Az e-kereskedők döntően a saját weboldalukon keresztül árulják a termékeiket. De az induló/kisforgalmú szereplőknek, vagy akik nem akarnak a marketingre költeni, régóta ott a lehetőség, hogy egy látogatott piactéren megjelenve értékesítsenek. Összeszedtük a legfontosabb mutatószámok szerint a hazai és itthon használt nemzetközi piactereket vagy marketplace-eket.
A cikk eredetileg 2021.06.08.-án jelent meg, 2023-ban frissítésre került!
Mi is egy online piactér vagy marketplace?
Az e-kereskedelmi piactér egy olyan online platform, amelyen a vevő és az eladó találkozhat, így a termékek adás-vételét és cseréjét bonyolíthatják le. Vevőként megtalálhatod a számodra fontos termékeket és szolgáltatásokat, eladóként azokra a vevőkre találhatsz rá, akik kifejezetten a termékedet vagy szolgáltatásodat keresik. A piactér tulajdonképpeni haszna pedig az, hogy rajta keresztül folyik a termék csere, tehát a „middle man” (közvetítő) szerepért pénzt tud kérni.
Egyre több magyar kereskedő (és magánszemély) választja az itthon elérhető hazai és nemzetközi piactereket. A GKI 2020-as kutatása szerint már több mint 5000 magyar vállalkozás töltötte fel az általa forgalmazott termékeket valamilyen online piactérre.
Egy marketplace felületen könnyedén hirdethetünk, illetve gyorsan, biztonságosan és érintésmentesen vásárolhatunk. A piacterek előnye eladóként, hogy széles felhasználói tömeget szólítanak meg és az emberek alapvetően megbízhatónak találják felületeket.
Az eladóknak alacsony kezdeti költségeket és egyszerűen elindítható szolgáltatást nyújtanak. A kereskedők a szezonális termékek készletkisöprésére is használni tudják. A piactereken kizárólag ár alapú verseny történik. Vevőként széles választék, számtalan kategória és állandó kedvezmények állnak a rendelkezésünkre. Tulajdonképpen pár kattintással bevásárolhatunk, mellyel sok időt és energiát spórolhatunk meg.
Hátrány ugyanakkor, hogy a piactereken közvetlen kapcsolat nem alakul ki az eladó és a vevő között, illetve eladóként nem kerül a birtokodba széleskörű adat a vevőkről és a vásárlást megelőző folyamatokról. A piactér mechanikája alapján bizonyos egyedi termékek elveszhetnek a tömegtermékek között.
Az e-kereskedelmi piactereket kategorizálhatjuk a vevő és eladó kapcsolata, a szolgáltatás teljeskörűsége és a fókusz típusa alapján. A marketplace felületek között jelentős különbségek fedezhetők fel hirdetési szempontból a jutalékrendszer és a termékkiemelés területén. Mindemellett eltérő látogatottsági és kattintási adatok jellemzik a platformokat.
E-kereskedelem a járvány idején
Azok az üzletek, melyek nem alapvető élelmiszereket és fogyasztási cikkeket árusítottak, a karantén időszaka alatt bezárásra kényszerültek. Így csak az élelmiszerüzletek, patikák, drogériák és benzinkutak maradhattak nyitva. Emiatt például azoknak, akik bizonyos elektronikai vagy ruházati cikkeket kívántak vásárolni, az online térre korlátozódtak a lehetőségeik.
Mindemellett a járvány időszaka sok bizonytalanságot hozott az emberek életébe. Mindennapi életük alapjaiban változott meg, az egészségügyi tényezők szinte mindenkire hatást gyakoroltak: félelem, gyanakvás és távolságtartásra való igény. A webáruházak az érintésmentes házhozszállítás lehetőségével biztosítani tudták bárki számára a biztonságos vásárlást, ezért a forgalmuk jelentősen gyarapodott.
