Nincs több kifogás, ha eddig még nem vágtál bele!

A koronavírus a Facebook háza táján is felgyorsította a termékfejlesztéseket, így tavaly májusban elindult hódító útjára az Instagram és Facebook Shops. A felületeken belül található funkció egyik fő célja, hogy támogassa azokat a vállalkozásokat is, akiknek nincs elegendő erőforrásuk saját weboldalt üzemeltetni, és a boltok segítségével az egész vásárlási folyamatot az Instagramon belül maradva járhatják végig a felhasználók. Igen, a fizetést is. 

Persze nem csak a kisvállalkozások profitálhatnak a Shop-ból, hanem minden olyan vállalkozás, aki szeretne kihasználni egy teljesen ingyenesen használható, organikus funkciót bevételei növelésére. Bár boltok kezelőfelülete szokás szerint felhasználóbarát, akad néhány trükk, amivel még hatékonyabbak lehetünk! 

Hol kezdjem?

Azoknak az üzleti Facebook és Instagram oldalaknak, akik korábban már használták a bolt funkciót, hiszen termékeket jelöltek meg, manuálisan, vagy katalógus segítségével töltögettek fel termékeket, a boltjuk nem vész el, csak átalakul. 

Azok, akik még egyáltalán nem kezdtek bele korábban a bolt funkció használatába, először létre kell hozniuk magát a boltot.

Mindkét esetben közös lesz a menedzselési felület: a kereskedelemkezelő. Ez tulajdonképpen egy összevont fül a vállalkozáskezelőn belül, ahol a katalógusunkról, terméksorozatokról, cikkekről kapunk információt, ellenőrizhetjük a termékek elérhetőségét és a boltokat is menedzselni tudjuk. Válasszuk ki a Kereskedelemkezelőt/Katalóguskezelőt és azon belül hozzuk létre a boltot, vagy válasszuk ki, melyikkel szeretnénk dolgozni.

A bolt létrehozása, kiválasztása kereskedelemkezelőben

És itt el is érkeztünk az első kihívást jelentő ponthoz: a bolt létrehozásával párhuzamosan létrejön egy új entitás, a Commerce Account, amire sajnos szigorúbb irányelvek vonatkoznak, mint hirdetéseinkre. A szerencsésebbeknek minden simán megy, de vannak esetek, amikor nem kapunk engedélyt a bolt létrehozására. Vagy hiányoznak a jogosultságaink, vagy a rendszer előzetes vizsgálata alapján nem felelünk meg a kereskedelmi szabályzatoknak. Ilyenkor vegyük fel a kapcsolatot a support-tal.

Jelenleg Magyarországon kétféle fizetési opció közül választhatunk: a Shop-ból vagy átirányítja a rendszer a weboldalunkra a felhasználót, vagy pedig üzenetben adhatja le a rendelését. Az igazi Kánaán akkor nyílik meg a felhasználók és a hirdetők előtt, amikor a harmadik, Facebookon keresztüli fizetés is elérhető lesz hazánkban. Ez sokkal egyszerűbbé teszi majd a felhasználók számára a vásárlást, és ne feledjük el, hogy addig sem hagyják el a platformot ügyfeleink. A Facebooknak és nekünk még pontosabb adatai lesznek vásárlóinkról. 

Fizetési opció, termékek forrásának kiválasztása a bolt létrehozásakor

Ezután ki kell választanunk, hogy melyik platformon szeretnénk létrehozni a boltot, és hogyan kerüljenek abba be termékek. Mi mindenképpen azt javasoljuk, hogy kösd hozzá a katalógusodat a bolthoz, így sokkal egyszerűbb lesz azt szerkeszteni. Ha nincsen katalógusod, mert kevés termékkel dolgozol, egyesével is felviheted a boltodba. Jó hír, hogy a katalógusból beszívott termékeket is tudod később egyesével szerkeszteni, de persze ha egy jól frissülő és precízen paraméterezett feedből dolgozol, erre nem lesz szükség.  Pár kattintás után pedig el is kezdhetjük személyre szabni újdonsült értékesítési felületünket! 

