Az utóbbi időben azt vetted észre, hogy csökkent a hírleveleid megnyitási aránya? Ez esetben érdemes az email marketing mumusát, a spambe kerülés esélyét is számításba venned.
Az email kampányok sikerességét sok esetben ugyanis az akasztja meg, hogy a hírlevél a feliratkozók postafiókjának spam mappájában landol, amit viszont a felhasználók nem gyakran figyelnek, valamint ez már eleve megbélyegzi levelünket és vállalkozásunkat.
De miért is jelölheti meg a rendszer a kiküldött hírlevelet spamként? Cikkünkben az elsődleges okokat, típushibákat szeretnénk bemutatni, illetve tanácsokat adni annak érdekében, hogy minél több leveled érjen sikeresen célba, és már csak a fogyasztó kedvén múljon az, hogy elolvassa-e a kapott tartalmat vagy sem. A Google levelezőrendszerének (Gmail) esetében pedig külön kitérünk a promóciók fülre is.
Mi is a spam? Számos definíciója létezik, azonban alapvetően egy kéretlen, bosszantó tartalmat jelöl a felhasználó számára, amit ráadásul lehet, hogy sosem kért vagy egyszerűen mivel nem rendszeres a kommunikáció, nem is emlékszik, hogy feliratkozott volna a küldő címlistájára. Az olvasók védelme érdekében minden levelezőrendszer használ ún. spam-szűrőt, amely számos szempont alapján elemzi, pontozza majd eldönti, hogy “levélszemétnek” minősíti-e a levelünket vagy sem.
Tippek, hogy miket érdemes figyelembe venni, hogy levelünk sikeresen átmenjen a spam-szűrőkön
1. Adatbázisunk minősége és a címzettek viselkedésének kapcsolata
Az adatbázisunk rendszeres karbantartása és az olvasók reakciói kampányainkra jelentősen összefüggenek. Az egyik legfontosabb, hogy hányan jelölik spamnek a levelet, azonban egyre több szolgáltató figyeli, hogy milyen aktivitás jellemző az email kampányok esetében, ami bizony az adatbázisunk minőségén is alapszik.
Építs saját listát! Egy vásárolt listával óvatosan kell bánni, hiszen nem feltétlen tudjuk, hogy milyen régi a lista, mennyire megbízható a forrás, vajon tényleg van-e engedélyünk, hogy küldhessünk a címzetteknek levelet. Hozzunk létre egy GDPR kompatibilis feliratkozó formot weboldalunkon, hogy olyan feliratkozókra tegyünk szert, akik biztosan érdeklődnek a tartalmaink iránt és várni fogják a leveleinket. A double opt-in bekapcsolása egy jó lehetőség, hogy elkötelezett közönséggel bővítsük a listát. Nem tudod hogyan kezdj neki? Alábbi cikkünkből megtudhatod milyen módszerekkel tudod duzzasztani adatbázisodat.
Törődj a meglévő e-mail cím listáddal! Folyamatosan monitorozd az aktív, illetve inaktív felhasználókat. Azokat a feliratkozókat, akik már hónapok óta inaktívak, tehát egyetlen egy hírlevelet sem nyitottak meg vagy nem kattintottak, továbbá külön nekik szóló kampánnyal sem sikerült megszólítani őket, érdemes archiválni. A későbbi spambe kerülés esélyét ugyanis ez a magas számú inaktivitás is növelheti.
A helytelen, hibás, illetve nem létező email címeket mindenképp ellenőrizd, töröld. Egyes hírlevélküldő programok ugyan egy idő után ezeknek a címeknek automatikusan nem kézbesítik a levelet, hiszen észlelik, hogy nem ért célba az üzenet, de ahol nincs ilyen opció, ott kiemelkedően fontos a rendszeres karbantartás.
Szegmentálj! Az adatbázis időnkénti tisztítása mellett érdemes csoportokat kialakítani a listádban érdeklődési körök szerint. Amennyiben a felhasználó még relevánsabb tartalmat kap, nagyobb valószínűséggel mutat aktivitást a kampányaid irányába, azaz növekedni fog az átlagos megnyitási arány, ami a spam szűrők esetében pozitívan hat, arról nem is beszélve, hogy a Gmail esetében is nagyobb valószínűséggel kerülsz át elsődleges mappába.
Végül pedig ne feledd, hogy a hírlevél csak úgy lehet igazán hatásos marketing eszköz, ha rendszeresen kommunikálsz. Folyamatosan fent kell tartani a kontaktust a felhasználókkal, profilunkhoz illeszkedő, releváns információkkal és ismeretekkel kell ellátni őket. Így megtarthatjuk a feliratkozók figyelmét, valamennyire elkerülhetjük a nagyobb szintű lemorzsolódást, továbbá kevesebb eséllyel kerülnek majd az email kampányaink az ominózus mappába.