Kimondható, hogy a koronavírus karanténidőszaka alatt robbanásszerű növekedésnek indult az online vásárlásra való igény. A SearchNode Inc. felmérése alapján 10 emberből 7 nyilatkozott úgy, hogy többet vásárolt online az elmúlt évben, 2020-ban, mint általában.
Egy újabb kutatásban ezúttal azonban nem a vásárlókat, hanem az e-kereskedelemben vállalkozó embereket, vagyis magukat a kereskedőket kérdezték meg az őket érintő változásokról. Arra a kérdésre, hogy hogyan változtak bevételeik a vírus és a korlátozások következtében, a válaszadók 90%-a mondta azt, hogy nőtt a forgalmuk, 50%-a állította, hogy majdnem 100%-os növekedést tapasztalt és csupán 6%-a értékelte úgy, hogy csökkent a forgalmuk. Kiderült az is, hogy a karanténidőszak végével, amikor lazultak a szigorítások, a vállalkozók döntő többsége, azaz a 92%-a továbbra is növekedést vélt tapasztalni.
Általánosságba véve elmondható, hogy a már online csatornával rendelkező kereskedők jól tudták átterelni vásárlóikat a hagyományos üzletükből az online felé. A helyzet nagyszerű lehetőséget kínál az új szereplőknek piacra lépésre, de a hosszabb ideje már jelen lévőknek is, az új vásárlók elérésére.
Felhasználói igények a karantén időszakban
A biztonságos, érintésmentes vásárlás alapvető igénnyé vált a vásárlók körében. A javarészt otthon töltött időszakban a vevők körében a 2020-as év legnagyobb slágerei egyértelműen a lakás kiegészítői és bútorai voltak. Világszerte közel 30%-kal nőtt ezek értékesítése a marketplace felületeken. A Facebook közlése szerint a koronavírus-járvány alatt a bútoráru volt a legkeresettebb kategória, amit a kézzel készített otthoni dekorációk és növények követtek. További kategóriák online kereslete is fellendült a járvány-helyzet alatt, mint például az élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok és gyógyszerek. Emellett a digitális oktatás és távmunka okozott megnövekedett keresletet a műszaki cikkek, laptopok és számítástechnikai kiegészítők terén.
*Forrás: GKI Digital
A HD marketing ügyfélkörében is hasonlókat tapasztaltunk. Az első karantén időszak az e-kereskedők ‘aranykorát’ hozta el, jelentősen nagyobb vásárlói hajlandósággal és nagyobb kosárértékkel. Viszont amelyik webáruház eleve nagymértékű növekedést könyvelt el az azért, a kisebbek pedig a saját marketingjükre fókuszálás miatt nem kezdték el jobban használni a piacterek adta lehetőségeket.
A piactér körkép résztvevői
Kutatásunk során elemzést és összehasonlítást végeztünk a legnépszerűbb, itthon elérhető, eladóként magánszemélyek és vállalkozók számára is hozzáférhető online piacterek között. A vizsgálat érintette magyar felületeket: a Jófogás, az Emag, a Vatera és a Pepita, illetve a nemzetközi platformokat: a Facebook, az Amazon, az Ebay és a Wish marketplace weboldalak szolgáltatásainak feltárását, a hirdetői és felhasználói szempontok egyaránt górcső alá vételével.
Említést tettünk a legújabb magyar és külföldről Magyarországra (hamarosan) érkező online piactérről, a Hazaitól Házhoz illetve a Zalando felületéről.
A magyar szereplők
A 2010-ben alapított Jófogás.hu Magyarország egyik piacvezető apróhirdetési oldala. A portált a budapesti székhelyű Schibsted Classified Media Hungary Kft. üzemelteti, amely a norvég nemzetiségű Schibsted Media Group részét képezi. A Schibsted az északi régió egy meghatározó médiacége, napjainkban 29 országban van jelen, Skandinávia mellett Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában is vannak érdekeltségei. A Jófogás.hu jelmondata: „Apróhirdetés ingyen és biztonságosan.”
