Augusztus legvégén – igazából előjelek nélkül – bejelentette a Facebook, hogy az Amerikában már 1 éve elérhető videós platformja – a Facebook Watch – elindul a világ minden részén. Mi is ez és hogyan tudja egy magyar marketinges kihasználni?

facebook_influencerek-peldakep

Ha röviden akarjuk összefoglalni, akkor egy “egyszerűsített YouTube” lehetőségről van szó, ami a Facebook hírfolyam egy speciális verziója. Itt videókat tudunk nézni (kommentelni, megosztani, lájkolni, menteni őket); csatornák között böngészni; ajánlásokat kapunk minket érdeklő videókkal, valamint ha feliratkozunk egy csatornára, akkor annak az új tartalmait látjuk.

A Watch egyenlőre még csak mobilon elérhető, valamint az okos tévéken. Keressük a felső menüsorban a videó lejátszás ikont:

facebook-play-pelda

Viszont, ahogy az egy évvel ezelőtti amerikai indulás óta, most sincs is információ, hogy az asztali verzión is megjelenne a Watch. Ezzel igazából utolérte a Facebook a YouTube alap lehetőségeit, felhasználói oldalról.

De ezekből mi mit tudunk használni, mint marketingesek?

Fontos, hogy a Watch gyors növekedése miatt a Facebook minden Oldalnak (ahol voltak videós tartalmak) létrehozta a csatornáját (ők Show-nak nevezik), ha valaki követte az Oldalunkat, akkor a csatornákra is feliratkoztatta a rendszer. Vagyis ha már voltak videóink, akkor azokat csak rendszerezni kell és további videókat gyártani.

A Facebook annyira komolynak gondolja a platform jövőjét, hogy jelentős összeggel csábított át YouTube influencereket hogy csak a Watch-ra vagy oda is gyártsanak videókat, ezt pedig láttuk a YouTube esetében, hogy jelentősen hozzájárult a népszerűségének növeléséhez. Vagyis egyedi tartalmak itt is lesznek, jelentősen javították a szerzői jogkezelés folyamatát plusz sok országban (itthon még nem) elindult a tartalmak mellett megjelenő hirdetésekből befolyó bevétel megosztás lehetősége, a monetizáció (itt Ad Breaks-nek hívják).

 

Nekünk marketingeseknek a következők a lehetőségeink:

– A legfontosabb, hogy csatlakozzunk a Creator Studio-hoz, ami biztosítja nekünk az eszköztárat a vágáshoz, jogkezeléshez, megosztáshoz és a monetizáláshoz.

– Majd töltsük le a Creator Studio Android vagy iOS applikációját!

– Átállíthatjuk a Facebook Oldalunk sablonját a július óta elérhető videós sablonra, így lehetőségünk lesz TOP videókat kijelölni (ezek kerülnek a “Reflektorfényben” részhez) vagy lejátszási listákat készíteni.

– Továbbra is lehetőségünk van hirdetni vagy Live videókat csinálni, csak most már mint csatorna tehetjük meg, így “videós feliratkozókat” tudunk gyűjteni.

 

De akkor most két helyre készítsünk videókat?

Nem, sajnos hiába van 2,23 milliárd havonta aktív Facebook felhasználó, a videós tartalmak terén még mindig messze elmaradnak az 1,6 milliárd havonta aktív YouTube követőtől. A platform még csak most indult el világszinten, várhatóan jönnek még idén hozzá új lehetőségek, de jelenlegi formájában mint marketinges nincsen extra lehetőségünk.

Azt javasoljuk, hogy ha eddig nem volt videó gyártási stratégiánk, akkor most már tényleg hozzánk létre egyet! 🙂

Az az alaptézis azért nem változik még, hogy a Facebook-ra a rövidebb (1-3 perces), míg YouTube-ra a 3+ perces videókat érdemes felrakni, de ha hirdetni is akarjuk őket, akkor a 20-45 másodperc közötti videók a legjobbak. Ezen felül érdemes a saját tartalmat mindkét platformra felrakni, figyelve a szerzői jogok kezelésére, meghirdetve őket.  Azt is vegyük figyelembe, hogy a YouTube még mindig alapvetően egy kereső, tehát kulcsszavakra (is) optimalizáljuk a tartalmainkat, míg a Facebook Watch esetében nagyon fontos, hogy valamilyen interakciót elérjünk a felhasználónál, már az első megtekintés/hírfolyamban megjelenéskor.

Ha pedig átvett videóról van szó, akkor a Facebook még mindig – a jogkezelés lehetősége ellenére – nagyon vadnyugati/vadkeleti, tehát engedi felrakni az általunk tesztelt tartalmakat. De az is lehet, hogy a tartalom tulajdonosok még nem kezdték el a jogkezelést.

Összefoglalva a Facebook Watch első tapasztalatait, igazából egy jelentős elmaradást korrigált most a Facebook, így marketingesként már szervezett formában tudjuk feltölteni a videós tartalmakat egy egyébként itthon a legnépszerűbb közösségi oldalra, lehetőséget kapva követők gyűjtésére.