Ne félj elbúcsúzni a feliratkozódtól! A hírlevélben mindig helyezd el a leiratkozás lehetőségét, könnyen elérhető, jól látható helyre. A lábléc megfelelő erre a célra, így a feliratkozók minden probléma nélkül le tudnak iratkozni a levelekről, ha úgy kívánják. Ha pedig külön megkeres valaki, hogy nem szeretne több hírlevelet kapni, egyből töröld a listáról, csökkentve annak az esélyét, hogy a felhasználó maga spamként jelöli a kapott tartalmat.
Edukáljuk a felhasználót! Kérjük meg, hogy adjon minket a címlistájához! A kontaktlistára vétel igen hasznos, hiszen ha a küldő címünk felkerül a névjegyek közé, a fogadó-fél szervere a kézbesítés után nem fogja spambe tenni leveleinket, hanem megbízhatónak értékeli a beérkezett email kampányok között.
Spam mappába került, a kapott fél számára fontos és releváns leveleket, a felhasználó maga át tudja helyezni az egyéb kapott emailek közé. Például a Gmail levelező rendszerben egyszerűen a Továbbiak menüpontra kattintva a Spam mappában megnyitva a levelet, ki tudjuk választani felül a “Nem spam” lehetőséget, így a levél kikerül a spam mappából.
2. Domain és küldő cím
Ha a hírlevelezés mellett döntünk fontos, hogy legyen saját domain nevünk, amiről az emailt küldjük. Ez a legideálisabb, ha egyezik cégünk/webáruházunk nevével. Végződéseket tekintve vannak nemzetközi, mint a .com, a .net vagy a .info, illetve vannak országonkénti domain végződések, amiket mind weboldalak, mind pedig email küldés esetében használunk. Magyarországon értelemszerűen a .hu-t használjuk elsősorban. A saját domain amellett, hogy jobb benyomást kelt a felhasználóban, a spam szűrők is pozitívan értékelik az ilyen névvel rendelkező küldőket, mint azt, aki gmail.com, freemail.hu stb. ingyenesen elérhető szolgáltatók által biztosított küldő címet használnak. A saját domain név hitelességet tükröz és hozzájárul a brandépítéshez is.
Hitelesítsd a domained! A küldő címnél fontos szempont, hogy a domain autentikálva legyen. Ennek érdekében hozz létre megfelelő DKIM és SPF rekordokat, amelyek arra szolgálnak, hogy a domain nevében történő levélküldés esetén a küldő szervert hitelesítsék.
Ne használj noreply email címet! A noreply email cím csökkentheti leveleid kézbesíthetőségét és növelheti a spambe kerülés esélyét. A küldő címünk fogadjon is e-maileket.
3. Tartalom
A spam szűrők a levél tartalmát is szigorúan elemzik a kézbesítés előtt, így érdemes minden szempontot megvizsgálni.
A tárgymező fontossága
Mi az, amit a felhasználók egyből meglátnak, mikor új levél érkezik a postaládájukba? Bizony a küldő és a tárgymező. Az utóbbi jó esetben felkelti a felhasználók figyelmét és utal a hírlevél témájára. Ez az, amit az az ember is elolvas, aki nem nyitja meg a levelünket. A tárgymező kitöltésére több ajánlás, illetve szabály is vonatkozik, melyek betartása a spambe osztás elkerülése érdekében is tanácsos:
- Semmiképp se hagyjuk üresen a tárgymezőt, ezzel ugyanis könnyen a spam mappába terelhetjük a küldött levelünket. Adjunk meg ún. preview textet is!
- Fontos, hogy kerüljük az árral kapcsolatos szavakat, kifejezéseket! Továbbá ne tegyük tele a tárgymezőt olyan szavakkal, mint akció, promóció, ingyen stb., fogalmazzunk választékosan, kreatívan!
- Ne használjunk csupa nagybetűket és különleges alakzatokat se a tárgymezőben!
- A levél tartalmához illeszkedjen a tárgyunk! Ne tévesszük meg pl. Pl. “Re:” előtaggal vagy vezessük félre az olvasót a tárgyban valótlan állításokkal!
- A túl sok emoji használata is ellenjavalt, hiszen amellett, hogy komolytalannak tűnhet tőle a hírlevelünk, még a spamszűrők figyelmét is felkelti és növeli annak a kockázatát, hogy levélszemétben landol a küldött email.
- Általában rövid, pár szavas tárgymezők megnyitási aránya magasabb, mint a hosszabbakké. Ennek megfelelően törekedjünk minél kevesebb karakterszámba belesűríteni a lényeget. A hosszú tárgymezők másik hátránya a megnyitási hajlandóság csökkenése mellett, hogy sok esetben nem fér ki rendesen a levelezőrendszerben, így a felhasználók nem tudják azt végig olvasni, különösen igaz ez, ha az olvasó telefonról tekinti meg a kapott emailt.
