Manapság hatalmas mennyiségű reklámzaj vesz körül minket - a felmérések alapján 4.000 - 10.000 hirdetés jön velünk szembe naponta; egy átlagos internethasználó pedig akár 1.707 banner hirdetéssel szembesülhet havonta. Így nem csoda, hogy egyre nehezebb elérni és valóban megtartani a felhasználók figyelmét. Abban az esetben járhatunk sikerrel, ha valami olyat sikerül létrehoznunk, amivel kitűnhetünk a tömegből.
Ez alól pedig nem jelent kivételt az email marketing sem, ugyanis rajtunk kívül még sok-sok cég küld hírleveleket a felhasználók email fiókjába, és küzd meg a figyelemért. A Hubspot statisztikái szerint naponta több mint 306 milliárd emailt küldünk és kapunk világszinten. Illetve nem csupán a legnagyobb márkák használják aktívan ezt az online marketing csatornát, a Campaign Monitor szerint ugyanis a kisvállalkozások 64%-a alkalmazza az email marketinget vásárlók elérésére. Ebben a környezetben a felhasználók erősen megszűrik, milyen leveleket nyitnak meg, mire szánnak időt. Itt jön képbe a meggyőzés szerepe!
Amennyiben szeretnénk, ha a felhasználó korlátozott figyelméből nekünk is jusson, abban az esetben meg kell győznünk őt arról, hogy megéri megnyitni a levelünket, és többet megtudni a kampányunkban szereplő tartalomról, ajánlatról. A figyelem elnyerésében és megtartásában a hírlevelek terén is nagy szerepet kap maga a szövegírás!
Ha szeretnél jobb eredményeket látni a megnyitási, átkattintási arányaidban, illetve a felhasználók elköteleződésében a hírleveleid és összességében a márkád iránt, akkor kövesd szövegírás útmutatónkat! A következőkben betekintést nyújtunk az emberi gondolkodásmód rejtelmeibe, és mutatjuk, hogyan alkalmazd a pszichológiai befolyásolás módszertanát, amikor elkezded megírni a következő hírleveledet!
Lássunk néhány hírlevél szövegírási technikát, amivel kitűnhetsz a reklámzajból!
Tárgymező, ami tényleg kíváncsivá tesz!
1. Használjunk számokat, ez ugyanis sokkal gyorsabban és könnyebben érthetővé teszi a tárgymezőnket. Gondoltad volna, hogy 57%-kal magasabb a megnyitási aránya azoknak az email-eknek, melyek tárgymezőjében szerepelnek számok? Ennek oka, hogy a számok egyfajta rendszert teremtenek, és kiküszöbölik a bizonytalanságot. A hatékonyság és biztonság érzetét keltik, mert tudjuk, hogy mire számíthatunk, nem véletlenül olyan népszerűek tartalomtípusként a felsoroló listák és különféle checklist-ek. Amennyiben szeretnénk felerősíteni a hatást, használjunk egyből két számot!
7 egyszerű technika, amivel akár 20%-kal csökkentheted a kosárelhagyási arányt!
2. Tegyünk fel kérdést! Ezzel kíváncsiságot kelthetünk a felhasználókban, és ideális esetben elgondolkodhatnak a válaszon. Ezt követően pedig egy következő lépésként megnyithatják a levelünket, azért, hogy ellenőrizzék, pontosan tudták-e a választ.
Vajon milyen gyakran posztoljunk vállalkozásként Instagramon?
3. Idézeteket is érdemes megjeleníteni, mert ezek sokkal személyesebbé tehetik a hírlevelet, és bizalmat is keltenek: egyfajta social proof-ként funkcionálnak.
“Így kezdek neki egy felújításnak lakberendezőként”
Érdemes tudni: általánosságban véve a rövidebb, 6-10 szavas tárgymezők esetén érthetőek el a legjobb megnyitási arányok, ugyanis ez a hosszúság még mobil képernyőn is teljesen láthatóan jelenik meg. Manapság pedig a mobilra optimalizálás kötelező része a hírlevél kampányoknak, hiszen egyre nagyobb arányban ezen az eszközön nyitják meg a felhasználók leveleiket.
Hírlevél, ami valóban leköti a felhasználót!