Az oldalon a hirdetésfeladás általában ingyenes, és nem regisztrációhoz kötött. A felhasználók korlátlan számú hirdetést tölthetnek fel és szerkeszthetnek díjtalanul. A feltöltött hirdetéseket manuálisan ellenőrzik és összevetik az oldal működési szabályzatával. E metódussal próbálják kiszűrni az illegális tartalmakat a platformról. Jutalékot a valós eladások után kell csak fizetni. Többféle termékkiemelésre (Top: akár 150x több megtekintés, egyedi ár. Kirakat: akár 20x több megtekintés, 1135 Ft-tól. Szalag: 10x, 1015 Ft-tól. Automatikus előresorolás: 7x, 890 Ft-tól. Előresorolás: 5x, 225 Ft-tól. Multirégió: 9x, 1680 Ft-tól.) van lehetőség, melyek segítségével a hirdetők több potenciális vásárlót tudnak elérni. Az oldalon régióra, illetve különböző kategóriákra is lehet keresni. A felület egyes szolgáltatásai térítés ellenében vehetők igénybe. Az ingatlannal kapcsolatos hirdetések a cégeknek minden esetben pénzbe kerülnek, magánszemélyeknek pedig a harmadik hirdetéstől kezdve.
A 2001-ben Romániában alapított eMAG piactérnek, az Emag.hu-nak, hazánk egyik piacvezető online kereskedelmi portáljának üzemeltetője a budapesti székhelyű Extreme Digital-eMAG Kft. A felület 400 ezer egyedi látogatót számol naponta, körülbelül 2 és fél millió terméket kínál, amelyek fix áron vásárolhatóak meg. Az oldalon több mint 2150 termékkategória érhető el. Az e-piactér alapvető lényege, hogy nem csak az üzemeltető webáruház forgalmazásában találhatóak termékek, hanem külső, tőle független cégek (gyártók, ki-és nagykereskedők, webshopok) termékei is elérhetőek a kínálatban ugyanazon a platformon. Az Emag.hu jelmondata: „Fejlődésben tartunk.”
A eMAG Marketplace-re egy külön felületen lehet regisztrálni, csatlakozni pedig a hazai kis-, és közép vállalkozások számára akár kockázat és induló költségek nélkül lehet. Az eMAG célja, hogy olyan biztonságos környezetet teremtsen meg az online vásárlóinak, ahol gyorsan és könnyedén megtalálhatják a számukra legkedvezőbb ajánlatokat, beleértve a termék árát vagy a hiteles vásárlói véleményeket. Hirdetőként jutalékot csak a valós eladások után kell fizetni. A termékek kiemelésére nincs lehetőség platformon.
A Vatera.hu 2000-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy az eladók és a vevők egymásra találását segítse. Az oldalt az Extreme Digital-eMAG Kft. üzemelteti a cégcsoportba tartozó TeszVesz.hu és a Lealkudtuk.hu oldalakkal együtt, székhelye Budapesten található. Megalapítása óta Magyarország egyik leglátogatottabb e-kereskedelmi weboldalává fejlődött, ahol a több mint kétmillió felhasználó havonta több százezer sikeres adás-vételt bonyolít. A felületen található termékek aukciós rendszerben (licitálással) és fix áron is megvásárolhatók, a vásárlást követően az eladók és a vevők is értékelik egymást, innen eredhet a Vatera.hu jelmondata: „Értékeljük egymást.”
A Vaterán keresztül lehetőség van szinte bármely termék adás-vételére. Annak, aki a piactéren eladni kíván, kötelező a regisztráció. Licitálni, illetve vásárolni bizonyos szűkebb feltételek mellett regisztráció nélkül is lehet. A piactér nem csak a magánszemélyeknek, de cégeknek, gyártóknak és vállalkozóknak is lehetőséget nyújt, hogy kínálatukkal egyszerűen és gyorsan több százezres vásárlói kört érjenek el egy adott kategóriában. A Vatera bizonyos szolgáltatásai térítés ellenében vehetők igénybe. Az apróhirdetési kategóriákon kívüli (állás, jármű, szolgáltatás) termékcsoportok esetében a valós eladások után jutalékot kell fizetni. A piactér mindenkori díjait a díjtáblázata tartalmazza, a díjkalkulátor segítségével kiszámolhatók a költségek. A hirdetők többféleképpen emelhetik ki a termékeiket (terméknév lista elejére vétele, szalag kiemelés, félkövér kiemelés, bekeretezés, színes kiemelés, stb.), melyek jóvoltából több potenciális vásárlót érhetnek el.
