Az e-kereskedők döntően a saját weboldalukon keresztül árulják a termékeiket. De az induló/kisforgalmú szereplőknek, vagy akik nem akarnak a marketingre költeni, régóta ott a lehetőség, hogy egy látogatott piactéren megjelenve értékesítsenek. A 2021 májusi állapot alapján szedtük össze a hazai és itthon használt nemzetközi piactereket vagy marketplace-eket.

Mi is egy online piactér vagy marketplace?

Az e-kereskedelmi piactér egy olyan online platform, amelyen a vevő és az eladó találkozhat, így a termékek adás-vételét és cseréjét bonyolíthatják le. Vevőként megtalálhatod a számodra fontos termékeket és szolgáltatásokat, eladóként azokra a vevőkre találhatsz rá, akik kifejezetten a termékedet vagy szolgáltatásodat keresik. A piactér tulajdonképpeni haszna pedig az, hogy rajta keresztül folyik a termék csere, tehát a „middle man” (közvetítő) szerepért pénzt tud kérni.

Egyre több magyar kereskedő (és magánszemély) választja az itthon elérhető hazai és nemzetközi piactereket. A GKI 2020-as kutatása szerint már több mint 5000 magyar vállalkozás töltötte fel az általa forgalmazott termékeket valamilyen online piactérre.

Egy marketplace felületen könnyedén hirdethetünk, illetve gyorsan, biztonságosan és érintésmentesen vásárolhatunk. A piacterek előnye eladóként, hogy széles felhasználói tömeget szólítanak meg és az emberek alapvetően megbízhatónak találják felületeket.

Az eladóknak alacsony kezdeti költségeket és egyszerűen elindítható szolgáltatást nyújtanak. A kereskedők a szezonális termékek készletkisöprésére is használni tudják. A  piactereken kizárólag ár alapú verseny történik. Vevőként széles választék, számtalan kategória és állandó kedvezmények állnak a rendelkezésünkre. Tulajdonképpen pár kattintással bevásárolhatunk, mellyel sok időt és energiát spórolhatunk meg. 

Hátrány ugyanakkor, hogy a piactereken közvetlen kapcsolat nem alakul ki az eladó és a vevő között, illetve eladóként nem kerül a birtokodba széleskörű adat a vevőkről és a vásárlást megelőző folyamatokról. A piactér mechanikája alapján bizonyos egyedi termékek elveszhetnek a tömegtermékek között.

Az e-kereskedelmi piactereket kategorizálhatjuk a vevő és eladó kapcsolata, a szolgáltatás teljeskörűsége és a fókusz típusa alapján. A marketplace felületek között jelentős különbségek fedezhetők fel hirdetési szempontból a jutalékrendszer és a termékkiemelés területén. Mindemellett eltérő látogatottsági és kattintási adatok jellemzik a platformokat.

E-kereskedelem a járvány idején

Azok az üzletek, melyek nem alapvető élelmiszereket és fogyasztási cikkeket árusítottak, a karantén időszaka alatt bezárásra kényszerültek. Így csak az élelmiszerüzletek, patikák, drogériák és benzinkutak maradhattak nyitva. Emiatt például azoknak, akik bizonyos elektronikai vagy ruházati cikkeket kívántak vásárolni, az online térre korlátozódtak a lehetőségeik.

Mindemellett a járvány időszaka sok bizonytalanságot hozott az emberek életébe. Mindennapi életük alapjaiban változott meg, az egészségügyi tényezők szinte mindenkire hatást gyakoroltak: félelem, gyanakvás és távolságtartásra való igény. A webáruházak az érintésmentes házhozszállítás lehetőségével biztosítani tudták bárki számára a biztonságos vásárlást, ezért a forgalmuk jelentősen gyarapodott. 

Kimondható, hogy a koronavírus karanténidőszaka alatt robbanásszerű növekedésnek indult az online vásárlásra való igény. A SearchNode Inc. felmérése alapján 10 emberből 7 nyilatkozott úgy, hogy többet vásárolt online az elmúlt évben, 2020-ban, mint általában. 

