Új év, új social media hírek. Nézzük, mit hozott számunkra a január a közösségi média terén!
Facebook VS Apple
Nagy port kavart az Apple iOS 14 operációs rendszerében hamarosan bevezetésre kerülő App Tracking Transparency keretrendszer bejelentése, amely korlátozza majd, hogy mely felhasználói adatokhoz férhetnek hozzá a külső felek. A Facebook sokkal kevesebb adatot fog tudni gyűjteni, ez pedig a Facebook hirdetések teljesítményének csökkenéséhez vezethet és minden bizonnyal nagy hatással lesz a vállalatokra és a hirdetőkre. A Facebook azonnal hangot adott nemtetszésének és több felületen is felszólalt az ATT, de leginkább az Apple ellen. Véleményük szerint ez a keretrendszer a GDPR bevezetéséhez hasonlít, azzal az óriási különbséggel, hogy az Apple nem vonta be a döntésbe az iparág egyetlen szegmensét sem.
A Facebook most a kis- és középvállalkozók védelmére kelt, új kampányának egy egész weboldalt szentelt és teljes oldalas újsághirdetésekkel hívja fel a figyelmet a problémára, nyíltan felszólítva az Apple-t az App Tracking Transparency leállítására. Az Apple azonban úgy gondolja, hogy az alkalmazáskövetési átláthatóság nem gátolja a felhasználók követését és a célzott Facebook hirdetések további működését, csupán megadja a lehetőséget a felhasználóknak, hogy eldönthessék, megosztják-e adataikat a külső felekkel.
Nemrég a Facebook frissítette az Access Your Information eszközét azzal a céllal, hogy megkönnyítse az Facebook használatát, valamint jobban elmagyarázza, hogyan és miért használják fel ezeket a megosztott adatokat. Az eszköz segítségével ellenőrizhetjük az adatainkat, majd törölhetünk bármit az idővonalunkról vagy profilunkról, amelyet már nem szeretnénk, hogy hozzáférhetők legyenek. A Facebook ezzel szeretné maga mellé állítani a felhasználókat és megértetni velük, miért lehet előnyös bizonyos adataik megosztása.
TikTok videók a Google találatokban?
Hamarosan Instagram és TikTok videók is megjelenhetnek majd a Google alkalmazás keresési találataiban. Ez az app felső sávjában carousel formájában lesz látható és bár egyelőre még csak teszt állapotban működik, a Google már most kiemelte, hogy ez nem Google történetek funkció. De mi a célja a vállalatnak ezzel az újítással? Egyszerű: az, hogy a saját felületén tartsa a felhasználókat keresés után és ne más platformokon nézelődjenek tovább, ha már megszerezték a nekik kellő információt. Ezt pedig úgy tudják elérni, hogy ezekre a videókra kattintva nem az adott felület alkalmazásában nyílnak majd meg, hanem a platform webes verziójában, így sokkal egyszerűbb lesz megtekinteni ezeket a tartalmakat, hiszen sem telepíteni, sem külön megnyitni nem kell az appokat hozzá. Így mindössze a Google alkalmazás megnyitásával egyszerre több felület tartalmait is megnézhetjük. A Google korábban is próbálkozott már hasonlóval, akkor „Short Videos” néven futott a rövid (többnyire YouTube) videókat felsorakoztató bal oldali sáv, a mostani újítás ennek lesz majd kiegészítése az Instagram és TikTok videókkal.
Riadó! Interakció!
A Facebook már korábban is tesztelte a csoportokban az Interakció riasztást, azonban most egy kész, bővített verziót hozott ki a Group adminok részére. Nagyobb Facebook csoportok esetében már nehezebb lehet követni, melyik posztunkra hogyan és hányan reagáltak a tagok, így rengeteg fontos eseményről lemaradhatunk. Ebben segít az új Engagement Alert funkció. Beállíthatjuk, mit figyeljen helyettünk a Facebook, legyen szó kulcsszó-használatról, reakciógombokról vagy kommentekről, de megadhatjuk azt is, hány ilyen esemény után jelezzen nekünk. Egymás mellett több ilyen beállított paraméter is futhat egyszerre, tehát a bizonyos mennyiségű posztra kapott reakciók mellett kaphatunk például értesítést arról is, ha valamelyik komment kiemelten sok választ vagy reakciót kap. Így mindig a helyzet magaslatán lehetünk, hiszen pontosan látni fogjuk, milyen posztok, témák, hozzászólások hozzák a legtöbb interakciót, az ezekből levont tanulságokat pedig további tartalmaink gyártásába is beleépíthetjük.
Részletesebb Alt Text a látássérültek segítségére
Frissítette a Facebook a képekhez rendelt automatikus alternatív szövegeket, így még részletesebb leírást kaphatnak a képek tartalmáról a látássérült felhasználók, ezzel még teljesebb lehet számukra a felhasználói élmény. A közösségi platform 2016-ban vezette be a machine learning folyamatok során felismert és azonosított képrészletek szöveggé formálását és azóta is folyamatosan dolgoztak rajta. Azóta tízszer annyi fogalmat képes azonosítani gépi tanulás segítségével az algoritmus, a leírások sokkal részletesebbek lettek, sőt képes meghatározni tevékenységeket, tájakat, állatokat és azt is, hogy ezek hol helyezkednek el a képen belül. Ezen kívül a Facebook bevonta az adatgyűjtésbe az Instagram képeket és a hozzájuk tartozó hashtageket is, ezzel bővítve a lehetőségeket. Ez az alt text egyébként nem csak a látássérülteknek van segítségére, de például a hirdetők számára is kinyílt ezzel egy új kapu, hiszen a felhasználók által feltöltött képek tartalmának azonosításával és ezek szöveges adataival lehetőségük nyílik az eddigieknél pontosabban célozni közönségeiket érdeklődésük alapján.
Nem telt eseménytelenül tehát 2021 első hónapja, mi kíváncsian várjuk, mit tartogat még számunkra ez az év.