SEO tanácsadóként a mindennapjaim során a kérdés, amivel rengetegszer találkozom: ,,Mi az a SEO?” Ha új emberrel találkozom és megkérdezi, hogy mivel foglalkozom a könnyebb kezelhetőség miatt csak annyit szoktam mondani, hogy marketingesként dolgozom.

Erre a következő reakció szokott előfordulni: ,,Jujj, de jó! Akkor reklám plakátokat tervezel?” Plakát az, amivel biztos, hogy nem találkozom a munkám során. A marketing világa a közhiedelemmel ellentétben nem csak plakát tervezésről szól. Rengeteg szerteágazó és érdekes területre lehet felosztani. Nem szeretnék mindegyikbe még csak érintőlegesen sem belemenni. Amivel ebben cikkben foglalkozom az a SEO, ami az online marketing szerintem egyik legizgalmasabb területe. Na, de mi is az a SEO?

Igyekszem kézzel foghatóbbá tenni mindenki számára az egészet. Gondolkoztam többféle hasonlaton például: ,,weboldal magnéziuma” vagy ,,a weboldal malterja” vagy a ,, a weboldal malátája”… A magnézium szervezetünkre gyakorolt hatásaival nem mindenki van tisztában, a maltert nem mindenki tudja, hogy milyen folyamatok során kell az építkezésen használni és nem mindenki tudja, hogy a sörkészítés egyik legfontosabb alapanyaga a maláta. Végül sikerült egy olyan hasonlatot találnom, ami merem állítani az emberek többségének kézzelfogható.

Biztos, kedves Olvasóm, te is vettél már részt állásinterjún, akár mint munkavállaló vagy munkaadó. Ha meghirdetésre kerül bármilyen pozíció, honnan tudja a munkáltató, hogy a jelentkező ideális jelölt lehet az adott pozícióra? Az önéletrajz alapján. A weboldaladnak és gyakorlatilag a cégednek az önéletrajza a SEO.

Egy kicsit távolabbról indítom a hasonlatom magyarázatát. Az emberiség története során mindig is fontos szerepe volt az információ áramlásnak, információ szerzésnek. A legtöbb ember egész élete során ki van éhezve az új információra és igyekszik minél egyszerűbben beszerezni őket. A 21. század embere ennek a vágyának a kielégítésére az internetet azon belül is a keresőmotorokat használja.

A Google a világ jelenleg legnagyobb keresőmotorja az internetezők több mint 91%-a használja (2022 márciusi adat). Ezért a SEO világában a Google kapcsolatos iránymutatások, szabályok a legfontosabbak. Felhasználók millióit szolgálja ki világszerte percenként információkkal, amire vágynak. Már ösztönszerűen beleitta magát a használata az emberek életébe. Bárkinek bármi kérdése van rögtön egyből megnyitja a Google keresőjét. Az állásinterjús hasonlatomba behelyettesítve a Google a legnagyobb munkáltató, aki percenként több millió pozíciót hirdet meg. A meghirdetett pozíciók pedig a kifejezések, amikre a felhasználók keresnek.

A vállalkozásoknak miért van weboldaluk? Mert pénzt szeretnének keresni. Hogy tudsz pénzt keresni? Ha minél előrébb jelensz meg bizonyos kifejezésekre a találati listán. Ehhez mire van szükséged? SEO szempontjából megfelelően kialakított weboldalra. Maga a SEO rövidítése is erre utal: Search Engine Optimization, vagy magyarra lefordítva keresőoptimalizálás. Vagyis minél jobban megfelelsz ezeknek az elvárásoknak annál előrébb kerülsz az organikus vagyis a nem hirdetés típusú találatok között.

Az organikus találatok üzleti szempontból a legfontosabb pozíciók, mert plusz hirdetési költségek nélkül tudsz felhasználókat az oldaladra csábítani, akik közül lesznek aktív megrendelőid és vásárlóid.

Hogy találnak rád a felhasználók? Beírnak valamilyen szót, vagy kifejezést a Google keresőjébe és megjelenik a találati lista azokkal a weboldalakkal, amiket a Google relevánsnak talált az adott – szakszóval – kulcsszóra.

