Az egyik legnépszerűbb és legkedveltebb social media kommunikációs forma továbbra is az Instagram Story, melynek használata ma már elengedhetetlen bármely vállalkozás számára. A 24 óráig elérhető, álló formátumú tartalmak nézettsége már meghaladta a napi 500 millió felhasználót világszerte, ráadásul 58%-uk nagyobb érdeklődést mutat az adott márka vagy termék iránt azok story-jait látva.

A beépített ‘Swipe up’ funkció a felhasználó élményt tovább könnyíti, ezt pedig 10 000 követő felett üzleti fiókként vagy igazolt fiókként adhatjuk hozzá a történeteinkhez.

Az egyedi tartalmak, kreatív videók és az interakciót elősegítő beépített matricák mellett azonban még egy dologgal dobhatjuk fel vállalkozásunk story-jait – ezek pedig a saját, arculatunkat tükröző GIF-ek és matricák!

Sokszor keressük a történeteinkhez illő frappáns GIF-eket, találó animációkat, azonban vagy nem találunk megfelelőt, mert nem létezik, vagy nem illik a saját arculatunkhoz, vagy akár egy másik márka logója szerepel rajta. A megoldás pedig nem más, mint megalkotni ezeket a saját, márka- vagy termékspecifikus igényeinknek megfelelően. 

 

Minél jobban tükrözi egy story az arculatunkat, annál hamarabb és könnyebben ismeri fel márkánkat a felhasználó vagy kelti fel az érdeklődését és interaktál vele. Mi sem tehetné egyedibbé őket, mint a saját tervezésű matricák, amiket utána nem csak mi, de bárki használhat, aki rákeres a kulcsszavainkra.

 

Összeállítottunk egy kisokost, melynek segítségével Te is könnyen elsajátíthatod a GIF- és matricakészítés alapjait!

A matricák elkészítési folyamata egyszerűbb, mint gondolnánk, és még grafikusra se lesz szükségünk, ha az alábbi lépéseket sorra követjük. A regisztrációtól kezdve, a képkocka-animáció szerkesztésen át, a story-kban való megjelenésig segítünk! 

  1. Regisztráljuk márkánkat / cégünket a Giphy oldalán, amely majd összeköttetést biztosít social csatornáink és a feltöltött GIF-ek, matricák között. Felhasználónévnek a honlapunk domain-jében szereplő márkanevünket adjuk meg (pl. @hdmarketing). Ez a későbbiekben lesz fontos, ahhoz hogy Brand csatornának jelentkezhessünk. Amennyiben nem rendelkezünk saját honlappal, elsődleges social media csatornánk felhasználónevét adjuk meg, így Artist kategóriába tudunk majd jelentkezni.
  2. Töltsük fel profilképünket, valamint 5 darab GIF-et vagy matricát. Ezek készítéséről a későbbiekben még lesz szó.
  3. Lássuk el a megfelelő tag-ekkel, azaz címkékkel a GIF-eket, matricákat. Ezt feltöltés közben is megtehetjük, vagy utólag is az egyes kreatívok szerkesztése közben (minden beírt tag után entert kell nyomni, # jel használata nélkül). Keresőszavakban gondolkozzunk, hiszen ezek alapján fogunk mi is és a további felhasználók is rátalálni az animációkra a social csatornák keresőiben. Márkánk neve, a termék típusa, az animált szövegben szereplő szavak szinonímái angolul vagy magyarul – igénynek és célközönségnek megfelelően.
  4. Ha sikeresen feltöltöttünk 5 animációt, csatornánkkal jelentkezhetünk Brand vagy Artist kategóriába a Giphy oldalán. A csatornánk jóváhagyásához számos feltételnek kell megfelelnünk: beállított profilkép, hiteles e-mail cím, név, honlap, felhasználónév (amely azonos a domain nevünkkel) és egyéb social media fiókok. Cégként, művészként, zenészként, színészként vagy közszereplőként Brand csatornára tudunk jelentkezni, míg grafikusként, képzőművészként, animátorként az Artist kategória lesz a befutó választás. Amennyiben Artist-ként nem rendelkezünk saját honlappal, a ‘website’ megadásakor a munkánkat legjobban bemutató oldalt szükséges megadni (social media fiók, portfólió stb.).
  5. A jóváhagyás igénybe vehet pár napot a Giphy részéről, jelentkezésünk állapotát itt ellenőrizhetjük. Amennyiben elakadtunk, vagy a jelentkezés újra lehetségessé válik, bátran keressük fel a support oldalt, ahonnan e-mailben fog megérkezi a válasz kérdésünkre.
  6. A jóváhagyást követően már borítókép is hozzáadható profilunkhoz, melynek mérete 1040×160 pixel, és gif, png vagy jpeg formátumú.

