Ahány generáció, annyi féle social media szokás. Ahány social media szokás, annyi féle kommunikációs stratégia. Hogyan találjuk meg márkaként a közös hangot a generációkkal az egyes platformokon? 5 platform, 4 generáció és egy térkép, ami segít eligazodni a generációs marketing univerzumában. Kezdjük azzal, hogy tisztázzuk, kik vannak ezen a térképen!
Nem mindenki boomer, aki nem érti azonnal a trendeket!
Akkor kik azok a Baby boomerek? Ebbe a generációba az 1928-1945-ig születettek tartoznak. Ők főleg Facebookon és YouTube-on, ritkábban pedig Instagramon vannak jelen. A többi generációhoz képest kevésbé nyitottak az új platformok használatára, de a megszokott platformjaikon imádják az új funkciókat felfedezni. Az ő esetükben az egyszerű, érthető, könnyen emészthető tartalmakra érdemes törekedni.
Az igazi oversharing generáció – X gen!
Az X generáció már érti mi az a social media, de nem biztos, hogy tudja is tudatosan használni. A kutatások szerint ez a generáció a leghűségesebb, akik hajlandóak prémiumot fizetni a megszokott, szeretett márkájuknak, így érdemes törekedni a tartalmakon keresztül is a bizalomépítésre. Ez a generációs réteg kevés embert foglal magában, de éppen ezért kevés márka fektet energiát kifejezetten beléjük – ezt érdemes kihasználni!
Y, avagy a milleniumi generáció
Ez a generáció valószínűleg a MyVip-en és az iWiW-en kezdte meg pályafutását a social media használatot illetően, de szerencsénkre azóta egyre nyitottabbak az új platformokra – például nem riadnak vissza az olyan újdonsült felületektől sem, mint a Threads. Ők leginkább az eredeti tartalmat létrehozó márkákat preferálják, ám nem feltétlen a legfrissebb posztokra kíváncsiak a social media oldalaikon, hanem elsősorban a barátokkal, ismerősökkel való kommunikáció miatt mennek fel.
A Gen Z, akinek mindenki boomer!
A legifjabb social media-t használó generáció a Z generáció, akiknek képernyőideje valószínűleg meghaladja az összes generációjét egybevéve – ezért is fontos réteg márka szempontból. Ez a generáció igazán szeret a márka mögé látni, élvezi, ha egy márka értékeivel azonosulhat és megértheti azt. Kifejezetten szeretik a személyesebb hangvételű tartalmakat is, amelyekkel interaktálhatnak – ezért is nagy sláger esetükben az influencer marketing. Érdekesség velük kapcsolatban, hogy nagyobb mértékben félnek a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalmaktól, mint az Y vagy az X generáció.
A térkép
A magyarországi aktuális demográfiai statisztikák alapján helyeztük el a generációkat a térképünkön! Mielőtt tovább görgetnél, állj megy egy percre a térképünk felett, hiszen van itt néhány érdekesség is! Gondolunk a baby boomerek magas jelenlétére, a Z generáció Facebook használatára, vagy a Z generáció LinkedIn-es hódítására!
Mehetünk is tovább! Mikor, melyik platformon legyél jelen a térkép szerint?
Facebook – a „legsalesesebb”
A Facebook felhasználók száma majdnem az öt vizsgált platform social media felhasználóinak a felét teszi ki. Noha, azt láthatjuk, hogy a Z generáció van a legnagyobb számban jelen ezen a felületen, azt is tudjuk, hogy az igazán aktív felhasználók az X, Y és a Baby Boomer generáció – utóbbit ezen a felületen érjük el a legnagyobb számban. Márkaként a Facebook egy tökéletes platform akciók megosztására, weboldalra terelésre és interakciók generálására – készítsünk tehát ilyesfajta tartalmakat a fent említett célcsoportok kommunikációs preferenciáihoz mérten.