Egy újabb kutatásban ezúttal azonban nem a vásárlókat, hanem az e-kereskedelemben vállalkozó embereket, vagyis magukat a kereskedőket kérdezték meg az őket érintő változásokról. Arra a kérdésre, hogy hogyan változtak bevételeik a vírus és a korlátozások következtében, a válaszadók 90%-a mondta azt, hogy nőtt a forgalmuk, 50%-a állította, hogy majdnem 100%-os növekedést tapasztalt és csupán 6%-a értékelte úgy, hogy csökkent a forgalmuk. Kiderült az is, hogy a karanténidőszak végével, amikor lazultak a szigorítások, a vállalkozók döntő többsége, azaz a 92%-a továbbra is növekedést vélt tapasztalni. 

Általánosságba véve elmondható, hogy a már online csatornával rendelkező kereskedők jól tudták átterelni vásárlóikat a hagyományos üzletükből az online felé. A helyzet nagyszerű lehetőséget kínál az új szereplőknek piacra lépésre, de a hosszabb ideje már jelen lévőknek is, az új vásárlók elérésére.

Felhasználói igények a karantén időszakban

A biztonságos, érintésmentes vásárlás alapvető igénnyé vált a vásárlók körében. A javarészt otthon töltött időszakban a vevők körében a 2020-as év legnagyobb slágerei egyértelműen a lakás kiegészítői és bútorai voltak. Világszerte közel 30%-kal nőtt ezek értékesítése a marketplace felületeken. A Facebook közlése szerint a koronavírus-járvány alatt a bútoráru volt a legkeresettebb kategória, amit a kézzel készített otthoni dekorációk és növények követtek. További kategóriák online kereslete is fellendült a járvány-helyzet alatt, mint például az élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok és gyógyszerek. Emellett a digitális oktatás és távmunka okozott megnövekedett keresletet a műszaki cikkek, laptopok és számítástechnikai kiegészítők terén.

*Forrás: GKI Digital

A HD marketing ügyfélkörében is hasonlókat tapasztaltunk. Az első karantén időszak az e-kereskedők ‘aranykorát’ hozta el, jelentősen nagyobb vásárlói hajlandósággal és nagyobb kosárértékkel. Viszont amelyik webáruház eleve nagymértékű növekedést könyvelt el az azért, a kisebbek pedig a saját marketingjükre fókuszálás miatt nem kezdték el jobban használni a piacterek adta lehetőségeket.

A piactér körkép résztvevői

Kutatásunk során elemzést és összehasonlítást végeztünk a legnépszerűbb, itthon elérhető, eladóként magánszemélyek és vállalkozók számára is hozzáférhető online piacterek között. A vizsgálat érintette magyar felületeket: a Jófogás, az Emag, a Vatera és a Pepita, illetve a  nemzetközi platformokat: a Facebook, az Amazon, az Ebay és a Wish marketplace weboldalak szolgáltatásainak feltárását, a hirdetői és felhasználói szempontok egyaránt górcső alá vételével. 

Említést tettünk a legújabb magyar és külföldről Magyarországra (hamarosan) érkező online piactérről, a Hazaitól Házhoz illetve a Zalando felületéről.

A magyar szereplők

A 2010-ben alapított Jófogás.hu Magyarország egyik piacvezető apróhirdetési oldala. A portált a budapesti székhelyű Schibsted Classified Media Hungary Kft. üzemelteti, amely a norvég nemzetiségű Schibsted Media Group részét képezi. A Schibsted az északi régió egy meghatározó médiacége, napjainkban 29 országban van jelen, Skandinávia mellett Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában is vannak érdekeltségei. A Jófogás.hu jelmondata: „Apróhirdetés ingyen és biztonságosan.” 

