2023-ra vitathatatlanná vált a TikTok sikere. Hazánkban is egyre szélesebb körben alkalmazzák a márkák a kommunikációs stratégiájukban, ami nem is csoda! Az egyetlen olyan platform, amely valóban érdeklődés alapon funkcionál és eljuttatja a releváns felhasználókhoz a tartalmunkat akkor is, ha még csak alig pár követője van az oldalunknak. Képes fenntartani a felhasználók figyelmét és bevonni őket, ami rendkívül magas interakciós arányt, elkötelezett fogyasztókat jelent. Éppen ezek miatt alkalmas vállalkozásod számára akkor, ha elsődleges célja a márkaismertség növelése, megerősítése.
Emellett azonban nem kevés esetben láthattuk azt is, hogy a vásárlás ösztönzése is kiválóan működik a felületen. Egy nagyon jó példa erre a #TikTokMadeMeBuyIt kulcsszó, amelyet már több mint 6,6 milliárdan néztek meg. Ez alatt a kifejezés alatt rengeteg Creator és márka tartalmat találhatunk, amelyek termékeket, szolgáltatásokat mutatnak be. A hashtag alatt nem kevés produktum lett felkapott és terjed virális széles körökben, ezzel is növelve az eladások volumenét.
Azt sem hagyhatjuk ki, hogy a felület hirdetési költségei még mindig rendkívül alacsonynak számítanak a többi platformhoz képest.
Most, hogy meghoztuk a kedved, azonnal csapnál is bele a videó gyártásba? Vagy már jó ideje csak gondolkozol rajta, de még nem mertél nekivágni?
Akkor most jól figyelj! Összegyűjtöttünk neked néhány kérdést, amit mindenképp meg kell válaszolj, mielőtt elindítod vállalkozásod TikTok-ját!
1. Van stratégiád?
Mivel a TikTok eltér a többi közösségi média platformtól, így máshogyan kell megközelíteni a stratégiaalkotást is. Érdemes elsőként megismerkedni a felülettel, használni azt, megérteni a rövid videókat. Fontos átgondolni, hogyan tudod felhasználni az üzleti célok elérése érdekében, miben tudod mérni a sikerességet, milyen jellegű tartalmakkal lehet elérni ezeket a célokat, mennyire gyakran kell posztolni ehhez, van-e szükség együttműködésekre.
Legyen meghatározott stratégiád, de hagyj helyet a kísérletezésnek is, hiszen mégis az egyik legkreatívabb platformról beszélünk!
2. Összhangban van a többi felület stratégiájával?
A legcélratörőbb, ha a TikTok-ot beépítjük a kommunikációs eszközeink listájába. Ahogy írtuk, nem említhető egy lapon a többi közösségi média oldallal. Éppen ezért nem is alkalmazhatod például, a már meglévő Instagram vagy épp Facebook stratégiát ez esetben. Ne feledd, hogy egyedi követelményei és igényei vannak a platformnak.
Gondolkodj holisztikusan, igazítsd a többi felületen futó kommunikációhoz.
3. Mi a célod?
Tudod, hogy pontosan mire szeretnéd használni a TikTok-ot? Milyen márkaértékeket tudsz hitelesen közvetíteni a felületen és a tartalmakon keresztül? Miben tudod mérni az eredményeket és az előrehaladást?
Legyen szó márkaépítésről, közösségépítésről, kampányok promóciójáról, termékbevezetésről, követőtábor növelésről, influencer marketing kampányról, szánj időt arra, hogy részletesen végig vedd a céljaidat. Ebben segíthet a jól ismert SMART módszer is. (Konkrét, Mérhető, Elérhető, Releváns, Időhöz kötött)
Ezeknek a céloknak a folyamatos monitorozásával könnyen optimalizálhatod a stratégiádat és az alkalmazott videókat.
Legyen a TikTok egy további csatorna az általános marketing szisztémában és működjön a lehető legnagyobb szimbiózisban a csatornamix többi részével is.
