Összehasonlítottuk az itthon elérhető árösszehasonlító oldalak hirdetői és a felhasználói számára nyújtotta lehetőségeket. Vajon melyik miben jó?

Napjainkban a webáruházak számára szinte már alapkövetelménynek számít az árösszehasonlítókon való jelenlét, hiszen a vásárlóknak ezek az oldalak jelentik a Google keresések elsődleges alternatíváját ha termékek árait és tulajdonságait akarják összevetni. Megtalálni a legjobb ajánlatot, a lehető legegyszerűbb módon – ezt a fő vevői igényt igyekeznek működésükkel nap mint nap kielégíteni. De honnan tudják a webáruházak, hogy mi számukra a legtöbb lehetőséget és a legköltséghatékonyabb hirdetési formát biztosítók ezek közül? Íme, a magyar kínálat elemzése, hogy közelebb kerülhessenek a döntéshez.

Részletes összehasonlító táblázat megtekintése ITT.

 

A magyar piacon számos kereső áll rendelkezésünkre, ha a termékek árát kívánjuk górcső alá venni. Ezek közül mi a következőket vizsgáltuk: Arukereso.hu, Argep.hu, Glami.hu, Shopalike.hu, Olcsobbat.hu, Arportal.hu, Olcso.hu, Depo.hu, Shopmania.hu, Kirakat.hu, Arcedula.hu, Arkozpont.hu

 

Általános kínálati jellemzők

 

A számokat alapul véve – noha az Árportál van a legrégebb óta a piacon – a listavezető, a 2004-ben indult, átlagosan havi 13 millió látogatóval és 3 ezer webáruházból álló bázissal rendelkező Árukereső, amely Bulgáriában és Romániában is elérhető. Ez nem véletlen, jellemzően ma már nem csak hazai kereskedők termékeit gyűjtik össze az oldalak, hanem a szoros verseny hatására régiós kitekintést is kaphatunk a webáruházak ajánlataiból. Nincs ez másként a Kelet-Közép Európában már régebb óta sikeres, Magyarországon azonban csak egy éve jelen lévő, de azóta fashion search engine platformként hatalmas sikereket elérő Glaminál sem, amely a hagyományos összehasonlítókhoz képest csak divattermékek között igazítja el vásárlóit.  Szintén több országban vezet divat kategóriában az itthon átlagosan több mint egy millió felhasználóval büszkélkedő Shopalike, míg a TOP 6-os listában szerepel a két testvéroldal, az Árgép és az Árportál, valamint a magának egyre inkább utat törő Olcsobbat.hu szolgáltatásaival.

 

De mégis mitől függ, hogy mekkora forgalmat bonyolítanak az említett árösszehasonlítók és melyiken érdemes jelen lennünk? A válasz két alappilléren nyugszik: mit nyújtanak az oldal látogatóinak, és milyen hirdetési lehetőségeket biztosítanak a webáruházunk számára.

 

A felhasználók lehetőségei

A keresőoldalak egyik közös jellemzője, hogy kifinomult, modern eszközökkel támogatják a vásárlói döntési folyamatot. Az alapvető szolgáltatás lényege, hogy összegyűjtik és különböző kategóriák szerint listázzák a webshopok termékeit, azokat rövid leírással szerepeltetik, feltüntetik a szállításra vonatkozó információkat és lehetőséget nyújtanak számunkra az árak és termékek összehasonlítására. Ezt megkönnyítendő, minden oldalnál találhatunk rendezési funkciót, általában ár, áresés, raktárkészlet vagy vélemények alapján. Alap feltételek közé tartozik továbbá a szűrők biztosítása, a termékek közötti keresés konkretizálása érdekében, hiszen így nagyobb eséllyel érkezhet vásárlási szándékkal weboldalunkra a vásárló. Általános paraméterekre szűrve minden oldalon szűkíthetjük találataink listáját -ez csupán az alternatívák számában eltérő-, azonban konkrét boltok termékeire való keresésre csak a Shopalike és a Glami biztosít külön lehetőséget.

Hasonlóak a mobilra való optimalizálás esetében is. Mindegyik vizsgált oldalnál megoldott, de néhány listavezető már külön applikáció létrehozásával is többet nyújt: az Árukereső, Shopalike, Glami és az Olcsobbat is így próbál kitűnni társai közül.

Ugyan legnagyobb húzóerőként még mindig az árverseny a legfontosabb tényező a piacon, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a vásárlói elvárások már nem csak az árhoz kötődnek. Miután elérjük a fogyasztónkat, a tényleges választási szempontokat mint, hogy melyik árösszehasonlítót választja vagy melyik webáruházból rendel, egyre inkább a minőség, átláthatóság, a kapcsolt szolgáltatások, és felhasználói élmény fogja meghatározni. Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük azokat a plusz szolgáltatásokat, amelyekkel az egyes oldalak bővítik palettájukat a látogatói szám növelése érdekében; gondoljunk csak az árdiagramra, az árfigyelőre, vagy egyéb használati élményt fokozó funkciókra.

