Mi újság a social media világában?
Megint egy Facebook phishing scam? Vadiúj Instagram funckiók? Tényleg törölték a jegyzeteket Facebookról? Továbbra is napról napra figyeljük a legújabb social media történéseket, és ahogy októberben is tettük, ebben a hónapban is összeszedtük a legérdekesebb híreket.
Újabb átverés a Facebookon!
A Facebookon elterjedt legújabb átverés most az oldal adminokat célozza meg. Ez a ’phishing’ támadás a felület jegyzetek valós funkcióját használja ki arra, hogy megkaparintsa a felhasználók jelszavait. Könnyű áldozatul esni, hiszen a hivatalosnak tűnő üzenet először e-mail formájában érkezik látszólag a Facebooktól, ami arra figyelmeztet, hogy az oldalunk jelentésre került, amiért valamelyik megosztott tartalmunk megszegte valamely (meg nem nevezett) csoport jogait és azzal fenyeget, hogy oldalunk ezért törlődhet.
Ezután arra kér minket, hogy kattintsunk egy linkre, ahol meg kell erősítsük személyazonosságunkat. Itt hihetnénk, hogy átirányít majd minket egy hamis oldalra, ahol azonnal felismerjük majd az átverést, azonban ez a link egyenesen egy valós Facebook landing oldalra dob minket, ahol egy hamis, de hihető szerzői jogsértéssel kapcsolatos figyelmeztető jegyzettel találkozunk. Az itt található újabb link, ahol „fellebbezhetünk” a jelentés ellen viszont már egy valóban hamis oldalra visz minket. Itt több személyes adatot is kér, azonban a jelszót csak a folyamat legvégén kéri, ezzel fenntartva annak látszatát, hogy egy hivatalos procedúrát hajtunk végre éppen. Ha ezt is végrehajtjuk, oldalunk teljesen védtelen lesz a támadókkal szemben.
Bár a Facebook megtalálta a phising támadást indító oldalt, azonban több ilyen oldal is létezhet, ezért arra kérnek mindenkit, hogy ellenőrizzenek minden URL-t, és győződjenek meg a valódiságáról, mielőtt rákattintanak és adatokat osztanak meg magukról. Ezen kívül újonnan törlésre került a felület Notes funkciója, nem csak a phishing incidensek miatt, de azért is, mert a Facebook algoritmusa nem támogatja, hogy a jegyzetekben elhelyezett külső linkek átirányítsák a felhasználókat az oldalról, pontosabban az oldal hirdetéseitől.
Jönnek a dinamikus effektek a Facebookra!
Ennél sokkal pozitívabb hír, hogy a Facebook megkezdte az új vizuális effektek tesztelését, amelyek segítségével statikus képeket alakíthatunk dinamikussá. Ez különösen több álló fotó hozzáadásával lesz látványos; különböző megjelenések, áttűnések és fókuszok segítségével kaphatunk majd videó-szerű összeképet. A Facebook történetek esetében eddig is rendelkezésünkre állt a hasonló, animáció funkció, azonban a hírfolyamban megjelenő tartalmaknál ez egy új lehetőség. Ismert tény, hogy a mozgó médiumok jobban megragadják a figyelmet, mint az álló képek, illetve tovább fenntartják az érdeklődést is. Bár az új effektek még egyelőre nem elérhetőek, mindenképpen számíthatunk megjelenésükre a közeljövőben, hogy segítségünkre legyenek képes tartalmaink kreatív köntösbe bújtatásában.
Szuper új funkciókat kap az Instagram
Ahogy előző cikkünkben említettük, hogy az Instagram élő videók hosszabb időtartamot kaptak előző hónapban. Most újabb lehetőséggel kecsegtet a felület: megjelentek a Kalauzok! Pinterest boardokhoz hasonló gyűjteményeket hozhatunk létre profilunkra, mégpedig három kategóriában: helyek, termékek és névjegykártyák. Nem csak saját, de más profilok által megosztott tartalmakat is hozzáadhatunk a Kalauzainkhoz és saját megjegyzésekkel is elláthatjuk őket, sőt még egyedi fejlécet készíthetünk hozzá. Elkészült gyűjteményünk természetesen saját linkkel is rendelkezik, amelyet megoszthatunk különböző felületeken. A Kalauzok új fület kaptak profilunkon belül, így könnyen elérhető és mindig kéznél van, ha épp eszünkbe jut egy új ötlet.
Még egy új és izgalmas funkció jelent meg az Instagramon, mégpedig az élő vásárlás. Novemberben megkezdődött az élő videók közbeni termékértékesítés, ez pedig rengeteg új lehetőséggel kecsegtet az Instagram tartalomgyártók számára. Alkalmas lehet többek között arra, hogy a közönség számára bemutassák, kipróbálják a termékeket és ezzel egy időben megválaszolják a közben felmerülő kérdéseket, így kiépítve azt a fajta bizalmat, amely később vásárláshoz vezethet. Ezen kívül saját márka vagy termék bevezetésekor is hasznos lehet, hiszen a követők első kézből hallhatnak az újdonságokról, ezzel egy exkluzív élmény érzetét keltve bennük. Az együttműködések előtt is új kapukat nyit meg ez az opció, hiszen a márkáknak lehetőséget nyújt a látványosabb kollaborációra, amellyel még több követőt és vásárlót vonzhatnak be. Bár egyelőre ez a funkció még csak az Egyesült Államokban elérhető, várhatóan globálisan is meg fog jelenni, ezért érdemes követni az Instagram híreket a jövőben is.
Te is hallottad? Audio-hirdetések a YouTube-on!
Az utóbbi időszakban a YouTube felismerte a jelenséget, hogy rengeteg felhasználó nem a videós tartalmakért jár az oldalon, hanem a podcastok, hangoskönyvek és hasonló audio felvételek hallgatása miatt. Ennek a tudásnak a birtokában a videómegosztó portál bevezeti az audio-hirdetéseket, ezzel szeretné összekötni a márkákat a podcast- és zenehallgató közönséggel. Ezeknek a hangalapú hirdetéseknek az lesz majd az érdekessége, hogy megjelennek majd bennük a zenés kreatívok is az egyszerű kép vagy rövid animáció mellett. Így sokkal inkább megragadja majd a hallgatók figyelmét az adott hirdetés, arról nem is beszélve, hogy YouTube elérhetővé teszi zenei műsor-összeállításait, hogy hangulat, stílus, tevékenység, lokáció alapján még pontosabban tudják a hirdetők megcélozni a zenei alappal a felhasználókat.