Mi történt az elmúlt 2 hónapban?
Március 6-ai határidővel életbe lépett a legújabb EU-s szabályozás, miszerint minden weboldal-tulajdonos, aki használja a Google Analytics eszközét és/vagy futtat fizetett hirdetést a Google eszközeivel, annak kötelező alkalmazni a Consent Mode v2 adattovábbítási megoldását. Ennek már volt egy korábbi változata, amit azóta alap módnak is hívnak, a frissebb, "haladó" változat bevezetett 2 új paramétert, valamint elérhetővé tette, hogy a Google tag akkor is elsüljön, amikor a felhasználó elutasítja a sütiket, ebben az esetben a consent állapota és süti nélküli pingek (jelek) kerülnek továbbításra (plusz információ a Google rendszereinek, hogy később modellezni tudja a kieső adatot, lsd. lejjebb).
Március 6. után kisebb pánik tört ki, sok esetben a CMS-ek nem megfelelően kezelték le a változást, nem megfelelően lettek beállítva a letöltött pluginok, vagy az egyedi weboldalak esetében nem volt megfelelő az implementáció. Így sok adatelemző szembesült azzal, hogy a weboldal látogatóinak a száma akár 30-60%-ban visszaesett a Google Analytics adatai alapján (a valóságban persze beérkeztek a látogatók az oldalra, csak szerettek volna titokban maradni😊).
Weboldal látogatók számának visszaesése a Consent Mode V2 beállítása után
Első sokk utáni teendők
Szerencsére a legtöbbek kedvenc Session source/medium riportját nézegetve könnyen kiszúrható volt a csökkenés, így gyorsan el lehetett kezdeni a hibajavítást. Ebben nagy segítség lehet még most is az Analytics Debugger nevű Chrome bővítmény, amivel ellenőrizni tudjuk a Consent állapotát:
Még most is találkozok bőven olyan weboldallal, ahol nincs megfelelően kialakított Süti ablak, így érdemes ezt ellenőrizni! Abban az esetben, ha egyedi weboldalunk van, ezzel a linkkel a helyes irányba tudjuk terelni a fejlesztőt/webmestert.
Ha CMS plugint használunk (pl. WordPress esetében CookieYes, Pressidium Cookie Consent, stb.), nézzük végig, hogy van-e hozzá frissítés, ha nincs, és így nem megfelelően működik, akkor mindenképpen keressünk másik eszközt!
Mi a Cookiebot megoldását javasoljuk használni, ami gyorsan és könnyen beállítható, személyre szabható, és ha a linken regisztráltok, még 20% kedvezményt is kaphattok az első 3 évben a havidíjból! Ha pedig nem webshopot üzemeltettek, és legfeljebb 50 aloldalatok van, akkor ingyenesen is használhatjátok az eszközt!
Mit tehetünk a kieső adatok pótlásáért?
Annak ellenére, hogy teljesen tökéletes a Consent Mode v2 kialakítása az oldalon, láthatsz visszaesést a beérkező adatokban, hiszen a felhasználók egy része el fogja utasítani a sütiket, de több lehetőséged is van arra, hogy csökkentsd ezeknek a felhasználóknak az arányát.
-
Az első és legegyszerűbb a Süti ablak kinézetének megtervezése. Minél figyelemfelhívóbb az ablak, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a felhasználó például nem fogja figyelmen kívül hagyni, hiszen ha az érkezési oldalon nem fogadja el a sütiket, akkor elveszítjük azt az információt, hogy milyen forrásból érkezett hozzánk. Ha van rá mód, akkor a doboz formát válasszuk és rendezzük középre az ablakot!
-
Nem minden 3rd party eszköznél van erre lehetőség, de ahol igen, ott válasszuk azt a megoldást, hogy a felhasználó ne tudjon interaktálni a weboldallal addig, amíg nem nyilatkozott a sütikkel kapcsolatos szándékáról. Ez szintén azt segíti elő, hogy ne veszítsük el a forrás/médium infót, valamint ilyenkor nagyobb a valószínűsége, hogy a felhasználó inkább elfogadja a sütiket, hogy "ne kelljen tovább várnia".
A Google lehetőséget ad a kieső adatok modellezésére (süti nélküli pingek/jelek), azonban ehhez meg kell felelnie a weboldalnak pár nem is olyan könnyen teljesíthető feltételnek:
- A Consent Mode a webhelyek összes oldalán és/vagy az alkalmazások minden képernyőjén be van kapcsolva.
- A Consent Mode-ot úgy kell megvalósítani a weboldalakon, hogy a címkék még a Süti ablak megjelenése előtt betöltődjenek, és a Google-címkék mindig betöltődjenek, ne csak akkor, ha a felhasználó megadja a beleegyezését (haladó megvalósítás >> V2 verzió).
- A tulajdon naponta legalább 1000 eseményt gyűjt az analytics_storage='denied' paraméterrel legalább 7 napon keresztül.
- A tulajdonban van az elmúlt 28 napból legalább 7 napon keresztül legalább napi 1000 olyan felhasználó, aki az analytics_storage='granted' paraméterrel rendelkező eseményeket küld.
Azért érezhető, hogy az utolsó lehetőség a nehezebb a tippek közül, így az első kettő legyen az elsődleges, és utána gondolkozhatunk el azon, hogy megfelelünk-e a Google Analytics feltételeknek, és ha nem, tudunk-e úgy "varázsolni", hogy mégis meglegyen a minimum feltétel.
Milyen következtetéseket vittünk el az elmúlt időszakból?
Nem lehet semmiképp sem félvállról venni ezeket a beállításokat, valamint várni sem érdemes velük, hiszen minél több idő telik el a megfelelő alkalmazásig, annál több felhasználóval kapcsolatos információtól estünk el. Még mindig nem késő elkezdeni a folyamatot, sőt! Mivel kikerülhetetlen a Consent Mode v2 beállítása (ha nem akarod megkockáztatni a bírságot, elesni a remarketing lehetőségtől, vagy értékes adatoktól), így kérdés esetén keress minket bátran, egy audit alkalmával felmérjük, hogy most hogy áll a Süti helyzet nálatok, illetve a kivitelezésben is tudunk segíteni!
A Google modellezési lehetősége is egy érdekes kérdés, az ügyfelek nagyrészénél nem elérhető ez a funkció, a KKV szektornál nehezebb lesz teljesíteni a feltételeket. A napi 1000 elutasított consent paraméterrel beküldött esemény nagyjából könnyen összehozható, mivel minden munkamenet, űrlap megkezdés, oldalmegtekintés eseménynek számít, így gyorsan összejön az 1000 db. Az 1000 olyan felhasználó, aki elfogadta a sütiket, már nehezebb feltétel, ebben az esetben minimum napi 1300 felhasználónak kell érkeznie az oldalra (legalább 7 napon keresztül), ha 30%-os elutasítási aránnyal számolunk, de ez az arány felhasználói szokásoktól, iparágtól és az alkalmazott Süti megoldástól is függ.
Egy extra gondolatébresztő még, hogy a jelenlegi szabályozás a Google eszközeire terjed ki, de felkészülve jövőbeli változásokra érdemes úgy kialakítani a méréseket, hogy a Facebook, TikTok, Bing, Hotjar és egyéb eszközök is tiszteletben tartsák a felhasználók szándékát, és csak akkor küldjenek adatot a saját analitikai rendszerük és a Google Analytics 4 felé, ha a felhasználó ezt engedélyezi. Mi ezt a szemléletet követjük az ügyfelek méréseinek kialakítása során.