Indulhat a móka!

Ha minden jól ment, mostanra létrejött Facebook és Instagram shopunk, amit már egyszerre is tudunk szerkeszteni egy gyors összekapcsolást követően. 

Instagram és Facebook boltunk összekapcsolása

A boltok szerkesztését megkönnyíti, ha jól paraméterezett termékeid vannak, tehát különböző tulajdonságok alapján könnyen csoportosítani tudod termékeidet, hiszen a jól működő, átlátható bolt alapjai a szisztematikus kollekciók. 

Ha futtatsz dinamikus hirdetéseket, akkor bizonyára hoztál már létre terméksorozatokat. A bolt esetében ezek a terméksorozatok a kollekciók. Dolgozhatsz meglévőből, de készíthetsz újakat is. Átnevezni is át tudod majd őket. 

TIPPEK a kollekciókhoz:

  • Nem kell minden egyes termékedet a boltodban is megjeleníteni. Jelenítsd meg azokat, amelyek valami miatt fontosak neked. Például jól menő, népszerű darabok, egy bizonyos árkategória fölött vannak, akciósak, vagy éppen sok van készleten belőlük.  
  • Jelenítsd meg a fő kategóriáidat. Például ha ruha webshopod van, a weboldal tagolásának megfelelően hozz létre női, férfi ruházat, kiegészítő, cipő, vagy márka szerinti kollekciót.
  • Nem érdemes nagyon elaprózni: 10-12 kollekciónál többet a felhasználók sem fognak végig görgetni. 
  • Jelenítsd meg az újdonságaidat vagy az aktuális promóciódat legfelül!
  • A bolt legutolsó pontjában pedig megjelenítheted az összes termékedet ami a katalógusodban szerepel, vagy csak azokat, amiket feljebb megadtál és bejelöltél product tag segítségével a posztokban. Ha nem szeretnéd, hogy követőid automatikusan generálódott posztokat lássanak Facebookon arról, hogy éppen milyen jelentéktelenebb terméket adtál hozzá a boltodhoz, mindenképp a második funkciót válaszd, ahol a te teljes kontrollod alatt áll az összes termék, ami megjelenhet nekik bármelyik felületen, bármilyen formában.  

A lényeg, hogy a bolt tükrözze kínálatodat, átlátható legyen és csak olyan termékek szerepeljenek benne, aminek eladásából neked is maximális előnyöd származik. Ha fejben nagyjából felépítetted a kollekcióidat, netalántán létre is hoztad őket/már korábban is léteztek, akkor nekiállhatunk a design-nak! Ők például elég kreatívan használják a kollekciókat:

Termékek kreatív csoportosítása kollekciókba

A külső is fontos

A kollekciókat 2 féleképpen jeleníthetjük meg a boltunk kezdőlapján. Vagy egy kezdőképpel (termékképpel/diavetítéssel ha nincs erőforrásunk külön kreatívot gyártani), vagy rács elrendezésben. A kezdőképes megoldás letisztultabb, átláthatóbb irányt képvisel, a rács elrendezéseket érdemes legalulra hagyni. Egyik esetben se felejtsünk el frappáns kollekciónevet és leírást adni nekik. Mi azt javasoljuk, hogy szerkessz külön kezdőképet a kollekcióidhoz, így maximálisan az arculatodra tudod szabni a boltot. A kép 800×600-as felbontású kell legyen, és ne felejtsd el belekalkulálni, hogy a kollekció neve, gombja is helyet fog foglalni rajta, így inkább egy lifestyle képet, egyszerűbb ábrát válassz. Mutatunk néhány kedvcsinálót: 

Kollekciók kezdőképpel

Ezen kívül egy-egy terméket is megjeleníthetünk a kezdőlapon. Ezt akkor érdemes bevetni, ha promócióban szerepelnek, vagy nagy hangsúlyt kapnak az adott időszakban. Természetesen, ha csupán 5-10 termékből áll a kínálatunk, válasszuk nyugodtan ezt az opciót, ott szinte feleslegesek a kollekciók. Választhatunk egy olyan opciót is, hogy a felhasználónak legmegfelelőbb terméket mutassa a rendszer, de mi inkább biztosra mennénk, elvileg kap elég remarketing hirdetést az illető 😉

A háromféle elrendezés

A boltunkat tovább alakíthatjuk néhány aprósággal a stílus menüpontban.