Mitől lesz releváns a Google szemében egy weboldal? Ha megfelelően van kialakítva SEO szempontjából. SEO szempontból körülbelül 200 szempontot néz meg a Google a rangsoroláskor. Ezek közül nem mindegyik publikus, hogy mit vesz figyelembe, illetve a prioritási sorrend sem publikus, illetve sokszor változik is. A SEO-t három nagyobb részterületre szoktuk szétbontani: tartalmi, technikai és off-site tényezők. Egyik részterületbe sem fogok óriási mélységekig belemenni. Inkább a fontosabb dolgokról fogok írni és azt behelyettesíteni az önéletrajzos hasonlatom világába.

Technikai SEO, mi is az?

Kezdjük a technikai résszel, röviden. Itt a legfontosabb a Google részéről az oldal betöltési sebessége. Senki sem alkalmazna olyan munkavállalót a személyes ügyfélszolgálatán, aki lassan reagál az ügyfelek kéréseire. Lassúság esetén az ügyfelek türelmüket vesztik időközben és ott hagyják a cégünket, saját márkánkat járatja le az ilyen munkaerő. A Google sem szereti a lassú weboldalakat. Ha egy felhasználó a Google keresési találatai közül egy lassan betöltődő oldalra kattint át hamar elfogy a türelme és kilép arról az oldalról. Ha kilép hamar az oldalról az a Google-nek is kellemetlen, mert ő ajánlotta az adott oldalt, éppen ezért a lassú oldalakat hátrébb rangsorolja és azokat is, amikről a felhasználók jelentős része nagyon hamar kilép.

A Google szemében a 3-6 másodperc között betöltődő oldalak az ideálisak sebesség szempontjából, ezt az időintervallum a felhasználói viselkedések alapján állapította meg. A felhasználóknak átlagosan 3 másodperc türelmük van megvárni, hogy az oldal betöltődjön. 2021 júniusától az egyik elsődleges és fontosabb rangsorolási tényező a találati listán.

A sebesség növeléshez kapcsolódó technikai tényezekről külön-külön is vaskos cikkeket lehetne írni.

Pár jó tanács gyakran előforduló hibákhoz, amivel javítani tudjuk az oldalunk sebességét:

  • Képeket nem mindegy, milyen formátumban töltjük fel a weboldalra
  • A feltöltött képek lehetőség szerint legyenek minél kisebbek
  • Csak olyan bővítményeket tegyünk bele az oldal szerkezetébe, amelyekre tényleg szükségünk van és nem lassítják az oldal betöltési sebességét
  • A már nem használt bővítményeket, vagy amik tönkrementek menet közben, távolítsuk el az oldal szerkezetéből

Technikai oldalon, ami még fontos hiba, hogy ne legyenek törött oldalaid, vagyis olyan oldalak, ahova ha átkattint a felhasználó, kiderül, hogy már megszűnt az adott oldal. Ugye te sem örülsz, ha nem kapsz választ a kérdésedre? A Google sem, a törött oldalak rontják az ő szolgáltatásának is a minőségét. Bár a Google ezeket igyekszik kiszűrni a találati listájáról, azért így is előfordul, hogy törött oldalra kattint át az ember.
Bár a Search Console-on keresztül jelzi számunkra Google, ha törött oldallal találkozik, de nem minden hibával találkozik, amikor átnézi az oldalunkat. Fontos neked is rendszeresen valamilyen program segítségével ellenőrizned, hogy nem keletkezett-e újabb törés. Ezeket a törött oldalakat fontos lekezelnünk, legtöbb esetben átirányítani az URL-jét egy másik oldalra.

Tartalmi SEO

A másik nagyobb része a SEO-nak a tartalom. Igazából ez a weboldal önéletrajzának „érdemi”, szöveges része. A Google-ben indított keresések legnagyobb része mögött információszerzési szándék áll. Egy-egy kifejezésre akkor lesz releváns az oldalunk, mint találati elem, ha van az adott kifejezéshez kötődő tartalmunk, vagy tartalmaink és azok minél bővebbek, minél mélyebben körül járják az adott témát. Ezekkel a tartalmakkal tudjuk megmutatni, hogy mi vagyunk az igazi szakemberek az adott témában. A felhasználók is megjegyzik ezt és ha nem is azonnal, de nagyobb eséllyel jönnek vissza az oldalunkra vásárolni, mindenki a szakértő megoldását tartja a legjobbnak a problémájára. A Google is tudja nagyon jól, ezért is fontos a rendszeres tartalomgyártás és bővítés SEO szempontból. 