Az oldalon a hirdetésfeladás általában ingyenes, és nem regisztrációhoz kötött. A felhasználók korlátlan számú hirdetést tölthetnek fel és szerkeszthetnek díjtalanul. A feltöltött hirdetéseket manuálisan ellenőrzik és összevetik az oldal működési szabályzatával. E metódussal próbálják kiszűrni az illegális tartalmakat a platformról. Jutalékot a valós eladások után kell csak fizetni. Többféle termékkiemelésre (Top: akár 150x több megtekintés, egyedi ár. Kirakat: akár 20x több megtekintés, 1135 Ft-tól. Szalag: 10x, 1015 Ft-tól. Automatikus előresorolás: 7x, 890 Ft-tól. Előresorolás: 5x, 225 Ft-tól. Multirégió: 9x, 1680 Ft-tól.) van lehetőség, melyek segítségével a hirdetők több potenciális vásárlót tudnak elérni. Az oldalon régióra, illetve különböző kategóriákra is lehet keresni. A felület egyes szolgáltatásai térítés ellenében vehetők igénybe. Az ingatlannal kapcsolatos hirdetések a cégeknek minden esetben pénzbe kerülnek, magánszemélyeknek pedig a harmadik hirdetéstől kezdve.

A 2001-ben Romániában alapított eMAG piactérnek, az Emag.hu-nak, hazánk egyik piacvezető online kereskedelmi portáljának üzemeltetője a budapesti székhelyű  Extreme Digital-eMAG Kft. A felület 400 ezer egyedi látogatót számol naponta, körülbelül 2 és fél millió terméket kínál, amelyek fix áron vásárolhatóak meg. Az oldalon több mint 2150 termékkategória érhető el. Az e-piactér alapvető lényege, hogy nem csak az üzemeltető webáruház forgalmazásában találhatóak termékek, hanem külső, tőle független cégek (gyártók, ki-és nagykereskedők, webshopok) termékei is elérhetőek a kínálatban ugyanazon a platformon. Az Emag.hu jelmondata: „Fejlődésben tartunk.”

A eMAG Marketplace-re egy külön felületen lehet regisztrálni, csatlakozni pedig a hazai kis-, és közép vállalkozások számára akár kockázat és induló költségek nélkül lehet. Az eMAG célja, hogy olyan biztonságos környezetet teremtsen meg az online vásárlóinak, ahol gyorsan és könnyedén megtalálhatják a számukra legkedvezőbb ajánlatokat, beleértve a termék árát vagy a hiteles vásárlói véleményeket. Hirdetőként jutalékot csak a valós eladások után kell fizetni. A termékek kiemelésére nincs lehetőség platformon. 

A Vatera.hu 2000-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy az eladók és a vevők egymásra találását segítse. Az oldalt az Extreme Digital-eMAG Kft. üzemelteti a cégcsoportba tartozó TeszVesz.hu és a Lealkudtuk.hu oldalakkal együtt, székhelye Budapesten található. Megalapítása óta Magyarország egyik leglátogatottabb e-kereskedelmi weboldalává fejlődött, ahol a több mint kétmillió felhasználó havonta több százezer sikeres adás-vételt bonyolít. A felületen található termékek aukciós rendszerben (licitálással) és fix áron is megvásárolhatók, a vásárlást követően az eladók és a vevők is értékelik egymást, innen eredhet a Vatera.hu jelmondata: „Értékeljük egymást.”

A Vaterán keresztül lehetőség van szinte bármely termék adás-vételére. Annak, aki a piactéren eladni kíván, kötelező a regisztráció. Licitálni, illetve vásárolni bizonyos szűkebb feltételek mellett regisztráció nélkül is lehet. A piactér nem csak a magánszemélyeknek, de cégeknek, gyártóknak és vállalkozóknak is lehetőséget nyújt, hogy kínálatukkal egyszerűen és gyorsan több százezres vásárlói kört érjenek el egy adott kategóriában. A Vatera bizonyos szolgáltatásai térítés ellenében vehetők igénybe. Az apróhirdetési kategóriákon kívüli (állás, jármű, szolgáltatás) termékcsoportok esetében a valós eladások után jutalékot kell fizetni. A piactér mindenkori díjait a díjtáblázata tartalmazza, a díjkalkulátor segítségével kiszámolhatók a költségek. A hirdetők többféleképpen emelhetik ki a termékeiket (terméknév lista elejére vétele, szalag kiemelés, félkövér kiemelés, bekeretezés, színes kiemelés, stb.), melyek jóvoltából több potenciális vásárlót érhetnek el.