Felhasználói lehetőségek

Külön kiemelendő terület a véleményezés lehetőségének biztosítása, hiszen az online vásárlás egyik nagy versenyelőnye, hogy hozzájuthatunk más vásárlók értékeléséhez egy keresett termék vonatkozásában.  A Glami és az Árportál kivételével a felhasználóknak van alkalma véleményt írni a boltokról, amely szolgáltatás az Árukereső és az Olcsobbat tekintetében egy teljes ún. Megbízható bolt program keretén belül zajlik. Sőt, az Árgép, Árukereső, Olcsóbbat hármas a termékek értékeléséhez is külön felületet hozott létre, ami kiegészülve a kérdezz-felelek funkcióval, valamint a skálázott vélemények szerinti rendezési lehetőséggel igazán megkönnyíti a felhasználók döntését.

 

Hirdetési lehetőségek webáruházak számára

Már csak egy fontos kérdés maradt; milyen költségvonzatai vannak, ha hirdetni szeretnénk ezeken az oldalakon? A legtöbb árösszehasonlító CPC, vagyis kattintásonként történő fizetési opciót biztosít, átlagban 15-40 Ft/kattintás áron. Míg az Árgép és az Árportál fix kategóriánkénti árat határoz meg, addig a társai fix kategória árak, valamint díjmentes kategóriák mellett, lehetőséget biztosítanak licitálásra is, amellyel előrébb kerülhetünk a megjelenített listákban. Ez esetben licitálhatunk kategóriákra, valamint termékekre külön-külön, azonban ennek kezelése oldalanként eltérhet. Az ügyfélszolgálat ugyan minden esetben segít beállítani licitszorzóinkat, az Árukereső, Glami és az Olcsobbat esetében a felületen is módosíthatjuk azokat. További lehetőségként lép fel az Árukereső, Glami, és a Shopalike oldalaknál, hogy már a feedben is biztosítják a termékenkénti szorzó megjelölést, valamint a listavezető esetében API megoldást alkalmazva automatikusan is megoldható a licitek változtatása.

További árnyalása a fizetési rendszernek, hogy a Glami különbséget tesz már mobil és deskstop megjelenés között, míg például az Árukeresőn előfizethetünk prémium csomagajánlatra is, amellyel további extra funciókhoz juttathatjuk webáruházunkat.  Fontos megemlíteni, hogy a kattintási ár mellett egyedi módon az Árukereső és az Olcsobbat biztosít CPA opciót, vagyis vásárlások utáni fizetést. Ez az Olcsobbat.hu-n jutalékos rendszerben működik meghatározott kategóriákban, míg az Árukeresőnél az ún. kosár programjába van integrálva. Utóbbi egyedülálló módon, közvetlen az oldalon való vásárlási opciót is biztosít a felhasználói számára.

A termékkategóriákban elfoglalt pozíció meghatározó pontjai általánosságban a termékek árának átlagtól való eltérésén, valamint a licit beállításokon alapszik. Azonban az Árukereső és az Olcsobbat.hu megbízható bolt programjának köszönhetően a „megbízható” értékelést kapott boltok előnyben részesülhetnek a listában szereplő helyekért való versenyben. Ellenkező esetben ha szeretnénk ajánlatunkkal nagyobb feltűnést kelteni, a legtöbb oldal lehetőséget biztosít banner megjelenésre CPM alapon/ fix áron, míg egyéb kiemelési opciók között is válogathatunk: az Árukereső product ads funkciójával címkézhetjük termékeinket, a Glami.hu-n inspirációs tartalmakat hozhatunk létre és követőket szerezhetünk, míg az Olcsobbat listaoldali kiemelést nyújt fix áron rotáló rendszerben.

Hirdetői lehetőségek

A webáruházak esetében fontos szerephez jut a letisztult minél több KPI-t tartalmazó és minél részletesebb riportolási rendszer. Minden vizsgált oldal biztosít statisztikát különböző időszakokra szűrhetően, termékstatisztikákkal, azonban míg az Árukereső esetében aggregált és egyéni számokat is láthatunk, követhetjük a heti változásokat, megtekinthetjük a legkeresettebb termékeket, addig például a Shopalikenál a bannerkattintásokról is információt kaphatunk. Ezen jelentések elsősorban felhasználóbarát, átlátható megjelenésükben térnek el egymástól. Ez viszont nem jelentős hiányosság, hiszen a Google Analytics program segítségével minden esetben mérhető, hogy milyen konverziós értéket érünk el adott oldalon, s tudva saját haszonkulcsunkat kiszámolható, hogy nyereséges-e a jelenlét a vállalatunk számára.

Összességében azonban elmondható, hogy nem létezik jó vagy rossz döntés, mivel az oldalak más és más kategóriákban erősek, s így az elérhető funkcióikat is ehhez igazítják. Amíg az Árukereső, az Olcsóbbat, és az Árgép főleg elektronika, háztartás területre helyezi a hangsúlyt, addig a Shopalike és a Glami igazi fashion gyűjtőplatformok. Érdemes tehát költségkeretünket figyelembe véve, vállalkozásunk fókuszától függően választani, hogy melyik oldal, milyen lehetőségeivel juttathat minket közelebb jövőbeli vásárlóinkhoz.