4. Ki a célközönséged?
Ha van kidolgozott stratégiád, abban már biztosan helyet kapott többek között a célközönséged elemzése. Ezek a felhasználók jelen vannak a TikTok-on is? El tudod őket érni? Releváns számukra a felület használata?
A válaszok mind segíteni fognak a tartalmak készítésében.
A Datareportal adatai alapján jelenleg 2,64 millió 18 év feletti felhasználója van a TikTok-nak hazánkban. (Ez azt jelenti, hogy az Instagramot is megelőzte, ami 2,5 millió felhasználóval bír.) 51,7%-uk nő, míg 48,3%-uk férfi. Életkor alapján pedig a legnagyobb többségben a 18-24 év közöttiek vannak, 43%-kal.
5. Mi a saját piaci résed, mitől leszel egyedi?
Az első lépések között érdemes felmérni, hogy van-e esetleg versenytárs a felületen, akár hazai, akár nemzetközi. Ők milyen tartalmat gyártanak, mi a stratégiájuk, mennyire rendszeresen tesznek közzé videókat. Illetve arról az oldalról is érdemes megvizsgálni a kommunikációt, hogy náluk milyen tartalmak teljesítenek jól, mire reagál pozitívan a közönség.
Sok esetben a konkurensek nincsenek még jelen a TikTok-on, így elsőként szólíthatod meg a releváns felhasználókat.
Ezek után megtalálhatod azt a piaci rést, amitől értékesebbé válik az oldalad, segít a potenciális követőknek rátalálni profilodra. Ezzel lehet, hogy valamivel kisebb célközönséget érsz el, viszont ők annál inkább elkötelezettek lesznek.
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mitől leszel egyedi? Miért fognak téged követni a konkurensek helyett? Vállalkozásod hiába forgalmaz kézzel készült kozmetikumokat, ha már másik 5 hazai profil is versenyzik a felhasználókért. Ki kell tűnjön a tömegből egyedi megközelítéssel, formabontó megvalósítással, a versenytársaktól eltérő kommunikációs formával. Válassz 2-3 olyan tényezőt, amely megkülönböztet majd a piacon!
+1 Konzisztens tudsz maradni?
Fontos megjegyeznünk, hogy a csatorna indulásakor elengedhetetlen a gyakori posztolás, hogy az algoritmus felkapja az oldalt. Ez jelenthet akár napi 2-3 videót is. Azaz, megfelelő erőforrásra van szükség, elkötelezettnek kell lenni a tartalomgyártást illetőleg.
Azonban lényeges megemlíteni, hogy tartsd az egyensúlyt a minőség és mennyiség között. Legyél konzekvens, hogy a felhasználók tudják, hogy te igenis szórakozást biztosítasz a számukra. Ha egyik héten 5, majd a másik héten 1 videót teszel közzé, a követőid nem maradnak elkötelezettek a csatornád iránt.
Hatékony módszer egy tartalomnaptár készítése, ami segít a következetesség megőrzésében. Ez kiváló eszköz arra is, hogy az adott trendek mellett is tervezhető videókkal készülj, tematikusan építsd fel az adott időszakot, követve a stratégiát és a célokat.
Amit mi ajánlunk az a vödör módszer: legyen 3 vödrünk, amelyekbe képzeletben pakoljuk a tartalmainkat csoportok szerint. Például, ha van egy kozmetikai készülékeket gyártó és forgalmazó márkád, meghatározhatod a következő vödröket:
- perszóna alapú: hogyan segít egy adott kozmetikusnak az eszköz
- funkció alapú: miben tér el a versenytársakétól funkciójában, tulajdonságaiban az eszköz
- termékhasználat alapú: hogyan használd, tisztítsd, tartsd karban az eszközt
Az ütemezésnél fontos szempont, hogy addig üsd a vasat egy-egy trendnél, amíg meleg, hogy a lehető legmagasabb arányú reakciót zsebeld be.