Hamarosan magunk mögött hagyjuk a 2020-as évet, de ez nem jelenti azt, hogy hátra is dőlünk! 2021 is izgalmas social media trendekkel kecsegtet, mi pedig nem vártunk januárig, hogy felfedezzük őket. Nosztalgia, AR filterek és mémek – ezek várhatóak a jövőben!
Változnak az idők, változik az online vásárlás is
Az online vásárlás évek óta fontos része az életünknek, ez különösen igaz a 2020-as évre, hiszen hónapokra szinte teljesen az online térbe kényszerültünk. Ezt felismerték a vállalkozások is és minden tőlük telhetőt megtettek annak érdekében, hogy kitűnjenek a digitális zajból szolgáltatásaikkal és megoldásaikkal. A vásárlási élmény új dimenziói nyíltak meg a fogyasztók előtt, legyen szó az Instagram élő vásárlási funkciójáról, vagy a Google és az Amazon hangalapú asszisztenseiről.
2021-ben sem fog megállni a fejlődés, rengeteg ígéretes megoldás van a horizonton. Ilyen például a televízión keresztül történő vásárlás. Már ebben az évben is kísérleteztek hasonlóval, egy mobil alkalmazással lehet követni a tévéreklámban szereplő termékeket, majd innen megrendelni őket, azonban 2021-ben nem lesz szükség alkalmazásra sem: a legújabb okostévékben már gyárilag telepítve lesz ez az opció és nem csak az erre gyártott reklámokban található termékeket tudjuk megvásárolni vele, de akár kedvenc sorozatszereplőnk ruháit is.
A 3D nyomtatók már nem is olyan elérhetetlenek, mint gondolnánk. Egyre hétköznapibb eszköznek számít és néhány vállalat már meg is kezdte használatukat a termékeik személyre szabásához. Bár a termékek fogyasztói igényre való testreszabása nem újdonság, de az, hogy ezt percek alatt megtehetjük és az utolsó pillanatban is módosíthatjuk, igen. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogy miféleképpen tudnánk termékeinket ezzel a módszerrel személyre szabni és milyen fogyasztói igényeket vethet fel ez az opció.
Költözzünk a kiterjesztett térbe!
A Facebook már 2019-ben kísérletezett a kiterjesztett valósággal, a Spark AR egyedi filtereit több, mint egy milliárdan használták a világon. A hirdetők voltak az elsők, akik lecsaptak a lehetőségre, különösen a divat és szépségápolás területén volt népszerű, hiszen ezzel megadta a lehetőséget a felhasználóknak, hogy megnézhessék magukon az adott termékeket, ezzel magabiztosabban jutottak el a vásárlásig. 2021-ben várhatóan az Instagram is beszáll majd az AR shopping világába, ahol várhatóan sokkal több érdeklődőt lehet majd bevonzani. Az Instagram felhasználók 70%-a használja a felületet termékek, márkák felfedezésére, ezt felismerve egyre több vásárlással kapcsolatos funkció jelent meg a felületen, legyen szó az IG Shoppingról vagy élő vásárlásról. Ezért mindenképpen érdemes lesz kihasználni az AR filtereket is saját márkánk és termékeink hirdetésére jövőre, hiszen várhatóan a top Instagram trendek között fog majd szerepelni 2021-ben.
Mém-gyanús stratégia
A mémek hamar átvették a hatalmat az internet felett, kevés olyan zuga van a világhálónak, ahol ne ütköznénk beléjük. Bár az utóbbi időben inkább gúnyos hangulatú mémek terjedése a legnépszerűbb, ezt könnyen megfordíthatják a hirdetők. Amellett, hogy hirdetési eszközzé alakítva a mémeket könnyebb megragadni a fiatalabb generáció figyelmét, a cég egy sokkal elérhetőbb, emberibb oldalát tudja megmutatni, amellyel a fogyasztók is könnyebben tudnak azonosulni.