A 2017-ben indult Pepita.hu webáruház célja az volt, hogy vásárlói mindent egy helyen tudjanak beszerezni. A Pepita.hu Zrt. székhelye Szeghalmon található. A platform a piac meghatározó marketplace szereplői közé tartozik. Kínálatuk fókuszában a családok, kismamák és gyermekek használati cikkei állnak. A havi szinten 1,5 milliós látogatottságú felületen ingyenes belistázással lehet hirdetni, nincs kattintási díj, jutalékot csak a valós eladások után kell fizetni (a piactér a bruttó ár kb. 12%-át kéri az eladások után). A platformon nincs adminisztráció, automata XML importálás működik. A több mint 100 partnerrel rendelkező e-kereskedelmi piactér jelmondata: „A család webáruháza.”

Az alábbi táblázatban jól láthatóak a magyar e-kereskedelmi piacterek látogatottsági és kattintási adatai.

Total Visit2021. áprilisAvg. Visit DurationPages per VisitDirectReferralsOrganic SearchPaid SearchSocialMailDisplay
Jófogás16,9M0:08:358,255%2%34%1%4,7%2%1,3%
eMAG7,8M0:04:585,423,8%8,4%48%14,4%2,9%1,1%1,5%
Vatera4,51M0:06:49737,2%2,3%50%3,8%2,6%2,7%1,4%
Pepita1,2M0:03:243,713%4,7%30,7%31%15,4%1,8%3,4%
*Forrás: www.similarweb.com 

A similarweb adatai alapján a Jófogás teljes látogatottsági száma (16,9 millió) az áprilisi hónapban magasan vezet az említett magyar e-kereskedelmi piacterek közt. Átlagosan ezen a platformon töltik a legtöbb időt a látogatók, 8 és fél percet, illetve ugyanitt átlagosan 8 oldalt tekintenek meg a platformon belül. A direkt/közvetlen felkeresésének aránya is a Jófogáson a legmagasabb, 55%. A Jófogás oldalára 35%-ban keresés útján kattintanak a látogatók, ezen belül az organikus keresések aránya igen magas, ugyanis a felhasználók 96,8%-a így jut el a weboldalra. Az eMAG teljes látogatottsági mutatója áprilisban 7,8 milliót számlált. Átlagosan 5 percet töltenek el a felhasználók a  portálon.  Feltűnő különbség mutatkozik be a Jófogás felületével szemben, ugyanis az eMAG platformjára jellemzően nem direkt/közvetlen kattintással, hanem keresés útján jutnak el. Az eMAG fizetett kattintási aránya magasabb a Jófogásénál, 22%. A Vatera teljes látogatottsága 4 és fél millió felhasználó volt az áprilisi hónapban. A látogatók közel 54%-a keresés útján találja meg a felületetet, ennek pedig majdnem az egésze (93,7%) organikus keresés. A Vatera oldalára kattintottak át a legtöbben (2,7%) valamilyen hírlevélből. A felhasználók átlagosan 7 oldalon keresztül böngésznek a Vatera portálján, ahol körülbelül 7 percet töltenek el, ezek a jellemzők a Jófogás adataihoz közelítenek. A Pepita teljes látogatottsága a áprilisi hónapban 1,2 millió felhasználót számlált. Átlagosan valamivel több mint 3 percet töltenek a látogatók a weboldalon. A legtöbben keresés útján jutnak el a weboldalra, ahol rendkívül magas a fizetett kattintási arány, 50% feletti. Megemlítendő továbbá, hogy a vizsgált e-kereskedelmi piacterek közül a Pepita oldalát találják meg a legtöbben (15,4%) valamilyen social media felületről. Display típusú hirdetések által a Pepita platformjára kattintottak a legtöbben (3,4%).