A 2017-ben indult Pepita.hu webáruház célja az volt, hogy vásárlói mindent egy helyen tudjanak beszerezni. A Pepita.hu Zrt. székhelye Szeghalmon található. A platform a piac meghatározó marketplace szereplői közé tartozik. Kínálatuk fókuszában a családok, kismamák és gyermekek használati cikkei állnak. A havi szinten 1,5 milliós látogatottságú felületen ingyenes belistázással lehet hirdetni, nincs kattintási díj, jutalékot csak a valós eladások után kell fizetni (a piactér a bruttó ár kb. 12%-át kéri az eladások után). A platformon nincs adminisztráció, automata XML importálás működik. A több mint 100 partnerrel rendelkező e-kereskedelmi piactér jelmondata: „A család webáruháza.”
Az alábbi táblázatban jól láthatóak a magyar e-kereskedelmi piacterek látogatottsági és kattintási adatai.
Total Visit 2023. június | Avg. Visit Duration | Pages per Visit | Direct | Referrals | Organic Search | Paid Search | Social | Display | ||
Jófogás | 12,4M | 0:07:04 | 7,6 | 50,67% | 0,34% | 39,91% | 0,02% | 5,13% | 3,72% | 0,2% |
eMAG | 8,4M | 0:05:15 | 5,4 | 31,13% | 5,69% | 40,61% | 16,46% | 3,01% | 2,01% | 1,08% |
Vatera | 3,6M | 0:06:19 | 7,7 | 44,18% | 0,97% | 43,54% | 2,11% | 4,27% | 3,83% | 1,1% |
Pepita | 3,8M | 0:03:54 | 4,16 | 30,72% | 6,1% | 15,16% | 41,2% | 1,88% | 2,41% | 2,54% |
*Forrás: www.similarweb.com
A similarweb adatai alapján a Jófogás teljes látogatottsági száma (12,4 millió) 2023 júniusban magasan vezet az említett magyar e-kereskedelmi piacterek közt. Átlagosan ezen a platformon töltik a legtöbb időt a látogatók, 7,6 percet, illetve ugyanitt átlagosan 8 oldalt tekintenek meg a platformon belül. A direkt/közvetlen felkeresésének aránya is a Jófogáson a legmagasabb, 50,67%. A Jófogás oldalára mintegy 40%-ban keresés útján kattintanak a látogatók, ezen belül az organikus keresések aránya igen magas, ugyanis a felhasználók 99,9%-a így jut el a weboldalra. Megemlítendő továbbá, hogy a vizsgált e-kereskedelmi piacterek közül a Jófogás oldalát találják meg a legtöbben (5,13%) valamilyen social media felületről.Az eMAG teljes látogatottsági mutatója júniusban 8,4 milliót számlált. Átlagosan 5 percet töltenek el a felhasználók a portálon. Feltűnő különbség mutatkozik be a Jófogás felületével szemben, ugyanis az eMAG platformjára jellemzően nem direkt/közvetlen kattintással, hanem keresés útján jutnak el. Az eMAG fizetett kattintási aránya magasabb a Jófogásénál, 16,46%. A Vatera teljes látogatottsága 3,6 millió felhasználó volt a júniusi hónapban. A látogatók közel 46%-a keresés útján találja meg a felületetet, ennek pedig majdnem az egésze (95%) organikus keresés. A Vatera oldalára kattintottak át a legtöbben (3,83%) valamilyen hírlevélből. A felhasználók átlagosan 7 oldalon keresztül böngésznek a Vatera portálján, ahol körülbelül 6 percet töltenek el, ezek a jellemzők a Jófogás adataihoz közelítenek. A Pepita teljes látogatottsága a júniusi hónapban 3,8 millió felhasználót számlált. Átlagosan körülbelül 4 percet töltenek a látogatók a weboldalon. A legtöbben keresés útján jutnak el a weboldalra, ahol rendkívül magas a fizetett kattintási arány, 41,2%-os. Display típusú hirdetések által a Pepita platformjára kattintottak a legtöbben (2,54%).
