Napjainkban egyre több helyen találkozhatunk a UX, azaz User Experience fogalmával.

De mit is értünk alatta és miért érdemes foglalkoznunk vele?

A frusztráció:

Mikor gyerekkoromban először jártam Londonban, értetlenül álltam az egyik bevásárlóközpont mosdójában a mosdókagyló előtt, amin 2 csap volt. Az egyikből folyt a hideg, a másikból pedig a forró víz, és bárhogyan is próbálkoztam, csak nem akartak összeérni. Azt gondoltam, hogy velem van a gond, idegen ország, más szokások, biztosan én nem tudom hogyan kell rendeltetésszerűen használni. Pedig csupán egy rossz tervezési megoldásról volt szó.

Ilyen és ehhez hasonló élményekkel biztosan mindenki találkozott már a mindennapokban, amikor valami nem az eddig tanultaknak vagy várakozásoknak megfelelően működik. Ezek az élmények frusztrációt okoznak a felhasználóban, hiszen az ember magában kezdi el keresni a hibát.

Így van ez a weboldalakkal is. Amennyiben nem úgy építjük fel, ahogyan a látogatóink használnák, egy pillanat alatt elhagyják azt, hiszen a konkurencia csak egy kattintásra van, nekik pedig minél előbb megoldást kell találniuk az éppen felmerült problémára.

A jó weboldal:

Azt kell megvizsgálnunk, hogy miként használja célközönségünk az oldalunkat. Milyen igényeik, képességeik, esetlegesen korlátaik vannak. Sosem szabad magunkból kiindulni, az oldalt nem a saját szórakoztatásunkra tervezzük. Biztosítanunk kell a felhasználó számára, hogy a lehető legkisebb erőfeszítéssel tudjon végrehajtani egy feladatot az oldalon.

Oké, de hogy döntsem el, hogy az én weboldalam felhasználóbarát-e?

Steve Krug: Ne törd a fejem című könyvében található példával gyorsan letesztelhetjük, hogy a mi weboldalunk vajon megfelel-e a minimum követelményeknek:

Képzeljük el, hogy bezárnak egy autó csomagtartójába és hosszú percekig bekötött szemmel utazunk a városon keresztül. Aztán egyszer csak kinyitják a csomagtartót, kiemelnek és egy weboldal közepén találjuk magunkat. Ha az oldal navigációját jól tervezték meg, a következő kérdésekre hezitálás nélkül tudnunk kell felelni:

  • miféle honlap ez? (logó)
  • melyik oldalon vagyunk? (oldalnév)
  • milyen főbb menüpontjai vannak ennek a weboldalnak? (menüpontok)
  • mit tehetünk ezen a szinten? (helyi navigáció)
  • hol állunk a dolgok rendszerében? (morzsamenü)
  • hogyan kereshetünk?

Amennyiben érdekli, hogy az Ön oldala milyen a felhasználói szemében, ismerje meg UX szolgáltatásunkat itt, vagy kérjen személyre szabott ajánlatot!