Egyedi látogatók száma 2021. áprilisbanMobiltelefonról való felkeresés aránya
Jófogás6,5M58%
eMAG5,7M62%
Vatera2,7M54%
Pepita451E80%
*Forrás: www.semrush.com 

Az egyedi látogatók 2021. áprilisi semrush adatainak összehasonlítását láthatjuk a táblázatban. Ezen a téren Jófogás vezet, az eMag követi, majd a Vatera következik, és végül a Pepita platformja. Érdekes információt szolgáltatnak a mobiltelefonról való felkeresés arányai, ugyanis itt magasan a Pepita vezet 80%-kal, a legalacsonyabb arány (54%) a Vateráé, tehát a Vatera piacterén böngésznek a legtöbben asztali számítógépről.

Egy újdonság a magyar piacon

A 2020-ban indult non-profit kezdeményezés elsősorban a járványhelyzet negatív gazdasági hatásainak enyhítése céljából jött létre, de a mozgalom elterjedésével hosszú távon is pozitív hatást fejthet ki a Hazaitól a Házhoz a magyar kereskedelemre. Célja a 2020-as és a 2021 eleji gazdasági helyreállás felgyorsítása, illetve az elkövetkező évek hazai kereskedelmi fejlődésének biztosítása. A hazai lakosság több mint kétharmadát a magyar kis- és középvállalkozások foglalkoztatják, sokan közülük kisebb családi vállalkozások. Egy magyar webshopban való vásárlással egyszerre menthetjük meg valaki munkahelyét és a profit is itthon marad.

Jelenleg több mint 2 millió termék érhető el a felületen. A platformon a felhasználók a beépített keresőt használva megtalálhatják a számukra szükséges termékeket a regisztrált, magyar, online kereskedők kínálatában. Összehasonlíthatják a különböző eladók árait, és a kiválasztott tételre kattintva azonnal meg is rendelhetik a terméket a kereskedő saját felületén.

A külföldi szereplők

2007-ben a Facebook bevezette a Facebook Marketplace funkciót, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy hirdetést tegyenek közzé eladó lakás és munkahely kategóriákban. 2016 októberében a Facebook bejelentette az új Marketplace-t, hivatkozva a szervezett “adás-vétel” Facebook-csoportok növekedésére, az új verzió nagyobb hangsúlyt kapott a fő Facebook-alkalmazásban. Míg magánszemélyek eladásra szánt termékeket hirdethetnek, a vállalkozások ingatlankínálatot, kiskereskedelmi termékeket és készleteket  tehetnek közzé és azokat értékesíthetik.

A bejegyzések kiemelésével több reagálást, megosztást és hozzászólást lehet elérni, több új emberhez juthat el a hirdetés. A hirdetők a hirdetési jelentéskészítő eszközzel mérhetik és optimalizálhatják kampányaik teljesítményét. A Facebook Marketplace platformja segíti a hirdetéseket más releváns termékek közt megjeleníteni, hogy a hirdető ott tudja elérni a vevőket, ahol aktívan vásárolnak. A Facebook Marketplace használata teljesen ingyenes.

Az Amazon Marketplace e-kereskedelmi platform tulajdonosa és üzemeltetője az Amazon Multinacionális Technológiai Vállalat. Központja a washingtoni Seattle-ben található. A céget Jeff Bezos 1994-ben alapította saját garázsában eredetileg egy online könyvesboltként, ám mára a világ egyik legnagyobb internetes kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát. A felület lehetővé teszi az új és használt termékek fix áron való eladását bárki számára. A piactér jelenleg 18 országban érhető el. Az Amazon Marketplace jelmondata: „…and you’re done” (…és kész is vagy)

Az 1995-ben, a kaliforniai San Joséban alapított eBay ma a világ egyik piacvezető e-kereskedelmi felülete és aukciós oldala. A globálisan rendkívül népszerű online piactér eladók és vevők millióit köti össze a világon. Magánszemélyek, cégek és vállalkozók is egyaránt értékesíthetnek az eBAy-en. A platformon lehetőség nyílik minősítést írni az eladókról és a vevőkről is az adásvétel lebonyolítása után. A PayPal az eBay tulajdona, ezért igen gyakran  ajánlja a felhasználóknak ezt a fizetési módot. Az eBay jelmondata: „Whatever it is, you can get it on eBay.” (Bármi legyen is az, az eBayen megkaphatod.)