Egyedi látogatók száma 2023. júniusban | Mobiltelefonról való felkeresés aránya | |
Jófogás | 4,3M | 76% |
eMAG | 4,8M | 69% |
Vatera | 1,7M | 67% |
Pepita | 853,6E | 71% |
*Forrás: www.semrush.com
Az egyedi látogatók 2023. júniusi semrush adatainak összehasonlítását láthatjuk a táblázatban. Ezen a téren a Jófogás vezet, az eMag követi, majd a Vatera következik, és végül a Pepita platformja. Érdekes információt szolgáltatnak a mobiltelefonról való felkeresés arányai, ugyanis itt a Jófogás vezet 76%-kal, de nem sokkal marad le a Pepita 71%-kal. A legalacsonyabb arány (67%) a Vateráé, tehát relatíve a Vatera piacterén böngésznek a legtöbben asztali számítógépről.
Egy újdonság a magyar piacon
A 2020-ban indult non-profit kezdeményezés elsősorban a járványhelyzet negatív gazdasági hatásainak enyhítése céljából jött létre, de a mozgalom elterjedésével hosszú távon is pozitív hatást fejthet ki a Hazaitól a Házhoz a magyar kereskedelemre. Célja a 2020-as és a 2021 eleji gazdasági helyreállás felgyorsítása, illetve az elkövetkező évek hazai kereskedelmi fejlődésének biztosítása. A hazai lakosság több mint kétharmadát a magyar kis- és középvállalkozások foglalkoztatják, sokan közülük kisebb családi vállalkozások. Egy magyar webshopban való vásárlással egyszerre menthetjük meg valaki munkahelyét és a profit is itthon marad.
Jelenleg több mint 2 millió termék érhető el a felületen. A platformon a felhasználók a beépített keresőt használva megtalálhatják a számukra szükséges termékeket a regisztrált, magyar, online kereskedők kínálatában. Összehasonlíthatják a különböző eladók árait, és a kiválasztott tételre kattintva azonnal meg is rendelhetik a terméket a kereskedő saját felületén.
A külföldi szereplők
2007-ben a Facebook bevezette a Facebook Marketplace funkciót, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy hirdetést tegyenek közzé eladó lakás és munkahely kategóriákban. 2016 októberében a Facebook bejelentette az új Marketplace-t, hivatkozva a szervezett “adás-vétel” Facebook-csoportok növekedésére, az új verzió nagyobb hangsúlyt kapott a fő Facebook-alkalmazásban. Míg magánszemélyek eladásra szánt termékeket hirdethetnek, a vállalkozások ingatlankínálatot, kiskereskedelmi termékeket és készleteket tehetnek közzé és azokat értékesíthetik.
A bejegyzések kiemelésével több reagálást, megosztást és hozzászólást lehet elérni, több új emberhez juthat el a hirdetés. A hirdetők a hirdetési jelentéskészítő eszközzel mérhetik és optimalizálhatják kampányaik teljesítményét. A Facebook Marketplace platformja segíti a hirdetéseket más releváns termékek közt megjeleníteni, hogy a hirdető ott tudja elérni a vevőket, ahol aktívan vásárolnak. A Facebook Marketplace használata teljesen ingyenes.
