Pár évvel ezelőtt még a marketing automatizálás fogalmát a legtöbb ember az e-mailek automatizálásával asszociálta. Ma már viszont ez egy sokkal átfogóbb területe a marketingnek.

De mit is értünk manapság marketing automatizáció alatt?

Marketing automatizáció

 

Az automatizálásra olyan szoftverek, platformok alkalmasak, melyeknek legfőbb célja, hogy figyelembe véve a cég egyedi igényeit automatizálják a marketing és értékesítési folyamatokat, akár termékkörök vagy personák mentén. Nagyon fontos, hogy folyamatokban gondolkozzunk, hiszen így ki tudjuk használni a marketing csatornák „összekötésének” előnyeit, amik erősítik az eredményeket.

Ha a lehetőségeinket vesszük figyelembe, akkor három nagyobb részre bonthatjuk a marketingautomatizálást:

  1. e-mail marketing automatizálása
  2. értékesítést elősegítő
  3. tartalom alapú

Fontos megjegyezni, hogy a három rész közötti határ egyáltalán nem éles, sőt inkább kiegészítik és kölcsönösen segítik egymást. Vegyük hát sorra ezeket a területeket és vizsgáljuk meg, hogy milyen lehetőségeket rejtenek magukban.

 

  1. E-mail marketing automatizálása

Az e-mail marketing automatizálás tekinthető az automatizálás talán legegyszerűbb formájának. Pont ezért a kis és középvállalkozások esetében rendszerint alkalmazzák bizonyos fajtáit, például visszaigazoló e-mailt vagy esetleg feliratkozást megköszönő e-mailt küldenek ügyfeleiknek.

Az e-mail marketing automatizálásával előre elkészített, időzített hírleveleket, eseményvezérelt vagy reaktiváló e-maileket esetleg hírlevél sorozatokat küldhetünk ki feliratkozóinknak.  A folyamatokat szabadon megtervezhetjük, hogy kinek mikor és milyen levél menjen. Például feliratkozáskor köszöntő levelet küldünk, vásárlás esetén visszaigazoló e-mailt, kosárelhagyást követően meghatározott idő után egy emlékeztetőt kiegészítve egy kedvezményre jogosító kuponnal. Emellett még akár úgy is beállíthatjuk levélsorozatainkat, hogy mást kapjon egy olyan felhasználó, aki a korábbi levelet megnyitotta és mást kapjon az, aki még ezt nem tette meg.

Amennyiben rendelkezünk a felhasználó születésnapjára vonatkozó adattal, akkor érdemes őt meglepnünk az adott napon egy kedvezményre jogosító kuponnal, egyedi akcióval vagy csak egyszerűen egy rövid kis üzenettel tudathatjuk vele, hogy mi nem felejtettük el a születésnapját. Ezáltal fokozhatjuk a rólunk kialakított pozitív képet a fejében és növelhetjük a márkahűséget.

Az egyszerű 3-4 levélből álló sorozatoktól a többszintes levélfolyamatokig bármit megvalósíthatunk igényeinkhez mérten.

 

  1. Értékesítés alapú automatizálás

Az értékesítést elősegítő automatizálás magába foglalja a honlapunk látogatóinak valós idejű követését, a CRM rendszerek és a hírlevél összekapcsolását és az ajánlórendszerek használatát. A legfontosabb céljai az automatizálás ezen formájának a lead generálás és a felhasználók viselkedésének, vásárlási szokásaink megismerése, hogy minél pontosabban tudjuk marketingtevékenységeinket célozni, ezáltal maximalizálva hatékonyságunkat.
Például YUSP egy olyan szolgáltatás, amely profilt készít a felhasználókról és a weboldalon vagy akár egy hírlevélbe beépített dobozban megjeleníti számukra azokat a termékeket, amelyeket a hasonló profilú felhasználók gyakran néztek korábban az oldalon. Amennyiben nem rendelkezik egy adott felhasználóról bármilyen adattal (pl: új felhasználó), akkor a beállításoknak megfelelően a legnépszerűbb termékeket kínálja.

 

  1. Tartalom alapú automatizálás

 Ehhez a területhez minden olyan automatizálás hozzátartozik, amely valamilyen formában a tartalomhoz kapcsolható. Itt is nagyon fontos, hogy minél több információval rendelkezzünk a felhasználóinkról, hogy a megfelelő időben a megfelelő contentet jutathassuk el hozzájuk.

Ahhoz hogy üzenetünk célba érjen, figyelembe kell vennünk felhasználóink életvitelét, hiszen a legtöbbünknek napközben csak rövid néhány soros szövegeket van időnk átfutni, a komolyabb, hosszabb terjedelmű olvasmányokba általában délután, munka után merjük belevetni magunkat.

A One Signal nevű multiplatform web push, azaz értesítésküldő szolgáltatás, profilozza a feliratkozóink aktivitását és lehetőséget biztosít számunkra, hogy értesítésünk a legaktívabb periódusban érjen célba. Akár azonnali értesítéseket is küldhetünk, egyedi landolóval és képpel ellátva. Előnye a hírlevéllel szemben, hogy a fő üzenet minden esetben a felhasználó elé kerül, így hatékonyan növelhetjük az impulzusvásárlást illetve a weboldalunk látogatottságát.

 

Kinek ajánljuk a marketing automatizálást?

Mindenki számára ajánlott, aki fejleszteni akarja marketingtevékenysége (idő)hatékonyságát, a lehető legpontosabban szeretné célozni kampányait, szeretné „megismerni” felhasználóit és személyre szabott tartalmat közvetíteni számukra a megfelelő időben.

De mi azt szoktuk javasolni, hogy legalább már 6-12 hónapos aktív múlttal rendelkező honlapra alakítsunk ki folyamatokat, mert e nélkül pont a marketing személyre szabáshoz szükséges információk nem állnak a rendelkezésünkre.

Azzal viszont tisztában kell lennünk, hogy a marketingautomatizálás által nem lesz kevesebb munkánk, viszont rengeteg felesleges munkától kíméljük meg magunkat.

Amennyiben bele szeretnénk vágni a marketingautomatizálásba, fontos hogy legyen egy előre meghatározott konkrét célunk, gondoljuk át alaposan, hogy adott idő alatt mit is szeretnénk elérni.  Ha meg van a cél, akkor elkezdhetjük kidolgozni a megfelelő stratégiát. Lépésről lépésre gondoljuk át, hogy milyen folyamatokat szeretnénk kialakítani, tervezzünk, ötleteljünk és találjuk meg a megfelelő eszközöket, amelyek megkönnyítik a dolgunkat.

Nem feledkezhetünk el a felmerülő költségekről sem, hiszen a legtöbb automatizálásra alkalmas rendszer havi díjat számol fel. Így tehát azt is át kell gondolunk, hogy pontosan milyen funkciókat szeretnénk használni és hogy ki tudjuk használni az esetlegesen drágább rendszer nyújtotta lehetőségeket vagy sem.

Ne essünk abba a hibába, hogy miután elkészítettük az automatizálás folyamatát, akkor magára hagyjuk a rendszert és a csodára várunk. Az „automaták” önműködő gépek, de ha magára hagyjuk, egy idő után elavulnak, vagy netalán meghibásodnak anélkül, hogy mi ebből bármit is észrevennénk. Ahhoz hogy mindezt elkerüljük, folyamatosan jelen kell lennünk és optimalizálnunk a folyamatainkat, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőle.

Végezetül elemezzük az eredményeinket, vizsgáljuk meg, hogy hol vannak a gyengepontjaink, és ha szükséges tervezzük újra a folyamatainkat.