Instagram – a „legesztétikusabb”
Az Instagram átlag célcsoportja fiatalabb a Facebookénál, itt a legaktívabban a Z és az Y generáció van jelen, de már az X generáció is nagy számban átvándorolt. A felület sajátosságaiból adódóan, a célközönséget figyelembe véve akkor érdemes márkaként jelen lenni Instagramon, ha szeretnéd az (egyik) értékesítési csatornádat és a brand arculatát egyként kezelni. Ezen a platformon mindig a feed összképében kell gondolkozni és nagyobb hangsúlyt fektetni az esztétikára, trendekre – így nagy előnnyel indulsz, ha maga a márka is Insa-kompatibilis mind a témát, mind az esztétikumot tekintve. Ne felejtsd el a platform sajátos funkcióit se kihasználni, mint a Story és hozzá tartozó interakciókat kiváltó funkciók, az Üzenetküldés, a Broadcast channel vagy a Jegyzet fül!
TikTok – a „legpörgősebb”
A névből adódóan is, azért szeretjük a TikTok-ot, mert ott pörögnek a videók, az események és a személyes, közvetlen hangulatú tartalmak. Tudtad, hogy már a Baby boomer generáció is jelen van a platformon? Persze, nem ők a fő célcsoport, sokkal inkább a legifjabb Z generáció és az őket követő Y generáció fogyasztja itt a tartalmakat, valamint az X generáció is kezd felzárkózni. A felület megköveteli, hogy a célközönségnek is megfelelő, fiatalos, trendi, humoros vagy éppen edukatív, rövid, de tömör tartalmakkal rukkoljunk elő márkaként, amelyek első ránézésre randomnak tűnhetnek, de ne felejtsük el, hogy mindig kell egy jól átgondolt koncepció a videóink mögé! Akkor vállald be a TikTok jelenlétet a márkáddal, ha van erőforrásod igényes, közvetlen videókat készíteni és folyamatosan követni a trendeket!
Pinterest – a „legkreatívabb”
Ugye ismerős, hogy ha kell egy jó ötlet, csak felmész Pinterestre és szinte bármilyen témában százszor inspiráltabb leszel? Szerencsére ezt minden generáció így gondolja, amint azt a térképen is láthatjuk, de legnagyobb számban az Y és a Z generáció használja a felületet. Márkaként szuperül ki lehet aknázni az itteni organikus eléréseket, a felhasználók pedig olykor észre sem veszik, hogy egy hirdetésbe futnak bele, ha a tartalom a platform sajátosságainak megfelelően van elkészítve. Így itt akkor legyél jelen, ha extra kreatív, inspiráló, „Pin-worthy” tartalmakkal tudsz szolgálni a célközönségnek.
LinkedIn – a „leghivatalosabb”
A LinkedIn egy szuper felület a B2B célközönséged targetálására és a vállalati márkád építésére. A generációkat tekintve szinte mindenkit elérsz, a döntéshozóktól (X, Y generáció) a leendő munkavállalókig (Z, X, Y), így az itteni kommunikációval az employer brandingedet is erősítheted. A LinkedIn-en törekedj a professzionális tartalmakra és mindig tartsd szem előtt a márkád vállalati értékeit a kommunikáció tervezésekor!
Összefoglalás
- Néha nézz a számok mögé, akár adatvizualizációval! Egy ehhez hasonló térkép elemzésével már ránézésre megláthatod a kiugró értékeket, levonhatod a tanulságot és a sztereotípiák mögé láthatsz!
- Az, hogy egyes generációk jelen vannak a platformon, nem feltétlen jelenti, hogy ugyanúgy használják és ők a legaktívabbak! Elemzés, elemzés, elemzés!
- Több felületen érdemes jelen lenni, de nem kell mindegyiken! Mindig mérd fel, hogy márkádhoz és erőforrásaidhoz mérten melyik felület lesz számodra megfelelő!
- Ne csak a felületek, de a saját márkád demográfiáját is vizsgáld meg! Indulj ki a márkád által elért célközönségből, majd a generációs marketing integrálásával pontosítsd vagy bővítsd azt!