Szeptember 17-én a PPC Pro PPC és SEO Meetupján tartottam előadást, ahol azt jártam körbe az ott megjelent 70-80 résztvevevővel, hogy mit tudunk 2025 őszén az AI-alapú keresésről, az AI Overview-ról, a ChatGPT-ről, valamint az azóta már itthon is megjelent AI Mode-ról.
Bemutattam, hogy hogyan működnek ezek az AI keresők, hogyan érdemes ezekre optimalizálnia a SEO szakemebereknek illetve weboldaltulajdonosoknak, miként mérhetjük az eredményeket, és milyen AI-eszközökkel tehetjük hatékonyabbá a mindennapi keresőoptimalizálási munkát.
Ebben a cikkben a legfontosabb megállapításokat foglalom össze – a végén pedig megtalálod a teljes prezentációt is!
Az elmúlt 1 évben számos kérdés érkezett ügyfeleinktől, hogyan lehet AI-ra optimalizálni, hogyan tudnak az oldalakkal megjeleni az AI válaszokban, tudjuk-e nekik ezt riportálni… ezen kérdések száma megnövekedett az AI Overview 2025 májusi hazai elindulása után. Előadásom kiindulópontját ezen kérdések adták.
Hogyan működnek az AI keresők?
Ahhoz, hogy tudjunk az AI keresőkre optimalizálni, ismernünk kell annak működését, mi történik a háttérben, mi alapján, hogyan rakja össze a válaszokat a mesterséges intelligencia. A következőkben az AI Overview, a Chat GPT és az AI Mode működését mutatom be:
AI Overview
- Kérdés:
A felhasználó felteszi kérdését vagy beírja a problémát amire keresi a megoldást. Ezt a rendszer nem szó szerinti lekérdezésként (queryként) kezeli, hanem szélesebb értelmezésként fogja vizsgálni. - ”Környezet megértése”:
Az AI megnézi a felhasználóhoz / eszközhöz kapcsolódó információkat. Hely, előzmények, nyelv stb. Ez nyilván a Googlenek nem nehézség, eddig is így csinálta részben a találati lista összerakását. - Első feldolgozás:
A rendszer nagy nyelvi modellje (LLM) elemzi a kérdést és a környezeti információkat, ez a nagy nyelvi modell jelenleg a Gemini 2.5 Pro. Először értelmezi a szándékot és tisztázza a pontos kérdést. - Kiegészítő keresőkérdések (Fan out Queries):
A rendszer az eredeti kérdéshez/felhasználói problémához új, kapcsolódó kereséseket, lekérdezéseket ún. fan-out queryket generál, hogy pontosabb találatok kapjon.
Példa: ha valaki locsolótömlő vásárlással kapcsolatos kérdést tesz fel a ChatGPT-ben vagy éppen a Geminiben, akkor a háttérben lefutnak olyan keresések is mint: locsolótömlő választási tippek, milyen locsolótömlőt vegyek, locsolótömlő kiegészítők, locsolótömlő karbantartás. - Dokumentumok kiválasztása:
A fan out querykkel kibővített találatokra kapott eredményből kiválasztja a legrelevánsabb dokumentumokat (weboldalak, cikkek, fórum hozzászólások, videók stb.) - Kategorizálás:
A rendszer meghatározza, hogy milyen tipusú keresésről van szó, mi a felhasználói szándék. Meghatározza továbbá, hogy milyen típusú válasz szükséges az adott kérdésre (magyarázó, összehasonlító, vásárlási/tranzakciós szándékú). A tartalomnak itt az adott szándékhoz kell igazodnia. - Megfelelő modell kiválasztása:
A kategorizálás alapján dönti el a rendszer, hogy melyik modell a legjobb az adott válaszra. Van, ami összegzésben erős van, ami pedig a mély kutatásra van specializálva. - Végső válasz generálása:
A kiválasztott modell feldolgozza az adatokat és összeállítja a választ a kérdésre. Ez még sokszor vektoros output, amit át kell alakítani természetes nyelvű válasszá, ami megtud jelenni a felhasználó számára.

Kép a Google egy AI kereséssel kapcsolatos szabadalmából

A szabadalomban szereplő kép leegyszerűsítése (A prezentációból kifotózva)
Az végső válasz megjelenési módját pedig már mindannyian ismerjük:
De mi a baj az AI Overviewel?
Nem konzisztens, folyamatosan változik:
- a válasz
- az idézés
- a hivatkozások
Felhasználói szemmel jó, SEOs szemmel kész rémálom.

