Pár héten belül megérkezik minden Google Analytics fiókba a cross device mérés. Innentől nincs szükség a user ID bekapcsolására ahhoz, hogy megjelenjenek az eszközök közötti mozgás-vásárlás adatok, hiszen a Google Signals bekapcsolásával ezek elérhetővé válnak.
Miért fontos újdonság is ez? Azért mert már itthon is szinte minden webáruházban több a mobil eszközökről jövő felhasználó, de legtöbbször mégis desktop eszközökről történnek a vásárlások. De nem ugyanazok a felhasználók vásárolnak így, akik korábban mobilról látogatva megnézték az oldalt? Ezt csak akkor tudjuk meg (egyébként biztosan vannak ilyenek, csak a számuk a kérdés), ha valamilyen cross device (több eszközös) mérést implementálunk az Analytics fiókunkhoz.
Honnan jönnek az adatok?
A Google összevonja a Display hirdetési funkciókat és a remarketinget az Analytics fiókokban, így megjelenik a továbbfejlesztett Google Signals. Ezáltal a Google ígéretei szerint nőni fog a közönségek felhasználásának hatékonysága, valamint nagyobb mennyiségű és „minőségibb” adatok állnak rendelkezésre a jelentésekben.
Ez mind fényesnek ígérkezik, azonban mi garantálja, hogy egy olyan feature bevezetéséről beszélünk, ami minden Analytics felhasználónak többletet biztosít és nem komoly szinten korlátozott feltételekkel működik?
Az Analytics Súgóban olvasva arra lehetünk figyelmesek, hogy az új, eddig nem elérhető adatok beérkezése abban az esetben biztosított, ha a felhasználóknak be van kapcsolva a hirdetések személyre szabása funkció. Azonban ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy a felhasználók hány százaléka kapcsolhatja be ezt a funkciót, hiszen csak ennek a feltételnek teljesülése esetén kapjuk meg a várt, eddigiekben nem láthatott mélyebb adatokat. Pontos statisztikát nem lehet találni arra vonatkozóan, hogy a felhasználók hány százaléka használja a személyre szabást, azonban úgy gondolom ez minimum 90% fölött van. Ezt az adatot arra alapozhatjuk, hogy ezt a funkciót a Google automatikusan bekapcsolja. Mivel ezt a Google-fiók beállításon belül lehet ki-be kapcsolni feltételezem, hogy ezt a lehetőséget csak egy igen tudatos felhasználó találja meg. A tudatos felhasználónak pedig nem lenne oka, hogy ezt kikapcsolja, hiszen hirdetéseket mindenképp kapni fog, akkor már kevésbé zavaró, ha azok relevánsok is. Egy régebbi (2016) tanulmány szerint a fogyasztók 71 százaléka szeret személyre szabott hirdetést kapni.
Cross device
A Google Analytics további információt gyűjt azokról a felhasználókról, akik bekapcsolták a hirdetések személyre szabása funkciót. Ennek a legnagyobb jelentőségét a cross device mérés lehetőségében tapasztalhatjuk. Innentől a Google követni tudja a felhasználókat a user ID bekapcsolása nélkül is, így az Analytics modellezi a teljes felhasználói bázis viselkedését a különböző eszköztípusokon. Ennek köszönhetően elemezni tudjuk a felhasználók viselkedését, útját az eszközökön keresztül, illetve további célzási lehetőségekre is használni tudjuk. A hirdetések optimalizálásához olyan releváns adatokat tudunk majd elemezni, amivel mindenképp jobban megérthetjük a felhasználóink viselkedését, szokásait.
Ez a rengeteg eddig nem elérhető adat hirtelen az adatparadicsomba repít minket :), azonban mindenképp meg kell említeni, hogy rengeteg korlátozással indul csak ez az új funkció. Olyan mindennapi funkciók kapnak letiltást ezekre az adatokra vonatkozóan, mint a szegmensek alkalmazása, adatok felhasználása a Data Studio riportokban vagy maga a user ID is (vagyis nem tudjuk tovább finomítani/bővíteni a meglévő cross device adatainkat).
Google Signals aktiválása
A Google Signals aktiválásához elsősorban szükséges, hogy tulajdon szinten megjelenjen ez a funkció. Ez az elkövetkezendő hetekben minden felhasználónál meg fog történni. Akinek már aktiválódott, az egy nagy kék üzenetsávban (a riportokat nézve) is értesül róla.
Ezután az adminisztrálás menüben tulajdon szinten találhatjuk a követési adatoknál, az adatgyűjtés (Data Collection) menüpontban. Itt elérhetőek az információk a Google Signals-al kapcsolatban és az aktiválási lehetőség.
Amit ezt megtettük, a cross device adatok elkezdenek gyűlni (sajnos visszamenőleg már nem ad adatot nekünk), a felületen a Közönség -> Több eszköz menüpont alatti 4 riportban látjuk meg őket. Itt az Eszközátfedés, az Eszközútvonalak, a Csatornák és a Vásárlási eszköz területekről kapunk információkat.
Így például grafikusan és táblázatos formában is láthatjuk, hogy mennyi felhasználó-munkamenet-tranzakció-bevétel érkezett az egyes eszközök kategóriákból illetve azok átfedéseiből:
Érdemes egyből bekapcsolni, ahogy megjelenik a figyelmeztetés, mert hosszú távon nagyon hasznos információkat kapunk, kezdjenek el ehhez gyűlni az adatok minél előbb 🙂