Levél szövegezése és linkek
Csakúgy, mint a tárgymezőre, magára a hírlevél szövegezésére is érdemes odafigyelni, mely egyrészt a levél minőségét is meghatározhatja, másrészt a spam szűrők ezt is ellenőrzik. Így egyes szavak számát, mint például a vétel, nyeremény, ingyen vagy készpénz stb. melyek a tipikus spam emailekre jellemzőek, igyekezzünk csökkenteni. Továbbá ne írjuk csupa nagybetűvel a levél tartalmát sem. Mindemellett pedig talán mondani sem kell, de a helyesírásra, elgépelésre kiemelten figyeljünk oda, ez leginkább a levelünk színvonalát határozza meg.
Amennyiben linkekkel tereljük a weboldalunkra látogatóinkat, a használt linkek szövege lehetőleg ne legyen maga az URL, hanem valóban egy érthető szöveg, mondat legyen. Olyan landoló oldalakat adjunk meg, ami nem félrevezető, valós információt nyújt a felhasználó számára.
Képek használata
A hírlevélben elhelyezett képek méretére nem csak a megjelenés, illetve a betöltődés gyorsasága miatt kell oda figyelni, hanem a spambe kerülés miatt is. A túl sok, valamint túl nagy méretű képek használata semmiképpen sem javasolt, valamint gyakori típushiba, hogy csak egy nagy kép kerül a kampányba szöveges tartalom nélkül. Ez nagy mértékben fokozza a levélszemét mappába kerülés esélyét! Összességében azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy a képek használata növelni tudja a hírlevél kampányok konverzióját, csak figyeljünk a szöveg-kép arányra a struktúra kialakításakor. Alkalmazzunk 1 MB-nál kisebb fotót, a formátumot tekintve pedig lehet akár png, jpg vagy gif is, de akár rövidebb videókat is elhelyezhetünk az emailben.
Az ALT tageket, melyek a képek szöveges leírását tartalmazzák, mindig tudatosan használjuk, egyrészt, ha valakinél le van tiltva a képek betöltése, ezt a címkét fogja látni, így nem árt releváns, levélbe illő címet adni a feltöltött tartalomnak, továbbá az említett ALT tagek használatát a spam szűrők is figyelembe veszik.
Mindemellett érdemes lehet még kifejezett hírlevélküldő programot használni az email marketing kampányok lebonyolítására, továbbá kerülni a nagyon összetett HTML kód összetételű emaileket. A rosszul előkészített kampányok ronthatják az elkötelezettséget és kézbesíthetőséget. Figyeljünk oda a felhasználóra, hogy olvasható, logikusan felépített tartalmakat kapjon: legyen mobil reszponzív, figyeljünk a dark-mode megjelenésre, valamint a különböző klienseken is teszteljük a levelünket.
+1 Google promóciók ≠ SPAM
A promóciók mappát ne keverjük a spam mappával! A Google népszerű levelezőrendszere a Gmail, az ajánlatokat, illetve marketing tartalmú üzenetet tartalmazó e-maileket automatikusan az úgynevezett promóciók mappába rendezi. A felhasználó természetesen, ha úgy dönt, hogy számára fontos a feladótól kapott levél, illetve annak a tartalma, és inkább az elsődleges üzenetek között látná, megjelölheti, hogy a továbbiakban ide érkezzenek a cégtől kapott emailek.
Ha azonban a feliratkozókat már a legelején megkérjük, hogy vegyenek fel minket kontaktnak, a későbbiekben küldött levelünk mindig az elsődleges mappában fog landolni és így a megnyitási arányunk is növekedni fog. Vannak olyan ritka esetek azonban, amikor hírlevelünket a gmail, anélkül, hogy azt a feliratkozók megjelölték volna, az elsődleges üzenetek közé sorolja.
Egyes feltevések szerint itt akár a levél hosszúsága is lehet meghatározó, a rövidebb emailek ugyanis nagyobb valószínűséggel kerülnek ide. Kifejezett szabály azonban a Gmail promóciók mappájának a működésére nem létezik, ha a levelezőrendszer azt érzékeli, hogy az adott küldőtől gyakran nyitnak meg emaileket, magas aktivitás jellemzi a kampányokat egy idő után automatikusan az elsődleges mappába fogja sorolni ezeket a leveleket, mondván, hogy a felhasználó számára fontos, releváns tartalomról van szó.
Összességében azonban a legfontosabb, hogy figyelj a felhasználóidra, releváns, értékes tartalmat küldj, melyet te is szívesen elolvasnál. A spambe kerülés elkerülhető, abban az esetben, ha a cikkben említett pontokra jobban odafigyelünk és egyes szabályokat betartunk.
Továbbra is bizonytalan vagy? Levelünk sikeres célba érését a kiküldés előtt tesztelhetjük is, léteznek ugyanis különböző email teszter oldalak, ahová lehetőségünk van elküldeni hírlevelünket, majd az ottani program a spam szűrők szabályait figyelembe véve ad egy pontszámot az emailünk-re, aszerint, hogy az mennyire felelt meg az irányelveknek.
Néhány tesztelésre alkalmas oldal:
Ha pedig egyéb tanácsokra lenne szükséged a hírlevél küldéssel kapcsolatban vagy esetleg újonnan vágnál bele, keress minket bizalommal, akár céged teljeskörű hírlevelezését is vállaljuk!