Először is egy érdekes statisztika: átlagosan 25%-kal lassabban olvasunk online tartalmakat, mint nyomtatott, fizikai formában lévőket. Ezen kívül lényeges, hogy általában nem szóról szóra olvassuk a szöveget, inkább úgymond “szkenneljük”, átfutjuk a szemünkkel hogy lássuk, mire számíthatunk, megéri-e elolvasni. Továbbá fontos, hogy az emberi agy lusta - vagyis az egyszerűnek tűnő opciókat és az azonnali jutalmakat részesíti előnyben a komplexekkel szemben.
1. A hírlevelünk megírásakor éppen ezért legyünk lényegretörőek. Használjunk bekezdéseket, lássuk el őket alcímekkel, és ha lehet, törekedjünk a rövidebb mondatokra, vagy legalábbis kerüljük a többszörösen összetett mondatokat.
2. Alkalmazzuk a Szókratész-féle párbeszéd módszert! Ennek értelmében a bevezetésben tegyünk fel 3 kérdést, ami a felhasználó problémáját, helyzetét tükrözi. A kérdéseken kívül, a modern módszer szerint használhatunk kijelentéseket is, amivel a felhasználó valószínűleg egyet fog érteni. Miközben bólintanak, hogy valóban igaz rájuk az állítás, tudat alatt bizalmat kelthet számukra, hogy értjük a problémájukat és megoldást tudunk rá nyújtani. Próbáljuk ki a 3 kérdéses vagy kijelentéses módszert, mert erre tud még optimálisan fókuszálni az agyunk, ennél többre azonban már kevésbé.
3. Időnként használj negatív jelentésű szavakat egy téma bevezetésénél, ezekre ugyanis nagy mértékben felkaphatjuk a fejünket, illetve ezzel valamilyen félelmi ösztönre hathatunk.
Például:
- Tiltsd ki ezeket a szavakat a vásárlókkal való kommunikációból!
- Te is tönkreteszed a weboldaladat ezekkel a hibákkal? (bukás miatti veszély)
- Hogyan adj elő konferencián, ha nem vagy extrovertált? (elutasítástól való félelem)
Egyéb tippek
- Amennyire lehet és engedi a márkánk, írjunk személyes hangnemben, mintha akár egy ismerősnek, barátnak mesélnénk valamilyen izgalmas történetet. Az email mint online marketing csatorna ugyanis sokkal közvetlenebb, személyesebb formája a kapcsolattartásnak, mint akár egy hirdetés vagy social media oldal. A felhasználó email fiókjában valószínűleg sok marketing email sorakozik, melyeket ritkán vagy szinte soha nem nyit meg. Ennek oka lehet többek között az érdektelenség, illetve a személytelen email-ek. Így mindenképpen arra érdemes törekedni, hogy a lehető leginkább személyre szabottnak érezze a felhasználó a hírleveleket, amiket küldünk számára.
Hogyan érhetjük ezt el?
Minél több adatot tudunk a felhasználókról, annál könnyebben tudjuk az elküldött hírleveleket perszonalizálni, mellyel akár minden egyes feliratkozó megszólítva érezheti magát.
Amennyiben tudjuk, használjuk a nevet a tárgymezőben, megszólításban, vagy akár az email szövegezésében. Akár a rendelési előzmények alapján is tehetünk bele az email-be valamilyen személyre szabott információt - például megemlíthetjük, hogy már valószínűleg érdemes újrarendelnie, mert kezd elfogyni adott termék a háztartásból.
2. Mindig legyen összhangban a tárgymező és maga az email. A kattintásvadász tárgymező ugyan lehet, hogy elsőre jobb számokat hoz, azonban ha nem azzal találkozik a felhasználó, amire számított, abban az esetben csalódhat bennünk és megkérdőjelezheti a megbízhatóságunkat.
3. Emeljünk ki néhány fontos információt: félkövérrel, különböző betűméretekkel vagy eltérő színekkel. Ezáltal is irányíthatjuk és fókuszálhatjuk a figyelmet, azonban ügyeljünk rá, hogy túl sok formázás ellentétes hatást érhet el.
Végül pedig használjuk ki a reciprocitás elvét, melynek értelmében úgy érezzük, nekünk is kell valamit adnunk cserébe, ha kapunk valamit. Remekül működhetnek email-ekben a kuponok, kedvezmények, különleges ajánlatok, valamint az ingyenes tartalmak megosztása: blogposztok, videók, infografikák egy adott témával kapcsolatban.