Az Amazon Marketplace e-kereskedelmi platform tulajdonosa és üzemeltetője az Amazon Multinacionális Technológiai Vállalat. Központja a washingtoni Seattle-ben található. A céget Jeff Bezos 1994-ben alapította saját garázsában eredetileg egy online könyvesboltként, ám mára a világ egyik legnagyobb internetes kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát. A felület lehetővé teszi az új és használt termékek fix áron való eladását bárki számára. A piactér jelenleg 18 országban érhető el. Az Amazon Marketplace jelmondata: „…and you’re done” (…és kész is vagy)
Az 1995-ben, a kaliforniai San Joséban alapított eBay ma a világ egyik piacvezető e-kereskedelmi felülete és aukciós oldala. A globálisan rendkívül népszerű online piactér eladók és vevők millióit köti össze a világon. Magánszemélyek, cégek és vállalkozók is egyaránt értékesíthetnek az eBAy-en. A platformon lehetőség nyílik minősítést írni az eladókról és a vevőkről is az adásvétel lebonyolítása után. A PayPal az eBay tulajdona, ezért igen gyakran ajánlja a felhasználóknak ezt a fizetési módot. Az eBay jelmondata: „Whatever it is, you can get it on eBay.” (Bármi legyen is az, az eBayen megkaphatod.)
A 2010-ben alapított e-kereskedelmi platform, a Wish központja San Francisco-ban található. A felület lényege, hogy a hirdetők termékeiket közvetlenül a fogyasztóknak adják el. A platform olyan böngészési technológiát alkalmaz, amelyek minden vásárló számára vizuálisan személyre szabja a vásárlást, ahelyett, hogy a keresősáv formátumára támaszkodna. A Wish a pénzforgalmi szolgáltatókkal együttműködve kezeli a fizetéseket, és nem saját maga raktározza be a termékeket, illetve nem kezeli a visszatérítéseket. Ingyenesen regisztrálhat bárki a felületre, ahol naponta átlagosan 2 millió adás-vétel valósul meg.
Az alábbi táblázatban a külföldi e-kereskedelmi piacterek látogatottsági és kattintási adatait mutatjuk.
Total Visit 2023 június | Avg. Visit Duration | Pages per Visit | Direct | Referrals | Organic Search | Paid Search | Social | Display | ||
16,8B | 0:10:43 | 8,6 | 82,88% | 2,09% | 11,86% | 0,07% | 1,83% | 1,21% | 0,06% | |
Amazon | 2,3B | 0:07:13 | 9,2 | 61,99% | 5,15% | 19,28% | 6,54% | 3,94% | 2,62% | 0,48% |
eBay | 694,7M | 0:06:57 | 6,8 | 59,52% | 2,63% | 23,09% | 8,33% | 2,75% | 3,14% | 0,53% |
Wish | 16,7M | 0:05:02 | 5,71 | 60,02% | 1,4% | 14,66% | 9,05% | 10,75% | 2,76% | 1,36% |
*Forrás: www.similarweb.com
A similarweb 2023. júniusi adatai alapján jól látható, hogy a Facebook Marketplace látogatottsága (16,8B) magasan vezet a vizsgált külföldi piacterek között. A teljes látogatottsági számok terén a sorban az Amazon követi, majd az eBay és végül a Wish. A Facebook piacterén a legmagasabb az átlagos látogatási időtartam is (több mint 10 perc). Kiemelkedő adat továbbá a direkt/közvetlen felkeresése a platformnak (82,88%). Azok akik, keresés útján kattintanak az oldalra, szinte kivétel nélkül (99%) organikus keresés útján jutnak el a Facebook Marketplace-re. Az Amazon teljes látogatottsága is rendkívül magas, milliárdos nagyságrendű (2,3B). Átlagosan 7 percet töltenek a felületen a felhasználók és 8-9 oldalt látogatnak meg a piactéren. Az Amazon esetében nagyobb a keresés útján az platformra való kattintási arány, mint a Facebook marketplace-nél. Az eBay teljes látogatottsága 694,7 millió felhasználó a júniusi hónapban. Direkt/közvetlen kattintással a látogatók mintegy 60%-a jut el a weboldalra. Hírlevél útján a felhasználók 3,14%-a, amely ebből a szempontból a legmagasabb arány a vizsgált külföldi színterek között. A Wish teljes látogatottsági száma a legalacsonyabb a felsorolt marketplace picterek közül, itt is töltik a legkevesebb időt a egy látogatás alkalmával a felhasználók, azaz körülbelül 5 percet. A platform a social media felületekről való átkattintásokkal felhasználói 10,75%-át szerzi meg.