További személyre szabási lehetőségek

Oké, létrehoztam a kollekciókat, kialakítottam az arculatát. De tudom utólag is szerkeszteni? 

Szerencsére mindenre van lehetőség, csak arra kell figyelnünk, hogy minden egyes szerkesztés után tegyük közzé a boltot, ami ismét át fog futni a kb. egynapos ellenőrzési folyamaton. Érdemes átgondoltan szerkeszteni és egyszerre elvégezni a módosításokat, hogy időt spóroljunk. 

Ha egy kollekciót nem használnánk már, nem kell feltétlenül kitörölnünk, el is rejthetjük a boltból, vagy kezdőlapról is. Álljunk rá a kollekcióra, válasszuk a “Kollekció módosítása” lehetőséget, ahol megjelennek az opciók. 

Kollekciók utólagos módosítása

Kész a bolt, hogyan tovább? 

Ha közzétetted a boltodat, átment az ellenőrzési folyamaton, nincs más dolgod, mint várni a konverziókat. De mégis mire számíts? 

Az Instagram olyannyira a Shopokban látja a jövőt, hogy külön menüpontot hozott létre, ahol a boltok közül tudunk válogatni, és a termékmegjelölést is próbálja népszerűsíteni, például kiemelhető posztokkal. Sőt, a katalógusban a Google product category mellett megjelent a Facebook product category paraméter is, ami a boltod, termékeid könnyebb kategorizálását teszi lehetővé a rendszernek, és algoritmusnak.

Decemberben, a karácsonyi szezonban pedig 50 dolláros jóváírásokkal támogatta a bolt hirdetését, ösztönözve a felhasználókat a boltjaik rendbetételére. Egyébként ezt a jóváírást egy újfajta kampányra lehetett csak felhasználni, azt gondoljuk, hogy magát a kampány formátumot is ezzel tesztelte a Facebook. Landoló helyett a boltba tudtunk landoltatni. Sajnos azóta ez a formátum nem elérhető, de figyeljétek a kereskedelemkezelőt és e-mail fiókjaitokat, ahol értesítést kaptok a következő ilyen jóváírásról. 

Az Instagram Shopping hirdetések pedig már elérhetőek azokban az országokban, ahol lehetséges az Instagramon keresztüli vásárlás. 

A shop eredményeit az elemzési fülön is érdemes követned, ahol rálátást kapsz a boltodat felkeresőkről, termékoldal megtekintésekről, átkattintásokról, visszafordulási arányról, visszatérő látogatókról, vásárlásokról. Láthatod azt is, hogy melyik terméked szerepelt a legjobban a különböző boltjaidban. A közönség demográfiájáról és a product tag-es posztjaidról, story-jaidról is ebben a menüpontban tudsz elemzéseket kapni. 

A boltok elemzési adatai a kereskedelemkezelőben

Az már most jól látszik, hogy az Instagram komoly szerepet szán a Shopokoknak, főleg a felhasználók ökoszisztémában tartása miatt. Minden oka meg van erre, hiszen állítása szerint az online  vásárlók 70%-a vásárlás előtt Instán inspirálódik, 87%-ukat pedig ösztönözték már influenszerek a vásárlásra. Magyarul: azok akik ihletet kapnak ezen a felületen a vásárlásra, azok a végén vásárolni is fognak. A boltok ezt teljes mértékben megkönnyítik.  

Ha nem akarsz lemaradni a többi szakmai újdonságról sem kövess minket Facebookon és Instagramon, vagy akár Linkedin-en!