A 2010-ben alapított e-kereskedelmi platform, a Wish központja San Francisco-ban található. A felület lényege, hogy a hirdetők termékeiket közvetlenül a fogyasztóknak adják el. A platform olyan böngészési technológiát alkalmaz, amelyek minden vásárló számára vizuálisan személyre szabja a vásárlást, ahelyett, hogy a keresősáv formátumára támaszkodna. A Wish a pénzforgalmi szolgáltatókkal együttműködve kezeli a fizetéseket, és nem saját maga raktározza be a termékeket, illetve nem kezeli a visszatérítéseket. Ingyenesen regisztrálhat bárki a felületre, ahol naponta átlagosan 2 millió adás-vétel valósul meg.

Az alábbi táblázatban a külföldi e-kereskedelmi piacterek látogatottsági és kattintási adatait mutatjuk.

Total Visit2021. áprilisAvg. Visit DurationPages per VisitDirectReferralsOrganic SearchPaid SearchSocialMailDisplay
Facebook21,5B0:10:198,383,6%2,4%11,1%0,1%1,9%0,9%0,1%
Amazon2,5B0:06:568,558,5%6,6%25%2,6%4,7%2,2%0,4%
eBay885,5M0:06:457,464%1,3%24%5,7%2,5%2,3%0,3%
Wish90,1M0:03:325,340,7%0,5%10%33,8%12,7%0,6%1,7%
*Forrás: www.similarweb.com 

A similarweb 2021. áprilisi adatai alapján jól látható, hogy a Facebook  Marketplace látogatottsága (21,5B) magasan vezet a vizsgált külföldi piacterek között. A teljes látogatottsági számok terén a sorban az Amazon követi, majd az eBay és végül a Wish. A Facebook piacterén a legmagasabb az átlagos látogatási időtartam is (több mint 10 perc). Kiemelkedő adat továbbá a direkt/közvetlen felkeresése a platformnak (83,6%).  Azok akik, keresés útján kattintanak az oldalra, szinte kivétel nélkül (99,3%) organikus keresés útján jutnak el a Facebook Marketplace-re. Az Amazon teljes látogatottsága is rendkívül magas, milliárdos nagyságrendű (2,5B). Átlagosan 7 percet töltenek a felületen a felhasználók és 8-9 oldalt látogatnak meg a piactéren. Az Amazon esetében nagyobb a keresés útján az platformra való kattintási arány, mint a Facebook marketplace-nél. Az eBay teljes látogatottsága 885 millió felhasználó az áprilisi hónapban. Direkt/közvetlen kattintással a látogatók 64%-a jut el a weboldalra. Hírlevél útján a felhasználók 2,3%-a, amely ebből a szempontból a legmagasabb arány a vizsgált külföldi színterek között. A Wish teljes látogatottsági száma a legalacsonyabb a felsorolt marketplace picterek közül, itt is töltik a legkevesebb időt a egy látogatás alkalmával a felhasználók, azaz 3 és fél percet. A Wish látogatóit a legnagyobb arányban a fizetett hirdetések által éri el (76,3%). A platform a social media felületekről való átkattintásokkal felhasználói 12,7%-át szerzi meg.

Egyedi látogatók száma 2021. áprilisbanMobiltelefonról való felkeresés aránya
Facebook2B62%
Amazon805,8M47%
eBay296M60%
Wish44,2M73%
*Forrás: www.semrush.com 

Az egyedi látogatók 2021. áprilisi semrush adatainak összehasonlítását láthatjuk a táblázatban. Ezen a téren Facebook vezet, az Amazon követi, majd az eBay következik, és végül a Wish platformja. Az Amazon esetében többségben van az asztali számítógépről való felkeresések aránya a mobilkészülékekről valóval szemben. A legtöbben a Wish felületét nyitják meg mobiltelefonról. 

