra. Érdemes tesztelni a számunkra legjobb kiküldési időt, amikor a lehető legtöbben nyitják meg levelünket és foglalkoznak vele, hiszen minden adatbázis más és más. Nézd meg, hogy nálad melyik a legaktívabb időszak és használd ki!
Az email kampányok terén fontos a rendszeresség is az elérések maximalizálása érdekében. A legtöbb márka a karácsony előtti időszakban jóval több hírlevelet küld, mint átlalánosságban véve - 2021-ben az Oracle szerint mintegy 21%-kal több hírlevél került kiküldésre a karácsonyt megelőző héten a 2020-as évhez képest. Vegyük hasznát mi is a megnövekedett figyelemnek a vásárlók részéről, és ha eddig például havi 2 levelet küldtünk a listára, karácsony előtt akár hetente 1, vagy hetente 2 hírlevelet is küldhetünk.
Figyelem! Csak akkor növeljük a küldött kampányok számát, hogyha korábban is rendszeres volt a kommunikáció. Ha eddig nem küldtünk semmit, hirtelen ne napi küldéssel kezdjük meg a listával való kapcsolatfelvételt. A kiküldési gyakoriság sok tényezőtől függhet, de ha nem szeretnénk lemaradni a versenytársaktól, akkor mindenképpen kommunikáljunk gyakrabban mi is.
A karácsonyi hajtásban készítsünk tartalom naptárat, mellyel megtervezhetjük, mikor, milyen típusú tartalmat küldjünk a listánknak, ezzel pedig megelőzhetjük, hogy a kampánykészítés közben bizonytalanodjunk el az ötletek hiánya miatt. A tervezésnél próbáljunk arra figyelni, hogy mikor, milyen típusú tartalommal lehetne a legjobban támogatni a feliratkozókat - például last minute ajándéktippek az advent utolsó hétvégéjén.
További hatékonyságnövelő tanácsok
Karácsony után se hagyjuk veszni a megszerzett érdeklődők figyelmét! Az ünnepek előtt sokkal könnyebb feliratkozókat szerezni, akiket érdekelhetnek az ünnepi ajánlataink és egyedi kuponkódjaink. Viszont az ünnepek lecsengése után is gondoljunk a feliratkozóinkra, kérdezzük meg véleményüket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal kapcsolatban, ne essünk ki a figyelem köréből. Tegyük egyszerűbbé az új év megkezdését olvasóink számára hasznos tanácsokkal és tartalmakkal - például életmódváltási tippekkel az “új év - új én” témakörhöz kapcsolódva. Rendszeres kommunikációval megtarthatjuk a figyelmet és erősíthetjük a kötődést márkánk iránt.
A tárgymezőt és az email szövegezést bátran vehetjük humorosra, 1-1 karácsonyi szóvicc vagy mókás tartalom is beleférhet, ha a célközönségünk is díjazza ezt a stílust. Emojikat is használhatunk, de csak mértékkel, és csak olyan típusúakat, melyek kötődnek karácsonyhoz és az általunk közvetíteni kívánt üzenethez.
Gyakran feltett kérdés
“Hogyan írjak karácsonyi marketing szöveget a hírlevelekben?”
Általános tanács, hogy legyünk lényegretörőek kampányainkban. Legyenek alcímmel ellátva az egyes szövegrészek, hogy könnyebben áttekinthetővé tehessük az olvasó számára a böngészést. Ahogy korábban említettük, ne csak arra menjünk rá, hogy kihangsúlyozzuk az ajánlatainkat, hanem gondoljunk arra, hogy mi lehet hasznos az olvasók számára, és hogyan köthetnénk azt a vállalkozásunkhoz. Konyhai felszereléseket, eszközöket, bútorokat árulunk? Osszunk meg néhány karácsonyi receptet, melyhez ajánlhatunk 1-1 kiemelt darabot a kollekciónk közül, amelyek tökéletes karácsonyi ajándékok is lehetnek egyben! Esetleg divat, vagy szépségápolási termékeket (vagy szolgáltatásokat) nyújtunk? Adjunk néhány tippet a karácsonyi outfit-tel, sminkkel vagy akár a bőrápolással kapcsolatban!
Fontos, hogy értéket is adjunk a feliratkozóknak! Emellett mindig összpontosítsunk arra, hogy már az első benyomásnál felkeltsük a figyelmet: ez pedig a tárgymező és preview text (betekintő szöveg) megírásánál kezdődik. Az érdeklődők kérdéseire, problémáira adjunk választ ezekben!
Például: Keresed még a tökéletes meglepetést barátnődnek? Ajándékcsomagok és receptek a kávézás szerelmeseinek!