Az odafigyelés 4C modellje
Sajnos ebben az évben átvette az irányítást az életünk felett a járványhelyzet, ez pedig teljesen átalakította a fogyasztói igényeket. 2021-ben ezért érdemes lesz figyelembe venni, hogy ami ezelőtt alapfontosságú terméknek számított, nem biztos, hogy még mindig az. A fogyasztók újragondolták igényeiket, megváltoztak a prioritások és a belső értékek is: érzékenyebbé váltak a környezetük, a fenntarthatóság és embertársaik irányában. Ezért olyan gyártók és vállalatok felé kezdenek el terelődni, akik hasonló törekvésekkel képviseltetik magukat. Érdemes tehát ebben az irányban elindulunk, de közben figyeljünk oda, hogy maradjunk hitelesek, hiszen a fogyasztók nem csak érzékenyebbé váltak, de a bizalmukat is nehezebb lett elnyerni.
Minél gyorsabban alkalmazkodunk ezekhez a változásokhoz, annál könnyebb lesz elérni azt a célközönséget, akik számára nehézségeket okoz a koronavírus alkotta új világ. 2021-ben érdemes lesz követni a 4C modell új, erre a helyzetre tovább gondolt verzióját, amely a következő elemekből áll össze: Community (közösség), Contactless (érintésmentesség), Cleanliness (tisztaság) és Compassion (empátia). Fontos tehát, hogy vásárlóink számára egy biztonságos és megértő közeget teremtsünk kommunikációnk segítségével, ahol nyugodtan vásárolhatnak a vírustól függetlenül.
Mi van User Generated Content-en túl?
Régi, jól bevált módszer a közösség bevonására a felhasználó által létrehozott tartalom (UGC) megosztása. Azonban 2021-ben nem hagyatkozhatunk csupán a Facebookra és az Instagramra, ideje átkacsintanunk az új népszerű csatornákra is, hogy még szélesebb körű közönséget érhessünk el. Legyen szó a TikTok-ról vagy Snapchat-ről, könnyen variálhatjuk és összevonhatjuk őket meglévő közösségi média oldalainkkal. Mind tudjuk, mennyire népszerű a „remixing” jelenség; az eredeti tartalmak egyéni átalakítása, vagy feldolgozása, aminek tényleg csak a képzelet szabhat határt. Mindenki szeret hozzátenni valamit magából az épp legnépszerűbb trendekhez. Ezt tudjuk kihasználni 2021-ben: engedjük, hogy az általunk gyártott tartalmak szárnyra keljenek és az internetes közösség kihozza belőlük a legjobbat. Szinte nem is számít, milyen tartalmak születnek (az észszerűség és ízlés határain belül), egészen addig, amíg a márkánk megjelenik alattuk.
Üljünk fel a nosztalgia-vonatra!
Kinek ne okozna örömet a múltba való visszatekintés? A szép emlékek mindig kihúznak minket egy pillanatra a valóságból, amikor szükségünk van rá. 2021-ben ne féljünk visszatekinteni a múltba, osszuk meg régi hirdetéseinket, termékeinket, történeteinket. Ezzel biztosan csak pozitív reakciókat kaphatunk: régi követőinktől azért, mert ismerősek lesznek számukra és együtt nosztalgiáznak majd velünk, az újaktól pedig azért, mert betekintést nyerhetnek márkánk történetének néhány pillanatába és ezzel közelebb érezhetik majd magukat hozzánk. Ezzel kizökkenthetjük őket kicsit a világ zajából és okozhatunk pár boldog pillanatot nekik, ezt pedig biztosan megjegyzik majd. Arról nem is beszélve, hogy a Z- és a millenial generáció számára a retro mindig nagy szám, így ezzel szörnyen egyszerű megfogni őket.
Belenéztünk a kristálygömbbe és úgy láttuk, bőven lesz mit várni a következő évben is a social media világában. Addig is töretlen lelkesedéssel folytatjuk a munkát 2020 utolsó heteiben és nemsokára újabb cikkel jelentkezünk!