Chat GPT Search
A Chat GPT két módon működik: Vagy a saját betanított adatok között, az adatbázisban keres vagy pedig kimegy a netre (ilyenkor írja ki, hogy Searching in the web…). Szerencsére a GPT 5 óta többször megy ki a netre a válasz generálásához. A Chat GPT és más AI eszközök megjelenésével két új fogalommal ismerkedett meg a világ: Retrival Augmented Generation (RAG)és Grounded Search
- Grounded Search: modell keresést végez (pl. weben, belső adatbázisban), majd a talált dokumentumok szövegesen, forrásokra hivatkozva kerülnek be a válaszba.
- RAG: A modell keresést végez, majd a talált információt bemenetként használja fel, és ezek alapján új szöveget generál.
A Chat GPT működésének is ugyanazok az alapjai mint a fentebb ismertet AIO folyamatnak. Tehát az OpenAI megoldása is egy vagy több kifejezést (fan-out queryt) használ, hogy megtalálja a releváns adatokat, dokumentumokat, cikkekeket vagy weboldal tartalmakat, amiket aztán elolvas és ezeket elemzi, szintetizálja és ez alapján generálja a választ. A generált válasz megjelenési módja itt is függ attól, hogy milyen a felhasználói mögöttes szándék.
AI Mode
Mivel az előadás időpontjában az AI Mode még nem volt elérhető az EU-ban és Magyarországon, így részletesen nem foglalkozott az előadás vele, azonban október közepén itthon is megjelent a keresőben. Az már látszik, hogy az AI Overview és az AI Mode nem csak annyiban különbözik, hogy az előbbiben chat szerüen lehet beszélgetni a Mesterséges Intelligenciával hanem a háttérben meghúzódó folyamatok is másak. Az AI Mode célja, hogy a mélyebb és interaktív témában segítsen, míg az AI Overview inkább a gyors, tömör összefoglalásra jó. Az külön fülön megjelenő AI Mode ennek megfelelően ugyanarra a kérdésre más hivatkozásokat használ fel, mint az AI Overview. Ez pedig nyilván nem könnyíti meg a SEO-sok munkáját.

Az AI Mode jelenleg csak külön fülre kattintva érhető el
Mi kell az AI optimalizáláshoz?
A cél már nem elsősorban a rangsorolás a találati listán, hanem az, hogy a tartalmadat AI modellek idézzék, felhasználják és megjelenítsék válaszadásban. A Google AI-ra való optimalizálással kapcsolatos blogcikke szerint a következők kellenek ehhez: Hasznos tartalom, jó oldalélmény, tartalomhoz való hozzáférés, preview control, schema, multimodális tartalom, folyamatos fejlődés.
Azaz a keresőóriás szerint semmi új, nem szükséges annak érdekében, hogy az AI áttekintés vagy az AI Mode hivatkozzon az oldalra, valamint idézzen a tartalmából.
Sok új szakszó jelent meg az utóbbi időben GEO, AIO, AEO, SXO mint az AI-ra való optimalizálás új területei. Ezek az új kifejezések azonban a SEOhoz tartoznak, és inkább csak segítenek ráirányítani a figyelmet azokra a már korábban is meglévő, de most újonnan felértékelődő területekre, teendőkre, amelyekre jobban kell figyelni a SEOsoknak, tartalomgyártóknak, weboldaltulajdonosoknak az AI keresés korában.
- Kulcsszavak helyett témakörök, kérdések és problémákkal fordulnak az emberek a keresőkhöz így tehát szemléletváltás kell. Ezekre a felhasználói kérdésekre, problémákra és fájdalompontokra kell hasznos választ, valamint megoldást adnunk az oldalunon.
- A kiegészítő keresőkérdések (lásd AI keresők működése) miatt igyekezzünk lefedni a lehetséges fan-out queryket is és nem csak egy adott kulcsszóra írjuk a tartalmunkat. Tágabb értelmezés kell a szövegírásban.
- Az E-E-A-T továbbra is fontos. A szakértelem és az authoritás az AI keresők számára is fontos tényező
- Jól tagolt, strukturált szöveges tartalom kell, egyértelmű címsorokkal (h2-h3), ezeket könnyebben dolgozza fel és kivonatolja az AI
- Kérdés-válasz formátum használata növelheti az adott kérdésre való idézés esélyét
- Tartalmi példák, listák, felsorolásokbeépítése a szövegekbe
- FAQ és How-to schema - Az ilyen és egyéb (termék stb) strukturált adatok segítik az LLM-eket a tartalom értelmezésében.
- A Chat GPT gyakran hivatkozik az ajánlásokkor felhasználói véleményekre. Ezért fontos, hogy helyezzünk el véleményeket, értékeléseket az oldalainkon. (Kezdőlap, szolgáltatás aloldalak)
- Az AI-keresők a hiteles, ismert, megbízható forrásokat részesítik előnyben ezért fontos, hogy a brand látható legyen az online térben, minél több platformon mivel Az AI-keresők “összekapcsolják” a forrásokat. A social platformokon lévő jelenlét mellett jó ha megbízható, minőségi oldalak hivatkoznak a a márkára.
- Csak úgy, mint a hagyományos keresésnél, itt is fontos a jó indexeltségi állapot, adjunk hozzáférést az AI botoknak azokhoz az oldalakhoz, amelyeket szeretnénk nem csak a találati listán, hanem az AI válaszokban is látni.
Mindezek mellett természetesen a többi SEO tényező, feladat továbbra is lényeges marad, hiszen a SEO ezután se hal meg (a híreszteléssel ellentétben) hanem csak átalakul. És ehhez nekünk, keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek, a tartalomíróknak, valamint a weboldaltulajdonosoknak is alkalmazkodnunk kell. Sok-sok tesztet kell lefolytatnunk, hogy ismerjük az AI működését, fontos, hogy mindig napra készek legyünk az újdonságokkal kapcsolatban. Továbbá ne féljünk kísérletezni az AI eszközökkel, akkor is, ha az sok idő.
Prezentáció
A fentebb taglaltak mellett beszéltem az előadás során, hogy jelenleg hogyan tudjuk mérni az AI jelenlétet, valamint mutattam pár AI toolt, megoldást, amivel megkönnyíthetjük a napi munkánkat például tömeges optimalizálással.