 

Hogyan készítsünk a márkánknak megfelelő matricákat?

Az első választás a logónk legyen, majd a szlogenünk, vagy vásárlóink kedvenc terméke (pl. egy bögre), valamint azok a kifejezések, CTA-k, amikre rákerestünk, de nem találtuk vagy megtaláltuk, de nem illett az arculatunkhoz. GIF-eket készíthetünk termékfotóinkból, brand videóink részleteiből, matricákat pedig szöveges vagy grafikai elemekből. A Giphy oldalán két opciónk van: feltöltjük az általunk már létrehozott kreatívot (Upload) vagy a beépített funkciók segítségével hozzuk létre az animációt (Create). Itt limitált lehetőségekkel ugyan, de könnyen elkészíthetjük első mozgó matricánkat vagy feliratozott GIF-ünket. Inspiráció hiányában nyissuk meg az Instagram Story hozzáadásánál a GIF funkciót vagy Messengeren a GIF reakciót és keresgéljünk kedvünkre, majd alkossunk valami egyedit, valami újat! 

  1. Saját gyártású matricához az egyik legegyszerűbb a Photoshop használata, de az ingyenesen letölthető Autobook Sketchbook is hasonló lehetőségeket biztosít.
  2. Photoshopban érdemes egy viszonylag nagyobb méretű új dokumentumot létrehozni (pl. 1080×1080 pixel), majd törölni a hátterét, hogy egy transzparens réteget kapjunk.
  3. Az első rétegen össze is állíthatjuk a tervezett matrica teljes kinézetét, amit később animálni szeretnénk, majd ezt a réteget duplikálva és egyesével szerkesztve létrehozhatjuk az egyes képkockákat (pl. gépelés effekt kialakításához minden betű külön rétegen jelenik majd meg).
  4. A rétegeket ezt követően az Idővonal (Timeline) használatával rakjuk sorba, melyet az Ablak (Window) menüpont lenyitásakor tudunk kiválasztani. Az Idővonal megjelenésekor a képkocka-animációt válasszuk (create frame animation), majd a különböző képkockákon egyesével állítsuk be melyik réteg fog megjelenni.
  5. A matrica végső feltöltéséhez minimum két, maximum 200 képkockára lesz szükség, az ajánlott mennyiség azonban 100 képkocka alatti. Az első képkockának minimum 20%-a maradjon tartalom nélküli, továbbra is átlátszó háttérrel. Amennyiben nem vagyunk biztosak ennek elérésében, vagy logónk beborítaná az egész képkockát, hagyjuk üresen azt.
  6. Az egyes képkockák alatt beállítható az időtartam, hogy milyen gyorsan váltakozzanak, valamint ellenőrizzük, hogy a képkockák alatt az ismétlődés a Végtelenszer (Forever) opcióra van állítva.
  7. Exportálásnál válasszuk a Mentés webre (Save for web) opciót. Ellenőrizzük, hogy az animáció formátuma .gif legyen, az ismétlődés végtelenszeres, a hátterünk átlátszó, majd kattintsunk a Mentés gombra. Továbbá ne felejtsük el menteni .psd formátumban se munkánkat, hogy a későbbiekben még szerkeszthető, javítható legyen.

+1. Tipp: Ha a mentett matricánk elemei körül fehér vonal látható, exportálásnál a Matt (Matte) opciót állítsuk Nincsre (None). Ha a körvonalunk fekete, akkor pedig Feketére.

 

A GIF-ek, matricák feltöltésekor ne feledkezzünk el a tag-ekről, valamint arról, hogy ezeknek a jóváhagyása is időbe telhet, így nem fogjuk azonnal viszontlátni őket a social csatornák keresőiben.

Vidám, színekben gazdag és fantáziadús szerkesztgetést kívánunk! 

 

Túl macerásnak és időigényesnek tűnik, de megtetszett az ötlet? Keress minket és örömmel segítünk életre kelteni a legjobb ötleteidet!

Ha nem akarsz lemaradni további izgalmas szakmai híreinkről, akkor kövess minket Facebookon, Instagramon, vagy Linkedin-en!