Új divat piactér érkezik Magyarországra

A 2008-ban, Németországban alapított Zalando e-kereskedelmi vállalat és piactér székhelye Berlinben található. A platform divat- és életmód termékeket kínál ügyfeleinek, jelenleg közel 38 millió aktív vásárlóval rendelkezik. A német piacon az Amazon és a katalógusairól ismert OTTO mellett a harmadik legnagyobb szereplő a Zalando, amely 1,6 milliárd eurós forgalmával a negyedik Media Marktot előzte meg tavalyi évben. A Zalando újonnan 8 európai piacra lép be, többek között Magyarországra is (várhatóan 2022-re), és ezzel összesen 25 országban lesz elérhető. A weboldalon számos márka, üzlet és kiskereskedő is megtalálható.

A magyar piacra már belépett egy hasonló fókuszú német cég, a hamburgi székhelyű About you elektronikus divatáruház, amely eddig 300 millió eurónyi befektetést kapott.

Összegzés

A koronavírus-járvány hatására, mint például a korlátozások és boltbezárások, az e-kereskedelem piacterek forgalma fellendült, az egyes marketplace felületek soha nem látott vásárlási kedvvel találkozhattak. Sok vásárlás terelődött át az online térre, de ugyanakkor az új, megváltozott piaci környezetben a vásárlók reakciói és anyagi lehetőségei jóval kiszámíthatatlanabbá váltak.

Kutatásunk során elemzést és összehasonlítást végeztünk a legnépszerűbb, itthon elérhető, eladóként magánszemélyek és vállalkozók számára is hozzáférhető online piacterek között.

A legnépszerűbb magyar marketplace terek közé tartozik a piacvezető Jófogás, az Emag, a Vatera és a Pepita. Nemzetközi viszonylatban az első helyen a Facebook marketplace áll, majd az Amazon, az Ebay és a Wish piacterek a legkeresettebbek. 

A Hazaitól a Házhoz non-profit kezdeményezésű piactér kifejezetten a járványhelyzet negatív hatásainak enyhítése céljából jött létre. Kizárólag magyar kereskedők kínálata lelhető fel a platformon. 

A hazánkban újonnan megjelent divat központú piactér, az About You és a közeljövőben debütáló Zalando a jelenlegi tapasztalatok alapján joggal bizakodhat a sikerben magyar vásárlói körben.

A 2021-es év második felében nagyobb érdeklődésre számítunk a kereskedők részéről a piactereken való hirdetésre. Egyrészt mivel már látszódik, hogy a 2020-as növekedéseket nem lehet elérni az eddigi módokon. Másrészt, mert a július 1-től érvényes EU-s e-kereskedelmi áfaszabály változás csökkenteni fogja a távol-keleti hirdetők ‘árelőnyét’, így számuk csökkenésére számítunk, ami viszont teret a magyar szereplőknek a marketplace-eken való aktívabb jelenlétnek. 

 

Források:

https://index.hu/gazdasag/2020/10/16/az_online_piacterek_menthetik_meg_a_magyar_vallalkozasokat/ https://ecomexpo.hu/piacterek-szerepe-az-ekereskedelemben/ https://www.marketplacepulse.com/articles/amazon-launches-in-poland
https://media1.hu/2021/03/16/zalando-uj-divataruhaz-erkezik-magyarorszagra-webshop/https://forbes.hu/uzlet/bevonul-magyarorszagra-a-zalando/ https://media1.hu/2021/01/26/ezek-a-legfontosabb-trendek-most-az-e-kereskedelemben/ https://kosarertek.hu/konverzio/megduplazta-forgalmat-a-facebook-piactere-2020-ban/ https://kosarertek.hu/piac/a-koronavirus-nyertese-lenduletben-az-e-kereskedelem/
https://gkidigital.hu/2020/05/07/koronavirus/