Hogyan érdemes nekiállni a tartalomgyártásnak? A Google keresőjébe beírt kulcsszavakat 3 csoportra bontjuk szét keresettségük alapján. 

A magasabb átlag havi 1000 keresettség fölötti szavakat head tail-nek nevezzük, az ilyen keresettségű szavak mögött szinte teljes mértékben információszerzési szándék áll. Az ilyen vágyat legjobban olyan tartalommal tudjuk kiszolgálni, ami messziről közelíti meg a témakört és csak általánosságban ír róla. Például a ,,kerékpár vázméret” kifejezésre jelenleg átlag 1000 a havi keresettség, így ha erre a szóra szeretnénk előrébb kerülni, akkor olyan tartalmat kell készítenünk, ami általánosságban a kerékpár vázméretéről, a fontos tudnivalókról, jó tanácsokról szól minél bővebben. 

A közepes keresettségű szavak, vagyis az úgynevezett midtail-ek 100-1000 közötti az átlagos havi keresettségűek. Például ,,kerékpár váz” kifejezésnek jelenleg 480 az átlagos havi keresettsége, itt már van valamekkora vásárlási szándék a felhasználóban, de az információgyűjtési vágy még mindig nagyobb benne. Ha ilyen kulcsszóra szeretnénk önéletrajzot beadni, vagyis tartalmat gyártani, akkor érdemes olyan szöveget írni, amiben több vázat, vagy márkát hasonlítunk össze egymással minél részletesebben. 

Az alacsony átlag havi 100-nál alacsonyabb keresettséggel rendelkező szavak az úgynevezett long tail-ek, itt már a vásárlási szándék a magasabb a felhasználónál, de még mindig sok információt kell neki átadnunk, hogy mellettünk döntsön. Maradjunk a kerékpár témakörben: az  ,,r26 kerékpár” kifejezésre jelenleg átlag havi 20-as a keresettség. (Keresettségi adatok 2022 márciusiak). Látszik, hogy kevesebben keresnek rá a kifejezésre, de aki rákeres annak már határozott elképzelése van róla, hogy mit is szeretne. Ilyen kulcsszóra elég specifikus tartalmat várnak el tőlünk a felhasználók, például ennél a szónál érdemes arról írni, hogy miért előnyös ez a kerékpár a többivel szemben, milyen környezetben érdemes használni, hogyan tartsuk karban, milyen előnyei vannak, milyen pluszt ad a kerékpározás élményéhez.

Off-site SEO

A harmadik nagyobb területe a keresőoptimalizálásnak az off-site tényezők, vagyis olyan dolgok, amik nem az oldalunk szerkezetéhez vagy tartalmához tartoznak, de mégis befolyásolják a találati listán elfoglalt helyünket. 

Ezek közül a legfontosabb az oldalunk link ereje. Az oldalunk linkereje két dologtól függ: mennyi idegen weboldal hivatkozik ránk és mekkora a linkerejük az adott oldalaknak. Vagyis a linkerő a referencia, amit két dolog befolyásol, hogy mennyien hivatkoznak ránk és mennyire jelentős a véleményük. Munkaadók szoktak referenciát kérni. A Google is ilyen: számít neki, hogy egy kulcsszónál mennyien hivatkoznak rád és mennyire erős a hivatkozásod.

A Google rendszerében folyamatosan rengeteg féle nyitott pozíció van a te céged számára is. Mi kell hozzá, hogy tudj jelentkezni ezekre a pozíciókra? Gyors reakció és egy jó önéletrajz (bő tartalom), vagyis az online térben ez a megfelelően kialakított SEO. Semmi gond, ha nem értesz hozzá, érdemes ilyenkor egy SEO szakembert felkeresni, aki javít az oldaladon.

Milyen a te céged önéletrajza? Ha szeretnéd megtudni, akkor SEO szolgáltatásunk aloldalán keresztül tudod felvenni velünk a kapcsolatot.