Egyedi látogatók száma 2023. júniusban | Mobiltelefonról való felkeresés aránya | |
2,8B | 61% | |
Amazon | 836,1M | 53% |
eBay | 228,1M | 50% |
Wish | 9,1M | 57% |
*Forrás: www.semrush.com
Az egyedi látogatók 2023. júniusi semrush adatainak összehasonlítását láthatjuk a táblázatban. Ezen a téren Facebook vezet, az Amazon követi, majd az eBay következik, és végül a Wish platformja. Az eBay esetében egyenlő arányban van az asztali számítógépről való felkeresések aránya a mobilkészülékekről valóval szemben. A legtöbben a Facebook felületét nyitják meg mobiltelefonról.
Új divat piactér érkezik Magyarországra
A 2008-ban, Németországban alapított Zalando e-kereskedelmi vállalat és piactér székhelye Berlinben található. A platform divat- és életmód termékeket kínál ügyfeleinek, jelenleg közel 38 millió aktív vásárlóval rendelkezik. A német piacon az Amazon és a katalógusairól ismert OTTO mellett a harmadik legnagyobb szereplő a Zalando, amely 1,6 milliárd eurós forgalmával a negyedik Media Marktot előzte meg tavalyi évben. A Zalando újonnan 8 európai piacra lép be, többek között Magyarországra is (várhatóan 2022-re), és ezzel összesen 25 országban lesz elérhető. A weboldalon számos márka, üzlet és kiskereskedő is megtalálható.
A magyar piacra már belépett egy hasonló fókuszú német cég, a hamburgi székhelyű About you elektronikus divatáruház, amely eddig 300 millió eurónyi befektetést kapott.
Összegzés
A koronavírus-járvány hatására, mint például a korlátozások és boltbezárások, az e-kereskedelem piacterek forgalma fellendült, az egyes marketplace felületek soha nem látott vásárlási kedvvel találkozhattak. Sok vásárlás terelődött át az online térre, de ugyanakkor az új, megváltozott piaci környezetben a vásárlók reakciói és anyagi lehetőségei jóval kiszámíthatatlanabbá váltak.
Kutatásunk során elemzést és összehasonlítást végeztünk a legnépszerűbb, itthon elérhető, eladóként magánszemélyek és vállalkozók számára is hozzáférhető online piacterek között.
A legnépszerűbb magyar marketplace terek közé tartozik a piacvezető Jófogás, az Emag, a Vatera és a Pepita. Nemzetközi viszonylatban az első helyen a Facebook marketplace áll, majd az Amazon, az Ebay és a Wish piacterek a legkeresettebbek.
A Hazaitól a Házhoz non-profit kezdeményezésű piactér kifejezetten a járványhelyzet negatív hatásainak enyhítése céljából jött létre. Kizárólag magyar kereskedők kínálata lelhető fel a platformon.
A hazánkban újonnan megjelent divat központú piactér, az About You és a közeljövőben debütáló Zalando a jelenlegi tapasztalatok alapján joggal bizakodhat a sikerben magyar vásárlói körben.
A 2021-es év második felében nagyobb érdeklődésre számítunk a kereskedők részéről a piactereken való hirdetésre. Egyrészt mivel már látszódik, hogy a 2020-as növekedéseket nem lehet elérni az eddigi módokon. Másrészt, mert a július 1-től érvényes EU-s e-kereskedelmi áfaszabály változás csökkenteni fogja a távol-keleti hirdetők ‘árelőnyét’, így számuk csökkenésére számítunk, ami viszont teret a magyar szereplőknek a marketplace-eken való aktívabb jelenlétnek.
Források: